Battlefield 4 Multiplayer hands-on

Eindelijk, hij is er! Zó lang op gewacht en ik als enorm trouwe fan heb dan ook zeker reikhalzend uitgekeken naar oktober. Ik heb het natuurlijk over de bèta van Battlefield 4. Zo’n bèta is altijd een mooie kans om te zien wat de nieuwe game allemaal voor ons in petto heeft. Alhoewel, een bèta is vaak verre van af en brengt soms de meest gekke bugs met zich mee. Ik ben dan ook erg benieuwd als ik de game start.

Battlelog

Bij een nieuwe titel in de Battlefield-franchise hoort natuurlijk een vernieuwd uiterlijk voor Battlelog. Kort gezegd: DICE heeft ook hier stinkend zijn best op gedaan. De interface van Battlelog is flink op de schop gegaan en oogt waanzinnig goed. Het lijkt in het begin even wennen, maar het wennen is maar van korte duur. De grote overzichtelijke tegels in het midden brengen je direct naar de belangrijkste pagina’s, om snel een overzicht te hebben van je wapenuitrusting, leaderboards, missies en battlepacks. Uiteraard ontbreekt ook nu de bekende Battlefeed niet, evenals je game activity die je weer heel snel met je vrienden kunt delen. Net als de vorige versie van Battlelog kun je een recommended server joinen, of zoek je handmatig een server via de server-browser. Ook deze browser ziet er strak en erg gelikt uit. De ervaren Battlefield 3-speler vindt zijn weg snel door de server browser, om daarna een goede en vertrouwde pot Battlefield te spelen.

Goed speelbaar

Het zoeken van een gameserver en het connecten naar de server verloopt voor een bèta erg soepel. Ik speel de bèta sinds dag één en heb, wonderbaarlijk genoeg, maar een enkele keer gehad dat het laden enorm lang duurde, om vervolgens de “Battlefield4.exe werkt niet meer”-melding te krijgen. De overige pogingen verliepen soepel en het laden van de mappen gaat sneller dan in Battlefield 3. Nu moet ik hierbij wel toegeven dat het ook aan de grootte van de map ligt, de snelheid van je pc, etc. De “spawn-interface” aan de start van de game ziet er overzichtelijk uit. De gehele map is zichtbaar en je ziet je team- & squadmaatjes op de kaart lopen. Het vormen van squads gaat op dezelfde manier als in Battlefield 3 en je wordt bij aanvang van de game automatisch in een squad geplaatst. Leuke ontwikkeling hierin is dat je squad nu uit vijf mensen kan bestaan. Dit in tegenstelling tot de vier man tellende squads in Battlefield 3.

Voor een bèta loopt de game dus al erg soepel, alhoewel ik moet toegeven dat de game vanzelfsprekend voor een bèta-versie nog niet af is. De beschikbare map, Siege of Shanghai, is nog kaal en leeg. Alles ziet er nogal grauw en grijs uit en ook de aanwezige voertuigen zijn nog niet echt een grafisch hoogstandje. Het vliegen in één van de aanwezige helikopters laat duidelijk zien dat de map niet helemaal af is. Als je te hoog vliegt verandert de hele map in één groot mistig Shanghai, om vervolgens weer volledig mistvrij te zijn als je lager gaat vliegen.

Net als in Battlefield 3 kun je al aan de slag met de bekende speelmodi Conquest, Conquest-Large en Domination. Een nieuw toegevoegde modus, Obliteration, is in de bèta tevens beschikbaar. In deze modus wordt er willekeurig in de map een bom neergelegd en is het zaak om als team als eerste bij de bom te zijn en deze op te pakken. Heb je de bom in je bezit, dan dien je deze op één van de drie aangewezen plekken tot ontploffing te brengen. Het team dat als eerste alle drie de bommen heeft geplaatst en heeft laten ontploffen, wint de ronde. Een erg leuke modus die mij vaak tot lichtelijke waanzin dreef, aangezien ruim de helft van mijn team puur bezig was met het doden van vijanden. In Conquest en Conquest-Large laat DICE al wel zien hoe de geniale werking van de Frostbite 3-engine gevolgen heeft voor het verloop van de map. Redelijk snel valt één van de wolkenkrabbers naar beneden en toegegeven, dit ziet er schitterend uit!

Uitgebreider

De game oogt nu al veel uitgebreider dan zijn voorganger. Zo zijn er veel meer verschillende voertuigen aanwezig en zijn er redelijk wat nieuwe wapens aanwezig om te strijden tegen de vijand. Wat dacht je van het scheuren op een jetski en rakelings langs de kade varen, om vervolgens met hoge snelheid de kade op te varen. Erg tof en enorm leuk voor een verrassingsaanval op de tegenstander.

De beschikbare map is adembenemend groot en hoe ver je ook kijkt, er lijkt geen einde te komen aan het immense Shanghai. Leuk detail: volgend jaar ga ik een week naar Shanghai en ik ben dan ook benieuwd of ik het deel waarin je speelt ook daadwerkelijk in Shanghai tegenkom. Het enige nadeel aan deze map is de grote hoeveelheid plekken waar je als sniper kunt liggen, ofwel campen. Zo was ik pas net in de map aan het spelen en werd zo’n vijf keer achter elkaar compleet aan flarden geschoten door waarschijnlijk “open-bèta kiddies” die Battlefield weleens uit wilden proberen.

