Assassin’s Creed 4: Black Flag hands-on 2

Werden we tijdens de Gamescom al verwend met ruim een half uur speeltijd met Assassin’s Creed IV: Black Flag, onlangs mochten we nog eens vier uur spenderen in de nieuwe piratenwereld van de franchise. Ook kregen we een allereerste kijkje in het Abstergo-gedeelte van de game. In Amsterdam kreeg ik een PlayStation 4-controller in mijn hand en wij nemen jullie mee naar het ruime sop, de Caribische zon en een schitterende blauwe zee. Wat kunnen we van ACIV verwachten, als deze vanaf 1 november verkrijgbaar is.

Aaaarrrggghhhh!

Het is eigenlijk best een rare periode, we spelen namelijk heel veel games die zowel een release krijgen op de huidige- als de volgende generatie consoles. Daarbij verschilt het ook nog eens per game wat het focusplatform is. Battlefield 4 is bijvoorbeeld echt voor de nieuwe generatie gemaakt en zal afgeslankt worden voor current gen. Watch_Dogs is ook zo’n voorbeeld. Assassin’s Creed IV: Black Flag doet het net andersom. Eigenlijk is de titel gemaakt voor de huidige generatie consoles en alle “next gen”-lekkernijen zijn er later bij geschreven. Dan praat ik puur en alleen over het uiterlijk vertoon van de game, want qua gameplay zijn alle versies exact hetzelfde. Grafisch zijn vooruitgangen vooral te zien in het water, de lucht, het licht en de draw distances. Vooral het licht is enorm mooi op de PlayStation 4. De Caribische zon laat je verlangen naar de vakantie en ook het mooie blauwe water, en de zeer realistische golven zijn daar debet aan.

Als je vier uur aan de slag mag gaan met een game, dan zou je denken dat je heel veel van het verhaal gaat beleven. Dit is echter niet helemaal het geval. De ontwikkelaar wil niets spoilen over de Assassins-zijde van het verhaal en dus kregen we sequence 3 en sequence 5 te spelen, die beiden volledig draaien om de piraterij. Edward Kenway zal zijn twee beroepen namelijk gaan combineren. In de eerste twee sequences van de game ga je leren Assassin te zijn en het piratenleven gaat van start in het derde gedeelte. Het gevolg daarvan is dat ik niet heb kunnen ervaren dat de game voor 60% bestaat uit landmissies en 40% uit zeemissies. Ik was namelijk 75% van de tijd varende op mijn schip, omdat dat is wat je doet als echte piraat. Wel kreeg ik een introductie van andere piraten die een rol krijgen in de game. Zij nemen je Assassin-beroep overigens totaal niet serieus en als Han Solo in Star Wars: Episode IV, vinden zij het maar hokey religions and ancient weapons.

Ter land

Toch ga je wel faam vergaren als echte piraat. Dit is niet alleen te danken aan je schip, de Jackdaw, maar ook aan het feit dat je helpt met het oprichten van een echter piratenstaat in Nassau. Dit is niet gemakkelijk, want piraten zijn juist piraat geworden, omdat ze zich niet aan de wet houden. En een staat oprichten waar iedereen mag doen wat hij wilt, is lastig.

Dan naar de gameplay, wat zich volledig zal afspelen in een open wereld, waarin je ongeveer vijftig eilanden kunt verkennen. Er zijn meer dan vijftig eilanden in het Caribisch gebied en dus zal niet ieder eiland toegankelijk zijn. Dit is best wennen, aangezien in vorige Assassins-games alles wat er te zien was te beklimmen was. Dat is niet meer. Sterker nog, Edward kan geen rotsformaties beklimmen, zoals Connor dat wel kon in ACIII. Dit is wennen als je daar net aan gewend was. Edward houdt het bij bomen en door mens gemaakte gebouwen.

De wereld is wel enorm! Wil je van de ene naar de andere kant van de map varen, dan ben je uren onderweg. Wordt het varen van lange afstanden niet saai dan? Wellicht kan dat gebeuren als je alleen van verhaalmissie naar verhaalmissie vaart, maar ik heb daar gelukkig geen last van. Zie ik een eiland, dan zal ik direct van mijn schip afspringen en er naartoe zwemmen. Er zijn eilanden met vijandelijke forten, met gevangen piraten die je kunt bevrijden en werven voor je schip, je kunt jagen op reptielen en katachtigen, je gaat schatten vinden, mensen omleggen en eilanden synchroniseren (waarna het een quick travel punt wordt).

