Sniper: Ghost Warrior 2

Jezelf de ‘bestverkopende snipergame’ noemen. Het klinkt al een beetje als ochtendlucht uit je mond, want het is wel heel gemakkelijk gezegd als je eigenlijk maar één (echte) concurrent hebt. Sniper: Ghost Warrior zou dus zo goed verkocht hebben, dat deze game het beter heeft moeten doen dan het kwalitatief veel betere Sniper Elite V2. Best knap, nadat alle critici Ghost Warrior behoorlijk de grond inboorden. Nu komt ontwikkelaar City Interactive met Sniper: Ghost Warrior 2 waar hopelijk alle fouten uit het eerste deel zijn verdwenen. Maar, dit is niet de waarheid.

Sluipschutten

In dit tweede deel ga je uiteraard met een zogeheten Ghillie suit en je sluipschuttersgeweer op pad om tegen het kwaad te strijden. Jij bent Private Security Consultant Captain Cole Anderson, een elite in het vak en je zult in Birma, Sarajevo en Tibet zelfstandig aan de slag moeten in missies, maar soms zul je een team langs een gebied moeten loodsen met nogal wat vijanden. Het verhaal biedt helaas niet veel soeps en daar zul je dan ook weinig aan missen. Het vooraanstaande is dan de gameplay waar je het voor doet, want als sluipschutter door een game gaan is altijd een vette ervaring. In andere games ben ik vaak wel te porren om van een lange afstand te mogen schieten en als er dan een spel uitkomt die dit pakket volledig biedt, dan sla ik dat niet af.

Misschien had ik dat beter wel kunnen doen, want Sniper: Ghost Warrior 2 kan zich bijna meten met het eerste deel en dat is dus niet positief. Afwisseling in een snipergame is misschien lastiger dan in andere genres, maar überhaupt een goede gameplay neerzetten is wel de basis. Je zult namelijk veelal specifieke opdrachten uit moeten voeren. Torens of bergen beklimmen en daar, heel scripted en lineair, één voor één de doelwitten die worden aangewezen uitschakelen. Natuurlijk mag je het soms zelf proberen en een eigen strategie bedenken is ook veel leuker, maar ook dit is niet bepaald interessant. Missies die je volledig op eigen houtje uit moeten voeren, eigenlijk ook heel lineair, zijn behoorlijk frustrerend. Waar je in veel games met een sluipschutter nog weerstand kunt bieden buiten je grote wapen, is dit in Ghost Warrior 2 nagenoeg onmogelijk. Je handwapen moet vijanden die je gespot hebben kunnen tegenhouden, maar als je door machinegeweren belaagd wordt, ben je binnen een paar seconden dood. Je moet op specifieke plekken gaan liggen, ‘one shot, one kill’ uitvoeren of ergens langs sluipen, want anders kun je vast je doodvonnis tekenen. Uiteraard, niet ontdekt worden is de specialiteit van een sluipschutter. Maar als dit niet mogelijk wordt gemaakt en vijanden je alsnog snel ontdekken, kun je niets in het spel. En daarom is het gebrek aan vrijheid en een eigen strategie een groot gemis. Zelfs met hulp kom je soms niet eens verder.

Het schieten zit echter wel redelijk in elkaar. Je zult ietwat rekening moeten houden met de wind, al houdt het daar wel bij op. Er is geen gewicht in het wapen te vinden, de nagebootste killcam van Sniper Elite V2 zit heel slecht in elkaar – beeldverloop van langzaam naar snel zorgt voor missende frames – en een gemist schot is ook al je doodvonnis. Alle tegenstanders zijn vaak direct gealarmeerd en ze weten precies waar je zit. Je schiet met een demper, hoe kun je, liggend als sluipschutter ergens in de bosjes, door iedereen meteen ontdekt zijn? Om het nog leuker te maken, beginnen ze ook vrolijk in het rond te schieten.

Vlug schieten

Wat is één van de belangrijkste elementen in een snipergame? Inderdaad, rustig je doelen kiezen en geduldig wachten op het juiste schot. Bevat Ghost Warrior 2 dit element? Nee. Het is een heel onduidelijk aanhangsel, aangezien je vaak maar een beetje aanrommelt. Tijdens het ondersteunen van teams die een kamp binnenvallen moet je geselecteerde doelwitten uitschakelen, hoewel dit vrijwel nooit noodzakelijk is. Het lijkt er vaak op dat jouw team het gemakkelijk aankan. Er is bijna geen vaardigheid voor nodig om zulke stukken te doorlopen, het is vlug inzoomen en achter elkaar schieten. Dit komt het spel absoluut niet ten goede en zorgt ervoor dat je niet eens echt het gevoel krijgt dat je in een snipergame zit.

