GN Summer School: Hoe schrijf ik een review aan de hand van een trailer?

GamersNET bestaat uit mensen die een passie delen, namelijk games. Maar ook iedereen binnen de redactie heeft zijn eigen specialiteit. In de GN Summer School geven deze redacteuren snelle cursussen over hun vak, hobby of werk. Ideaal om toch iets nuttigs op te steken tijdens de zomervakantie. Hoewel we nu allemaal ineens wel veel vrije tijd hebben, is dat lang niet altijd het geval. Daarom leert Leon Stougie jullie hoe je een review kunt schrijven door slechts één trailer te bekijken.

Als redacteur doe je bij GamersNET voornamelijk twee dingen. Je schrijft nieuwsberichten en je mag soms games recenseren. Een review schrijven kost veel tijd, allereerst moet je het spel een flinke tijd spelen alvorens je een goed oordeel kunt vellen en daarnaast moet er ook nog een flinke lap tekst geschreven worden. Nu hebben we daar natuurlijk uiteraard lang niet altijd zin in. Het merendeel van de games die je krijgt opgestuurd gun je nog geen blik waardig en niets is dan handiger om simpelweg een review te schrijven op basis van een klein stuk beeldmateriaal van de desbetreffende game, hetgeen in de game-industrie liefkozend “de trailer” wordt genoemd. De basisbeginselen van deze buitengewoon geavanceerde recensietechnieken leer je met het onderstaande, gepatenteerde stappenplan.

Stap 1: Zoek een geschikte trailer

Voor een degelijke review is het zeer belangrijk dat je een geschikte trailer gebruikt. Sowieso zal je recensie geen denderend hoge hoogten bereiken, maar doe je dit niet, dan is je review al helemaal gedoemd tot mislukken. In de trailer moet gameplay voorkomen, anders wordt het schrijven van een review nattevingerwerk, iets wat een zichzelf respecterende redacteur ten alle tijde dient te voorkomen. Het filmpje dat je hieronder ziet van The Last of Us is de perfecte basis; je krijgt namelijk een goede indruk van de gameplay van het spel.

De onderstaande trailer van Total War: Rome II is natuurlijk prachtig. Laat je hier echter niet door leiden! Hij is namelijk totaal niet geschikt. Hoe werkt de game? Is het verbeterd ten opzichte van het vorige deel? Hierover tasten we na het bekijken van deze trailer nog altijd in het duister. Sterker nog dit materiaal is zelfs te mager om er een preview over te schrijven!

Stap 2: Bekijk de trailer intensief

Deze stap is natuurlijk niet meer dan logisch. Nadat je een geschikte trailer hebt gevonden, zal je deze goed moeten analyseren. Zorg dat je dit met je volledige concentratie doet, afleiding is funest. Mocht je voldoende tijd hebben voor de review, kan het verstandig zijn om de trailer af en toe te pauzeren om bijvoorbeeld de H.U.D. te inspecteren. Op deze manier kan je extra informatie vergaren over de gameplay, zo kan je bijvoorbeeld een menu zien voor speciale aanvallen. Als je niet gepauzeerd had, dan had je dit wellicht over het hoofd gezien.

Stap 3: Vertel een leuk verhaaltje

Het belangrijkste is eigenlijk al gebeurd, door het bekijken van de trailer weten we hoe het spel werkt. Met deze kennis is het schrijven van een review een eitje. Schrijf eerst een inleidende alinea, dit kan over van alles gaan, hoe onzinnig het ook is. Schrijven over schoonmoeders of aambeien doet het altijd goed, maar ook een eenvoudig geschiedenislesje scoort snel. Daarna maak je een alinea over het verhaal, iets wat je ook regelrecht kunt kopiëren van de door jouw gekozen trailer, nog een of twee alinea’s over de gameplay, waarna je nog enkele minpunten benoemt. Kun je in de trailer écht geen minpunten ontdekken? Kies dan iets uit het volgende lijstje:

• Onduidelijk verhaal
  • Kort
  • Ontbreken van multiplayer/co-op/singleplayer
  • Repetitief
  • Onhandige besturing

Sowieso is het veel eenvoudiger om met subjectieve oordelen te strooien, want niemand kan je het dan kwalijk nemen. Perfect dus! Mocht je iets creatiever zijn en zelf iets willen bedenken, dan is dat uiteraard ook geen enkel probleem. Tot slot vat je alles nog even samen in de conclusie en je verhaaltje is af. Hoewel je nu een degelijk recensie hebt, ben je hier misschien nog niet tevreden mee. Speciaal voor diegenen is er de volgende stap.

