The Witness Fast Forward 2014

2014 moet het jaar gaan worden waarin de karige launch line-up voor de PlayStation 4 de broodnodige versterkingen kan verwachten. Met al het AAA-geweld dat voor Sony’s machine in aantocht is, lijkt The Witness een beetje ondergesneeuwd te raken. Deze open wereld-puzzelgame van indieheld Jonathan Blow zou echter zomaar één van de grote verrassingen van dit jaar kunnen gaan worden. Dit ambitieuze project wordt Blows eerste titel sinds het door spelers en critici bewierookte Braid uit 2008 en de verwachtingen zijn dan ook hooggespannen. Wat weten we tot nu toe over The Witness?

Op een onbewoond eiland

The Witness speelt zich af op een onbewoond, maar zeer kleurrijk, eiland, waar je als speler kunt gaan en staan waar je wilt. Op allerlei plekken kom je in aanraking met diverse puzzels en je mag geheel zelf uitmaken of je deze wel of niet oplost. Puzzels zijn op te lossen door interactie met de omgeving, zonder toevoeging van schriftelijke hints. Dit doet op het eerste gehoor vooral denken aan de klassieke puzzelaar Myst, maar Blow verzekert ons dat die vergelijking niet opgaat. Waar in Myst vele puzzels bijna ondoenlijk waren, zijn de puzzels in The Witness op basis van goed gebruik van je intuïtieve vaardigheden prima op te lossen. The Witness zou dus een meer toegankelijke puzzelaar moeten gaan worden.

Het verhaal

Een open wereld-setting en een totale vrijheid om te gaan en staan waar je wilt, gaat meestal ten koste van de kracht van het narratief. Maar waar draait het verhaal rond the Witness eigenlijk om? Hoe komt de speler op het eiland terecht? Door middel van audio logs die overal rond het eiland verspreid liggen, zou het verhaal langzaam duidelijker moeten worden. Maar de mensen die Braid hebben gespeeld, weten dat wanneer Jonathan Blow een verhaal vertelt er meestal meer vragen worden opgeroepen dan er daadwerkelijk worden beantwoord.

Voorlopige conclusie

Met een prachtig kleurrijk eiland als setting en naar verluidt meer dan 600 puzzels en 50 uur gameplay, zou het geheimzinnige The Witness dit jaar zomaar een deel van de AAA-spotlight kunnen gaan opeisen. Deze uitspraak wordt echter vooral gedaan op basis van het succes van voorganger Braid en het perfectionistische karakter van haar ontwikkelaar. Mocht The Witness de hoge verwachtingen inlossen, dan wordt dit Jonathan Blows indie-meesterwerk. Mocht Blow zich echter verslikken in zijn eigen pretenties en een game afleveren die het niet waarmaakt, dan zou hij meer kunnen kwijtraken dan enkel zijn status als ongeschreven koning der indies. Wij houden echter vooralsnog volledig vertrouwen in The Witness en tippen de game als een potentiële sleeper voor 2014. The Witness verschijnt medio 2014 exclusief voor de PlayStation 4. Of andere platformen in een later stadium worden toegevoegd is nog onbekend.


Check de gamepagina van The Witness om meer te weten te komen over de game. Bekijk de video’s, lees het laatste nieuws en bewonder de screenshots
.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren