Need for Speed: Rivals

Het is hommeles in Redview County. Racers gieren met honderden kilometers per uur over de wegen en vormen een gevaar voor de andere weggebruikers. De politiemacht doet er wat aan en zet de achtervolging in en deinst er niet voor terug om de racers met het nodige beukwerk tot een stoppen te dwingen. Het slachtoffer van dit kat- en muisspel tussen de onverantwoordelijke racers en de nietsontziende sterke arm der wet? De normale weggebruiker die zal moeten leven met constante agressie op de weg.

Criterion

De basis van Need for Speed: Rivals is eigenlijk weinig anders dan die van Criterions reboot van Need for Speed: Hot Pursuit. Je kunt rijden als een racer of als politie en hoewel je nu een open wereld wordt geboden, zijn de beschikbare evenementen redelijk vergelijkbaar. Zo kun je als racer onder andere timetrials en races (al dan niet met politieachtervolgingen) doen en als politie heb je de keuze tussen onder andere hot pursuits en interceptor. Ook qua besturing en handeling van de auto’s voelt Rivals aan als Criterions Need for Speed: Hot Pursuit en Most Wanted.

Buiten deze ‘basis-gameplay’ heeft Ghost Games echter nog een aantal lagen en features toegevoegd die het verschil tussen Rivals en zijn voorgangers toch aanzienlijk maken. Allereerst zijn er de Speedlists, die je een lijst van opdrachten voorschotelen waaraan je dient te voldoen om in rang te stijgen en zo nieuwe auto’s vrij te spelen. Bij zowel de race- als politieklasse heb je de keuze uit drie verschillende Speedlists die zich richten op verschillende speelstijlen, dit zie je terug in het feit dat je bijvoorbeeld een gouden medaille moet verdienen bij een hot pursuit of rapid response en dat je auto’s van opponenten moet slopen of een bepaalde topsnelheid moet halen. Voor ieder wat wils dus en op deze manier word je veel minder gedwongen opdrachten te doen die niet leuk vind.

Speedpoints

De beloning die je krijgt na het voltooien van een Speedlist varieert tussen racer en politie, zoals deze twee klassen in vrijwel ieder element van het spel verschillen. Voltooi je een opdracht als dan racer speel je, onafhankelijk van de gekozen Speedlist, een nieuwe auto vrij die je vervolgens wel moet kopen met Speedpoints. Deze punten verdien je door te races te winnen, maar ook met driften, andere auto’s beschadigen et cetera. Die Speedpoints kan je vervolgens ook weer gebruiken om je auto niet alleen van een leuk kleurtje te voorzien, maar ook te beplakken met decals en de nodige aanpassingen te doen onder de motorkap met performance upgrades. Tot slot is ook de aanschaf van pursuit tech, zoals een turbo, shockwave of emp, ook verstandig.

Voor de politie werkt het allemaal weer net even anders, hier is het voor het vrijspelen van nieuwe auto’s namelijk wel van belang welke Speedlist je kiest. Het verschil is niet zo groot dat je een Ferrari Enzo of Lamborghini Murciélago krijgt, maar je ontvangt een gewone, undercover of sterkere versie van de vrij te spelen auto. Als politieagent hoef je ook geen Speedpoints te betalen voor nieuwe auto’s, deze krijg je gewoon gratis van de zaak. De politieauto’s kan je verder ook niet upgraden, maar slechts van pursuit tech (denk aan spike strips, roadblocks of helikopters) voorzien. Speel je als politie, dan is het verdienen van Speedpoints van heel wat minder belang dan wanneer je als racer Redview County doorkruist.

Risico’s

Aangezien je als racer aanzienlijk meer Speedpoints nodig hebt dan wanneer je als agent speelt, heb je als racer ook de mogelijkheid om sneller veel punten binnen te harken. Als racer heb je namelijk te maken met een multiplier. Naarmate je in jouw racesessie meer Speedpoints verzamelt, stijgt deze multiplier waardoor je vervolgens voor iedere actie weer met meer Speedpoints beloond wordt. Deze multiplier stijgt voortdurend en hoe langer je rondracet, des te sneller je die Speedpoints dus verzamelt. Hier moet echter een kanttekening bij gemaakt worden, want naarmate die multiplier stijgt, wordt ook jouw heat level hoger, wat betekent dat de politie meer moeite zal doen om jou te pakken en dat wil je koste wat het kost voorkomen.

