Fallen Enchantress: Legendary Heroes

Vorig jaar creëerde Stardock Elemental: Fallen Enchantress. De game werd lovend ontvangen door de pers, maar had veel bugs die de speelbaarheid van de game niet ten goede kwamen. Gelukkig heeft Stardock de kritiek dicht bij het hart genomen. Zo hier Fallen Enchantress: Legendary Heroes, een opgepoetste versie van eerder genoemde game, uitgebracht als stand alone uitbreiding.

4X

Fallen Enchantress: Legendary Heroes is een zogenaamde “4X-game”. Een term die bekend is onder de oude rotten der PC gaming, maar misschien bij het nieuwe publiek nog niet wordt herkend. 4X staat simpel weg voor: explore, expand, exploit en exterminate. Vier logische stappen, maar geheel in een eigen sausje. Zo combineren 4X games turned based strategy, RPG en actie elementen. Ook moet er veel onderzocht worden door middel van “Research and Technology”, die jou in staat moet stellen je opponent te overmeesteren. 4X games staan daarnaast bekend om hun diepgaande gameplay en flink lange matches. Je moet dus van een zekere doorzet vermogen beschikken om dit ook echt leuk te vinden. Wees gewaarschuwd!

De Kern

Als je de game opstart wordt je allereerst begroet door een gezellig menu die jou de optie geeft om een ‘custom single player game’, een ‘scenario’ of een ‘tutorial’ te starten. Zeker de laatste is de moeite waard om te checken als je nog niet bekend bent met de opzet van 4X games. Single player stelt je in staat een eigen karakter te maken (of te kiezen uit een al bestaand karakter) en de gamerules aan te passen naar jou smaak terwijl scenario je automatisch een karakter geeft, wat achtergrond verhaal, en een computer gekozen map.

De singleplayer is nog steeds de kern van het spel, zoals dat in het eerste deel ook was. Stardock heeft goed naar de kritiek geluisterd en geeft de speler meer opties om een karakter te maken en heeft ook de skilltrees en mogelijkheden vergroot. Zeker in het begin als nieuwkomer moet je wel even doorzetten. Zo was ik al uren bezig een karakter te maken met de skills die mijn speelstijl ondersteunde. Nadat je karakter klaar is is het tijd om ook de regeles en de map in te stellen. ‘Winning Conditions’ is de leukste om mee te spelen omdat winnen door vernietiging van je opponent niet altijd het leukst of gemakkelijkst is. Een tegenstander ontdoen van zijn/haar mogelijkheid om goud te verdienen of diplomatiek succesvol te zijn kan veel meer schade aanrichten dan dat ik aanvankelijk dacht. Die keuze vrijheid op welk onderdeel je je gaat richten is verademend als je (zoals ik) een militaire overmacht bouwen moeilijk vind.

Gameplay

Op het moment dat je alle bovenstaande stappen hebt verricht wordt het tijd om ook daadwerkelijk een potje te gaan spelen! De computer plaats jou op een willekeurige plek op de map en vanaf dat punt ben je op jezelf aangewezen. Zaak is om snel een plek te vinden om je basis te bouwen. Dit is al een cruciale stap omdat de plek die je uitzoekt voorzien moet zijn van ruimte, grondstoffen en in tactische oogpunt ook goed te bereiken moet zijn, of juist niet als je voor de militaire aanpak gaat. Als je basiskasteel staat is het tijd om uit te breiden met torens, markten en monumenten die jouw koninkrijk zullen voorzien van goud, faam en snellere skill-research. Zeker dat laatste is de sleutel tot overwinning. Dit kost namelijk allemaal tijd die de game aangeeft als seasons, of beurten zo je wil, voordat de research klaar is. Dit geldt ook voor de bouw van nieuwe eenheden die je nodig gaat hebben voor de exploratie van de map.

Net zoals in de vorige game van Stardock, is alles turned based. Dat betekent dat je troepen maar een bepaalde afstand kunnen afleggen voordat je beurt voorbij is. Waar andere games heel stroef worden met het switchen tussen beurten gaat dat in deze game vloeiend. Terwijl je troepen en jouw zelfgemaakte hero vechten verdienen ze XP. Wanneer je hero een level rijker wordt krijg je de optie om bepaalde skills te selecteren. Over het algemeen zijn er vijf mogelijke richtingen om op te gaan. Zo heb je de assassin, defender, commander, mage en warrior. Deze richtingen hebben allemaal flinke skilltrees om te verkennen dus; kijk goed van te voren welke kant je op gaat.

Vechtsysteem

Het vechtsysteem is sinds het eerste deel niet heel veel veranderd. Noem het een opgepoetste versie. Zo kun je als je een gevecht start kiezen voor “auto-resolve the conflict”. Dit is waar je goed moet letten op de statistieken van jou en je tegenstander die de uitkomst van het gevecht bepaald. Leuker is om te kiezen voor “hand-to-hand combat” waarin je je karakters moet verplaatsen over de battlecreen en je vijanden één voor één moet uitschakelen. Zo kun je met je menselijke manier van denken toch nog een gevecht winnen die op papier statisch gezien niet te winnen was.

Helaas is niet elke game perfect en ook dat is zichtbaar bij deze titel. De game maakt er een gewoonte van op elk willekeurig moment te kunnen crashen. Frequent opslaan is dan ook het enige advies. Daarnaast waren niet alle teksten goed te lezen door het slecht uitgekozen lettertype. Daar was online gelukkig een fix voor te vinden maar alsnog erg vervelend en slordig.

Conclusie

Fallen Enchantress: Legendary Heroes is zeker een verbetering ten opzichte van zijn voorganger. De game werkt te gek, maar heeft een leercurve waar je als beginner misschien tegen op kijkt. De gameplay is solide waar helaas een aantal technische probleempjes een nare nasmaak achterlaten. Tegenstrijdige gevoelens laten me toch achter met een positieve boventoon. Daarom krijgt Stardock voor dit uitdagende project alsnog een mooie 7.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Uitgebreide game
  • Uitdagend vechtsysteem
  • Skilltree keuze mogelijkheden

Wat is NOT

  • Technische mankementen

7

Meer Fallen Enchantress: Legendary Heroes

  1.   
    Dark_Phoenix's avatar

    Ik vind 7 net te laag. Ik kan me trouwens niet echt herinneren over de technische problemen. Sommige mensen hebben blijkbaar meer problemen ik kwam er weinig tot niks tegen.