Beste Peter, worden games te gewelddadig?

In deze vierde serie van ‘Beste’ neemt Leon het stokje over van Tom. Wekelijks schrijven Leon en Peter elkaar over de dagelijkse dingen in het leven, maar vooral ook over games. Vorige week was het de beurt aan Peter, die vertelde dat hij de afgelopen E3 geweldig vond. Daarnaast uitte hij kritiek op het feit dat de consument vernieuwing eist, terwijl ze alles toch oud en vertrouwd willen. Deze week schrijft Leon een brief terug.

Reactie op: Beste Leon, wat een top-E3! Beste Peter,

Je slaat de spijker op z’n kop! Ook ik erger me al geruime tijd aan het conservatieve gedrag van de consument. We roepen met z’n allen dat we vernieuwende en innovatieve games willen, terwijl elk jaar titels als Call of Duty en FIFA weer de charts domineren. Ondertussen worden innovatieve titels als Rayman Origins en Sorcery massaal genegeerd. Het is lastig om van uitgevers te verwachten dat ze met kostbare nieuwe IP’s op de proppen komen, terwijl de kans groot is dat deze spellen amper verkocht zullen worden.

Bovendien deel ik je verbazing over het feit dat Nintendo niet aanwezig is op de Gamescom. Zeker na de teleurstellende E3-persconferentie moet het Japanse bedrijf zich nog zien te bewijzen met de Wii U en de Gamescom is eigenlijk de enige mogelijkheid die zij daartoe nog heeft. Is het misschien een teken dat het Nintendo op financieel gebied niet meer voor de wind gaat? Het lijkt moeilijk voor te stellen na het immense succes van de Wii, maar feit blijft dat de aandelen van het bedrijf al sinds begin dit jaar dalen. Na de 3DS kan Nintendo zich niet nog een tegenvaller veroorloven, dus de Wii U moet simpelweg gaan knallen. Als dit niet het geval is, vrees ik dat het bedrijf wel eens THQ-achtige taferelen kan gaan vertonen…

Nintendo had op de E3 moeten overrompelen, simple as that. Dat concludeerden eveneens veel nestors binnen de game-industrie. Ook Warren Spector, de geestelijke vader van Deus Ex, heeft samen met hen de E3 meegekeken. Maar hij had niet zozeer kritiek op Nintendo, als wel op de aanwezige games in het algemeen. Het viel hem namelijk op dat videospellen steeds gewelddadiger worden en dat zit hem niet lekker. En ik moet eerlijk toegeven dat ik me wel een beetje in zijn mening kan vinden. Begrijp me niet verkeerd: ik ben niet vies van wat excessieve bruutheid op mijn TV. Spec Ops: The Line bevat namelijk flink wat gruwelijke taferelen en zoals je aan het cijfer van mijn review kunt zien, ben ik zeer te spreken over die game.

Maar dat neemt niet weg dat tegenwoordig bijna elke AAA-game gewelddadig is. Neem nu Splinter Cell: Blacklist. De eerste delen uit deze franchise waren onschuldige 12+ titels. Je kon weliswaar je vijanden vermoorden, maar daarbij zag je alleen het noodzakelijke: je jaagde een kogel door de kop van de bastaard en hij viel dood neer. Dat was het. Miste je de creperende lichamen? Dacht je tijdens het spelen: “goh, deze game zou pas echt vet zijn als zijn hoofd zou ontploffen”? Nee! Splinter Cell had dat niet nodig. Maar tijdens de eerste minuut van de gameplay-video van Blacklist worden we meteen al geconfronteerd met een zwaargewond lichaam en kogels die hoofden in slow-motion penetreren.