Zodra je gepakt wordt door de politie, of total loss bent, verlies je alle Speedpoints die je op dat moment verdiend hebt. Je zult dus constant het risico af moeten wegen of het het waard is om langer door te rijden en zo (veel) meer Speedpoints te verdienen of dat je tussentijds de verzamelde punten toch maar even aflevert bij een hideout en hierna weer op nul staat. Rondrijden met zo’n 400.000 Speedpoints (genoeg om twee goede auto’s aan te schaffen) geeft dan ook een enorme spanning met zich mee, durf je het aan om nog wat langer door te rijden en zo relatief snel nog eens 100.000 of zelfs 200.000 Speedpoints te verzamelen of kan je de spanning niet meer aan? Als politieagent is het allemaal een stuk saaier, hier geen multiplier of mogelijkheid om je punten kwijt te raken en het sparen gaat dan ook heel wat minder snel.

Nooit alleen

Buiten de toevoeging van Speedlists is er nog een andere nieuw feature die Need for Speed: Rivals verandert ten opzichte van voorgangers Hot Pursuit en Most Wanted: AllDrive. Deze functie doet de grens tussen singleplayer en multiplayer vervagen, aangezien je altijd, mits je met het internet verbonden bent, in een wereld speelt met andere spelers. Er zijn maximaal zes spelers tegelijkertijd aanwezig in een game en die kunnen ieder voor zich beslissen of ze als racer of politieagent willen spelen. Daarnaast wordt dit aantal nog eens flink aangevuld met A.I. die het aantal racers en politieagenten flink opschroeft.

De toevoeging van AllDrive maakt de spelwereld veel dynamischer, doordat je te allen tijde met andere spelers interactie kan hebben. Kom je als racer namelijk een andere menselijke of computergestuurde racer tegen, dan kan je ervoor kiezen om een head-to-head-race te starten waarin je met z’n tweeën uitmaakt wie het snelste bij de finish is. Als politieagent kan je dan weer op elk moment racers achtervolgen en ze neerhalen, waarbij je in een omgekeerde situatie juist moet proberen te ontsnappen. Helemaal leuk wordt het wanneer je als politie-agent rustig een rondje aan het rijden bent en ineens een grootse achtervolging ziet. Niets weerhoudt je er op zo’n moment van om jouw collega’s te helpen en zo kom je plotseling in een compleet willekeurige gebeurtenis terecht.

Ook kun je een normale race samen met andere spelers doen, al is de kans dat dit daadwerkelijk gebeurt niet ontzettend groot. Doordat Redview County heel wat kilometers asfalt kent en er slechts vijf andere menselijke spelers in jouw spelwereld bivakkeren, kom je deze andere spelers niet bijster vaak tegen en zal je het vooral moeten doen met computergestuurde tegenstanders. Een aparte multiplayer-modus ontbreekt, dus uiteindelijk zal je in Rivals vermoedelijk weinig races afleggen met menselijke opponenten.

Haken en ogen

Hoewel de AllDrive-functie veel goeds brengt, kent deze toevoeging dus ook de nodige haken en ogen. Een ander punt is het feit dat je dus (tenzij je offline speelt) altijd met andere spelers speelt en in een online-omgeving zit. Omdat deze geen gebruikmaakt van dedicated servers, zal er soms een host-migratie voorkomen zoals dit ook in andere games wel eens gebeurt. Hoewel dit sowieso al niet fijn is, wordt deze ook niet altijd goed afgehandeld. Zo rijdt de A.I. soms al verder terwijl jij nog in het overgangsscherm zit. Gevolg is dan ook dat ik tijdens een host-migratie al enkele keren vanuit kansrijke positie een race verloren heb of ineens compleet omsingeld was door de politie en naar mijn Speedpoints kon fluiten.

Omdat je in een dynamische wereld speelt, kan je de game, bijvoorbeeld tijdens een race, ook niet eventjes op pauze zetten. Je kunt wel naar het pauzemenu, maar alle andere auto’s rijden gewoon door. Uiteraard is dit zeer irritant als je op het punt staat een moeilijke race winnend af te sluiten en de telefoon gaat of je wordt op een andere wijze gestoord.

Daarnaast ben je als racer nooit veilig. Ook als je nauwelijks verkeersregels breekt, is het mogelijk dat je de politie op je nek krijgt. Als racer kan je te allen tijde achtervolgd worden door politie. Soms wil je gewoon op je gemak rond kunnen rijden, zonder je zorgen te hoeven maken om andere zaken en Need for Speed: Rivals biedt deze mogelijkheid simpelweg niet voor de racersklasse. Natuurlijk kun je met een politiewagen lekker gaan cruisen, maar in alle rust touren met je felrode Lamborghini Gallardo of knalgele Porsche Carrera zit er, door het hele idee achter de Speedpoints, helaas niet in.

