God of War: Ascension multiplayer beta

In januari gaat een grootschalige multiplayer-bèta van God of War: Ascension van start voor PlayStation Plus-leden. Wij hadden het genoegen om de afgelopen dagen alvast met de bèta aan de slag te gaan. Weet Sony Santa Monica iets bijzonders neer te zetten met de allereerste multiplayer in een God of War-game?

Zoethoudertje

Tijdens de Gamescom had Daniël al het genoegen om een eerste multiplayer hands-on te beleven en zijn eerste indruk was positief. Hij zag de multiplayer destijds als een “lekker zoethoudertje”. Sony Santa Monica heeft de afgelopen maanden gebruikt om de multiplayer verder te verfijnen, dus hoog tijd om eens te ontdekken of het lekkere zoethoudertje een volwaardig onderdeel van de game kan worden.

Rammen

De bèta van God of War: Ascension gooit je om te beginnen in de tutorial: een arena op de Olympus waar je eerst kiest voor welke god je wilt strijden, om vervolgens te oefenen met de diverse wapens en acties die je kunt uitvoeren. En oefenen is zeker aan te bevelen, want de multiplayer biedt een verrassende diepgang. Met blind op wat knoppen rammen zal je wel wat succesjes behalen, maar er komt meer om de hoek kijken als je anderen echt de baas wilt zijn. Blokkeren, counter-acties en zelfs een stukje tactiek.

Maar voor je de actie in kunt duiken, moet je naamloze held eerst zichzelf toewijden aan een bepaalde god. In de bèta kun je kiezen uit Ares of Zeus, elk met hun eigen wapens, armor, speciale items en magie. De volledige game bevat daarnaast ook nog Hades en Poseidon en stiekem zie ik hier ook al wat ruimte voor nieuwe goden die als DLC later aangeboden zullen worden. Vrees echter niet dat je voor altijd aan een gekozen god vast blijft zitten, want tussen de gevechten door kun je wisselen van god. Je progressie is echter wel voor elke god afzonderlijk, dus een tijd voor Zeus vechten betekent niet dat je ook meteen voor de andere goden veel vaardigheden en andere uitrusting hebt vrijgespeeld.

Heb je eenmaal voor een god gekozen en wat geoefend, dan is het tijd om echt aan het werk te gaan. De multiplayer-bèta bevat twee spelmodi: Team Favor of the Gods voor acht spelers en een ‘free for all’ Favor of the Gods voor vier spelers. In de eerder genoemde preview van Daniël kon je al veel lezen over Team Favor of the Gods, waarin twee teams van maximaal vier spelers tegen elkaar strijden en ook nog eens te maken hebben met de cycloop Polyphemus. Een behoorlijk tactische en interactieve modus. Zeker als je goed samenwerkt en de nodige valstrikken activeert, kan je als team zeer succesvol worden.

Chaotisch

De afgelopen dagen ben ik vooral met de andere spelmodus aan de slag gegaan: Favor of the Gods. Samen met maximaal drie anderen beland je in het Forum van Hercules en is het ieder voor zich. Een behoorlijk chaotisch tafereel, want de speelbare map is erg klein: een ronde arena met Hercules die van bovenaf toekijkt, scherpe punten aan de zijkanten van de arena en zelfs een paar plekken waar je de afgrond in getrapt kunt worden. Voor wat interactie springt Hercules zelf af en toe in de ring om een flinke schokgolf door de arena te sturen.

Hoewel de gameplay best wel wat diepgang kent, valt op dat veel spelers zich in deze spelmodus makkelijk laten verleiden tot wat button bashing. Zeker met vier spelers dicht bij elkaar vliegen de zwaarden, lompe hamers, magische krachten en speciale items je regelmatig om de oren. Op de voor God of War bekende manier zou je opzij kunnen duiken en aanvallen ontwijken, maar dat blijkt in de praktijk vrij lastig in een behoorlijk compacte arena.

Kern en schil

Zo nu en dan verschijnen er op afwisselende plekken kisten met speciale items, die voor extra punten zorgen. Interessanter zijn echter de plateaus waar je overheen kunt lopen om wat health of magie aan te vullen. Tot je weer in alle hectiek het loodje legt, want dat kan op een vrij hoog tempo gebeuren. Maar als je eenmaal lekker bezig bent, is het een heerlijk gevoel om een tegenstander met een bijzonder brute en bloederige actie af te maken. Splijtende lichamen, uitpuilende ingewanden… het kan niet extreem genoeg zijn.

De kern van de multiplayer is dus erg God of War: gameplay, setting… het heeft het allemaal. De schil daar omheen is eveneens heel herkenbaar. Je personage kan levelen door genoeg XP te verdienen, je kunt upgrades kopen voor nog brutere aanvallen en magie, er is steeds betere armor beschikbaar, enzovoort. Zelfs de uit andere multiplayers bekende perks hebben hun weg naar God of War: Ascension gevonden in de vorm van speciale voorwerpen die je personage op een bepaalde manier sterker maken. In feite is er dus niet veel nieuws onder de zon, maar het God of War-jasje maakt het voor de liefhebbers wel weer interessant.

Voorlopige conclusie

Ik sluit mij volledig aan bij de eerdere uitspraken: de multiplayer van God of War: Ascension lijkt vooral een zoethoudertje te worden. De ‘free for all’-multiplayer is jammer genoeg wel heel erg chaotisch en de balans hierin is op dit moment nogal zoek. Team Favor the Gods lijkt door de tactische gameplay een stuk leuker te worden, mits je teamgenoten met je mee willen werken. Anders ligt ook hier nogal wat frustratie op de spreekwoordelijke loer.

Uiteraard hebben we te maken met de game in bètavorm, dus er kan nog volop aan gesleuteld worden en we hebben nog lang niet alle aspecten van de multiplayer onder ogen gekregen. Ik ben heel benieuwd of er nog echt verrassende, nieuwe spelmodi bij gaan komen. Een variant op de Horde-modus uit Gears of War, hoe vet zou dat zijn in een mythologisch God of War-jasje!? Het nog in nevelen gehulde Team Execution zou deze droom wel eens kunnen gaan vervullen. Maar soms kan even lekker vrijuit hacken en slashen natuurlijk ook heerlijk zijn. Toch richt ik mijn goddelijke pijl liever op de singleplayer.

  1.   
    HashtagMcSwag's avatar

    Ik ben toch wel benieuwd naar de mp beta 😛

  2.   
    Rijstekorrel's avatar

    ano__niem schreef, "Ik ben toch wel benieuwd naar de mp beta :P"

    Ik totaal niet vind ook dat er teveel reclame word gemaakt voor de multiplayer, Je hoort gewoon niks van de single player zowat waar dit spel om draait.

  3.   
    toqeer's avatar

    ja een god of war game koop je eigenlijk puur voor de singleplayer terwijl multiplayer
    dat boeit tog niet bij de meeste bij gow