Stap 4: Alleen voor gevorderden

Let op! Deze stap is alleen voor de gevorderden; de mensen die zich heer en meester hebben gemaakt over de technieken van het reviewen aan de hand van trailers. Indien de deadline voor een recensie nabij is, is het verstandig om deze stap over te slaan zodat je meer tijd kan besparen! Voor diegenen die denken dat ze goed genoeg zijn om deze stap op te volgen, zijn er maar liefst twee punten die verbeterd kunnen worden aan de review. Allereerst kan het raadzaam zijn om een tweede trailer van het te recenseren spel te bekijken. Hierdoor kan je de game vanuit een ander invalshoek bekijken, zodat je wat meer variatie in je review kunt brengen.

Het tweede punt heeft te maken met de graphics van games. Hoewel dit voor velen een hekelpunt is, is het in dit stappenplan nog niet ter sprake gekomen. Het kan dan ook lastig zijn om aan de hand van een review de grafische kwaliteiten van een spel te beoordelen. Wil je dit toch doen, zorg dan dat je een trailer van hoge kwaliteit (1080p) vindt. Bij een dergelijke trailer kun je er van uit gaan dat het beeld waarheidsgetrouw is. Trailers met lagere resoluties kunnen helaas niet beoordeeld op grafisch gebied. Doe je dit toch, dan val je natuurlijk direct door de mand en in dat geval verlies je onmiddellijk het vertrouwen van je lezers, de nachtmerrie van elke trailer-reviewer.

Stap 5: Plak er een cijfer op

We zijn alweer bijna klaar met de review! Een recensie is echter niet compleet zonder cijfer. Gelukkig wordt ons hier ook weer veel moeite bespaard, met dank aan de website Metacritic. Deze site verzamelt de cijfers van vele reviews en toont vervolgens het gemiddelde. Uiteraard nemen we dit gemiddelde cijfer niet rechtstreeks over, dat zou wel heel erg lui zijn! In plaats daarvan geef je een half punt hoger of lager. Dit gebeurt natuurlijk na een zorgvuldige afweging. Ben je een fan van de reeks? Of oogt de trailer gewoon heel erg goed? Dan kan je met een gerust hart een half punt extra geven. Was het gewoonweg een slechte trailer? In dat geval geef je uiteraard een half punt lager. Mocht je vastgeketend zijn aan een embargodatum en jouw review dus op hetzelfde moment online moet komen als de recensies van anderen, die natuurlijk net zo hard als jij doen alsof ze niet trailer-reviewen, dan is het raadzaam om simpelweg hetzelfde cijfer op je game te plakken als de voorganger destijds kreeg.

Volg deze stappen strikt en je hebt een perfecte review geschreven. Niemand zal erachter komen dat je wel erg lui bent geweest met het beoordelen van dat spel, want elk element van een puike recensie zit in jouw artikel! Waar wacht je dus nog op? Zoek een geschikte trailer en schrijf die review!

Disclaimer: Uiteráárd schrijven wij bij GamersNET pas een review nadat we een game voldoende hebben gespeeld om een zorgvuldig oordeel te kunnen vellen. Deze column is vanzelfsprekend geschreven met een satirische insteek.
  1.
    Neolite's avatar

Uiteráárd geloven wij dit natuurlijk blindelings. 😛

2.
    evita's avatar

hahaha

dit tongue in cheeck artikeltje doet me denken aan een nu opgedoekt belgisch magazine die het presteerde om een volledige review van Mario Galaxy 2 te schrijven op basis van een 10 minuten durende hands on met een demo om toch maar de world exclusive van eerste review te kunnen hebben. 😀

3.
    MasterChiefkk's avatar

Netjes hoor. Helemaal door gelezen en ik lees het prettig door heen.