Medal of Honor: Warfighter

Hoewel de vorige Medal of Honor met veel hype werd ontvangen en de verkoopaantallen redelijk waren, was het voor veel fans toch niet de game die het had moeten worden. De game focuste zich volledig op de oorlog in Afghanistan tegen de Taliban en dat was ook direct het meest verfrissende aan de game. Met een grote focus op realistische situaties, met echte TIER 1 soldaten gaat de nieuwe Medal of Honor (Warfighter) dezelfde richting bewandelen. Echter, tijdens de presentatie tijdens de EA Showcase in Londen werd duidelijk dat we niet meer op één plek zullen vechten.

De kop en zijn verhaal

De dagelijkse krantenkoppen. Een gespannen situatie met gijzelaars in Colombia, piraten in SomaliΓ«, drugsoorlogen in Mexico. Het zijn een aantal koppen die we bijna dagelijks lezen in vele kranten. Toch weten we er vaak maar weinig van, maar bij veel van deze situaties zijn daadwerkelijk militairen aanwezig. Ontwikkelaar Danger Close Studios maakt gebruik van die krantenkoppen om ons echte situaties van TIER 1 soldaten te tonen in de wereld van nu. En voor mij is dit een heel interessante invalshoek, want hoewel ook de oorlog in Afghanistan een bestaand conflict is, biedt deze methode de mogelijkheid om ons de hele wereld te tonen, met zeer veel verschillende en dus afwisselende situaties en locaties.

Een realistisch beeld scheppen van situaties waar TIER 1 soldaten in belanden is sinds de vorige MoH een groot goed voor de ontwikkelaar en deze keer is het verhaal zelfs geschreven door twee militairen, die op dit moment nog steeds actief zijn in het gewelddadige wereldje achter de krantenkoppen. En de missie die wij te zien kregen is dan ook een echt conflict geweest op de Filipijnen. Ten tijden van een tsunami zijn er namelijk gijzelingen georganiseerd door de terroristische organisatie Abu Sayyaf, in de stad Isabella City. Het is daar dat we voor het eerst kennis maken met de gameplay in Medal of Honor: Warfighter.

Frostbite 2

Deze gameplay is overigens zeer vertrouwd voor mensen die hedendaagse shooters spelen, want hoe spannend de realistische setting ook is, het neermaaien van tientallen vijanden is leuker dan het echte werk van wachten, richten, communiceren, wachten, richten en wellicht een aantal mensen uitschakelen. Wel is er grafisch direct een verschil te merken, want de game maakt gebruik van de magische Frostbite 2 engine. En dat is absoluut geen straf om naar te kijken. Zoals andere games met die engine hebben bewezen, voegt een vernietigbare omgeving ongelooflijk veel toe aan de geloofwaardigheid. Stukken hout vliegen je om de oren en de hectiek is dan snel compleet.

Naast de engine kregen we ook een aantal nieuwe elementen te zien. Zo hoef je niet altijd meer van wapen te wisselen als je een ander vizier nodig hebt. Met veel wapens kun je namelijk het vizier wegdraaien, waardoor je snel zonder vizier aan de slag kunt voor die tegenstanders dichtbij. Het is een hele snelle manier en ik begrijp met de kennis van nu niet waarom dit niet eerder gedaan is in games. Het komt de snelheid namelijk ten goede en het geeft mensen die graag vizieren gebruiken voor ver inzoomen, ook de kans snel tegenstanders dichtbij neer te halen. Daarnaast is ook breachen een mogelijkheid in Medal of Honor: Warfighter. Dit inclusief slow motion als de deur openklapt. We kennen het uit andere games, maar het blijft leuk om rustig je tegenstanders uit te kiezen om ze vervolgens van lood te voorzien.

In een gammel bootje door de stad

Wat daadwerkelijk een verademing is in vergelijking met het vorige deel is de afwisseling in de omgeving. Afghanistan is toch een enorme zandbak en het volgen van krantenkoppen geeft Danger Close Studios de kans om hun fantasie lekker te gebruiken. Zo ook op de missie op de Filipijnen, want na het redden van de gijzelaars volgde nog een spectaculaire ontsnapping in een speedboot door de overstromende stad. On rails beleefden we een zinkende stad van dichtbij, waar rechts gebouwen op je afdrijven en links de jungle de stad binnen drijft. En zeker de evacuatie met de helikopter was een lust voor het oog, met fantastische effecten op het water dankzij de wind van de rotorbladen.

