Battlefield 4 multiplayer hands-on

Als fan van de Battlefield franchise was het mij natuurlijk een waar genoegen om aan de slag te mogen met het gloednieuwe Battlefield 4. Op de E3 kreeg ik een multiplayer hands-on speelsessie van ruim een half uur aangeboden, en dat hoef je mij natuurlijk maar één keer te zeggen. De nieuwe Levolution feature, de terugkeer van de Commander modus en alle andere nieuwigheden: ik wilde het allemaal zien, ervaren zelfs, als het even meezat. Prepare 4 The Preview….

Verre van af

Nog geen dertig seconden in de hands-on sessie is het al overduidelijk: de versie waar wij mee aan de slag mochten, was slechts een prille testversie. Uiteraard viel er veel te zien en te beleven van Battlefield 4 in de dertig minuten die we hadden, maar door een groot aantal foutjes en bugs in het spel, werd het ons soms wel erg lastig gemaakt. Zo waren bijvoorbeeld niet alle teammaten voorzien van de welbekende blauwe marker boven hun hoofd, waardoor vrijwel iedereen bij het spawnen het vuur op elkaar openden. Hele magazijnen werden leeggeragd op onwetende soldaten die op hun beurt, in alle verwarring, natuurlijk antwoordden met het lozen van hun eigen patronen. Pas na een minuut of vijf had iedereen door dat het hier een bug betrof. Echter wel een beetje te laat, aangezien een hoop gasten door het voorval dus met lege magazijnen het slagveld in trokken. Erg effectief zijn die teammaten niet echt gebleken, als het op vuurgevechten aankwam.

Maar goed, na de dolle vijf minuten keerde de rust terug. Tijd om het spel nu echt te gaan ervaren. Tenminste, dat dacht ik. Na wat vijandige soldaten neergeschoten te hebben, was ook ik uiteindelijk door mijn munitie heen. De munitievoorraden die werden neergelegd door vriendelijke spelers, leken echter geen effect te hebben op mijn wapen. Mijn magazijn bleef leeg. Ook het oppakken van het wapentuig van gevallen soldaten (ik heb ruim drie minuten lang als een malle met mijn legermes door het slagveld gerend) hielp weinig: ook deze magazijnen bleken ineens kogelloos. Er zat me niks anders op dan mezelf van kant te maken, om later te spawnen op één van mijn squadleden.

Ook dat bleek niet de beste keuze te zijn. Ik koos ervoor op een squadlid te spawnen die tussen de puin van de gevallen toren stond. Geen gekke keuze eigenlijk, volgens onze commander was het immers daar te doen: puntje C werd volop aangevallen. Ik was startklaar om te helpen. Jammer genoeg bleek de door mij gekozen medesoldaat niet tussen het puin te staan, maar er onder, letterlijk. Door een zekere bug zaten mijn noodlottige vriend en ik vast ‘onder het level’. We zagen tegenstanders over ons heen lopen en checkpoint C innemen, zonder dat wij daar iets aan konden doen, we zaten daar vast. Opgesloten onder de gevallen toren schoten er twee gedachtes door mijn hoofd: deze versie van Battlefield 4 is verre van af, en als het er op aan zou komen, zou ik mijn squadlid eerder opeten dan hij mij. Misschien had ik ook gewoon niet al die survivalprogramma’s moeten kijken op de vlucht naar Los Angeles.

Levolution

Maar goed, de bugs daargelaten, is alles wat ik wél heb kunnen ervaren van Battlefield 4, goed bevallen. Het omgevallen flatgebouw waar ik onder vast kwam te zitten was uiteraard een resultaat van het nieuwe Levolution systeem, een nieuwe feature van Battlefield 4. De Battlefield franchise staat sinds Bad Company uiteraard bekend om de Frostbite Engine, die het mogelijk maakt om een groot aantal objecten in de omgeving tot gruis te knallen. Maar waar eerder slechts kleine gebouwen in konden storten, is het nu mogelijk ook de grotere constructies naar de grond te helpen. Met behulp van de Frostbite 3 Engine kan ontwikkelaar DICE het nu realiseren dat wanneer bepaalde structuren onderuit gehaald worden, het grote plaatje kan instorten. In de demonstratie van Battlefield 4 op de persconferentie van Electronic Arts zagen we het al gebeuren, ik mocht er nu hands-on mee aan de slag.

