Star Trek

Als mensen mij vragen naar Kirk of Piccard, dan zeg ik Darth Vader. Mijn phaser staat liever helemaal uit dan op ‘stun’ en ik heb liever The Force dan dat ik opgebeamd kan worden. Kortom, ik ben allesbehalve een Trekkie. Toch trok ik er tijdens de E3 op uit om een wel erg opvallende titel een kijkje te gunnen: Star Trek. Een verrassing was het op zijn minst gezegd wel.

Kirk, Spock en Scotty

Star Trek speelt zich af tussen de laatste Star Trek film en het aankomende vervolg van regisseur J.J. Abrams. Als speler stap je in de schoen van de welbekende Captain Kirk, die samen met zijn trouwe partner Spock een aantal planeten van kwaad zal ontdoen. In dit geval zal het voornamelijk de Gorn zijn die zich tegen je werken. De Gorn zijn haast menselijke reptielwezens die op de planeet New Vulcan onrust veroorzaken. Talloze Vulcans worden gedood en overlevenden veranderen in gastheren voor schadelijke parasieten. Kortom, er is stront aan de knikker en alleen het duo bestaande uit Kirk en Spock is in staat de crisis te overwinnen.

Kenners van de originele televisie serie zullen de Gorn natuurlijk maar al te snel herkennen, maar ook voor de fans van de recentere films is er een tof presentje. Zo lieten de heren van ontwikkelaar Digital Extremes al even horen dat de voice-acting in deze Star Trek game gedaan wordt door de acteurs die ook verschijnen in de nieuwe Star Trek film. Dat wil zeggen dat Chris Pine de stem van Kirk op zich neemt en acteur Zachary Quinto de voice-acting voor Spock doet. Zelfs de stem van Enterprise’s trouwe engineer Scotty doet de game aan met zijn heerlijke Schotse accent, ingesproken door de briljante acteur Simon Pegg.

In de presentatie van Star Trek kwamen elk van de drie personages goed aan bod en het is duidelijk te zien dat er tijd is gestoken in het verhaal en de interactie tussen de helden. Kirk kan, net als in de film, als een arrogante dwaas uit de hoek komen en Spock’s koele, rationele reacties op Kirk’s domme acties kloppen perfect. De droge opmerkingen vliegen in het rond en daardoor voelt het geheel wat luchtiger aan. Ongetwijfeld een meevaller voor gamers die de haast ‘nerdy’ diepgang van sommige aflevering van Star Trek niet zien zitten in game-formaat.

Asymmetrische co-op

De nadruk in deze Star Trek game ligt voornamelijk op de co-op. Een tweede speler kan namelijk de rol van Spock op zich nemen en dit resulteert in een groot aantal nieuwe situaties en een compleet andere gameplay. Zo kun je met z’n tweeën veel diverser vechten door middel van de handige gadgets waarover Spock beschikking heeft. Kirk’s phaser en hart mogen dan wel sterk zijn, maar het zijn juist Spock’s ratio en technische snufjes die het duo een dynamisch gevoel geven.

Zo zal het bijvoorbeeld voorkomen dat Kirk en Spock tegenover een vijandelijke Gorn komen te staan die niet zo maar uit te schakelen is met het vuur van de phaser. In zo’n geval is het aan Spock om de vijand te scannen en zodoende een zwakke plek te vinden, maar om dat te doen zal Kirk allereerst de aandacht van het monster op zichzelf moeten vestigen. Eenmaal de zwakke plek gevonden, dan kan het tweetal zich gemakkelijk focussen op die bepaalde plek, die dan duidelijk aangegeven zal staan in de HUD. Dit is een typisch voorbeeld van de asymmetrische co-op die Digital Extremes probeert te promoten in Star Trek: als tweetal beleef je hetzelfde verhaal, maar beide op een andere manier.

Gears of Star Trek

Het kon ook haast niet anders: Gears of Star Trek. Ook de game van Digital Extremes blijkt gevallen voor de succesformule van Gears of War. De asymmetrische co-op elementen van de game zijn namelijk erg sterk, maar voor het grootste gedeelte van de game zullen Kirk en Spock bezig zijn met het afwenden van talloze andere vijanden, verborgen achter dozen en omgevallen tafels. Wat volgt is een gameplaydynamiek die bijna Gears of War uitschreeuwt: dekking zoeken, zo nu en dan je hoofd laten zien voor een paar loze schoten en ondertussen rustig proberen de vijand te flankeren.

Het speelt ongetwijfeld prima weg, maar het is jammer om te zien dat een game waar zo’n grote, meeslepende wereld achter schuilt, zich verlaagt tot het hersenloos kopiëren van een compleet andere gameplaymechaniek. De wereld van Star Trek biedt zich prima voor andere soorten games die veel beter aansluiten op het meeslepende en verslavende gedeelte van Star Trek.

Voorlopige conclusie

Star Trek was één van de verrassingen van de E3 dit jaar, zowel positief als negatief. De game ziet er prima uit en weet ongetwijfeld vele gamers aan te trekken door het universum van Star Trek te combineren met de toegankelijke, bekende gameplay die we kennen van andere shooters. Juist doordat Digital Extremes er echter voor heeft gekozen deze shooter-formule zo klakkeloos over te nemen, gaat er een hoop potentiële, toffe gameplay verloren. Toch, voor fans van zowel de serie als de film, is er genoeg om van te genieten, vooral in de vorm van de solide voice-acting en alle verwijzingen naar film- en televisiegeschiedenis van het welbekende universum van Star Trek. Voor Trekkies wordt dit dus ongetwijfeld vaste kost.

  1.   
    Fabianb's avatar

    Je kan zeker niet zelf je schip besturen? Dat vond ik altijd zo vet. 🙂

  2.   
    GamerJaime's avatar

    Fabianb schreef, "Je kan zeker niet zelf je schip besturen? Dat vond ik altijd zo vet. 🙂 "

    Dat zou idd heel tof zijn al krijgt ie dan wel ontzettend veel weg van Mass Effect.

  3.   
    melvintje's avatar

    Het schip besturen was altijd wel gaaf, kijk maar naar star trek online en bridge commander

    Ben benieuwd of dit er dan ook in deze nieuwe spel erin komt te zitten, maar het schip is wel goed nagemaakt op de screenshot

  4.   
    mmx's avatar

    Je kan zeker niet zelf je schip besturen? Dat vond ik altijd zo vet

    Dat vond ik ook maar het is toch weer een goed nieuwtje 🙂

  5.   
    Tadao's avatar

    jaime360gamer schreef, "

    ”Fabianb” schreef, "Je kan zeker niet zelf je schip besturen? Dat vond ik altijd zo vet. 🙂 "

    Dat zou idd heel tof zijn al krijgt ie dan wel ontzettend veel weg van Mass Effect."

    Hoezo dat nou weer?

    Ten eerste, Star Trek was gewoon eerder (Het universum), en ten tweede, in mass effect kan je toch niet zelf het schip besturen? behalve dan gewoon op zo’n world map, maar niet zelf combat etc.