Halo 4 Multiplayer

Vorige week was GamersNET in Brussel aanwezig om bij een Microsoft-evenement de aankomende line-up van de consoleboer voor een laatste keer te bekijken. Naast demo’s van Fable: The Journey en Forza: Horizon mocht ik voor het eerst aan de slag met beide multiplayer-componenten van Halo 4. Naast de competitieve multiplayer was namelijk ook één missie speelbaar van Spartan Ops, de nieuwe episodische content die na de release van Halo 4 op wekelijkse basis zal verschijnen op Xbox LIVE. Wat kunnen we verwachten van deze coöperatieve multiplayer? En weet 343 Industries het gevoel van Bungie over te brengen naar de competitieve multiplayer? Halo-fans, u kunt rustig slapen, het komt goed!

Ga er maar aanstaan, je bent 343 Industries, een nieuwe studio van Microsoft die even de grootste franchise van de uitgever mag overnemen. Niet geheel blanco, want veel mensen van het Halo-team van Bungie hebben inmiddels hun weg gevonden naar 343 Industries, maar toch. Dat 343 Industries op het vlak van storytelling een verbetering is ten opzichte van Bungie heb ik inmiddels eerder behandeld, maar hoe zit dat eigenlijk met de multiplayer? Bungie heeft een ongekend hoge status vergaard door de eerste succesvolle console-multiplayer te hebben ontwikkeld en 343 Industries mag met die basis aan de slag met Halo 4. Wij kregen een nieuwe spelmodus op twee verschillende mappen te spelen.

Regicide

In Regicide is het de bedoeling de King of the Map te vernietigen, maar in tegenstelling tot bekendere vormen van deze modus, is iedereen individueel bezig en hoeven er dus geen teams gevormd te worden. Het is dus mogelijk om de koning van de map neer te schieten, maar je kunt er ook voor kiezen om je “mede”-spelers kapot te maken. Dit maakt de modus direct erg dynamisch en daarmee ook een beetje gemeen, want het gros van de spelers zal immers focussen op de King of the Map. Hij is immers 35 punten waard bij een kill en andere spelers slechts 10 punten. Gelukkig was ik één van die mensen die de koning liet voor wat het was en mijn collega’s – druk gefocust op de king – van achteren kapot schoot. Gemeen? Een beetje, maar het geeft wel diepgang aan deze modus en een continu gevoel van onveiligheid. En voor je het weet heb je zelf de hoogste score en word je zelf King of the Map.

De twee mappen die we mochten bewandelen waren Haven en Adrift en wat direct opvalt is… dat er eigenlijk weinig opvalt! En dit is direct een dikke hulde voor 343 Industries, want het voelt echt als Halo! Vooral Haven is een heerlijke map om te bewandelen, maar heeft veel hoogteverschil wat zorgt voor de bekende verticale gameplay die we gewend zijn uit de franchise. Via turboliften kun je omhoog stijgen en gaten in de vloer worden moeiteloos overwonnen door de lange sprongen die je kunt maken. Wil je naar beneden, dan laat je je toch vallen en het liefst schiet je tijdens je val nog iemand neer ook. Overigens werd ons een demo getoond zonder veel technische snufjes of jetpacks, maar waren er wel een aantal nieuwe wapens te checken. De Scattershot is eerder al op de E3 getoond en is een Forerunner-shotgun die tegenstanders laat desintegreren. Vooral grafisch is het een heerlijk wapen omdat het met behulp van Forerunner-technologie organisch herlaadt. Een ander wapen is de Sticky Detonator dat granaten op mensen plakt en laat ontploffen. Het is de UNSC-variant van de Plasma Granaat met het enige verschil dat de explosies groter zijn.

Spartan Ops!

Dan Spartan Ops, het unieke project van 343 Industries. Zoals in de E3-preview te lezen valt zijn dit coöperatieve episodes die op wekelijkse basis zullen verschijnen via Xbox LIVE. Het verhaal draait niet om de Master Chief en Cortana (dit is de singleplayer), maar om de overlevenden van het ruimteschip UNSC Infinity, dat is neergestort aan het begin van Halo 4. De modus zal de Firefight modus uit Halo 3: ODST en Halo: Reach vervangen en is volgens de ontwikkelaars een tv-serie die waarschijnlijk een jaar zal duren. Wij kregen chapter 5, Core, te spelen en hierin was het de bedoeling dat we een artefact van de Forerunners te pakken kregen. Ook de Covenant zijn hierin geïnteresseerd en dus ontstaat er al snel een gevecht tussen de drie facties, waarbij de Forerunners verreweg de meest uitdagende zijn. Zij laten zich repareren door vliegende drones en hebben machtige wapens.

De sfeer die Spartan Ops wil neerzetten is er één van drukkende spanning. Aan het begin van de missie krijg je de orders via een scherm in je helm en de stilte die er in de lege jungle van Requiem heerst zorgt voor een continue dreiging. Ook het idee dat je geen Master Chief bij je hebt draagt bij aan de spanning, zoals we dat ook kennen uit spannende momenten uit Halo 3: ODST. Qua gameplay staat ook de Spartan Ops als een huis. Het speelt als een reguliere Halo-singleplayer, maar dan met meer tegenstanders vanwege de coöp.

Voorlopige conclusie

Het is knap dat ik geen verschil in gameplay heb gemerkt bij het spelen van de multiplayer van Halo 4. Het laat zien dat 343 Industries het speldesign van Bungie onder de knie heeft. Waar de competitieve multiplayer vertrouwd aanvoelt, is Spartan Ops echt het kindje van de ontwikkelaar. Dat is te merken ook, want elke episode zal geïntroduceerd worden door een schitterende cutscene die de setting neerzet en de onderlinge verhoudingen op Infinity neerzet. Wat mij betreft kan FireFight makkelijk vergeten worden als we veel van deze verhaalgedreven coöperatieve missies mogen ontvangen. November lijkt nu nog heel ver weg.

  1.   
    Dope Crusader's avatar

    Nice!

  2.   
    Neolite's avatar

    Moet spelen, moet dit gewoon spelen. Elke halo heb ik gespeeld en deze gaat natuurlijk niet ontbreken.

  3.   
    grassyfuzz's avatar

    Wat de persoon boven mij zei 😀

  4.   
    heavenwarrior's avatar

    Nice Game

  5.   
    Sa.'s avatar

    Heerlijk! Ik heb er echt ontzettend veel zin in!!! Dat die Spartan Ops gratis is is ook gewoon geweldig! 😆 😉 🙂

  6.   
    sthij's avatar

    Had eerst twijfels over 343 maar nu niet meer 😀

  7.   
    LHH's avatar

    Op de een of andere manier heb ik het een beetje langs me op laten gaan qua halo 4 maar het begint toch wel steeds meer te kriebelen…

  8.   
    RenevdGijp's avatar

    En op dit soort momenten wil je een Xbox hebben!