Helaas moet ik wel bekennen dat er, naast wat we bij de persconferentie getoond kregen, weinig nieuwe Levolution te zien was in de hands-on speelsessie. Het is namelijk niet zo dat met Levolution nu alles kapot kan. Slechts een aantal vooraf geprogrammeerde structuren zijn voorzien van de nieuwe functie. Als speler is het straks uiteraard handig om te weten waar Levolution van toepassing is, aangezien het uitermate handig kan zijn. Het neerhalen van tanks door de pilaren onder het asfalt op te blazen, is erg gaaf en tactisch om te doen. Maar in het geval van de gigantische wolkenkrabber die om kan vallen, vraag ik me af hoe lang de structuur elke ronde zal blijven staan. De verleiding is uiteraard groot om alle vijanden uit de toren te jagen door het bouwwerk om te doen keilen, maar blijft de hele omval-animatie nog wel leuk als de wolkenkrabber het telkens weer na drie minuten in de ronde al begeeft?

Commander

Als fan van Battlefield 2 was ik natuurlijk dolblij toen ik hoorde dat de Commander-modus zijn terugkeer zou maken in Battlefield 4. Toen ik en mijn maten in Battlefield 2 levels als Mashtuur City rondvlogen in de Black Hawk, waren we altijd dankbaar als iemand zich wilde opofferen om commander te spelen, zodat wij tactische bevelen ontvingen. In Battlefield 4 is het echter niet zo dat iemand zijn run-and-gun gameplay opoffert om de ronde lang naar een saaie kaart van het level te kijken, het gaat nu allemaal via het gemak van het second screen. Met behulp van een tablet kan iemand die buiten het spel staat, de rol van commander op zich nemen. Hij krijgt weliswaar niet veel meer te zien dan de kaart, maar deze wordt wel in real-time geüpdatet. De commander ziet duidelijk waar zijn troepen zich begeven en waar zijn hulp benodigd is. Op zijn beurt geeft hij orders aan de squadleiders door en roept hij ook zijn eigen wapenarsenaal in. Eens in de zoveel tijd kan de commander namelijk een krachtige ‘tomahawk missile’ inroepen, handig voor het team en leuk voor de commander zelf: kan hij ook zonder een wapen in zijn knuisten nog wat kills scoren.

Uitgebreider

Wat verder al snel opvalt aan Battlefield 4 is dat de game een stuk uitgebreider is dan zijn voorganger, in vrijwel alle opzichten van het woord. Deeltje vier lijkt in zekere, grafische zin natuurlijk veel op Battlefield 3, maar is uiteraard wel voorzien van een groot aantal nieuwigheden, zowel klein als groot. Zo zien we een vergroot aantal voertuigen (jetski’s, dat kan al niet fout gaan), wapens en zelfs meer uitbreidingen voor je wapengerei. Geweren kunnen nu bijvoorbeeld ook uitgerust worden met een tweetal vizieren, wat voor veel spelers een compleet andere speelstijl kan betekenen. Voor scherpschutters is dit uiteraard dé manier om tegenstanders op korte afstand af te weren, zonder naar hun pistool te grijpen. Dat bespaart een hoop tijd, frustratie en misschien wel een computerscherm of twee, mocht je echt niet tegen je verlies kunnen.