Voorlopige conclusie

Voor een bèta-versie van de game verloopt het spel al soepel en kun je prima testen of je pc geschikt is voor de release van Battlefield 4. De diverse gamemodi, evenals de nieuwe, laten je kennismaken met wat DICE voor ons in petto heeft. Trouwe fans van Battlefield 3 zullen net als ik vol spanning wachten op de release eind deze maand, maar gelukkig kunnen we over twee weken alweer aan de slag met deze fantastische shooter. Ik bel mijn werk alvast op.

  1.   
    DexMax's avatar

    Goed stuk, complimenten!

  2.   
    Supermanneke's avatar

    Ik heb de béta ook gespeeld en hoewel er nog wel wat verbeterpunten zijn heb ik goed genoten. Persoonlijk vind ik het ook echt chill dat DMRs en Carbines nu voor elke kits zijn. Dat geeft toch wat flexibiliteit in de kits. Recon met C4 en een Carbine in plaats van een Sniper rifle, kan gewoon. Assault met je med kit en een DMR in plaats van Assault Rifle, kan ook gewoon.

  3.   
    Cooky-NL's avatar

    DexMax schreef, "Goed stuk, complimenten!"

    Thanks! 😀

  4.   
    Goldcobra's avatar

    Enigde dingetje hieraan waar ik het niet mee eens ben is dat de map te grijs is. Dit is zo doordat die wolkenkrabber instort, en het is de bedoeling dat het dan grijs en ”mistig” wordt

  5.   
    Disnoxxio's avatar

    Wat ik dan hieraan wel mis, waar zijn de punten die toch daadwerkelijk er wel aan doen?
    Hoe vernieuwend is het daadwerkelijk? Immense map, als dit de grootste zou zijn dan kunnen we beter Call of duty gaan spelen (niets afdoende aan deze game).

    Toch een kritiek puntje lijkt me, is het niet zoals vele met mij beamen een Battlefield 3.5 (zo als eerste te zien in de beta).

    Het speelt heerlijk laat ik dat voorop stellen, maar het innoveren is tot nu toe nog niet heel duidelijk naar voren gekomen.

    Off:
    Wat heb ik er toch een hekel aan als die skyscraper down gaat, de map is ongelooflijk kleurrijk en mooi zonder het neerstorten ;).

    Verder mooi stuk!

  6.   
    DeAdSeYe's avatar

    Wat valt de beta vies tegen zeg!

    Kwa grafische niveau is er bijna geen verschil tussen Battlefield 3. De volledige spel zal natuurlijk wat mooiere weerseffecten hebben, water effecten ect maar een grote verschil is er niet.

    Daarnaast valt de map Shanghai vies tegen en ik dacht dat ze een nieuwe destructible environment hadden geprogrammeerd. Ook hier heb ik helemaal niks van gemerkt, bijna niks ging kapot. Muurtje in de winkel, wat beton blokken of een pilaar waar stukjes vanaf vliegen.

    Het gebouw wat instorten was bijv. wel mooi, maar naar 2x heb je dit ook gezien. Het zijn gewoon dingen die steeds hetzelfde zijn wat gebeuren, en dat is erg jammer.

    De rest voelt gewoon als Battlefield 3 aan, voor mij genoeg om op een dikke discount te wachten.

  7.   
    Goregash's avatar

    Ik snap de continuïteit van de BF3 vergelijking niet. Ik ben zelf BF3 Premium Member en heb het dan ook helemaal grijs gespeeld. Nu ik BF4 heb gespeeld ben ik na de Beta al van mening dat deze meer innoverend, balanced en een upgrade is ten opzichte van bf3. Tuurlijk zitten er dingen in die óók in BF3 zitten maar er zitten zat dingen in die er in BF3 niet zitten. En dan ook echt dingen die voor mij BF4 maakt.
    Daarbij is dit de Beta en hebben we pas het puntje van de ijsberg kunnen zien en proeven. Niet alle voertuigen, choppers en jets zijn uitgeprobeerd en laat ik al niet spreken van alle wapens…

    – Classes overhaul
    – Weapon fire mode
    – Variable Zoom
    – Vehicle customization
    – Strategic Destruction
    – Betere Graphics!!! (Echt als je pc niet op Ultra gespeeld kan worden kom dan hier niet klagen over slechte graphics plz… Probeer de game anders es uit op de PS3 ipv PC Kijken wie er dan nog zeurt over slechte graphics.)
    – Vehicle ammo is niet unlimited, maar charged reload. (Soort Cooldown effect)
    – Laser pointing is verbeterd
    – 5 man squad ipv 4
    – Verbeterde Map qua spawning, tactical en instant voertuig in stappen (Overal!)
    – Commander Mode
    – Persoonlijk nog geen Rubberbanding gezien in vergelijking met bf3
    – Netplay is ruim verbeterd
    – Sniper glint is niet meer overdreven

    Er is zo’n enorme waslijst aan dingen die je hier kan doen in vergelijking met BF3 dat het niet logisch is dat mensen het BF3.5 noemen…

  8.   
    cookieandegg's avatar

    Grafisch ziet het er goed uit