God of War: Ascension Multiplayer Hands-on

Tot onze verbazing toonde Sony Computer Entertainment op de Gamescom ons weer geen beelden over de singleplayer van het nieuwe Kratos-avontuur in God of War: Ascension. Op de E3 werd er vooral aandacht besteed aan de multiplayer, en nu dus weer, die voor het eerst in een God of War-game geïntroduceerd wordt. Een moeilijke taak voor Sony Santa Monica om gamers te overtuigen dat de serie ook awesome kan zijn met een online multiplayer. Het gevecht uit de bekende trailer heb ik op de Gamescom mogen spelen.

De weg naar grootsheid

Er is al eerder iets losgelaten over het verhaal van God of War: Ascension, dus daar wijdt ik toch even tekst aan. De singleplayer vertelt de beginselen van Kratos en de game wordt dus een prequel. Hij moet zijn vroegere zonden gaan aflossen en in Ascension start dan ook de woede om los te komen van het verbond dat hij met Ares heeft. Het spel volgt de gebeurtenissen zes maanden na de dood van Kratos’ vrouw en kind en we komen in aanraking met een menselijker Kratos. We zullen beter te weten komen waarom hij zo is geworden in de vorige games en we begrijpen hem beter door de gebeurtenissen toen hij jonger was. Kratos heeft tevens zijn ziel al aan Ares verkocht aan het begin van God of War: Ascension. Qua wapens kunnen we zeker al aan de slag met de Blades of Chaos.

Van jochie naar God

Ook de multiplayer kent een klein achtergrondverhaal en jij als speler moet, voordat je in arena’s mag gaan strijden, je ziel verkopen aan Zeus, Hades, Ares of Poseidon. Je vecht voor het plezier van de goden in diverse testen en dit is een strijd op leven en dood. Elk van deze goden bied je een unieke vechtstijl en speciale abilities. Je kunt magie vrijspelen, alsook geüpgradede en nieuwe wapens en armor. Leg jij dus je ziel neer voor Poseidon, dan vecht je bijvoorbeeld met een drietandzwaard en armor van de Kraken. Verder zijn er relieken en schatten te vinden voor XP om je Spartaan of Trojaan te levelen.

De modus die ik heb gespeeld heet de Favor of the Gods. Hierin speel je maximaal vier tegen vier op een map en de bedoeling is de goden te overtuigen van jouw kracht. Verzamel als team zoveel mogelijk punten door je vijanden te verpletteren, te breken en de grond in te slaan. Schatten verhogen je XP, er zijn wapens op te pakken waarmee je tijdelijk nog sterker bent. Met een dikke hamer bash je jouw tegenstander nog harder naar de eeuwige goden en zo heb je dus een grotere kans om te winnen. Door te winnen heb je het terrein gewonnen, maar zo gemakkelijk is dit nog niet. In de map die ik gespeeld heb, staat ook de gigantische cycloop Polyphemus die vastgeketend is. Als je te dichtbij komt, zal hij niet schromen je aan te vallen, dus ontwijken of uit zijn buurt blijven is een pre. Echter, de titaan moet verslagen worden, dus als team streed ik om radarwielen over te halen en punten te verdienen, om uiteindelijk de Spear of Olympus te verkrijgen. Het winnende team kan deze speer oppakken en hiermee Polyphemus verslaan. Natuurlijk is het opeens defensieve team niet verslagen en zij zullen jou en je team proberen te ontdoen van de speer en dus de overwinning. Dit kan toffe wendingen veroorzaken, want als de aanval wordt afgeslagen, zal Polyphemus terugtrekken naar zijn originele positie en verdwijnt de speer.

Brute moves en traps

De multiplayer van God of War: Ascension bestaat zeker uit meer dan alleen vechten en de titaan verslaan. Het upgraden van je strijder is belangrijk, moves leren kan jou het voordeel geven, maar ook de macht van de map is absoluut geen straf. Je kunt overleggen dat een deel van je team de vijand onder bedwang moet houden, terwijl jij diverse traps activeert. In de verscheidene lagen van de map zijn roosters met vuur en plateaus met spiesen te mobiliseren. Dit kan natuurlijk voor een makkelijker overwinning zijn. Toch heb je ook je handen vol combo’s uit de controller te trekken die deels bekend zijn uit de God of War-games. Ze voelen goed, soepel en mij gaf het de God of War-feeling, gelukkig.

Het gevoel zit hem ook in de grove, blood ’n gore uitstraling die in Ascension behouden blijft. Het bloed vloeit rijkelijk, de finishing moves zijn indrukwekkend en als Polyphemus uitgescheurd wordt, is het met grote ogen aanschouwen hoe dit gebeurt. Grafisch is het absoluut ook heerlijk om te zien, maar we zouden daarnaast graag meer informatie over de game willen. Het levelen, het verkrijgen van XP, de individuele vaardigheden en welke wapens er beschikbaar zullen zijn, is nog deels in mist verhuld. Ook zou ik graag willen weten of de balans van personages in orde blijft.

Voorlopige conclusie

Hoezeer ik ook snak naar beelden en informatie over de singleplayer van God of War: Ascension, is de multiplayer voor mij ook al een lekker zoethoudertje. Het gevoel van God of War is er, het strijden met anderen en het keihard bashen van brute vijanden en behoorlijk vet uitgewerkt en we hebben genoeg om naar uit te kijken. Diverse wapens, armor, toffe combo’s en titanen van wezens compleet van de wereld slaan. De eerste indruk is positief, al zijn er vragen over de balans, wapens, het verdienen van XP en hoe uiteenlopend de multiplayer gaat worden en hoeveel variëteit deze gaat bieden.

  1.   
    Rijstekorrel's avatar

    Jammer genoeg alleen maar info constant zowat over de multiplayer, Ik speel hem toch echt voor de single player misschien dat ik het probeer maar daar blijft het bij denk ik.