Natuurlijk zal de game ook een multiplayer krijgen en hoewel deze niet ontwikkeld wordt door DICE, probeert Danger Close wel zijn eigen draai te geven aan het geheel. Je gaat namelijk aan de slag met twaalf Special Forces Units. Niet langer zijn alleen de Amerikanen en de Engelsen aan zet, maar ook landen als Polen, Noorwegen en China mogen hun eigen facties leveren aan de multiplayer. Helaas is Nederland hier niet aanwezig, maar wellicht is het een idee om een oranje DLC-pack te lanceren na het verschijnen van de game.

Voorlopige conclusie

De insteek van Medal of Honor: Warfighter is zeer boeiend. Pak de dagelijkse krantenkoppen en probeer de militaire operatie daarachter na te bootsen in de game. Het kan in potentie een oneindige bron van missies leveren, die zeer afwisselend en spannend kan zijn. De shooter staat immers als een huis en met de Frostbite 2 engine ziet het er heerlijk uit. Natuurlijk hebben we al vele hedendaagse shooters onder de knoppen gehad en het is dan ook de originaliteit uit bijvoorbeeld de missie op de Filipijnen, die Medal of Honor: Warfighter moet onderscheiden van de rest. Qua insteek heeft de game nu al een eigen gezicht en wat betreft originele missies willen we de komende maanden natuurlijk veel meer zien, maar de toon is gezet en die toon klinkt mij als muziek in de oren.

  1.   
    darkclown's avatar

    Grafisch niet vernieuwend, gameplay technisch niet vernieuwend (trust me: CoD rip-off) verhaal-technisch slecht. Nee, deze sla ik over.

  2.   
    desxeon's avatar

    darkclown schreef, "Grafisch niet vernieuwend, gameplay technisch niet vernieuwend (trust me: CoD rip-off) verhaal-technisch slecht. Nee, deze sla ik over."

    Hoe kan je dit nu al weten?

    Je hebt de game niet eens gespeeld. πŸ™„

    Maar ik heb hier ontzettend zin in!

  3.   
    gatemaster64's avatar

    denk dat ik deze niet ga halen als hij er is!

    heb gehoord dat tier 1 niet zo goed er uit kwam ! en vond de campaign van battlefield 3 en bad company 2 ook niet erg goed moet ik zeggen!

    en ik denk ook niet echt dat je deze moet gaan kopen special voor zijn multiplayer!

    maar ja eerst maar afwachten en dan kijken wat ze er van gemaakt hebben!

  4.   
    Danielle.k's avatar

    darkclown schreef, "Grafisch niet vernieuwend, gameplay technisch niet vernieuwend (trust me: CoD rip-off) verhaal-technisch slecht. Nee, deze sla ik over."

    Kan je mij het spel even toe sturen dan kan ik hem ook proberen πŸ˜•

  5.   
    Moon-Hero's avatar

    Deze game staat zoiezo op mijn lijstje! πŸ˜€

  6.   
    cool ice's avatar

    klinkt goed! als de reviews positief zijn koop ik hem vast wel. πŸ™‚

  7.   
    blackname's avatar

    darkclown schreef, "Grafisch niet vernieuwend, gameplay technisch niet vernieuwend (trust me: CoD rip-off) verhaal-technisch slecht. Nee, deze sla ik over."

    lol enige wat ik heb gezien dat op cod lijkt is de cpt price look-a-like.

  8.   
    Battlefield Devil's avatar

    blackname schreef, "

    ”darkclown” schreef, "Grafisch niet vernieuwend, gameplay technisch niet vernieuwend (trust me: CoD rip-off) verhaal-technisch slecht. Nee, deze sla ik over."

    lol enige wat ik heb gezien dat op cod lijkt is de cpt price look-a-like."

    altijd dom doen over cod? die oufit is standaard.. alleen door zn boonie hoedje lijkt ie erop.,.. deze game is gewoon vet zodat jullie zien wat wij(militairen) doen op uitzending, of wat er in de buurt komt, want jullie kennen oorlog alleen via games, en deze game is dan wel de beste als je ziet wat KCT doet.
    wel jammer dat er geen NL sf in zit zoals KCT, die doen het beter als die KSK van onze buurtjes. πŸ˜†

  9.   
    abc6465465464's avatar

    Ok ik vraag me een ding af. Ik las hier net dat er stond dat de multiplayer niet door DICE word gemaakt. Erm, ik weet niet of dat zon goed idee is aangezien ik geen idee heb met hoe Danger Close hun idee van multiplayer is en omdat DICE altijd kwaliteit en perfectie aflevert. Dus lees ik het goed?

