Indie Spotlight: Vlambeer

Het gaat Rami Ismail en Jan Willem Nijman voor de wind. Twee jaar geleden had nog niemand van ze gehoord, inmiddels reizen ze de hele wereld over om hun games te demonstreren. En met succes, want wanneer je één van de favoriete ontwikkelaars van Minecraft-bedenker Markus Persson bent en je een halve pagina in de New York Times weet te veroveren, dan kun je wel zeggen dat je binnen twee jaar een uitzonderlijke prestatie hebt geleverd. De hoogste tijd om het duo eens aan jullie vragen te onderwerpen.

Twee man sterk

Vlambeer is met slechts twee medewerkers één van de kleinste bekende indie-ontwikkelaars van Nederland. Toch heeft het duo momenteel al tien spellen voortgebracht en het einde is nog lang niet in zicht. Dat je ook zeer productief kunt zijn met een klein ontwikkelteam, is hierbij dus bewezen. Sterker nog, volgens Rami Ismail van Vlambeer brengt een klein team zelfs veel voordelen met zich mee: “Als er twee mensen aan een game werken, zie je hun eigen invloeden veel beter dan wanneer er tientallen of honderden mensen aan werken. Bovendien kunnen kleine teams veel sneller, simpeler en goedkoper experimenteren met ideëen. Als je honderden mensen in dienst hebt ga je toch voor de veiligere keuzes, zeker als iedereen een hypotheek en/of kinderen heeft.”

Dat betekent echter nog niet dat Rami en Jan Willem altijd twee handen op één buik zijn. Ze zijn het namelijk vaak niet met elkaar eens, vertelt Rami aan GamersNET: “Een team van twee mensen houdt in dat je niet altijd je zin kan doorvoeren en je echt zult moeten discussiëren en beargumenteren waarom je beslissingen neemt. We zijn het niet vaak met elkaar eens omdat we totaal verschillende mensen zijn met totaal verschillende doelen en wensen, maar we denken dat onze games beter worden van die eeuwige discussies.”


Links: Rami. Rechts: Jan Willem.

Eten met je schoonfamilie

De bekendste titel van Vlambeer is zonder meer Super Crate Box. Dit spelletje, dat gratis te downloaden is voor de PC en Mac, werd door veel websites betiteld als “Beste game van 2010” en Vlambeer won met deze game zelfs de Excellence in Design-award op het Independent Games Festival.

Het doel in Super Crate Box is simpel: breek kisten open om wapens te verkrijgen, waarmee je vervolgens je tegenstander aan flarden kunt schieten. Dit is echter simpeler gezegd dan gedaan, want het spel is nog best pittig. Toch sprak het concept ontzettend veel mensen aan, dus velen zijn benieuwd hoe Rami en Jan Willem op het idee voor dit spel kwamen. Rami vertelt dat ze hun inspiratie eigenlijk overal vandaan halen, behalve uit games: “Als je kijkt naar games, kijk je al snel naar begane paden terwijl daarbuiten treden vaak veel interessanter is. Slechte science-fiction is één van de dingen die we allebei gebruiken als inspiratie, maar in principe komen ideeën soms uit totaal willekeurige richtingen. Soms zit je op de meest belachelijke momenten opeens met een game-idee in je hoofd – of zoals Jan Willem stelt: “best lullig, zit je met je schoonfamilie netjes te eten, kun je opeens alleen nog maar aan een gameconcept denken.”

Special Editions

De games van Vlambeer verschijnen, tot teleurstelling van veel console-bezitters, enkel voor de PC en mobiele apparaten. Vermijdt het duo opzettelijk de consoles, of lijkt het ze leuk om in de toekomst toch deze stap te maken? “Als we de kans krijgen, zouden we absoluut console-spellen ontwikkelen,” vertelt Rami. “We zijn niet echt ‘console’, ‘PC’ of ‘mobile’ gamers – ieder platform heeft unieke en toffe dingen. We hebben al PC en mobile games gereleased, dus een game maken voor consoles klinkt helemaal niet verkeerd.” Rami praat hier overigens wel over spellen die alleen digitaal verkrijgbaar zijn. Retail games zullen volgens hem namelijk een steeds minder grote rol gaan spelen.


Rami en Jan Willem nemen trots hun zoveelste award in ontvangst.

Toch overwegen ze wel om in de toekomst nog fysieke special editions uit te gaan brengen: “Wat we jammer vinden, is dat je alle doosjes en boekjes niet meer hebt. Vroeger zaten er bij games hele landkaarten en lijsten met wapens en beschrijvingen van allerlei dingen uit de game. Dat soort Special Edition-achtige dingen zouden we nog wel eens willen doen.”

Better, not bigger

Dan rest ons enkel nog de vraag: waarmee gaat Vlambeer ons in de toekomst verrassen? Rami maakt duidelijk dat hij en Jan Willem kwaliteit belangrijker vinden dan kwantiteit. “We willen in de toekomst betere games maken, niet grotere games,” vertelt hij. Waar men precies mee bezig is wil Rami nog niet vertellen, maar dat men momenteel keihard werkt aan een nieuw spel staat buiten kijf. We kunnen vooralsnog dus enkel geduldig wachten op een officiële aankondiging… Wij zijn in ieder geval benieuwd!

  1.   
    Leon 2.0's avatar

    Tof! Zo Super Crate Box maar weer eens downloaden, blijft een leuke game. 🙂