Murdered: Soul Suspect

Tussen de vele sequels, prequels, revivals en spin-offs door, is het fijn om oog in oog te komen met een game die voor de verandering weer eens echt wat nieuws doet. Op de E3 werd weliswaar het een en ander aan nieuwe titels aangekondigd en getoond, maar het gros van deze games borduurt voort op een eigen, al staande formule of probeert moedeloos de elementen van een andere franchise over te nemen. Nieuw is anders. Wat we weer een keer nodig hebben, is een grote titel die zich niet per se houdt aan de conventionele regels van de hedendaagse gamesindustrie. Een game die eens wat anders probeert, iets origineels het liefst. Alles in een poging om de gamer op andere manieren te prikkelen. Bij Square Enix kreeg ik op de E3 een exclusieve presentatie van Murdered: Soul Suspect te zien. De baanbrekende game die ik zocht, leek gevonden.

Workaholic

In Murdered: Soul Suspect stap je in de schoenen van politierechercheur Ronan O’Connor. Een man van het kaliber ‘echte kerel’. O’Connor is goedgekleed, rookt non-stop, heeft een ruige stem en is niet bang om geweld te gebruiken tijdens zijn werk. Dat klinkt als een leuk leven om te leiden, maar als speler zul je helaas weinig kunnen ‘leven’ als de stoere detective. De game opent namelijk met een buitenlichamelijke verschijning van O’Connor, die ooggetuige wordt van zijn eigen moord. Als geest zijnde ziet onze protagonist van een afstandje hoe een luguber figuur O’Connors al gehavende lichaam doorboort met zeven kogels door de borst. De toegewijde detective die O’Connor is, zet de beste man zich om zijn onverwachte geestebestaan te wijden aan het oplossen van zijn eigen moordzaak en de dader te vinden. Na de dood je carrière voortzetten? Dat noem ik nog eens overwerken.

The Dusk

O’Connor kan zich alleen niet meer herinneren hoe de dader eruitzag en wat vooraf ging aan de kogelschoten. En als geest zijnde, is de zaak ook nog eens wat anders dan de detective gewend is. Nu O’Connors bewustzijn geen tastbaar lichaam meer heeft, kan hij niet communiceren met de levenden. Sterker nog, vrijwel alles in de levende wereld is nu ontastbaar voor de wijlen O’Connor. Hij kan als geest dus geen getuigen ondervragen of bewijsstukken oppakken om te onderzoeken. Onze held begeeft zich nu in ‘The Dusk’, een soort Limbo, waar pas vergane geesten dwalen in de bestaande wereld. Waar zielen hun bovennatuurlijke schrijfsels achterlaten op muren. En waar een heleboel dingen niet zijn wat ze lijken. O’Connor komt terecht in een trippy wereld, met weinig grip op de echte wereld. Goed psychonautenvoer, dit concept van The Dusk.

Geestige gaven

In ruil voor de voordelen van de tastbare wereld, krijgt O’Connor als geest wel een aantal bovennatuurlijke gaven terug. Zo kan hij in de hoofden van levenden duiken om mee te luisteren met hun gedachten of om een kijkje te nemen door hun ogen. Het echt besturen van de personen is niet aan de orde, maar in sommige gevallen kun je ze wel ‘sturen’. In de presentatie van ontwikkelaar Airtight Games zagen we de (levende) politie een gechoqueerde ooggetuige ondervragen. De vrouw in kwestie kon door de shock haar verhaal niet goed uit haar mond krijgen, maar door een psychisch duwtje in de rug van O’Connor vertelde ze uiteindelijk toch wat ze wist. In zo’n geval moet de speler dan een aantal juiste tippende trefwoorden doorgeven, zodat de persoon de details kan herinneren en kan vertellen.

Hier en daar is het ook mogelijk om toch kleine details in de levende wereld aan te tasten, waardoor je mensen in beweging kan krijgen. Zo zagen we O’Connor in de presentatie een gasfornuis aanzetten, waardoor de plaatselijke huisvrouw verward naar de keuken loopt om het gas uit te draaien. Door mensen op die manier als een soort poltergeist te stalken, kun je ze naar bepaalde plekken lokken of specifieke handelingen laten uitvoeren. Het spel creëert op deze manier kleine puzzeltjes die je zult moeten oplossen om op lastige plekjes te komen of om specifieke informatie op te doen.