Visuele moeilijkheden

Het feit dat Sniper: Ghost Warrior 2 op de CryEngine 3 draait, lijkt aanvankelijk veelbelovend. Op de pc mag het misschien een parel zijn, maar op de console lijkt de ontwikkelaar er niet mee om te kunnen gaan. Omgevingen die je van veraf bestudeert, zien er nog prima uit. Lekker kleurrijk, hier en daar lichtinval en het oogt degelijk. Totdat je alles van dichtbij gaat bekijken; de textures zijn van lage kwaliteit, planten en bomen zien er goedkoop uit en de game telt nog meer grafische bugs, zoals pop-ups of textures die nooit geladen worden. De framerate gaat op bepaalde punten nog wel, maar kan ook vreselijk inzakken. Het geluid is een klein pluspuntje, best wel sfeervol, wapens klinken lekker en de voice-overs zijn wel aardig. Had ik al genoemd dat de AI slecht en raar in elkaar steekt? Klopt, ze weten precies waar je zit, vallen je dan aan of ze gaan zich juist in het zicht verstoppen.

Conclusie

Ik hoopte oprecht dat City Interactive van haar fouten had geleerd na het slechte Sniper: Ghost Warrior, maar ach, met Ghost Warrior 2 krijgen we wederom een product om snel te vergeten. Het spel ligt al voor een lagere prijs in de winkel, maar ik vind zelfs dat het niet waard. Sniper: Ghost Warrior 2 is veel te scripted en lineair, het bevat niet de juiste onderdelen van het sluipschutten, de gameplay wordt al snel behoorlijk saai, de AI is raar en reageert direct op een gemist schot en grafisch is het niet veel beter dan het vorige deel. Het schieten is echter enigszins tof en het geluid hebben ze goed gedaan bij de ontwikkelaar. Misschien is deze game leuk als je een échte diehard sniperfan bent, maar je kunt beter voor een topper gaan dit voorjaar.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Geluid
  • Diverse omgevingen

Wat is NOT

  • Totaal geen snipergevoel
  • Veel (grafische) bugs
  • Onlogische AI
  • Te scripted en lineair

3.5

  1.   
    Fox's avatar

    Dus eigenlijk is het het zelfde als deel 1?

  2.   
    DutchGamer-W-'s avatar

    Zo te zien veeeel slechter dan deel 1.

  3.   
    lassieman's avatar

    Het hele idee van een Sniper game vind ik zo gek nog niet, en zoals bij Sniper Elite kan het dus ook gewoon werken. Jammer dat deze game het dan toch niet voor elkaar krijgt, snipen vind ik namelijk altijd wel leuk.

  4.   
    camoflage4ever's avatar

    als ik heel eerlijk mag zijn ben ik het helemaal eens met deze review.
    het spel is lelijk, de gameplay is slecht, AI is slecht. gewoon niet normaal.
    ik denk er precies hetzelfde over in deze review.
    na mijn gevoelens was zelfs deel 1 nog beter.

  5.   
    FishHookz's avatar

    Vind dit pure onzin. Ja deel 1 had veel fouten (waar ik zelf weinig last van had) maar vond deel 1 toch wel erg vermakelijk en zeker een 7 waard. Deel 2 is in zo’n beetje alle wegen beter dan zijn voorganger en dan krijgt deze een 3.5 ? Ze moeten iemand die het spel niet kan waarderen het review schrijven.

  6.   
    Jarek's avatar

    Ik krijg een beetje het gevoel met deze review dat de reviewer sniper elite 2 & Sniper:ghost warrior 2 teveel met elkaar vergelijkt (Sniper elite 2 was in adviesprijs dan ook €20,- duurder bij de release)

    Ik vind een 3.5 wel erg laag en heb me er dus wel iets meer mee vermaakt dan de reviewer,
    Maar toch had ik meer verwacht. Het plezier wat in deel 1 zat vond ik hier niet echt in terug.

  7.   
    3333/3333's avatar

    Het is een wanproduct. Het jat van Sniper Elite V2 en implemteert het op een verschrikkelijk slechte manier. Dit is gewoon lekker makkelijk cashen.