  10.   
    Petor's avatar

    ”matin26″ schreef, "Ok ik vraag me een ding af. Ik las hier net dat er stond dat de multiplayer niet door DICE word gemaakt. Erm, ik weet niet of dat zon goed idee is aangezien ik geen idee heb met hoe Danger Close hun idee van multiplayer is en omdat DICE altijd kwaliteit en perfectie aflevert. Dus lees ik het goed?"

    Dat lees je goed. DICE zal deze keer niet de multiplayer ontwikkelen, dat gaat Danger Close zelf doen. We hebben ook nog niks van de multiplayer gezien en oordelen doen we dan pas. Maar je hebt wel gelijk dat DICE zich al flink bewezen heeft op dat vlak en Danger Close een stuk minder. Maar wie weet wordt het awesome πŸ™‚

  11.   
    abc6465465464's avatar

    Petor schreef, "

    ”matin26″ schreef, "Ok ik vraag me een ding af. Ik las hier net dat er stond dat de multiplayer niet door DICE word gemaakt. Erm, ik weet niet of dat zon goed idee is aangezien ik geen idee heb met hoe Danger Close hun idee van multiplayer is en omdat DICE altijd kwaliteit en perfectie aflevert. Dus lees ik het goed?"

    Dat lees je goed. DICE zal deze keer niet de multiplayer ontwikkelen, dat gaat Danger Close zelf doen. We hebben ook nog niks van de multiplayer gezien en oordelen doen we dan pas. Maar je hebt wel gelijk dat DICE zich al flink bewezen heeft op dat vlak en Danger Close een stuk minder. Maar wie weet wordt het awesome :)"

    Jep, klopt dus daarom wacht ik gewoon maar af en zie ik wel wat er gebeurt. Een goed argument hier is: iedereen zeek homefront ook helemaal af maar na al de patches die geweest zijn en all de tweaks, is de game nu van topniveau in de multiplayer naar mijn mening πŸ™‚

  12.   
    Coldkiller_NL's avatar

    blackname schreef, "

    ”darkclown” schreef, "Grafisch niet vernieuwend, gameplay technisch niet vernieuwend (trust me: CoD rip-off) verhaal-technisch slecht. Nee, deze sla ik over."

    lol enige wat ik heb gezien dat op cod lijkt is de cpt price look-a-like."

    dat van cpt Price is onzin want de US NAVY Seals hebben op het land altijd boonie hoeden op, ik heb veel zin in deze game

  13.   
    Neolite's avatar

    darkclown schreef, "Grafisch niet vernieuwend, gameplay technisch niet vernieuwend (trust me: CoD rip-off) verhaal-technisch slecht. Nee, deze sla ik over."

    Hahaha, wat een onzin zeg. Grafisch is het ten opzichte van het vorige deel zeker wel vernieuwend. Battlefield 3 was namelijk de eerste game die gebruik maakte van de Frostbite 2.0 Engine en nu dus ook Warfighter.

    Daarnaast geef je aan dat de gameplay technisch niet vernieuwend zou zijn? Het is een shooter, natuurlijk heeft het dan raakvlakken met bijna elke andere shooter. Maar hoe kan jij nu oordelen over een product wat je nog helemaal niet gespeeld hebt. Welke drugs heb jij geslikt om tot een dergelijke conclusie te komen?

  14.   
    alround gamer's avatar

    jammer dat de nederlanse commando’s er niet in zitten, dan zou ik dis spel zeker kopen.

  15.   
    hakkenbijl's avatar

    Vond de vorige MoH wel han gaan en ik denk dat de nieuwe MoH de personages niet zo cloakie reageren (bv als jei emand neersteekt ). Ben ook benieuwd hoe de mp eruit gaat zien. Als de mp goede recensies krijgt zal ik wel voor ps3 halen.

  16.   
    MistWalker's avatar

    Alright slopen die boel! πŸ˜† realisme op zn best.
    Stond er iets bij van volledige gebouwen slopen?