FIFA 14

We mochten onlangs weer afreizen naar het heiligdom waar de Gamescom elk jaar wordt gehouden: Keulen. We gingen er echter nog steeds niet voor de beurs heen en er werd ook geen toernooi gehouden dit keer, maar een heuse onthulling van een jaarlijkse release. En als je dan met Electronic Arts naar Duitsland mag rond deze tijd, dan kan het ook maar één game betekenen. Wij kregen op het hoofdkantoor van EA Duitsland namelijk te maken met FIFA 14. De nieuwe installatie van het bedrijf werd hier officieel uit de doeken gedaan en wij trakteren jullie op de eerste details van de voetbalgame.

Vooral veel verbeteringen

Uiteraard gingen we vol goede moed, op een maandagochtend zeer vroeg, richting Utrecht om vanuit daar naar Keulen te vertrekken. De verwachtingen voor FIFA 14 lagen zeker hoog, vooral omdat je vernieuwingen wilt zien in een voetbalgame. We helpen jullie direct uit de droom, want EA gaat met FIFA 14 geen revolutionaire elementen toevoegen, maar we zien juist veel verbeteringen. Dit is absoluut niet erg en het is ook erg lastig in het laatste stadium van deze generatie consoles. Deze game gaat voornamelijk meer realisme brengen dan we ooit zagen in FIFA. Het eerste element in de footie is de build-up waar EA aan werkt. De opbouw van een aanval moet geleidelijker kunnen, je zult meer strategische opties kunnen creëren om uiteindelijk de bal in het doel te krijgen. Met een andere aanpak door de build-up zal FIFA niet per se meer een snelle voetbalgame zijn. EA noemt het zelf momentum, een combinatie van meer beweging en realisme. Een aanval creëren kan een potje dus langzamer maken, maar je bent het niet verplicht. Echter, met dit element wil de ontwikkelaar dat de gamer een grotere euforie voelt na een doelpunt.

Qua realisme zal het nog veel uitgebreider zijn en EA bouwt vooral voort op wat oude FIFA’s boden. De first touch control wordt aangepakt, maar dan op het gebied van dribbelen. In FIFA 13 is het zo dat elke speler, tijdens een sprint, de bal altijd met een consistente afstand voor zich uit schopt. In 14 zal dit veel dynamischer gaan en elke tik vooruit gaat gepaard met een andere afstand. Het dribbelen voelt dus altijd anders aan en ook als je niet sprint is er meer realisme. Elke move is anders, dribbels zijn variabel, je kunt sneller draaien, korte rotaties maken en het draait nu veel meer om precisie. Om dit waar te kunnen maken, is het EA gelukt de draairichting te verkleinen. In FIFA 13 is de kleinste draaiing 22,5 graden, nu kun je precies elke kant op.

Het veld op

Een ander punt, waar eigenlijk elk jaar aan wordt gewerkt, is de AI van de spelers. In FIFA 14 is iedereen nog een tikje slimmer en zullen medespelers en tegenstanders anticiperen in multiple frames. Dit betekent dat voetballers aan meerdere acties kunnen denken; ze kijken achterom, verdedigen dynamisch, wat wil zeggen dat spelers juiste keuzes maken om bij hun man te blijven verdedigen of juist niet, zien meer wat er in de omgeving gebeurt en zullen strakker verdedigen. Intelligence marking is één van deze onderdelen. Spelers gaan met gevaarlijke aanvallers mee, zitten echt dichter op tegenstanders en een andere verbetering is een schot dat van doel af gaat. Normaliter komt de bal vrijwel altijd bij het aanvallende team terecht, nu is het zo dat iedereen beter anticipeert en dat elke actie verrassend kan zijn.

Je hebt nu verder als spelend karakter de mogelijkheid tot een second chance tackle. Dit is een aanvulling op tactical defending en een tackle is in FIFA 14 niet meteen een mislukking als je mist. Door twee keer achter elkaar de tackle-knop in te drukken, herstelt je speler en maakt hij niet direct een sliding. Een tweede kans dus, waarbij je alsnog de bal kunt afpakken. De intelligentie ligt hiermee zowel hoger aan de bal als zonder bal.

Ook de aanvallende kant moet veel leuks gaan brengen. Spelers moeten checked runs kunnen uitvoeren, ofwel in een sprint de bal aannemen. Dit betekent niet direct een schot op doel, want van een versnelling moet je terug kunnen naar de build-up. Je kunt met je speler de snelheid uit het spel halen en eventuele verdedigers veel makkelijker te lijf gaan door weg te draaien, je lichaam erin te zetten, te duwen en eventueel te passen als de verdediging te sterk is. Dit is beschermde bal (‘protect ball’) en er zijn specifieke animaties ontwikkeld voor diverse methoden om de bal te beschermen. Je bepaalt hiermee volledig de snelheid van de wedstrijd en je kunt op elk moment versnellen of langzamer de strijd aan gaan. Ook zullen aanvallers die niet de bal hebben anticiperen, meer ruimte voor zichzelf creëren en dus vrijlopen.

