Mindout

Ja, we waren al eerder bij de Utrechtse ontwikkelaar Dreams of Danu voor haar eerste game, Mindout. Onze eerste kennismaking met een game die gebruikmaakt van hersengolven en dit zich in bepaalde aspecten in Mindout vertoont, was verrassend. Nieuwsgierigheid deed ons naar meer verlangen en na een tweede speelsessie kunnen we zeker tot een oordeel komen.

Nog even in het kort. Mindout is een titel die lijkt op het klassieke Arkanoid of Breakout. Blokjes aan de bovenkant van het scherm wegvagen met een balletje die je in toom houdt met een batje onder in het scherm. De herkenbare gameplay geeft ons echter een wending, want door middel van het hoofddeksel NeuroSky Mindwave is het mogelijk door concentratie de energiegolf rondom het balletje te vergroten. Hierdoor kun je meerdere blokjes tegelijk vernietigen, waarna je dus ook meer punten verkrijgt.

Muur van blokken

Het concept is bekend; met een stuiterende bal een muur van blokken wegspelen. Dit is de basis voor Mindout, maar de game kent zeker verscheidene visuele aspecten. Elk level is divers en met dertig levels heeft de ontwikkelaar haar creatieve geest kunnen gebruiken om de blokken op allerlei manieren te plaatsen in zo’n level. Eén grote muur van blokjes, drie verticale zuilen, enkelvoudige blokjes door heel het scherm of blokken gedeeltelijk verscholen achter onvernietigbare blokken. Het is er allemaal te vinden, al lijkt de uitdaging in het begin ietwat te zoeken. Logisch natuurlijk, want een geheel nieuwe game in een nieuw concept moet gemakkelijk beginnen.

De verscheidenheid aan levels is gelukkig niet het enige, want na een tijdje begon ik me namelijk af te vragen of er meer achter Mindout zat. Als je eenmaal gewend bent aan het concentreren op de bal, of een nummer in je hoofd hebt waardoor de energiegolf groot blijft, krijg je na zoveel levels extra functies in de game. Pick-ups waarvan je bal sneller door het level vliegt, je meerdere ballen vrijspeelt of een extra grote explosie veroorzaakt.

Remi, ontwikkelaar van Mindout, met de Mindwave in gebruik. Fotograaf: Michaël van Maanen

Pick-ups zijn belangrijk

Nu lijken deze pick-ups niet heel erg van belang in Mindout, omdat je in een Arkanoid alleen maar alle blokken weg hoeft te spelen om naar het volgende level te gaan. Nee, dit is anders in het spel van Dreams of Danu, omdat je in Mindout oneindig veel levens hebt. Maar, daar tegenover staat dat je een minimaal aantal punten moet behalen om door te mogen. Een level duurt namelijk twee minuten en in die tijdsbepaling zul je een bronzen, zilveren of gouden medaille moeten halen. Het leukste en meest uitdagende is natuurlijk de gouden medaille, wat in de latere niveaus zeker een opgave is. Je zult de pick-ups immers echt nodig hebben, naast een grote energiegolf. Soms red je het gewoonweg niet om met één bal zelfs maar brons te halen; je zult daarom misschien wel drie of vier ballen nodig hebben én een flinke concentratie om het einde van Mindout te bereiken. Je kunt in levels echter geen leeg veld creëren, want er komen zo nu en dan van boven het scherm blokken tevoorschijn. Speel je echter niet snel genoeg de blokjes aan de onderkant weg, verdwijnen ze vanzelf, maar dan verlies je per blokje een punt.

Techniek

Naast de pick-ups heb je in de diverse thema’s ook te maken met meerdere personages. In Mindout zijn de personages de batjes waar het balletje op stuitert. Er zijn drie personages – twee speel je er doorgaans vrij – en allen hebben ze een andere strategie. Een karakter zorgt ervoor dat er een grote explosie ontstaat hoe groter de energiegolf. Een ander karakter heeft een shotgun-effect, dus na elke aanraking met een blokje worden er her en der in het level blokjes vernietigd. Het laatste personage geeft een effect wat het meest lijkt op een plus. Een deel van de blokjes wordt verticaal en een deel horizontaal weggespeeld. Het is soms dus goed om te onderzoeken hoe een level in elkaar zit en welk personage daar het beste voor geschikt is. Een verkeerd gekozen karakter kan er namelijk voor zorgen dat een level veel moeilijker is om te behalen. Erg leuk bedacht van de developer.