Hebben games het extreme geweld werkelijk nodig? Wat mij betreft niet. Ik had de gameplay-demo van Blacklist net zo vet gevonden als men de bloederige ondervraging- en executiescène aan het einde achterwege had gelaten. In sommige spellen, zoals Spec Ops: The Line, dient het geweld een hoger doel. De ene keer versterkt het je haatgevoelens jegens de vijand, de andere keer moet het je een schuldgevoel bezorgen. Maar de nieuwe trend, waarbij elke AAA-game tegenwoordig op z’n minst een 18+ beoordeling moet krijgen en moet choqueren (met als schoolvoorbeeld de vliegveldscène in Modern Warfare 2), verwelkom ik niet met open armen. Het wordt tijd dat we ons realiseren dat games ook vet kunnen zijn zonder hectoliters bloed en in het rond vliegende ledematen.

Adieu,

Leon

  1.   
    LouisvanGaal's avatar

    Des der geweldadiger hoe beter voor mij :P. Onder de 16 vindt ik het wel dat ze moeten wachten maar 16 + / 18+ wat maakt dat nouw uit joh laat toch gaan:) je gaat het toch niet na spelen. Temiste de mensen mensen niet! Dus laat die geweldadige games maar komen!

  2.   
    Remco_MUFC's avatar

    Kijk het probleem met geweldadige games is dat de overheid bang is dat mensen het over gaan nemen. Helaas gebeurt dit nog te vaak want je zal het vast wel een paar keer in het nieuws gehoord hebben dat een jongen van meschien een jaar of 7 z’n vader neerschiet omdat hij het ook op ( BV: ) Battlefield3 of CoDMW3 Gezien. Daarom zetten ze er niets voor niets een 18 of een 16 neer. Eigelijk is de PEGI 18 en 16 codes vrijwel kansloos omdat er nog wel meerdere mogelijkheden zijn om het spel te kopen. Bijvoorbeeld gewoon niet naar de winkel te gaan maar gewoon online bestellen wat geen leeftijdsgrens bevat. 🙄 Daarom hoop ik dus dat whoever die PEGI 18’s en 16’s maakt ze even wat strenger aanpakt, dat is voor de oudere spelers onder ons ook fijn omdat we dan geen Engelse kreizende koorknapen over de headset horen. 😉

  3.   
    blackname's avatar

    Ik heb er niks op tegen maar ik snap wel wat er hier bedoeld word. De beruchte vliegveld missie vond ik ook een beetje nutteloos ik zal niet zeggen dat ik er niet van genoten heb maar het was ook niet DE missie waar het hele verhaal op steunde. Toch zijn er games waar ik vind dat de 18+ rating wel bij hoort kijk nou naar GTA als ze die game ombouwen naar een PEGI 12 game dan hou je weinig content over.

  4.   
    See4urSelf's avatar

    Ik denk dat jullie het punt missen. Natuurlijk worden er 16 en 18+ ratings meegegeven aan spellen die dat verdienen. Merkwaardig is alleen dat bijna álle spellen deze rating meekrijgen. Een echte AAA titel kan bijna zelfs niet meer zonder. Dit waarschijnlijk door de perceptie van de uitgever, die deze vorm van ‘vermaak’ noodzakelijk acht. Natuurlijk, zoals Leon ook mooi verwoord, dient dit in sommige games ook tot een hoger doel.

    Maar nogmaals, uitgevers willen alles zo bloederig en ‘gory’ mogelijk. Dat is jammer want bijvoorbeeld de Rayman Origins, die titel die wél innovatief doet en uiteindelijk die 18+ rating niet meekrijgt, zal de massa moeilijker bereiken. Dat is jammer want vooral die games verdienen het om in de top-charts te mogen staan.

  5.   
    )GN(-Erik's avatar

    Mensen die echt gaan schieten omdat ze dat toevallig in een game/film hebben gezien hebben gewoon een slechte opvoeding gehad. En ze krijgen te veel negativiteit vanuit hun omgeving waardoor ze gaan flippen. 😉 Toen ik op de basisschool zat kijk ik ook allemaal 16+ actie films zoals Terminator en Predator en zo, en ik heb nog nooit iemand neergeschoten dus het ligt gewoon aan de persoon of hij/zij gaat schieten of niet.