Finish him

Je wilt als fervent speler van FIFA natuurlijk mooie goals maken en EA wil de beloning dan ook groter maken. Het bedrijf werkt aan een betere afronding op het doel en zal hier voornamelijk de animaties verbeteren. Door de betere AI zullen voetballers meer tijd voor zichzelf creëren om een beter schot te maken. Het voetenwerk zal hierin meespelen; in FIFA 13 zien animaties net voor een schot er knullig uit, maar de spelers maken in FIFA 14 die mooiere, kleine stapjes om beter met hun voeten uit te komen voor een schot. Ook reageren ze op de bal die op een verkeerde positie aan komt rollen. Ze draaien om de bal heen om meer kans te maken op een doelpunt of om te zorgen dat een pass wél goed aankomt. Spelers wijzigen dus hun positie voor een goed bal-voeten moment.

Om de finishing nog mooier en realistischer te maken, zijn de bal physics van een ontwikkeling voorzien. Waar nu veelal de bal bij een pass of een schot met eenzelfde snelheid en rechte lijn de juist kant op wordt geschoten, zal dit in FIFA 14 variabeler zijn. Ballen gaan op den duur langzamer in de lucht, maar maken eindelijk bochtjes bij het geven van een effect. De bal kan dus uit balans raken, spint in de lucht en door deze physics kunnen veel realistische schoten of passes gemaakt worden.

Laatste details

Naast vernieuwingen op het gebied van gameplay, is Electronic Arts aan de slag gegaan met nieuwe modi of veranderingen ervan. Zo zagen we een aantal nieuwe skill games, waarmee je jouw vaardigheden voor een wedstrijd kunt verbeteren. Ook de Career Mode gaat deels op de schop, want het krijgt een geheel nieuwe hub, die in stijl de metro-uitstraling krijgt. De hub moet het navigeren gemakkelijker maken en er zullen minder onderbrekingen in het spel zitten. Bovendien zal het Global Scouting Network aangepast worden en het moet authentieker aan gaan voelen. Je zult specifieker kunnen zoeken op sterke punten van spelers, bijvoorbeeld een lange verdediger of een dribbelaar.

Voorlopige conclusie

De allereerste details omtrent FIFA 14 liggen nu op jullie bord. Geen revolutie, maar wel veelbelovende vernieuwingen en aanpassingen in het spel die FIFA weer een beetje realistischer moet maken. We hebben echter nog maar enkele voorbeelden in gameplay gezien en de rest van de animaties zaten nog lekker in de testfase. Hierdoor laat het werkelijke product visueel nog even op zich wachten, al zet EA met deze informatie en vroege beelden weer een stap vooruit. Natuurlijk is nog lang niet alles uit de doeken gedaan, maar wat we hebben gezien doet het al goed. We hopen binnenkort hands-on met de game te gaan en dan zullen we merken of FIFA 14 echt zo veelbelovend is.

  1.   
    M@tthijs's avatar

    De verandering op het gebied van carrière vind ik hoopgevend, dat was toch al lang over tijd eigenlijk.

  2.   
    Jarek's avatar

    En er komt een “zuiver” shot functie! (net bekendgemaakt)
    http://www.ea.com/nl/voetbal/blog/fifa14-zuiver-schieten-en-realistische-balfysica

    Edit: Ik las in de preview dat je ook sneller kunt draaien. Wat een opluchting zeg! Ik iriteerde me mateloos aan dat slome draaien. Waardoor ik na een paar potjes FIFA al snel weer een potje PES tussendoor ging doen.

  3.   
    Talska's avatar

    Sorry maar ik ben nog met 13 bezig (Lees in Augustus wel verder)
    😡

  4.   
    -B9D7L-'s avatar

    Mooie review.
    Ik hoop dat je bij Player Carreer nu ook gewoon kan invallen en niet altijd op de tribune zit.

  5.   
    fdennis's avatar

    Ik hoor jaarlijks veel verbetering bij een preview van een Fifa en het begint langzamerhand ongeloofwaardig worden. Zit dit jaar ook sterk te denken om Pes 14 te gaan halen.

  6.   
    D_Dog's avatar

    Vooral de player career kan inderdaad verbeteringen gebruiken zoals invallen. Vraag me ook af wat voor verbeteringen je langs het veld zal krijgen… kartonnen publiek anyone?

  7.   
    BartjeZ's avatar

    1e screenshot ziet er niet verkeerd uit.. zeker het nieuwe scoutnetwerk lijkt me vet.

  8.   
    studio dewolf's avatar

    Amper vernieuwd dus? Ik ga misschien FIFA 14 overslaan.

  9.   
    Lucvz's avatar

    Ik hoop dat ze ook eens wat meer met het publiek gaan doen. Zowel visueel als audio. Visueel zal bij de nieuwe generatie consoles vermoedelijk beter worden, maar het aantal supporter geluiden zou wel omhoog mogen. Alleen bij echte topclubs hoor je wat, maar dat is ook wel logisch. Maar bij de kleinere clubs is er vrij weinig sfeer op de tribune. Wel jammer, aangezien ik vaker met kleinere clubs als Feyenoord of wat dan ook speel en die hebben gewoon veelste weinig sfeer.

    Maargoed, ik kijk weer uit naar deze fifa. Moet nog wel bedenken of ik hem koop. Vaak koop ik ze om het jaar.

  10.   
    nanathan's avatar

    Waarschijnlijk is alles weer opgepoetste maar EA heeft geluk dat er dit jaar een WK is.
    Kopen dus en dan als het wk daar is de “uitbereiding” downloaden.
    fifa15 ga ik dan overslaan :p

  11.   
    Beatrijs Anneke's avatar

    op gamecardmarkt.nl Fifa 13 voor 27 euro

  12.   
    heavenwarrior's avatar

    FIFA 14 IS DE BOM !!