God of War: Ascension

Met God of War I, II en III heeft Sony een dijk van een trilogie neergezet. In het eerste deel maakten we kennis met Kratos, een keiharde Spartaan die per ongeluk zijn eigen vrouw en dochter afslachtte. Het tweede deel borduurde verder op deze gebeurtenissen en wist zijn voorganger op alle fronten te overtreffen, waarna het derde deel het verhaal van Kratos op een waardige manier afsloot. Met pijn in ons hart namen we afscheid van Kratos en toen begon het lange wachten op een nieuwe trilogie. Om ons in de tussentijd te vermaken, komt Sony dit jaar met God of War: Ascension, een prequel die zich afspeelt vóór de gebeurtenissen uit het eerste deel. Hebben we hier te maken met een volwaardige nieuwe game binnen de God of War-serie, of is Ascension niet meer dan een zoethoudertje?

Voer voor fans

God of War: Ascension speelt zich tien jaar vóór de eerste God of War-game af. Dat betekent dat de moord op Kratos’ vrouw en kinderen nog vers in zijn geheugen gegrift staat en langzamerhand ontdekken we hoe het komt dat de Spartaan aan het begin van God of War I zo ontzettend boos is. Wanneer we hem voor het eerst onder de knoppen krijgen is zijn woede op Ares, de god die ervoor zorgde dat Kratos zijn vrouw en kind vermoordde, nog vers. Kratos zweert zijn eed aan Ares af en daarom stuurt Hades de drie Furiën op zijn dak.

Deze hele verhaallijn voelt wat geforceerd aan. Het verhaal van Kratos werd in de eerste drie God of War-games uitvoerig genoeg belicht en vanuit een verhaaltechnisch perspectief was Ascension naar mijn mening dan ook niet nodig. Het blijft leuk om nog een laatste keer met Kratos te kunnen knokken, maar waarschijnlijk zullen enkel de echte fans geboeid zijn door het verhaal.

Oud en vertrouwd

Deze God of War-fans zullen zich overigens als een vis in het water voelen tijdens het spelen van Ascension, want de game lijkt verdacht veel op zijn voorganger. De gameplay is grotendeels hetzelfde gebleven en op sommige vlakken wordt er zelfs een stapje achteruit gedaan. Kratos heeft toffe wapens als de Claws of Hades en de Barbarian Hammer namelijk nog niet ontdekt en dus zal hij zich tijdens gevechten altijd moeten beroepen op zijn vertrouwde Blades of Chaos. Om het vechten nog een beetje afwisselend te maken zijn er vier versies van de Blades of Chaos beschikbaar: een vuur-, ijs-, bliksem- en zielenvariant. Ook zijn door de levels losse wapens verspreid, die Kratos kan oppakken en vervolgens met zich mee kan dragen. Denk hierbij aan een schild, zwaard, gigantische hamer of een speer. Helaas kunnen deze kleine toevoegingen niet voorkomen dat het vechtsysteem van God of War: Ascension bar weinig vernieuwing biedt, maar dat neemt niet weg dat knokken met Kratos stiekem nog steeds ontzettend vermakelijk is. Want laten we eerlijk wezen: een vijand eerst toetakelen met je zwaarden om vervolgens zijn hoofd eraf te rukken, gaat nooit vervelen.

Puzzels maken in God of War: Ascension weer een belangrijk onderdeel uit van de gameplay. Hierbij is opnieuw een grote rol weggelegd voor hendels, radars en meer van dat soort clichématig puzzelmateriaal, maar de mogelijkheid om de tijd te beïnvloeden is volledig nieuw. Dit levert in theorie veel mogelijkheden op, maar in de praktijk komt het er enkel op neer dat je gebroken objecten weer kunt herstellen en vice versa. Zonde, want met het vermogen om tijd te beïnvloeden waren er veel meer soorten puzzels mogelijk geweest. De puzzels die je tegenkomt variëren van “hersendodend simpel” tot “uitdagend”, al zul je slechts zelden puzzels uit de laatste categorie tegenkomen. Frustrerend moeilijk worden ze sowieso nooit en dat is maar goed ook, want dit is God of War, geen Portal. Even puzzelen is leuk, maar daarna wil ik snel weer vijanden verscheuren!

Goodbye Zeus, hello Aegaeon

Over vijanden gesproken: in God of War: Ascension zul je hoofdzakelijk vechten tegen mythologische dieren. Soms kom je oog in oog te staan met een versmelting van mens en dier en heel af en toe vecht je tegen pure homo sapiens, maar dat komt slechts zelden voor. En dat vind ik stiekem wel jammer. Het is tof om de spinnenpoten van Megaera af te breken en het openrijten van een olifantenhuid geeft zeker voldoening, maar het gebrek aan bekende Griekse goden als Poseidon, Hercules en Zeus voelt als een groot gemis. De setting van Ascension is verfrissend, maar weet nooit te tippen aan die van de vorige God of War-games. Bovendien weet Ascension, op het epische eindlevel na, nooit te tippen aan de vorige God of War-titels wanneer het aankomt op memorabele en spectaculaire momenten.

