Review: Max Payne 3

Het is al weer een paar maanden geleden sinds ik Max Payne 3 heb mogen spelen bij Rockstar Nederland. De previewcode van de game was toen al ontzettend mooi, tof in elkaar gezet en spannend. Nu, in mei, kunnen we met z’n allen genieten van het eindproduct. Is het wat geworden? Is het Rockstar gelukt om de franchise met succes over te nemen?

Een duister verleden en een donkere toekomst

Max Payne is een voormalig agent, verslaafd aan de sterke drank en de pijnstillers. Ooit een white knight, maar nu een junk. De ooit zo legendarische boevendoder heeft zijn high-end of low bereikt en kan wellicht niet dieper zinken. In een poging om het verlies van zijn vrouw en dochter te verwerken, neemt hij een baan aan in het zonnige São Paulo, Brazilië. Samen met zijn oude vriend Raul Passos werkt hij als bodyguard voor een miljonair en zijn familie. Max lijkt te genieten van het rijke leven waar hij zich nu in bevindt. De Branco’s vertrouwen hem zijn leven toe, maar plots wordt het feestje verstoord door een lokale bende en nemen de vrouw van Max’s baas mee. En zo begint de duistere trip die Max Payne 3 heet, een verhaal vol drugs, seks, vertrouwen, leugens en vriendschap.

Het verhaal wordt, net zoals bij Remedy’s Alan Wake – Remedy heeft Max Payne en Max Payne 2: The Fall of Max Payne ontwikkeld, deels verteld door het hoofdpersonage zelf en wordt op een soort stripboekmanier afgebeeld. Denk aan woorden die dik gedrukt in beeld verschijnen en schermen die zich opdelen in verschillende panelen. Het komt vreemd en nieuw over bij een game als deze, die de speelsheid van een stripboek weet te combineren met een ontzettend volwassen verhaal. De game blinkt echter niet alleen qua storytelling uit, maar ook op grafisch gebied is de titel goed verzorgd. Max Payne 3 zit vol kleine details, prachtige omgevingen en overtuigende locaties. Rockstar heeft de lat voor toekomstige games ontzettend hoog gelegd.

Bloed, zweet en pillen

Maar niet alleen het verhaal is volwassen, want Rockstar heeft niet alleen Remedy’s filmgevoel overgenomen, maar ook haar eigen Rockstar-flair toegevoegd aan de vreemde cocktail die Max Payne 3 heet. De game draagt een 18+-zegel en laat letterlijk niets over aan de verbeelding.

Je kunt met één druk op de knop een overschakeling maken naar bullet-time, waarmee je in slowmotion kunt knallen. Dit oogt ontzettend spectaculair; de kogels vliegen zichtbaar om je heen en je kunt tot in het kleinste detail zien hoe een mens kan veranderen in een gatenkaas. Maar ook de shootdodges zijn terug. Shootdodges zijn sprongen die je in slowmotion maakt om zo kogels te ontwijken en ondertussen even wat vijanden kunt omleggen. Dankzij deze mogelijkheden voelt Max Payne 3 aan als een epische shooter, iets wat ik al jaren gemist heb.

Goed, even terug naar de Rockstar-flair. Weet iemand nog de shock-factor die Manhunt en Grand Theft Auto: Vice City met zich meenamen? Ook dit is terug te vinden in Max Payne 3. De game is ontzettend bloederig, zit vol met tieten en zelfs een aantal zichtbare vertoningen van seks. Dit alles is echter niets in vergelijking met wat er gebeurt tijdens het neerknallen van de laatste vijand in een gebied. Doe je dit, dan kun je zien hoe bijvoorbeeld hagel van een shotgun zich door een persoon heen boort en wat voor verwondingen dit achterlaat. Ik vond het geweldig, maar toch blijft het een beetje eng om te zien.