Daarnaast is ook te merken dat de omgevingen van Battlefield 4 uitgebreider en interessanter zijn geworden. Zo is er nu meer interieur aanwezig om je in te verschuilen of om vallen voor de tegenstanders klaar te leggen. In grote gebouwen komt het soms zelfs voor dat er liften aanwezig zijn, waar je echt even in moet wachten voordat je boven of beneden bent, bereid je dus maar voor op oncomfortabele liftgesprekken met medesoldaten. Ook in de buitenwereld zien we een toename in dit soort geinige, interactieve objecten. Zo was er in dit level sprake van een aantal stevige verkeerspaaltjes, die je ter verdediging uit de grond kunt laten springen. De truc is natuurlijk om deze omhoog te knallen als er net een Humvee overheen rijdt, zodat je de bestuurder écht goed kunt belagen. Dit soort kleine toevoegingen maken het toch dat de levels van Battlefield 4 nieuwer en interactiever aanvoelen, de hoop is dan natuurlijk ook dat we dit in andere levels nog veel meer zullen zien.

Voorlopige conclusie

Uiteraard kunnen we de hevige aanwezigheid van bugs DICE niet echt kwalijk nemen, ik ben al lang blij dat ze Battlefield 4 op deze manier aan de pers ten toon stellen: volledig speelbaar, voor een dik half uur. Dat het spel dan nog vol zit met oneffenheden en foutjes, dat kan gebeuren. Dat daargelaten, lijkt de toekomst voor Battlefield 4 erg rooskleurig. Fans van Battlefield (en dan met name Battlefield 3) zullen het zeker kunnen waarderen dat de formule van het origineel weinig aangepast is, maar wel voorzien wordt van een aantal mooie nieuwe features. Het spel is groter, mooier en uitgebreider, en toevoegingen als de Commander-modus en het Levolution systeem lijken Battlefield 4 ook niet te misstaan. Hier en daar heb ik weliswaar mijn bedenkingen over de mate waarin de nieuwe features gebruikt en misschien wel ‘uitgeput’ zullen worden, maar daarover valt momenteel weinig te oordelen. Wat ons te wachten staat, is het wachten op meer beelden, meer gameplay en meer speelsessies met Battlefield 4. Want ja, na zo’n speelsessie van een half uur, dan wil je gewoon meer.

  1.   
    Rudizo18's avatar

    Word zoizo weer een ziek mooi game…! maarje ben alleen goed in de kleine maps met raare modes zoals gungame, rush, scaverger ^^ want ben Cod gewent met mn gequickscope :p

  2.   
    Andrevantoever's avatar

    Ziet er goed uit! 🙂

  3.   
    Lucvz's avatar

    Battlefield gaat Cod echt pownen, zeker qua multiplayer. Dit is echte actie waar ook strategie nodig is om te kunnen winnen. Bij Cod vind ik het heel jammer dat ze te veel doorgeslagen zijn met de killsstreaks/scorestreaks. De mogelijkheden zijn enorm bij Battlefield en na 3 maanden ben je nog niet uitgekeken op de maps. Voor Battlefield 4 zal zeker hetzelfde gelden, zeker nu je ook met 32 spelers een team vormt tegen 32 andere spelers. Dat en met de commander erbij maakt Battlefield gewoon de beste warfare game ervaring.

  4.   
    Goldcobra's avatar

    Dit wordt voor mij echt een van de beste games van het jaar

  5.   
    kives's avatar

    wat een game ziet er goed uit wordt gewoon de beste game ooit
    gooi er geen quickscope erin want dat verpest het spel en campers moete er ook niet in zitten gewoon echte oorlog en gevechten doen wie echt kan sniperen is zonder quickscope

  6.   
    Wurmo 2000's avatar

    Ziet er goed uit,aangezien er nog meer mogelikheden.Wel zuur met die bugs. 🙂

  7.   
    crownleader's avatar

    Ik ben echt een hele grote fan van Battlefield 3 en ik ga BF4 da ook zeker kopen, het ziet er geweldig uit!

  8.   
    soldierarjan's avatar

    Ik kijk echt super erg uit na battlefield 4 voor ps4 om met 64 man online te kunnen.