Gelimiteerd

Nadat ik Need for Speed: Rivals al twee keer eerder op de PlayStation 4 had gespeeld, was het even slikken toen ik het schijfje van de game in mijn PlayStation 3 stopte. Het verschil in graphics is enorm, al ziet Rivals er ook op de PlayStation 3/Xbox 360 wel gewoon goed uit voor een game uit deze generatie. Toch heeft de game, in ieder geval de PlayStation 3-versie, last van de gelimiteerde kracht van de huidige generatie. Tijdens het racen heb je namelijk bijna voortdurend last van pop-up. Hoewel het over het algemeen geen cruciale voorwerpen zijn die later op het scherm verschijnen, zoals overrijdbare paaltjes, is het toch vervelend. Helemaal omdat ook de minimap lijdt onder dit fenomeen, waardoor je rijdende met 300 kilometer per uur soms te laat doorhebt dat je af moet slaan en een crash bijna onvermijdelijk is.

Conclusie

Need for Speed: Rivals voelt als een next-gen-titel die door de technische limieten van de huidige generatie consoles op de PlayStation 3 en Xbox 360 niet helemaal uit de voeten kan. De game kampt namelijk met de nodige pop-up, wat niet alleen esthetisch ongewenst is, maar ook het racen bij vlagen onnodig moeilijk maakt. Het voelt echter wel next gen door AllDrive, een feature die, zij het nu nog met de nodige nadelen, een glimp biedt van wat we van de volgende generatie consolegames mogen verwachten: een steeds verdergaande integratie van multiplayer in de singleplayer. Met Need for Speed: Rivals kent Ghost Games dan toch ook een uitstekend debuut, iets wat alleen maar hoop biedt voor toekomstige (Need for Speed-)games van de studio.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • AllDrive biedt vernieuwing...
  • Heerlijk arcade racen
  • Speedlists bieden voor ieder wat wils

Wat is NOT

  • ...maar is niet zonder haken en ogen
  • Last van pop-up

8

  1.   
    fabiankok's avatar

    Nog even een kant-notitie voor de pc-gamers onder ons die eventueel geinteresseerd zijn in Rivals: de ‘optimalisatie’ voor de pc is echt verschrikkelijk. Ze hebben (god mag weten waarom) er een native fps van 30 op zitten, zonder een optie deze te verhogen. Al ga je bijvoorbeeld even tweaken in de ini files, en het zo verhoogt naar bijvoorbeeld 60 fps.. dan flipt je game en is alles opeens 2x zo snel. Alles.

    Geen probleem als je het wilt halen op de consoles, maar als je het wilt hebben op de pc, doe dan eerst goed je huiswerk en weet wat je in huis haalt!

    Ps.
    Goeie review verder ^^

  2.   
    Mmore's avatar

    Niet kopen op de PC. Snap ook niet dat de game zo hoog kan score voor consoles, een 8 voor een spel dat zelfs op de newer generation consoles nog last heeft van zulke lange laadtijden en retarted game play doesn’t deserve your money 🙁
    gebasseert op een half uurtje op een PlayStation bij de buurjongen en de dit;
    http://www.youtube.com/watch?v=eDA37BmvNwM&feature=c4-overview&list=UUy1Ms_5qBTawC-k7PVjHXKQ

  3.   
    HWSHHZ's avatar

    Goede review Gamersnet! @fabiankok: ze hebben 30 fps gedaan omdat 60 fps niet mogelijk zou zijn vanwege Alldrive en alle andere features! ik weet er ook niet veel van, maar ik ben het met je eens dat dat wel kut is, omdat op de PC op sommige plekken de fps standaard naar beneden gaat, soms zelfs naar 15! fps… ik hoop daarom ook dat Ghost Games gauw een 60 fps update brengt voor PC! @Gamersnet kunnen jullie ook nog reviewen op PC en daarvan jullie oordeel (en dan vooral de fps) op jullie site zetten? alvast bedankt!

  4.   
    StaRific's avatar

    Ik heb hem nu sinds de release op de PC en ik vind het geweldig spel. Ik had de settings iets lager gezet en dan was het spel prima te spelen.

    Multiplayer is lachen, lekker met je vrienden als politie rond scheuren en racers oppakken.

  5.   
    Beukaapje's avatar

    Goede review,

    Alleen moet zegge da ik ‘m op de pc zonder enige moeite en last van “pop-ups” speel. En er is weinig Next-Gen aan voor de mensen die het op de pc willen spelen