  8.   
    Daniel Z's avatar

    Fanta$y schreef, "Ik krijg een beetje het gevoel met deze review dat de reviewer sniper elite 2 & Sniper:ghost warrior 2 teveel met elkaar vergelijkt (Sniper elite 2 was in adviesprijs dan ook €20,- duurder bij de release)"

    Ik heb alleen de relatie gelegd tussen de twee met de killcam. Ghost Warrior 2 heeft er één die heel veel lijkt op die van Sniper Elite V2, maar dan slechter uitgewerkt. Daarnaast vergeleek ik ze omdat City Interactive met deze games zich de ‘bestverkopende snipergame’ noemt; gek heh, door weinig concurrentie.

  9.   
    huntedjohan's avatar

    ”Erik-Heijden “ schreef, "Het is een wanproduct. Het jat van Sniper Elite V2 en implemteert het op een verschrikkelijk slechte manier. Dit is gewoon lekker makkelijk cashen. "

    wat jat het van sniper elite V2? elite V2 ga je solo op pad en kun je net zo makkelijk alles met een machine geweer neer maaien ipv met je sniper rifle. in elite V2 kun je nooit iemand neer schieten zonder gezien te worden door de rest. ook al zit jou target ver van de rest verwijderd. juist net datgene wat een sniper een echte sniper maakt vond ik tevaak niet terug komen in sniper elite V2, en juist wel in ghost warrior 2.

  10.   
    H4RDSTYLE's avatar

    Ik had dit al wel verwacht. Deel 1 was echt slecht en dat ze deel 2 ook weer zo verprutst hebben…
    Wat moet je daar nou van zeggen?

  11.   
    toqeer's avatar

    betere review mag ook wel want deze game doet dit keer tog echt wel iets goed
    op internet zie ik honderden reviews met een 7 staan en die liegen echt niet denk eerder meer deze,

  12.   
    huntedjohan's avatar

    H4RDSTYLE schreef, "Ik had dit al wel verwacht. Deel 1 was echt slecht en dat ze deel 2 ook weer zo verprutst hebben…
    Wat moet je daar nou van zeggen?"

    heb je het spel ook werkelijk gespeeld? ik hoor veel commentaar over de game, en dan vraag ik me soms echt af of ze het spel ook wel zelf gespeeld hebben, of gewoon een review achter na lopen.

  13.   
    fabiankok's avatar

    Jongens, een review is een mening. Iemand geeft een onderbouwde mening over een game die deze gespeeld heeft, en naarmate of je het ermee eens bent of niet is het een hulpmiddel om je te helpen kiezen of je de game koopt of niet. Het is een hulpmiddel, voor jou.

    Ga nu niet zeuren omdat een reviewer niet jouw mening heeft, dat kan nu eenmaal. Er zijn zat andere reviews, die kun je ook lezen.

    /rant-mode:false

  14.   
    H4RDSTYLE's avatar

    huntedjohan schreef, "

    ”H4RDSTYLE” schreef, "Ik had dit al wel verwacht. Deel 1 was echt slecht en dat ze deel 2 ook weer zo verprutst hebben…
    Wat moet je daar nou van zeggen?"

    heb je het spel ook werkelijk gespeeld? ik hoor veel commentaar over de game, en dan vraag ik me soms echt af of ze het spel ook wel zelf gespeeld hebben, of gewoon een review achter na lopen."

    Ik heb deel 1 gespeeld ja, deel 2 nog niet. Maar van de reviews die ik gelezen heb ga ik dat ook nooit doen 🙄

  15.   
    wimpiej's avatar

    heb het spel naar de eerste missie afgesloten wat een slecht spel. bij de intro dacht ik nog “he cry engine 3 wordt gebruikt”, maar ingame was het echt meteen niet best hoe slecht.

  16.   
    Daan's avatar

    Ik heb het spel 2 uur gespeeld op de pc en ben het echt wel eens met deze review. Wat een rotspel.

  17.   
    OllieDenZotn's avatar

    Not gonna play it 😉

  18.   
    DeAdSeYe's avatar

    Een goede review heeft meer dan alleen een mening. Het moet ook bepaalde aspecten bevatten, wat valt er nog meer te doen, hoelang is de single-player duur, hoe voelt de Multi-player aan, is er een mod support. Dit kan je niet baseren op een mening, maar op feiten waar deze ontwikkelaar naar toe wilt.