De vele mogelijkheden

Wie denkt klaar te zijn met de game na het uitspelen van het verhaal, wat ongeveer tien uur in beslag zal nemen, zal voor een verrassing komen te staan. Max Payne 3 biedt naast het standaard verhaal een hoop extra gameplay. Denk aan een arcade modus, waarin jij zoveel mogelijk punten moet halen, om het zo op te kunnen nemen tegen je vrienden, leden van je crew, of zelfs de wereld. Maar ook kent de game een In a New York Minute-optie, waarin je de game zo snel mogelijk uit moet spelen. Je begint met één minuut op de klok, die zich naar nul probeert te werken. Elke kill die je maakt levert een aantal seconden op, afhangend van wat voor soort kill het is. Het zorgt ervoor dat de drang blijft hangen om het spel te blijven spelen.

Je kunt er echter ook voor kiezen om het op te nemen tegen de wereld in de multiplayer. Hierin speel jij alleen, of in een team, als één van de vele bendes tegen de andere bendes. Combineer hier de bullet-time en shootdodges uit de singleplayer en je hebt de multiplayer van Max Payne 3. Het resultaat? Een leuke, chaotische multiplayer die veel potentie heeft, mits spelers deze de kans geven om te ontdekken.

De multiplayer biedt een hoop modi aan die we allang kennen uit oudere games, maar heeft toch zijn eigen charme. Bendeoorlogen, vendetta’s plaatsen op een rivaal of zelfs met z’n allen tegen Max Payne; het kan allemaal. De maps zijn ook divers genoeg om de multiplayer van deze singleplayer-gebaseerde game leuk te houden.

Wie zegt dat alleen Remedy weet hoe je een Max Payne-game maakt, heeft Max Payne 3 nog nooit gespeeld. Het duistere verleden van Max is ingeruild voor een donkere toekomst in de zonnige stad, maar durft verder te gaan dan ooit tevoren. Rockstar heeft de lat ontzettend hoog gelegd op zowel gameplay, audio en grafisch gebied. Het ontzettend spannende verhaal, het spectaculaire gebruik van slow motion en een hoop replay value komen samen in dit product. De game bevat echter wat kleine schoonheidsfoutjes, maar deze zullen de meeste spelers niet eens opmerken. Kortom, zoek jij een game met een goed verhaal, mooie graphics en dikke actie? Dan is Max Payne 3 wellicht de enige juiste keuze die je kunt maken.

• Spannend verhaal
  • Prachtige graphics
  • Bullet-time en Shootdodges
  • Veel replay value

• Kleine schoonheidsfoutjes

9

1.

Het is een fantastische game geworden, ik heb alleen last gehad van de foutjes die erin zitten.
    Want soms was de lip-sync helemaal niet op de goede plaats. En de Last stand bullet time is ook niet helemaal perfect.

Zo had ik het te vaak gehad dat er een object/ paal voor de vijand stond die mij neer had geshoten dus dan kon ik hem natuurlijk niet neerschieten om zo weer op te staan uit de last stand, erg iritant was dat.

En het verhaal wow…
    Wat een verhaal zeg! en wat een grimmige sfeer zeg.
    Soms zat ik echt te kijken van, gebeurd dat nou hier echt helemaal?? Zekker als een Karakter op gruwlijke weize dood gaat terwijl je dat niet verwachte.
    En de inner dialogue die Max zegt is zelf om er uber depri ervan te worden zeg!
    Dit is idd geen “Every story has a happy ending” game.

Edit: @Xboxfan
    Nee dat was niet het geval, ze hebben dan geen dekking gezocht. Maar vaak is het probleem als je in Last Stand ligt dat er objecten de vijand blokeren zoals ik al zei een paal/ muur andere hindernissen maar dat gebeurde vaak in de kleinere ruimtes dus je kunt hem niet neerschieten omdat alles in weg weg staat tussen jou en hem, en dan ga je alsnog dood.

2.
    SonyBoy's avatar

@Gamer4Ever
    Als er een object voor je vijand zit kan dit toch betekenen dat die cover heeft gezocht, of was dit niet het geval?