Ter zee

Op het water is ook genoeg te doen en vooral het enteren van andere schepen zal veel van je tijd in beslag nemen. Door het gebruiken van je verrekijker kun je zien hoe sterk een schip is, maar ook wat hij vervoert. Jij bent continue bezig met het upgraden van je schip en soms heb je daarvoor speciale materialen nodig, die te vinden zijn op vijandelijke schepen. Zo is het altijd een afweging. Neem ik het risico om dit sterke schip te enteren en neem ik de verliezen voor lief? Of wacht ik nog even en probeer ik de benodigde materialen op een andere manier te verkrijgen (via schatzoeken bijvoorbeeld). Andere activiteiten op het water zijn o.a. het duiken naar schatten en het jagen op haaien en walvissen. De tijd vliegt, want je hebt bijna altijd wat te doen.

En in het nu

Natuurlijk speelt ACIV zich ook weer in twee tijden af, het heden en het verleden. Het heden is anders dan we tot nu toe gewend zijn en hoewel we nog bijzonder weinig weten van deze kant van de game, kon ik wel even de game uit en kijken hoe je dat speelt. Allereerst zal je dit vanuit first person beleven, jij (de speler) bent namelijk zelf de persoon die Edward gaat volgen en dat doe je in Abstergo Entertainment, een bedrijf van de huidige templars. Ik kon even rondlopen op de verdieping waar je werkt in AE en er zijn computers te vinden en kastjes met daarin verschillende figurines, die ongetwijfeld te verzamelen zijn. Ook ga je in de main game weer dingen vinden die te hacken zijn. Meer heb ik niet kunnen ontdekken.

Jawel, de PC-versie!

In een wereld zonder spelconsoles waren er twee dingen anders. Ten eerste waren er veel minder games op de markt, vanwege een groot downloadprobleem, maar ten tweede waren de games veel mooier geweest. Het is namelijk absoluut waar dat de consoles de PC op grafisch vlak achter houden. Een PC-versie is namelijk bijna altijd een opgepoetste versie van de consolevariant. Als je dan bedenkt dat we inmiddels in het zevende jaar zitten van de consoles, dan weet je genoeg. Tijdens de speelsessie van ACIV mocht ik ook een missie spelen op de PC-versie en de stap die PC maakt lijkt vele malen groter dan de consoles. Wat is die game mooi op PC! De PlayStation 4 is nog niet eens verschenen en nu al is te zien dat de PC het apparaat voorbij streeft. Leuk voor PC-gamers, want die krijgen graphics om de vingers bij af te likken. Prachtige schaduwen, kijken tot zover de horizon rijkt en een kleurgebruik om van te genieten. Wij kregen de game natuurlijk te zien op een monsterbak, maar dan heb je ook wat.

Voorlopige conclusie

Assassin’s Creed IV: Black Flag gaat je laten leven als piraat en Assassin, maar tot nu toe heb ik alleen een aantal piratenmissies mogen doorlopen. Daarbij is de interactie die je hebt met collega-piraten groot en word je getrakteerd op een enorme wereld waar heel veel te doen is. Het varen met de Jackdaw zie ik als een toffe richting van deze game en het past natuurlijk perfect in de setting. Daarnaast houd ik simpelweg van het afdwalen in games en Black Flag geeft je genoeg te doen als je het leuk vindt dingen te verzamelen en te ontdekken. Het is wel raar dat Edward eigenlijk minder kan dan Connor qua beklimmen van muren, maar daar ben je ook weer zo aan gewend. We gaan leven als piraat in Assassin’s Creed IV: Black Flag, alleen ben ik enorm benieuwd hoe het leven als assassin zal zijn in de game. Dat gaan we ongetwijfeld zien als we de game gaan voorzien van een recensie.

  1.   
    LightFasher's avatar

    Klinkt goed, ik verwacht dat zowel het zee gebeuren als het gebruikelijke assassin’s gedeelte mij goed gaat vermaken :).