Multiplayer

Het is de multiplayer-modus die God of War: Ascension moet onderscheiden van zijn voorgangers en dat maakt het extra jammer dat de online functionaliteiten op het moment van schrijven nog niet beschikbaar zijn. Ik heb de multiplayer nog niet kunnen testen en dus kan ik er nog geen oordeel over vellen. Verwacht daarom binnen niet afzienbare tijd een speciale multiplayer-review hier op GamersNET. Wat ik tot nu toe heb gezien stemt zeker positief, al ben ik er bijna zeker van dat dit geen vervanger voor Call of Duty of Battlefield gaat worden. Potentie is er zeker en de multiplayer zal ongetwijfeld goed zijn voor enkele uurtjes vermaak, maar verwacht niet dat je hier eindeloos veel tijd in kunt stoppen. Al laat ik mij natuurlijk graag verrassen…

Conclusie

Heb ik me vermaakt met God of War: Ascension? Jazeker. Het blijft een geweldig gevoel om met Kratos te knokken en de puzzels zorgen ervoor dat de game vrijwel nooit repetitief wordt. Dat neemt niet weg dat God of War: Ascension te weinig vernieuwing biedt ten opzichte van zijn voorganger en dat zorgt er voor, in combinatie met het gebrek aan spectaculaire momenten en het nogal geforceerde verhaal, dat je kunt twijfelen aan de necessiteit van deze game. Was het beter geweest wanneer Sony meteen was begonnen aan God of War IV, zodat ze die game gelijktijdig met de PlayStation 4 konden uitbrengen? Eigenlijk wel, maar nu Ascension toch in de schappen ligt, kun je hem net zo goed aanschaffen. Vergelijk het met een superhete vriendin waar je al tien jaar een relatie mee hebt: je weet inmiddels precies wat je kunt verwachten en het is niet zo spannend meer als de eerste keer, maar dat neemt niet weg dat ze nog steeds lekker is.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Knokken met Kratos is ouderwets vermakelijk
  • Mogelijkheid om tijd te beïnvloeden is tof
  • Grafisch spektakel

Wat is NOT

  • Game biedt te weinig vernieuwing
  • Dierlijke vijanden minder tof dan Griekse goden
  • Minder memorabel en spectaculair dan vorige GoW-games
  • Nog niet kunnen spelen met multiplayer

8

  1.   
    *Fatality*'s avatar

    Dit word geen instant buy nu ik die review heb gelezen.. 😳

  2.   
    See4urSelf's avatar

    Jammer, eerlijk en waar. Lekker vroeg die review ook!

  3.   
    Vinstaro's avatar

    Allereerst mooie review ten tweede is er enig verschil tussen de demo en de afgewerkte versie want deel 3 was erg verschillend.

  4.   
    I_Eat_Noobsz's avatar

    Game biedt te weinig vernieuwing? Ik vind dat aan de ene kant ook een dubbele HOT.

  5.   
    Rijstekorrel's avatar

    I_Eat_Noobsz schreef, "Game biedt te weinig vernieuwing? Ik vind dat aan de ene kant ook een dubbele HOT."

    Precies het draait bij dit spel niet echt om vernieuwingen, je volgt het verhaalt en slacht gewoon iedereen en alles op je pad af :P.

  6.   
    Vinstaro's avatar

    Een tegenvallende god of war dus, in mijn ogen toen deel 3 uitkwam zeiden,ze toen nie dat het 50 procent mooier kon, dit spel is NIET EENS mooier dan deel 3 wat is dit eigenlijk voor flut spel je kan dit zien als een psp spel met betere graphics.
    Jammer hopelijk dat de volgende God of war ook op playstation 3 komt en dan mogen ze wel is bewijzen dat ze met god of war3 op“50% zijn,komt er nog een spel dat alles eruit haalt of zeggen ze:nou jongens 60% gebruikt op naar ps 4 tot we daar 60% voor gebruikt.De playstation kan dus nog mininaal 30 % mooier en dat gebruiken ze niet.
    Sony jullie zijn geiten word de ps 4 100 keer zo sterk ze halen er 60 %’procent uit en hup ps 5.WHYYYYY

  7.   
    Hercules's avatar

    gelijk halen!!