Naast de interactie met de levende wereld, zul je in The Dusk ook een groot aantal andere geesten ontmoeten. Sommige geesten kunnen je helpen met je onderzoek, andere geesten hebben juist weer jouw hulp nodig. In het geval van deze presentatie liep O’Connor de verdwaalde geest van een gestorven vrouw tegen het ontastbare lijf. De dame in nood was vermoord maar weet niet waar haar lichaam nu is. In zo’n geval kun je er dan voor kiezen om de locatie van haar lijk te achterhalen, als een soort sidequest. In ruil voor je goede daad krijg je natuurlijk een hogere score in het onderzoek, maar kom je ook meer te weten over het leven in The Dusk. Want ja, wat is deze mysterieuze werkelijkheid eigenlijk?

Behekste stad

Murdered: Soul Suspect speelt zich grotendeels af in het bestaande stadje Salem, niet ver van Boston. Nou ja, in Salem… In The Dusk ín Salem. Dit historische plekje in Massachusetts staat (hoe toepasselijk) ook bekend om een groot aantal paranormale gebeurtenissen, waarvan de heksenjacht in 1692 de bekendste is. Doordat de stad vaker in de ban van het bovennatuurlijke is geweest, zijn er maatregelen genomen tegen geestenkrachten. Sommige huizen in Murdered zijn dan ook voorzien van een soort geestenbarrières, die O’Connor alvorens binnen te komen, moet doorbreken. Natuurlijk niet altijd even handig voor onze held, maar zo’n barrière is toch zeker wel nodig geweest. The Dusk zit namelijk ook vol met ongewenste geesten, een soort kwade demonen. Deze doorgedraaide verschijningen zijn voortgekomen uit geesten die te lang in The Dusk hebben rondedwaald, waarna ze hun ziel verloren zijn. Zonder eigen ziel zoeken de wilde demonen naar andere zielen om te verzamelen.

De demonen voorzien Murdered: Soul Suspect van wat meer spanning. Gewoon zo maar wat rondlopen in The Dusk om je onderzoek te doen kan simpel en soms zelfs wat rustgevend lijken, maar de demonen maken het dat er hier en daar ook wat actie aan te pas komt. Op sommige locaties in Salem zullen de demonen los rondzwerven, op zoek naar zielen om te verorberen. Als ze een geest zien, zullen ze deze achtervolgen om diens ziel te stelen. O’Connor zal de demonen moeten besluipen of op het verkeerde been zetten, zodat hij de kwade verschijningen in één klap van achteren uit kan schakelen. Op brute hand-tot-hand gevechten hoef je niet te rekenen, het gaat in zulke gevallen juist meer om slim denken. Je kunt de aanwezigheid van geesten door muren zien en je kunt natuurlijk, geheel volgens het cliché, door muren lopen nu je een geest bent. Met behulp van deze gaven is het mogelijk de demonen te besluipen, voordat ze jou pakken.

Voorlopige conclusie

Het moge duidelijk zijn, Murdered: Soul Suspect is een game die straalt van vele nieuwigheden. Precies wat de huidige gamesindustrie wel een keertje kan gebruiken. Het concept van de game is daadwerkelijk iets ‘anders’ te noemen en dat heeft mij in ieder geval weten te prikkelen. Het idee van doodgaan en voortleven, de trippy vibe en de absurde gebeurtenissen in het behekste Salem: het komt allemaal samen in deze veelbelovende detectivegame. Jammer genoeg hebben we nog niet al te veel kunnen zien van de gameplay van Murdered, dus wat de game ons straks allemaal nog meer gaat leveren, dat blijft nog even een mysterie. Hetgeen wat te zien was in de presentatie smaakt in elk geval naar meer, dus ik raad jullie aan deze trippy titel voorlopig ook in de gaten te houden!

  1.   
    Andrevantoever's avatar

    wel benieuwd om nog wat meer te zien van deze game.

  2.   
    Hitman047's avatar

    Andrevantoever schreef, "wel benieuwd om nog wat meer te zien van deze game."

    Bij deze dan: ~15 minuten aan Gameplay. 😉

  3.   
    Garreth's avatar

    Klinkt als een zeer interessante titel, zeer zeker het volgen waard.

  4.   
    Wurmo 2000's avatar

    Ziet er interessant uit.Ik ben beniuwd naar meer. 🙂