FIFA 13

Het is inmiddels bijna een maand geleden dat het grootste gamemoment van april plaatsvond. Na een dag EA Showcase was er namelijk een tweede dag, waar wij voor het eerst kennis mochten maken met FIFA 13. Nooit eerder zagen we zo vroeg de nieuwe FIFA en een maand lang mochten we stilletjes en vol en giechelend van de voorpret terugdenken aan die twee uur durende presentatie. Vandaag is het embargo verlopen en mag ik jullie vertellen op welke vijf punten FIFA 13 verder gaat waar FIFA 12 stopte. Een FIFA-game is namelijk nooit helemaal af.

De grootste veranderingen in FIFA 12 waren zowel de Player Impact Engine, die spelers lieten reageren op elk contact met bal, veld en andere spelers, als de Tactical Defending die het verdedigende systeem realistischer en uitdagender maakte voor aanvallers. Of de vijf veranderingen van dit jaar net zo groot zijn als laatstgenoemde ga ik binnenkort ervaren in een eerste hands-on, maar wat de vijf punten precies zijn kan ik jullie al precies vertellen.

First Touch Control

Oud-voetballer en Line Producer van FIFA 13, Nick Channon, begon zijn betoog overtuigend, want hoe makkelijk nemen spelers eigenlijk een bal aan in FIFA 12? Hoe hoog of hoe ver de pass ook is, een speler heeft de bal binnen één seconde onder controle en recht in de voeten. First Touch Control gaat hier een einde aan maken, want hoe goed een speler ook is, soms is het zo dat een bal een klein beetje wegspringt, waarna een speler even twee bewegingen moet maken om de bal onder controle te krijgen. Daarbij zal een betere speler gemakkelijker de bal onder controle krijgen dan een minder goede speler.

Electronic Arts wil FIFA 13 nog realistischer maken en dat gaat hiermee absoluut lukken, maar toch vind ik het een gewaagde keuze, het brengt immers een nieuwe geluksfactor met zich mee. Iets dat in het echte voetbalspel natuurlijk ook aanwezig is, maar als gamer hoop ik dat het percentage goede en minder goede aannames goed verdeeld wordt, zodat het nooit voelt alsof de computer je laat verliezen. Gelukkig wist Channon ons gerust te stellen dat ballen natuurlijk nooit meters wegspringen, maar dat het soms gewoon iets meer tijd kost om een bal onder controle te krijgen. Daarnaast gaat het om fracties van seconden en het maakt het edele spel inderdaad realistischer.

Off the ball battles

Het spelen van FIFA is heerlijk als je aan de bal bent, maar het gevecht om de bal wil de ontwikkelaar spannender maken in FIFA 13. Een verdediger en een aanvaller gaan straks namelijk een lichamelijke strijd aan voordat ze bij de bal zijn. In de sprint naar de bal zullen Push & Pull Situations ontstaan, waarbij de sterkte van een verdediger en de snelheid van een aanvaller een nog grotere rol krijgen. Vaak laat een aanvaller een verdediger namelijk te makkelijk achter zich en jawel, ook op dit vlak zullen kwalitatief goede verdedigers sterker worden.

Wel zal een speler zelf deze duwactie moeten inzetten, wat natuurlijk goed voer is voor de scheidsrechter. Hiervoor wordt overigens geen nieuwe knop geïntroduceerd, maar de tackle knop zal in zulke situaties gebruikt worden voor de schouderduw.

Attacking Intelligence

Het moeilijkste onderdeel bij het maken van een FIFA-game is ongetwijfeld de niet speelbare karakters. Spelers die niet aan de bal zijn, zijn echter minstens zo belangrijk en FIFA 13 gaat daar een grote slag slaan. De technische kant van het verhaal is simpel: als je bij FIFA 12 de bal krijgt, gaat de computer kijken welke medespeler de grootst mogelijke kans heeft om de pass te ontvangen. Vervolgens laat de computer deze ene speler een actie inzetten. Dit beperkt zich tot en met FIFA 12 tot één speler. Als deze vervolgens de bal kreeg, startte het proces opnieuw.