  8.   
    3333/3333's avatar

    Vinstaro schreef, "Een tegenvallende god of war dus, in mijn ogen toen deel 3 uitkwam zeiden,ze toen nie dat het 50 procent mooier kon, dit spel is NIET EENS mooier dan deel 3 wat is dit eigenlijk voor flut spel je kan dit zien als een psp spel met betere graphics.
    Jammer hopelijk dat de volgende God of war ook op playstation 4 komt en dan mogen ze wel is bewijzen dat ze met god of war3 op“50% zijn,komt er nog een spel dat alles eruit haalt of zeggen ze:nou jongens 60% gebruikt op naar ps 4 tot we daar 60% voor gebruikt.De playstation kan dus nog mininaal 30 % mooier en dat gebruiken ze niet.
    Sony jullie zijn geiten word de ps 4 100 keer zo sterk ze halen er 60 %’procent uit en hup ps 5.WHYYYYY"

    Mee eens, ik vind de graphics echt waardeloos. Begrijp niet dat het een pluspunt is, het ziet er uit als een veredelde ps2 game maar met screen tearing en een instabiele framerate.

    De ps3 versies hebben nooit het niveau van de ps2 games gehaald, echt een mislukking.

  9.   
    Leon's avatar

    Misschien moet je je realiseren dat graphics verder gaan dan alleen screen tearing en framerate. Wanneer je op een current-gen console gevechten op een dusdanig epische schaal tevoorschijn tovert, dan kan het zijn dat de framerate soms even inkakt (al heb ik daar bij Ascension overigens helemaal geen last van gehad). Maar wanneer ik in ruil daarvoor prachtige (gezichts)animaties, mooie textures en spectaculaire lichteffecten (oftewel: mooie graphics) krijg, dan ben ik tevreden.

  10.   
    3333/3333's avatar

    In dat geval hadden ze voor een beter compromis moeten kiezen, het is een klassieke fout die te vaak gemaakt wordt bij console games. Killzone is daar ook een goed voorbeeld van, de graphics zijn veel te hoog gegrepen voor de PS3 waardoor het apparaat het spel nauwelijks aan kan. Op de pc zet je dan de instellingen omlaag, op de consoles hebben ze daar geen boodschap aan.

    Enige goede voorbeeld is Mass Effect, daarbij kon je op de consoles effecten uitschakelen voor een betere framerate.

  11.   
    Leon's avatar

    Een compromis is toch niet nodig? Zoals je in dit rapport kunt lezen is de framerate vrijwel altijd tussen de 30-40 FPS (niet extreem hoog, maar voor een actie-game met zulke graphics is dat goed) en screen-tearing is onbestaande.
    Niets om over te klagen, lijkt mij 😉

  12.   
    3333/3333's avatar

    Voor een hack & slash game is dat wat mij betreft te laag. Kijk naar vergelijkbare games als Devil May Cry, die draaien bewust op 60 fps omdat het anders niet te doen is.

    Op de PS2 draaiden beide god of war games op 60 fps in 576p widescreen. Op de ps3 is het 30 fps in 720p, on-acceptabel.

  13.   
    toqeer's avatar

    WTF zeiken julie allemaal hier over graphics gameplay is belangrijker
    en bovendien ziet de game er gewoon redelijk uit ik ga hem ook binnenkort halen,
    graphics is niet alles!

  14.   
    Rijstekorrel's avatar

    toqeer schreef, "WTF zeiken julie allemaal hier over graphics gameplay is belangrijker
    en bovendien ziet de game er gewoon redelijk uit ik ga hem ook binnenkort halen,
    graphics is niet alles!"

    Idd zoals ik zie ziet het er gewoon goed uit en ga ik me er zeker mee vermaken.

  15.   
    Danielle.k's avatar

    De vorige God of War games waren vet, alleen op moment zit ik niet zo erg goed bij kas dus ik wacht wel tot hij in een budget bak ligt.

  16.   
    Leon's avatar

    ”Erik-Heijden “ schreef, "Voor een hack & slash game is dat wat mij betreft te laag. Kijk naar vergelijkbare games als Devil May Cry, die draaien bewust op 60 fps omdat het anders niet te doen is.
    Op de PS2 draaiden beide god of war games op 60 fps in 576p widescreen. Op de ps3 is het 30 fps in 720p, on-acceptabel. "

    Ach, ik lig niet wakker van een paar FPS’jes meer of minder 😛 Als de game gewoon ontzettend vermakelijk is en ik hem er ook nog eens goed uit vind zien, zoals GoW: Ascension, ben ik tevreden 🙂

  17.   
    manoahvdvelde's avatar

    Helaas heb ik zelf geen PS3, maar deze game zou ik zeker halen als ik er een had!

  18.   
    Daniel Z's avatar

    Instant hebben.

  19.   
    marlies16's avatar

    lijkt me een mooi spel 🙂