    Daarna kan een eigen mening worden onderbouwd, hoe vond de reviewer het spel, en zijn de aspecten wat de ontwikkelaar heeft verteld ook waargemaakt.

    Helaas zijn vele reviews puur gebaseerd op meningen, helaas want bij vele games mis ik vaker informatie wat het spel wel sterk maakte.

    Maar weer ontopic, ik sta er echt van te kijken waarom lineair en scripted als minpunt aangeven, was deze gameplay niet erg gewild bij gamers. Zorgde lineair en scripted niet voor een ultieme belevenis? Kan het natuurlijk ook fout hebben. Sniper Elite V2 was ook niet bepaald veel vrijheid, waren meestal ook gangetjes en dergelijke. Als jullie veel vrijheid wilt hebben om gebied van sniper kom je uit op z’n games als Arma serie’s of Battlefield op een grote omgeving.

    Verder staat er nog een foutje op het laatste, de AI reageert direct op een mis schot. Dit is toch normaal? Moet het NIET direct zijn, of is dit als je een geluidsdemper gebruikt? 🙂

  19.   
    3333/3333's avatar

    DeAdSeYe schreef, ", is er een mod support. "

    Het is een review van de ps3 versie he. 😉

  20.   
    NLkevvNL's avatar

    lol .. voor een goedkoop prijsje. koop ik em wel anders niet

  21.   
    I_Eat_Noobsz's avatar

    NLkevvNL schreef, "lol .. voor een goedkoop prijsje. koop ik em wel anders niet"

    Dan staat Goedkoop gelijk aan Gratis?

  22.   
    krakekou's avatar

    deel 1 ziet er veel leuker uit

  23.   
    svenysven's avatar

    Ik vind het een leuk spel en vermaak me er zeer mee

  24.   
    Connorkill's avatar

    Als het aan mij ligt moet er een free roam, sandbox sniper game komen. Soort assassins creed/gta maar dan met een sniper. Setting: WO2 in Stalingrad. Gewoon zelf op pad gaan en generalen en enemy snipers killen. of bestaat dit al?

  25.   
    SniperRifle's avatar

    Ben het hier totaal niet mee eens. Deze game bevat alles wat echte sniper-liefhebbers zoeken, je houdt niet enkel rekening met de zwaartekracht, maar ook met de windsnelheid, hartslag, ademhaling, positie van je personage (liggen, op de knieën zitten of rechtstaan) en met de tijd hoelang het duurt tegen dat je kogel zijn doel heeft bereikt. Je krijgt inderdaad een rode spit waar je kogel enkel rekening houdend met de zwaartekracht en de wind zou moeten belanden, maar weet dat je van afstanden tot 1600m schiet op bewegende doelen. Er zijn af en toe kleine grafische buggs, maar vallen naar mijn weten niet echt op. Ik vindt deze game grafisch zelf zeer goed, wetende dat ze op echt bestaande gebieden gebasseerd zijn. Het is zeker geen makkelijke game waar wel wat denkwerk voor nodig is. Daarom ben ik het er zeker niet mee eens met een 3.5. Naar mijn mening minstens een 7.5 waard, voor echte sniper-liefhebbers zelfs een 8.5. 🙂

  26.   
    3333/3333's avatar

    Connorkill schreef, "Als het aan mij ligt moet er een free roam, sandbox sniper game komen. Soort assassins creed/gta maar dan met een sniper. Setting: WO2 in Stalingrad. Gewoon zelf op pad gaan en generalen en enemy snipers killen. of bestaat dit al?"

    Red Orchestra 2: Heroes of Stalingrad

  27.   
    FireBallz's avatar

    Voor 9.98 opgeraapt, voor dat geld vind ik het nog wel waard, en het is me enorm meegevallen: Het snipen werkt niet onaardig, er wordt ook rekening gehouden met de wind, regen etc. en je kan doelwitten heus nog wel raken als ze bewegen en meer dan een kilometer weg zijn. Ik moet toegeven, het verhaal is een beetje lineair en allemaal best cliche, maar ik speel een sniperspel echt puur voor de fun en niet voor het verhaal, dan kan ik beter Assassin’s Creed of Uncharted gaan spelen. Nee jongens, ik ben het dus niet met deze review eens. Ik hoop wel echt dat het volgende deel goed genoeg zal vallen bij onze vrienden van GN, want ik vind niet dat het een afdankerslot verdient.