Echter, in FIFA 13 wordt een volledige stap toegevoegd. Er wordt niet langer meer één speler vooruit gekeken, maar twee spelers. Dit betekent dat de computer eerst berekent welke speler de bal krijgt, maar vervolgens ook gaat berekenen welke speler daarna de bal waarschijnlijk krijgt. Als dit in de praktijk zo gaat werken als ons is gepresenteerd, dan gaat dit het grootste verschil worden met FIFA 12, want dat betekent namelijk dat veel meer spelers tegelijk loopacties maken om in vrije positie te komen. En met een steeds sterker wordende verdediging zou dit wel eens het definitieve antwoord kunnen zijn voor een hele solide en realistische aanval.

Complete Dribbling

Eerder dit jaar is FIFA Street verschenen en deze game draaide natuurlijk volledig om de dribbel. In FIFA 13 zal een deel van dit systeem toegevoegd worden in het aanvallersarsenaal, waarbij de bal met de linkerstick bestuurd kan worden onder de voet – zij het iets beperkter dan FIFA Street, het is geen straatvoetbal.

Tactical Free Kicks

Vrije trappen worden steeds belangrijker in het hedendaagse voetbal en zo ook in de nieuwe FIFA. Zo kunnen straks drie vrije trap-nemers overstapjes doen. Dit kan relevant zijn, omdat de verdedigende partij zelf bepaalt wanneer hij springt. Een overstapje kan dus voor een te vroege sprong zorgen waardoor de bal onder de muur schuift. Ook is het mogelijk om een grotere muur neer te zetten en om (hilarisch!) kleine stapjes naar voren te zetten om de afstand tussen bal en muur stiekem te verkleinen. Uiteraard mag dit niet van meneer de scheidsrechter en sinds het verbod op het tackelen van keepers is het fijn dat we zelfs weer een beetje vuil mogen spelen.

Voorlopige conclusie

Naast vijf bovengenoemde vernieuwingen worden ook de schoonheidsfoutjes uit de Player Impact Engine gehaald. Niet langer zullen armen en benen in rare posities blijven hangen. Ook de scheidsrechter krijgt een nieuw intelligentieniveau met zich mee, iets dat tevens weer gaat bijdragen aan het realisme. Voor mij rest de hoop dat de geluksfactoren die worden toegevoegd zeer natuurlijk zullen voelen en niet zullen voelen als een tegenwerkende computer. Mijn hoop is echter wel groot voor de Attacking Intelligence, die aanvallen veel dieper en meeslepender moet maken. Gelukkig ga ik het allemaal zeer binnenkort ervaren in een eerste hands-on en het verslag daarvan zal dan snel volgen. Wordt snel vervolgd.

  1.   
    SonOfTorture's avatar

    super gaaf, hopelijk word de gameplay beter bij prof clubs!!!!

  2.   
    pasfab's avatar

    Ik hoop dat ze het niet te realistisch maken, anders zullen er spelers afhaken denk ik

  3.   
    Talska's avatar

    In fifa 12 zijn er opties om de CPU speler te verzwakken.

    Maar ik wacht rustig af tot september/oktober

    🙂

  4.   
    Relief's avatar

    Hebben jullie nog iets gehoord over Kinect? Volgens eurogamer komt kinect ondersteuning voor Fifa 13, maar het was niet duidelijk hoe en wat.

  5.   
    Zash's avatar

    Ik hoop dat ze prof clubs gaan vernieuwen. En dat ze de cheaters bannen die hun virtuel pro hebben gehacked. Kom er elke dag wel een paar tegen.

  6.   
    -B9D7L-'s avatar

    Ik kan altijd heel goed combineren en dribbels maar daar gaat helaas een eind aan komen 🙁

  7.   
    lassieman's avatar

    Leuke preview, ze presenteren FIFA in ieder geval wel heel mooi zo.

  8.   
    RenevdGijp's avatar

    Zo’n zin in de nieuwe Fifa, toch de game die ik super vaak speel. Hopen op meer opties in career mode.

  9.   
    gerbenkees's avatar

    Ik ga het spel zeker halen, voor de wii u denk ik 😀

  10.   
    LouisvanGaal's avatar

    Laat maar komen 🙂 Bij vrije trappen een beteren muur zie ik. Geen probleem trap er elke dag mog steeds heel veel in:)

  11.   
    spitskitter's avatar

    puntjes goed aangepakt! kijken hoe het uitpakt!

  12.   
    nikolay's avatar

    ik kan niet wachten 8)

  13.   
    spoofie's avatar

    lache heb echt zin om deze te gaan spelen hoop
    trouwens dat ze de besturing laten zo als die is

  14.   
    nikolay's avatar

    ik hoop dat het echt coole wordt