Wii U Virtual Console Launch Reviews – Deel 1

Op de Wii was het mogelijk om diverse oude games aan te schaffen om voorbije tijden te kunnen herbeleven en sinds kort is hetzelfde te doen met de Wii U. Zoals we recentelijk aangaven zitten hier enkele haken en ogen aan, hoewel de Wii U-versies beslist superieur zijn ten opzichte van hun Wii-tegenhangers. Wat echter meer van belang is, zijn de daadwerkelijke games. Hebben de oude spellen de tand des tijds overleefd en zijn ze vandaag de dag nog de moeite waard? De games zijn geordend op volgorde van de oorspronkelijke release.

Releasedatum: 1986 (arcade-versie 1982)
Prijs: €4,99

Als de zoon van Donkey Kong dien je jouw vader te bevrijden uit de handen van Jumpman, ofwel Mario, en dit doe je door korte platformlevels te doorlopen. Het spel is dankzij de diversiteit voor een klein tijdje interessant, maar echt lang zal het spel je niet bekoren. Het grootste minpunt is echter dat de game in de immense schaduw van zijn voorganger moet staan. Destijds wist Donkey Kong Jr. niet de verwachtingen waar te maken als opvolger van het legendarische Donkey Kong; nu weet de game evenmin diens mannetje te staan. 4/10

Releasedatum: 1984
Prijs: €4,99

Excitebike is een bijzonder vernuftig racespelletje, dat je obstakels laat ontwijken en je laat wisselen tussen vier banen. Hierbij is het zaak om je balans te houden, maar ook om op de hitte van je motor te letten. Hierdoor ben je continu bezig met de positionering van je bike. Ook vandaag de dag nog blijkt Excitebike vermakelijk, maar laat dit nou net een game zijn die ook op de Virtual Console van de Nintendo 3DS in opgepoetste vorm is verschenen. Vijf euro is dan toch eigenlijk te veel voor een inferieure versie. 5/10

Releasedatum: 1984 (arcade-versie 1980)
Prijs: €4,99

Pac-Man, iedereen heeft het wel in de een of andere vorm gespeeld. Het spel heeft namelijk al in zoveel klassieke spellenbundels gefigureerd dat het een waar mirakel mag heten als je nog nooit hebt geprobeerd te ontsnappen aan de gekleurde spookjes. Aangezien het gele monster bovendien op vrijwel elke gratis spelletjessite wel te vinden is, waarom zou je de game dan nog aanschaffen? 1/10

Releasedatum: 1985
Prijs: €4,99

Eigenlijk heeft Ice Climber de potentie om een tijdloze klassieker te worden. De game kent een uniek concept; het is zaak om een reeks bergen te beklimmen door tactisch gaten in het ijs boven je te springen en je tegenstanders afwenden door ze met een hamer te slaan. In plaats van de actie horizontaal te laten plaatsvinden, is het zaak om juist omhoog te bewegen en het gevaar kan hierbij van alle kanten komen. Het grote probleem van Ice Climber is echter de belabberde besturing die een heel groot deel van je plezier weet weg te nemen. Springen is een ware uitdaging, maar dat ligt helaas hoofdzakelijk aan de matige programmering van het spel. 4/10

Releasedatum: 1987
Prijs: €4,99

Punch-Out!! laat je boksen, maar het is geen kwestie van eenvoudigweg knokken. In plaats daarvan is het zaak om de patronen van je tegenstanders te ontdekken, te doorgronden en hier misbruik van te maken. Het werkt opvallend verslavend, maar helaas kan ook bij Punch-Out!! een kanttekening geplaatst worden. Van de game uit 1987 is recentelijk een goed geslaagde remake verschenen, waardoor de klassieker wat overbodig blijkt. 6/10

1.
    Cirdan's avatar

Ik denk dat het alleen geschikt is voor de echte game liefhebbers en het feit dat de games hierboven ouder is dan de gemiddelde bezoeker hier..

2.
    i_yell0wi7's avatar

Lekker weer puur nostalgisch genieten van de oude games van vroeger maar dan op de wii U.

3.
    Neolite's avatar

Leuk initiatief, jammer genoeg is de console zelf geflopt en zeker niet het verkoopsucces geworden wat het moest zijn. Als straks de nieuwe Xbox en Playstation komen is het helemaal gebeurd met de Wii U.