Quantum Conundrum

Tussen al het grafische-, schiet- en blockbustergeweld van de E3, kwam ik ook een pareltje tegen die wellicht wat kleiner is qua opzet, maar veel origineler dan heel veel grotere titels. Quantum Conundrum is een puzzelgame in de eerste persoon voor de Xbox 360, PlayStation 3 en de PC en laat ons spelen met verschillende bouwstoffen als ijzer en dons, om zo verschillende puzzels op te lossen in verschillende dimensies. En alsof dat nog niet vaag genoeg klinkt, is de game ook nog eens lekker pittig en ongelooflijk schattig. Tijd om je oom te redden van zijn eigen uitvindingen! Tijd voor Quantum Conundrum!

Let’s go Fluffy!

In Quantum Conundrum kruip jij in de huid van een twaalf jarig jongetje. Als je op bezoek bent bij je oom, Professor Fitz Quadwrangle, mislukt er al snel een experiment waardoor hij verdwijnt in zijn laboratorium vol gekke uitvindingen. Aan jou de taak om hem te vinden. En gelukkig doe je dat niet zonder hulpmiddelen, want verschillende dimensies zorgen ervoor dat je steeds verder kunt in het doolhof van Quantum Conundrum. Daarbij is de game grafisch een snoezige versie van Portal en lijkt het qua speelstijl ook een beetje op deze titel.

Maar wat betekenen die verschillende dimensies nou eigenlijk in de praktijk? Dat werd al snel duidelijk in de eerste missie. Een grote lopende band met zware kluizen loopt van links naar rechts, maar tussen jou en deze kluizen is een groot raam te vinden. Daarnaast staat er aan de andere kant van het raam een grote ventilator naar boven te blazen. Tijd om van dimensies te switchen, waarbij we als eerste de wereld kunnen veranderen in dons (Fluffy Dimension). Jawel, met een druk op de knop verandert alles (behalve jijzelf) in dons! En wat doen donzen kluizen als ze over een ventilator lopen? Precies, ze stijgen op! Helaas is dons alleen niet sterk genoeg om een groot raam te breken en dus is het zaak om net voordat de kluis het raam raakt, terug te veranderen naar de normale dimensie. De kluis breekt door het raam en jij kunt weer verder.

Zeer uitdagend

Het zijn dit soort puzzels die de game zijn uitdaging geeft, maar de algehele grafische stijl van Quantum Conundrum geeft de game ook nog eens een magisch sausje. Het is alsof je in een Disney-film loopt, waarbij je hersenen constant op de proef worden gesteld. Zeker later in het spel, als er te wisselen valt tussen meer dimensies dan alleen dons. Zo is er namelijk ook een Heavy Dimension, die alles nog zwaarder maakt dan het al was, een Slow Dimension, die de tijd vertraagt en een Reverse Gravity Dimension, die de zwaartekracht omdraait.

Een meer complexe puzzel van later in het spel maakte dan ook gebruik van al deze dimensies, waarbij het nodig was om een kluis te gebruiken om een ravijn te passeren. Ga eerst naar dons om de kluis op te tillen en weg te gooien, vertraag de tijd zodat jij tijd hebt om op de kluis te springen en draai vervolgens de zwaartekracht om, om de kluis te laten stijgen. Wissel dit om met de normale zwaartekracht om naar de overkant te zweven. Het is enorm complex en het maakt de game erg tof voor een hardcore publiek. Naast de complexe puzzels zijn er ook constant leuke details te vinden in de game. Zo zullen schilderijen aan de muur veranderen per dimensie. Een schilderij van een landschap zal veranderen naar een dons palet in de Fluffy Dimension

Voorlopige conclusie

Quantum Conundrum was voor mij één van de grootste verrassingen van de E3. De game doet namelijk iets unieks met een puzzelsysteem dat nog niet eerder gezien is. Daarnaast is de game grafisch ongelooflijk sfeervol en is het bewegen in de wereld een waar genot. Gelukkig voor Steam-gebruikers verschijnt deze downloadable game volgende week al voor de PC (21 juni), waarna hij later deze zomer zal verschijnen op Xbox Live en PlayStation Network. En mocht deze preview een beetje vaag zijn, er verschijnt ongetwijfeld een demo die alles zal verklaren. Zien is geloven.

  1.   
    toqeer's avatar

    dit ziet er wel interessant uit ben wel benieuwd 🙂

  2.   
    mmx's avatar

    nee niets voor mij 😳

  3.   
    bender's avatar

    Dit ziet er echt wel leuk uit kwa gameplay, enkel vind ik het een beetje spijtig dat het in een kindersfeertje is. Ik denk dat een portal stijl beter zou zijn, met een serieuzer verhaal etc. Achja, je kan niet alles hebben zeker?