  6.   
    toqeer's avatar

    echt dit is gewoon onzin ik speel ook 18+ spellen maar word er niet
    door beinvloedt en rare dingen ervan ga doen maar bij gta is een 18+
    rating wel logisch niet alleen gta ook wel andere spellen en ik snap het ook wel een beetje en dat hoor je bijna nooit dat iemand bevoorbeeld gta heeft gespeeld en gaat de straat op en schiet iemand neer 🙄

  7.   
    jamrex007's avatar

    Ik vond de Vliegveld missie uit Modern Warfare 2 wel Schokkend ze hadden dat er gewoon moeten uithalen, sinds ik dat gespeeld hebt koop ik geen Call of Duty games. het schijnt ook dat mensen door dit spel een echtte bloedbad hebben aangericht. dus eigenlijk zijn er door dit spel mensen om het leven gekomen en als ze Modern Warfare 2 nooit hebben uitgebracht hadden die mensen nog geleven. volgens mij weten de makers ook niet meer waar ze mee bezig zijn. maar ik speel eigenlijk meer Games als Uncharted niet gewelddadig maar gewoon leuk.

  8.   
    marklin989's avatar

    moet jij je eens de vraag stellen of je in mentaal in staat zou zijn om zoals in die missie op mw2 honderden onschuldige mensen af te schieten!
    mensen die zoiets nadoen zijn gwn ziek in hun hoofd en heeft helemaal niets te maken met wat ze zien op games!

  9.   
    jamrex007's avatar

    ”marklin989″ schreef, "moet jij je eens de vraag stellen of je in mentaal in staat zou zijn om zoals in die missie op mw2 honderden onschuldige mensen af te schieten!
    mensen die zoiets nadoen zijn gwn ziek in hun hoofd en heeft helemaal niets te maken met wat ze zien op games!"

    Hoe weet je nou zo zeker dat het niets te maken heeft met games? natuurlijk de mensen die het doen zijn ziek in hun hoofd, maar ze worden door dit soort spellen wel over gehaald om het te gaan doen.

  10.   
    Remco_MUFC's avatar

    ”jamrex007″ schreef, "[quote=”marklin989″]moet jij je eens de vraag stellen of je in mentaal in staat zou zijn om zoals in die missie op mw2 honderden onschuldige mensen af te schieten!
    mensen die zoiets nadoen zijn gwn ziek in hun hoofd en heeft helemaal niets te maken met wat ze zien op games!"

    Hoe weet je nou zo zeker dat het niets te maken heeft met games? natuurlijk de mensen die het doen zijn ziek in hun hoofd, maar ze worden door dit soort spellen wel over gehaald om het te gaan doen. [/quote]

    Mensen hoeven niet altijd “Ziek in hun hoofd” zijn er bestaat ook nog zoiets als nadoen en fantasie. maar dit is meer voor de jongere generatie (meestal onder de 12 jaar) gewoon met je schoolvriendjes 😉

  11.   
    SonyBoy's avatar

    Zo lang ik nog steeds niemand met een kaasschaaf kan vermoorden is het nog steeds niet genoeg… Wut?

  12.   
    nunen007's avatar

    Mensen die van zulke games echt gaan na spellen zijn gewoon dom. Er is zelfs ooit iemand geweest en die ging GTA na spelen. Hij gooide iemand uit een auto, stapte in en reed weg!

  13.   
    Leon's avatar

    Mijn punt was ook niet zozeer dat ik bang ben dat mensen het na gaan doen, het ging mij er meer om dat bepaalde spellen (zoals Splinter Cell) het helemaal niet nodig hebben.

  14.   
    Wurmo 2000's avatar

    dat vinden die mensen die bang zijn dat sommige dat ook gaan doen net zoals in de game,maar het moet niet afgeschaft worden! 😥

  15.   
    RenevdGijp's avatar

    Geweldadig heid, of eigenlijk gruwelijke geweldadigheid, is niet nodig in een game. Maar ik moet zeggen, games zonder geweldadig achtige taferelen, speel ik niet zo lang en leg ik ook snel naast me neer. Blijkbaar wil ik gewoon een beejte spanning en bruutheid in een game. Eigenlijk best vreemd.