Medal of Honor: Warfighter multiplayer hands-on

Met de haast pijnlijke onderwaardering van Medal of Honor uit 2010 achter de rug, proberen uitgever Electronic Arts en ontwikkelaar Danger Close de aloude shooter-serie toch de reboot te geven die de franchise verdient. Medal of Honor: Warfighter is een feit en de game probeert dingen nu eens wat anders aan te pakken. Op de E3 focuste de heren van Danger Close zich op het presenteren van de multiplayermodus en ik ging hands-on om te ontdekken of Warfighter het strijdveld eervol gaat betreden.

Op de persconferentie van Electronic Arts werd met name de singleplayer campaign van Medal of Honor: Warfighter belicht. Een prima zet, maar ik raakte benieuwd naar de mogelijkheden voor meerdere spelers. Hoe staat het ervoor met de multiplayer? We werden tijdens de presentatie gelukkig nog verwend met een kekke trailer van de multiplayer mode van de game en het was dan ook die trailer die mijn hartje sneller deed kloppen. Met de opzwepende muziek en de overduidelijke nadruk op de verschillende facties voelde de trailer ruig aan. Hoe zou die multiplayer toch zijn? Ik testte achter de schermen van Electronic Arts de verschillende grondtroepen van TIER 1.

Bekende formule, nieuwe twist

De multiplayerformule die Danger Close toepast op Medal of Honor: Warfighter is een bekende. Net als in talloze andere first person shooters pakken we een tweetal aan wapens en nemen we het samen met een aantal andere spelers op tegen het vijandige team. Er is een welbekend aanbod aan modern schietgerei en vrijwel alles voelt bekend aan. Geen wonder ook dat de heren van Danger Close ons erop wijzen dat de gameplay in wezen hetzelfde speelt als menig ander shooter. Even was daar angst: trapt ook Warfighter in dezelfde stomme valkuil waarin al scala aan andere FPS’s intrapte?

Nee, Medal of Honor: Warfighter vindt toch zijn eigen unieke twist binnen deze formule. De gameplayformule an sich is natuurlijk eentje die we al talloze keren gezien hebben, maar Warfighter weet toch te interesseren middels een paar interessante eigen toevoegingen. Een prominente feature van Medal of Honor: Warfighter is het gebruik van de zogenaamde Fireteams. Als speler opereer je niet in squads of als complete soloartiest, maar samen met je Fireteam Buddy. Als tweetal kun je genieten van extra bonussen, je kunt bij elkaar spawnen en elkanders silhouette ten alle tijden zien, ook door muren heen. Wat er met je Fireteam Buddy gebeurt, gebeurt hoogstwaarschijnlijk ook met jou. Goed samenwerken met z’n tweeën is dus van belang.

Leuk is ook dat zodra je Buddy het loodje legt, hij moet wachten totdat hij zich weer in het gevecht kan storten. Weet jij echter de dood van je Buddy te wreken en zijn moordenaar om te leggen, dan mag je Fireteam Buddy direct weer bij jou spawnen. Het principe klinkt simpel, maar het schept al snel een heel ander beeld van teamwork. Spelers zijn sneller geneigd om goed bij elkaar te blijven en elkaar te helpen in nood. Dit werkt natuurlijk niet alleen heel voordelig voor jou, maar ook voor de tegenstander: schiet je één vijandige soldaat neer, dan kun je er vanuit gaan dat zijn Buddy in de buurt is en de jacht op jou al van start is gegaan.

Het Fireteam systeem lijkt een solide toevoeging. Het feit dat spelers door goed Buddy-teamwork veel bonussen krijgen, maakt het dat ook veel ‘Lone Wolfs’ zich aangetrokken zullen voelen tot het gebruik van teamwork. Voor bevriende gamers die graag samen shooters spelen, is Medal of Honor: Warfighter natuurlijk bij uitstek de manier om lekker met z’n tweeën te gaan gamen. Buddy op de bank, headsets op en lekker gamen maar.

‘Badass Inbound’

Het is echter niet alleen het Fireteam systeem waar Medal of Honor: Warfighter punten op scoort, ook de verschillende, eerdergenoemde facties doen de game eer aan. In de multiplayer speel je namelijk niet als de ene factie die het opneemt tegen de ander, maar als twee complete TIER 1 teams, die bestaan uit soldaten uit de verschillende facties. Zo kun je er als speler voor kiezen om als Amerikaanse SEAL-soldaat te spelen, terwijl je Fireteam Buddy een lid speelt van de Britse SASR. Ieder natuurlijk met zijn eigen specialiteit, beloningen en wapengerei. De één nog meer ‘badass’ dan de ander.

