Anno Online hands-on

Vorig week reisde ik af naar Ubisofts Duitse thuisbasis in Düsseldorf om een drietal nieuwe games van Blue Byte uit te proberen. Online titels, welteverstaan. Drie volledig gratis uit de browser te spelen titels, zelfs. Anno Online was de eerste free-to-play game waar ik me over mocht buigen in de Duitse gemoedelijkheid. Hoe staat het ervoor met deze unieke adaptatie van de aloude Anno-formule? Warm de currywurst maar op, lees door en vind het uit!

When two worlds collide…

De insteek van Anno Online is een ambitieuze. Niet alleen wil het ontwikkelteam van Blue Byte de game volledig browservriendelijk maken, ze streven er ook nog eens naar om de echte Anno-ervaring te behouden, terwijl de game nu draait een compleet ander concept: multiplayer. Dat leek me toch een lastige taak: proberen een typische Anno-game, gratis uit te brengen op de browsermarkt. Iets wat de Duitse delegatie van Blue Byte nota bene zelf nog zo lovend hun “triple A browser game” noemt.

Toch, de twee werelden lijken prima samen te komen in Anno Online. Het zijn namelijk het ontwikkelteam van de eerdere Anno-games en de heren achter het al geslaagde Settlers Online die hun krachten bundelden om dit project te realiseren. Een veelbelovende samenwerking. De hamvraag is natuurlijk: slagen de twee ontwikkelaars erin om samen een goed eindproduct af te leveren?

Verslavingsfactor aanwezig

En jawel hoor, vanaf moment één is het duidelijk: Anno Online heeft de verslavingsfactor van zijn geliefde voorgangers gewoon behouden. Hoewel de game in de browser net toch wat minder geavanceerd oogt, blijft de typerende sfeer en verslavingsfactor die we kennen van Anno intact. Nog geen tien minuten was ik bezig met het opstarten van een dorp op een starter-eiland of ik was al verkikkerd op mijn koddige kolonistjes. Het constant bezig zijn met de eisen en kwalen van je eilandbewoners draagt ook in Anno Online die herkenbare sfeer waar je in no-time verzot op bent.

Onderdak verzorgen, markten bouwen en grondstoffen verzamelen: er is genoeg te doen om je dorpen en steden mee uit te breiden. Zo wist het ontwikkelteam me te vertellen dat er bij de lancering van de game, al ruim 120 verschillende gebouwen zijn om je steden mee te verrijken. En zelfs als je daar op uitgekeken bent, dan kun je je kolonie nog uitbreiden naar nabijgelegen eilanden, om ook die te verbouwen en vol te planten met je bouwwerken. Zo is het dus mogelijk om met meerdere, verschillende eilanden bezig te zijn. Een fijne toevoeging, aangezien het bezig zijn met één eiland soms tergend lang kan duren. Om de game ook online goed uit te laten balanceren, was het nodig om bepaalde spelelementen te vertragen, jammer genoeg. Gelukkig kan het multitasken tussen eilanden de geduldige gamers onder ons een plezier doen, door lekker veel speelmogelijkheid te bieden.

“Playing Anno by yourself? Zat is not ze kees.”

Het hebben van koloniën maakt het dat een aantal gave online-mogelijkheden aan bod komen. Om bijvoorbeeld een stabiele economie te hebben, is het van belang dat je toegang hebt tot een scala aan grondstoffen. Soms is het echter niet mogelijk om alle grondstoffen zelf te verbouwen en dat is precies waar je vrienden, clanmaten of gewoon wildvreemden online te hulp schieten: wat jij niet hebt, kun je ongetwijfeld van hen kopen. Zo ontstaan er tussen verschillende koloniën nauwe banden of komt het zover dat bepaalde grondstoffen ontzettend duur worden door een monopolie van een groep spelers. Een interessant verschijnsel in de wereld van Anno.

Wat vooral te merken was aan Anno Online, is dat de nadruk wel degelijk ligt op het samenwerken tussen koloniën. Blue Byte werkt eraan om een solide implementatie van clans te kunnen bieden, waarbij de clans meer voorstellen dan enkel een groepje gamers met een eigen chatkanaal. Heel duidelijk werd er niet over gesproken, maar onze Duitse vrienden lieten tussen neus en lippen door wel weten aan gezamenlijke ‘clan-opdrachten’ te werken. Missies die worden opgelost in groepsverband, waardoor iedereen in een clan een steentje bij moet dragen voor het grote goed. In dit geval is de beloning uiteraard ook meer dan riant, waardoor samenwerking hevig ondersteund wordt door het spel.

Voorlopige conclusie

Tot dusver lijkt de fusie van een Anno-game met een gratis browsergame vlot te zijn verlopen. Anno Online speelt prima in een browser en het ademt toch wel die echte Anno sfeer, incluis die haast nostalgische verslavingsfactor. De basis staat in ieder geval nu al sterk, nu is het aan onze freunden van Blue Byte om ons nog te verrassen met wat nieuwe content omtrent de clanmaatschappij en andere online-features van de game, en voor je het weet zijn we straks met ons allen een paar naburige eilandjes aan het koloniseren. Jawohl!

  1.   
    MikeGevers's avatar

    Hm, die screenshots doen me denken aan een cross-over van 1602 en 1503 😀

  2.   
    sthij's avatar

    ber schreef, "Hm, die screenshots doen me denken aan een cross-over van 1602 en 1503 :D"

    Doet mij eerder denken aan een regelrechte port van 1404

  3.   
    Daan's avatar

    Ik speel eerlijk gezegd toch liever Anno 1404 of 2070. Zo duur zijn die spellen ook niet meer. 🙂

  4.   
    Carmen07's avatar

    En straks vooral SimCity natuurlijk. 😀

  5.   
    Sacul's avatar

    sthij schreef, "

    ”ber” schreef, "Hm, die screenshots doen me denken aan een cross-over van 1602 en 1503 :D"

    Doet mij eerder denken aan een regelrechte port van 1404"

    Inderdaad wat sthij zegt. Wat ik overigens niet bepaald verkeerd vind voor een gratis game.

  6.   
    zalazar's avatar

    nice was hem toevallig net aan het spelen 1404 venice en de gebouwen zijn regelrechte kopie deze game ga ik wel spelen. Is er ook een release datum?

  7.   
    Tom's avatar

    zalazar schreef, "Is er ook een release datum?"

    De game nadert de release qua ontwikkeling, maar een releasedatum willen ze bij Blue Byte nog niet vrijgeven. Er werd wel gehint naar een aankondiging die in de nabije toekomst die een hoop zal onthullen.