Castlevania: Lords of Shadow – Mirror of Fate

Eén van de verrassingen op de E3 was de aankondiging dat naast een direct vervolg op Castlevania: Lords of Shadow, ook een spin-off op de 3DS zal verschijnen. Doordat Lords of Shadow zich kenmerkt door zijn actievolle gevechten in een driedimensionale wereld, was het direct de vraag hoe de reeks zich ditmaal zou voortzetten op Nintendo’s nieuwste handheld. Castlevania: Lords of Shadow – Mirror of Fate wist wat dit betreft zowel te verrassen als enigszins gerust te stellen.

Lords of Shadow

Castlevania: Lords of Shadow vormde een uitzondering. Een aangename uitzondering op de regel dat elke Castlevania in een driedimensionale wereld kwalitatief slecht is. De game wist God of War-achtige gameplay te combineren met een avontuurelement en dit te overgieten met een lekker gotisch sausje. Dit beviel bij zowel de pers als de consument, want Lords of Shadow bleek naast goede cijfers ook nog eens de bestverkopende Castlevania-game tot op heden te zijn geworden. Niet geheel verrassend dat Konami daarom verder gaat met deze saga en deze ook uitbreidt op meerdere platformen. Ontwikkelaar MercurySteam lijkt zich ervan bewust dat dikke actie niet werkt op de kleine schermpjes van de 3DS en heeft daarom voor een andere aanpak gekozen.

In tegenstelling tot zijn consolebroertjes is Mirror of Fate een Castlevania-game in het traditionele 2D. De naam Lords of Shadow wordt met het spel echter wel gewoon eer aan gedaan, want de actievolle elementen van de hoofdreeks zijn ook in deze spin-off te bekennen. Vechten gaat in het spel gepaard met grote slagen van de zweep en daarnaast is ook de mogelijkheid om vijanden vast te pakken of te voorzien van een vette finishing move aanwezig. De game belooft hiermee een hybride te vormen tussen de twee verschillende werelden die Konami nu met de Castlevania-reeks in zijn bezit heeft.

Zwiepen en zwaaien

In de demo werd een klein stuk van Dracula’s kasteel getoond, waarbij enkele skeletten en vleermuizen tegenstand boden. Vooral actie kwam hierdoor aan bod en het blijkt dat met de ketting op twee manieren schade kan worden toegedaan: zowel horizontale, krachtige aanvallen kunnen worden uitgevoerd, alsmede lange zweepslagen. Opmerkelijk is dat, in tegenstelling tot de voorgaande draagbare Castlevania-games, je hierbij ook combo’s kunt uitvoeren, in plaats van dat je aanval, onafhankelijk van de situatie, altijd hetzelfde is. Door de knop van één van de aanvallen in te blijven drukken zal de protagonist langer met de zweep zwaaien om te eindigen met een krachtige slag. Ook in de lucht kunnen nu combo’s gemaakt worden.

Tevens kan de zweep, net als in Lords of Shadow en Super Castlevania IV het geval was, gebruikt worden om aan bepaalde obstakels te hangen en hiermee je lichaam heen en weer te zwaaien of jezelf aan het touw in hoogte te laten dalen. Ook overeenkomend met de oudere Castlevania-games is de mogelijkheid tot het gebruiken van secundaire wapens. In de demo werd bijvoorbeeld een boemerang-achtige ster getoond, die je slechts een beperkt aantal keer kunt gebruiken, alvorens je meer van de sterren zult moeten verzamelen.

Oud en nieuw

Opmerkelijk is dat het onderste scherm van de 3DS wordt gebruikt om de kaart van Dracula’s kasteel af te beelden. Het is iets dat op zich niet nieuw is, maar opvallend is dat deze op precies dezelfde stijl is vormgegeven als we van de reeks gewend zijn, waarbij elke kamer, net als in Metroid, is afgebeeld door middel van vierkantjes. Het bewijst eens te meer dat de game de geschiedenis van Castlevania allerminst verloochent. Sowieso lijkt de hybride tussen het oude en het nieuwe in Mirror of Fate goed uit te gaan pakken, maar er zijn enkele onderdelen waar nog enige twijfel bij heerst.

De demo liet ook zien dat de camera soms vaste posities aanneemt om voor een meer filmisch en driedimensionaal effect te zorgen, maar hierdoor wordt de aandacht van het spel afgeleid. Afstanden bleken dan namelijk minder goed in te schatten en daardoor kun je onnodig vaak geraakt worden. Ook lijkt er minder van je vaardigheden te worden gevraagd, doordat je met de zweep vrijwel het hele scherm over kan slaan. Uiteraard is het ook goed mogelijk dat eerstgenoemde slechts een kwestie is van gewenning en dat de kracht van je zweep uiteindelijk toch minder sterk blijkt, maar de eerste indruk laat voorlopig het tegendeel zien.

Voorlopige conclusie

Castlevania: Lords of Shadow – Mirror of Fate poogt de traditionele Castlevania’s te combineren met de moderne ervaring die Lords of Shadow ons wist te verschaffen. Het gevolg is dat de game hierdoor zowel oud als nieuw aanvoelt en voor liefhebbers van beide typen een feest van herkenning vormt. Wel zijn er nog enkele vraagtekens bij het filmische onderdeel en de actie van het spel, want beide aspecten kunnen op hun eigen manier de kwaliteit van de game naar beneden trekken.

  1.   
    Glennus's avatar

    Hmm… Eerst maar eens Lords of Shadow uitspelen, dan komt deze wel in m’n collectie 🙂 Klinkt veelbelovend.

  2.   
    toqeer's avatar

    hier kijk ik echt naar uit ben wel heel benieuwd naar de verhaal enz 😛