Persoonlijk favoriet was de Amerikaanse SFOD-D, ookwel Delta Force. Speel je als soldaat van deze brute counter-terrorist eenheid, dan wordt je uitgerust met een dikke shotgun en de zogenaamd ‘Tank Stance’. Veel bruter werd het die dag voor mij niet: eenmaal Tank Stance geactiveerd, zijn Delta Force strijders dodelijke pantservoertuigen geworden. Sloom als ze bewegen, zo sterk zijn ze in gevecht. Hun shotgun blaast door hordes vijanden heen en met de additionele bepantsering van hun lichaam zijn ze moeilijk neer te krijgen. Het activeren van Tank Stance en goed gebruik van de shotgun is dus de perfecte manier om complete gebouwen en kampen schoon te vegen van vijandelijk gespuis. In combinatie met een goede Buddy die in een andere of dezelfde eenheid zijn knik gevonden heeft, ben je onoverwinnelijk.

Aan de hand van de eenheid waarmee je strijdt, worden ook je beloningen in het veld bepaald. Als ik mijn werk als SFOD-D goed deed, werd ik bijvoorbeeld beloond met een bestuurbare UAV-drone die vijanden spot voor mijn gehele team. Een soldaat van de Poolse GROM mag gebruik maken van een MH-6 ‘Little Bird’ helikopter voor luchtaanvallen en de Australische SAS-R heeft beschikking tot een mortier waarvan de projectielen nauwkeurig te besturen zijn. De Canadese JTF2-eenheden krijgen zelfs de mogelijkheid om tijdelijk een Black Hawk helikopter in te roepen, waar vanuit het gehele team kan respawnen of tactisch vuur kan leggen op gebouwen en velden. Zo heeft elke speelbare eenheid zijn eigen karakteristieke looks, wapens en dus ook dodelijke oorlogstechnologie om in te zetten. Elke speler kan wel een factie vinden die goed past bij zijn of haar beste speelstijl.

Voorlopige conclusie

De multiplayer van Medal of Honor: Warfighter is nu al een solide toevoeging aan de game. Met het sterke Fireteam-systeem kunnen we ervan uitgaan dat gamers die op zoek zijn naar een lekker potje teamwork, hun ei zeker kwijt kunnen in Warfighter. Het feit dat er daarnaast ook nog gekozen mag worden voor diverse eenheden, elk met hun eigen specialiteiten, maakt het dat iedereen zijn eigen unieke twist kan vinden. De multiplayer van Warfighter is daadwerkelijk eentje die het basis-concept van de gemiddelde first person shooter overneemt en er iets unieks van weet te maken. Dat, in combinatie met talloze toffe beloningen en een scala aan mogelijkheden om je wapens te customizen: we kunnen concluderen van de multiplayer van Medal of Honor: Warfighter een erg sterk totaalpakket wordt.

  1.   
    barto89's avatar

    Interessant, buddy op de bank?? Bedoel je daarmee split screen??

  2.   
    Tom's avatar

    ”barto89″ schreef, "Interessant, buddy op de bank?? Bedoel je daarmee split screen??"

    Ah, dat denk ik helaas niet. Met de ‘headset op’ doelde ik ook op een connectie over internet. Over een mogelijke splitscreen modus werd niet gesproken, al zou het natuurlijk perfect gaan in combinatie met het Buddy systeem.

  3.   
    barto89's avatar

    Tom schreef, "

    ”barto89″ schreef, "Interessant, buddy op de bank?? Bedoel je daarmee split screen??"

    Ah, dat denk ik helaas niet. Met de ‘headset op’ doelde ik ook op een connectie over internet. Over een mogelijke splitscreen modus werd niet gesproken, al zou het natuurlijk perfect gaan in combinatie met het Buddy systeem."

    Ja klopt maar check co-optimus.com even en je ziet dat ea heeft gesproken over een co-op modus, dus misschien toch mogelijk?

    Hoop er in ieder geval wel op:P vind split screen altijd cool, ben niet echt een cod fan, maar vond het wel tof om in black ops samen met me broertje online te knallen.. ik begrijp dat ea zwaardere games heeft qua graphics en dat splitscreen dan veel vraagt, maar zou het graag als optie hebben: alleen gamen geeft je de beste graphics, met splitscreen mindere graphics en dus niet de top van de frostbite engine zien.. vind het zo jammer dat er voortaan zoveel nadruk ligt op online, begrijp me niet verkeerd ik speel ontzettend veel online, maar vond die oude tijd met de n64 en wat vrienden op de bank zeker vet!! Zou mooi zijn als er meer spellen die integratie zouden hebben van splitscreen en tegelijk online 😀

  4.   
    Neolite's avatar

    Co-op != Split-Screen. 😉

  5.   
    MistWalker's avatar

    Waanzinnig! van die trailer ik krijg er kippenvel van! 😆

  6.   
    BartjeZ's avatar

    Dit spel is echt iets voor mij
    als k nog wat geld over heb koop ik hem 😉