Waar ik me zelf aan erger bij last stand is dat ik een vijand neerschiet en daarna op mijn rug beland, waarna ik door een andere vijand wordt neergeschoten en ga zo maar door tot mijn painkillers opraken. Ik had gehoopt dat je in een gebukte houding terugkeerde, want dat zou veel fijner zijn geweest.

Ook had ik het eens gehad dat ik een vijand neerschoot net op het moment dat hij mij neerschoot en dus was er geen vijand meer die ik moet vermoorden om weer op de been te komen. Erg vervelend, maar gelukkig is dit maar 1 keertje voorgekomen.

Ook vind ik de multiplayer helaas ietwat chaotisch en daardoor kon ik het niet waarderen dat ik met mijn grenade launcher 6 keer op iemand moet schieten waarna ik erachter kom dat hij nog steeds leeft, maar hij met een stom uzi mij wel in een paar schoten dood heeft. Erg vervelend dit, maar daarom heb ik nu ook een duaal wielde .38 revolver. Niks is beter in close-mid range dan dat ding!

3.
    gatemaster64's avatar

zou dit de game of the year worden? 😕
    hij maakt in ieder geval wel een kans op de goty en dat is altijd goed! 😀

4.
    GamerJaime's avatar

Wat een fantastische actiegame idd. Het verhaal is fantastisch,de graphics ontzettend mooi en de voice cast is onwijs goed!En ja er zitten een paar schoonheidfoutjes in ja maar dat vergeef je de game direct als je kijkt naar het totaal plaatje. Wat ik ook zo tof vind is dat de game focking pittig is op normal en dit is ook wel weer eens prettig. Toch heeft deze game buiten de schoonheidsfoutjes om nog 1 minpunt en het verbaasd me dat jullie dat niet noemen. Dat is namelijk dat je de hele game 10 uur lang alleen maar in shootouts zit. De game bied dus jammer genoeg wat dat betreft weinig variatie. Beetje jammer,ik had namelijk nog wel wat meer vrijheid willen hebben,want dit zorgt er namelijk ook voor dat ik die game niet in 1x kan doorspelen omdat ik het na een paar uurtjes wel weer gezien heb. Gelukkig zitten de shootouts wel ontzettend bruut in elkaar en zijn de locaties waar je de boel aan gort mag schieten wel ontzettend tof!

En wat die multiplayer betreft naja die is wel oke alleen heb ik veel meer plezier beleeft aan de singleplayer. Die multiplayer is gewoon een leuke extra maar meer ook niet.

5.
    Danielle.k's avatar

Hele mooie review en een heel mooi cijfer alleen klein vraagje als het mag :D, hoe komt het dat jullie zo laat zijn met deze review de game is al zeker 2 weken uit.
    Het is een hele gave game die ik zeker nog een keer ga spelen als ik hem uit heb, ja ik ben er nog mee bezig maar dat komt omdat ik me ook enorm vermaak met Diablo 3.

6.
    gatemaster64's avatar

Xboxfan schreef, "@Gamer4Ever
    Ook vind ik de multiplayer helaas ietwat chaotisch en daardoor kon ik het niet waarderen dat ik met mijn grenade launcher 6 keer op iemand moet schieten waarna ik erachter kom dat hij nog steeds leeft, maar hij met een stom uzi mij wel in een paar schoten dood heeft. Erg vervelend dit, maar daarom heb ik nu ook een duaal wielde .38 revolver. Niks is beter in close-mid range dan dat ding!"

ik heb een vriend op school en die zegt tegen mij dat de grenade launcher hardstikke overpowerd is! 😕

7.
    nunen007's avatar

Hele mooie review. Max Payne 3 is ook echt een geweldige game! Ik heb hem op de dag van de release gekocht. En ik heb de singleplayer momenteel al uitgespeeld. Zo, wat een verhaal! Het is echt geweldig. De graphics zien er heel mooi uit. En de gameplay werkt ook heel goed. De bullet time vind ik ook heel goed gemaakt, zeker bij de laatste kill. Het is gewoon geweldig om iemand helemaal doorboord te zien worden door kogels!
    De multiplayer is ook wel leuk, maar ik heb meer plezier met de singleplayer gehad. Ik vind het wel leuk dat ze bullet time en shootdodges in de multiplayer hebben gedaan. Soms zijn er wel wat bugs in de multiplayer. Ik heb soms meegemaakt dat er enemies zijn die je niet kan killen en zij jou wel. Dat kan tot heel veel irritatie zorgen!

Kortom, Max Payne 3 is een heel leuk spel. en ik geef het een 8 😀

8.
    Kill Gamer 01's avatar

Max Payne 3 is een hele goede game geworden! Fantastisch verhaal, adembenemende graphics en een zeer goed ingesproken voice acting! Max Payne 3 wordt waarschijnlijk mijn GOTY 2012. Ik heb erg veel genoten van deze game. Zaterdag 19 mei was daarom een topdag voor mij hoe ik de game uitspeelde. En toen ik de game uitspeelde gelijk alle collectibles en clues gezocht. En nog wat gemultiplayerd. Ik had vorig weekend ongeveer 24 uur in de game zitten!

Alleen is het irritant als de game op sommige momenten automatisch bullet time doet, wanneer ik niet op de rechter stick van mijn Xbox 360 controller klikt. Dan zijn altijd mijn kogels op en ga ik dood en moet ik weer opnieuw.

Ik ben wel eens wat glitches tegen gekomen. Zo was ik in die missie op de boot waar je aan de zijkant van de boot staat en dat je je vijanden moest neerknallen die bovenaan op het land staan waar ook een auto komt aanrijden met nog meer vijanden die jou vanaf bovenaan op het land jou neerschieten. En dat je niet zo goed dekking kan zoeken doordat aan de zijkant van de boot glas zit en dat wordt door je vijanden kapot geschoten, als je daar naar voren loopt is er rechts een deur waar je door moet, en zie je binnen een piano staan en wat painkillers. Daar door die deur waar je doorheen moest om in die kamer met een piano en painkillers moest komen, die deur die was er ineens niet waardoor ik geen kant meer opkom.

9.
    andy01's avatar

Kleine schoonheidsfoutjes als minpunt kan je bij iedere game plaatsen .
    Volgens mij nu al GOTY 🙄
    Rokstar gaf ook al na 1a2 dagen een ferme update …….

10.
    Fatal1ty's avatar

Nouja, die kleine foutjes worden hoogst waarschijnlijk netjes weggepoetst na een update, maar wat een Geweldige game! in tijden niet zo’n goed spel meer gespeeld als deze, Rockstar heeft me alweer blij gemaakt, wel een bijzonder depressieve sfeer maar dat ben ik gewend van de max payne trilogie. 🙂

11.
    Koen45's avatar

Absoluut lekker makend deze review Glenn. Nog 4 dagen en dan kan ik als PC gamer ook aan de slag.

12.
    EnkiBook's avatar

Klinkt zeker goed, ga hem zo maar eens halen voor de PS3!

13.
    FishHookz's avatar

Ik heb hem geleend van de bibliotheek en ik ben blij dat ik dat heb gedaan. Het is een mooie game en het verhaal is boeiend genoeg maar het is niet mijn game. Ik weet niet wat het is maar iets houd me tegen om deze game uit te spelen.

Het ligt aan mij en absoluut niet aan de game want een game als deze heb ik lang niet meer gespeeld en de game is grafisch erg sterk dus ben toch blij dat ik hem heb kunnen uitproberen maar ik zou er zelf geen 50 euro voor uitgeven, eerder 20 euro omdat ik mijn geld liever aan andere games wilt uitgeven 😉

14.
    BartjeZ's avatar

Max Payne 3 gaat nu echt wel op mn verlanglijstje