Techniek qua concentratie kun jij je op meerdere manieren eigen maken. Sommige mensen houden ervan een nummer in hun hoofd af te spelen. De ander moet zich volledig op de bal concentreren en weer een ander mens zal zich van de omgeving moeten afsluiten. Ik moet zeggen dat de Mindwave prima werkt in Mindout, want deze verschillende technieken heb ik benut om te zien wanneer mijn concentratie in orde was en wanneer het te wensen overliet. Naar een gesprek luisteren in de nabije omgeving doet de focus niet ten goede en lang achter elkaar spelen is ook niet bevorderlijk. Het verbaast mij niets dat de medische wereld interesse heeft in Dreams of Danu en de techniek van NeuroSky. Het kan zeker helpen bij mensen die bijvoorbeeld concentratieproblemen hebben en we mogen hopen dat de techniek door gaat zetten.

Replay

Dertig levels lijkt veel, maar als je bedenkt dat elk level maar twee minuten duurt, is het vast wel uit te rekenen hoe snel je Mindout uit kunt spelen. Het valt de ontwikkelaar natuurlijk niet echt te verwijten, omdat dit hun eerste (experimentele) game is, die ook nog eens met een nieuwe techniek werkt. Latere levels zul je echter niet meteen halen en de duur van de game wordt zodoende verlengd. Bovendien haal je zeker niet elk niveau in een keer op goud, dus de uitdaging zorgt er wel voor dat je door blijft spelen. Ook kun je met vrienden spelen zodat je elkaars scores kunt verbeteren, die online worden opgeslagen. Het is dus niet alleen maar een game voor de einzelgänger.

Wat je wel moet afvragen, is of je de NeuroSky Mindwave ook voor andere games gaat gebruiken. Er is een store met tientallen titels die gebruikmaken van de techniek. Er zit vast wel meer interessants bij, want om de headset met een waarde van honderd euro alleen maar voor Mindout te kopen, is toch wat prijzig. Gelukkig is er genoeg binnen te halen en als je van iets nieuws houdt binnen de game-industrie, dan klinkt de Mindwave best wel interessant.

Conclusie

Het bekende concept dat Mindout heeft, is voor mij wel een vorm van nostalgie. Nu de techniek van hersengolven om te hoek komt kijken, maakt dit het oeroude spelletje alleen maar leuker. Door eigen tests op het gebied van concentratie kunnen we alleen maar concluderen dat de NeuroSky Mindwave werkt in de game. Mindout ziet er verder gelikt uit, is lekker kleurrijk en de verscheidenheid aan levels biedt variëteit en uitdaging. Het is misschien wat jammer dat er ‘maar’ dertig levels zijn, maar om overal goud te halen en überhaupt alle levels te behalen, heb je wel de nodige ervaring, pick-ups en concentratie nodig. Ook de personages vullen goed aan en hebben in de game ook daadwerkelijk een concreet doel om levels gemakkelijker uit te spelen. Om echter overstag te gaan, zul je in de NeuroSky-store moeten kijken of je nog andere leuke games ziet die te spelen zijn met de Mindwave-headset, want anders is honderd euro best duur voor één game.

Ben je geïnteresseerd? Dan is de NeuroSky MindWave aan te schaffen voor honderd euro. Tevens staat de app store vol met spellen die de techniek van de gadget bevatten.
Gamersnet Score

Wat is HOT

  • De Mindwave werkt
  • Bekend concept
  • Genoeg uitdaging

Wat is NOT

  • Voor alleen Mindout best prijzig
  • Meer levels zijn welkom

8

  1.   
    AlexanderMRL's avatar

    And the new controller is: our mind.

    // Just awewsome. 8)

  2.   
    Flapjack's avatar

    is dit niet gewoon: hoe harder je ‘fronst’ daar lijk dat puntje op je voorhoofd van de ‘headset’ hoe ‘geconcentreerder’ je bent? en dus dat je het peddeltje alsnog met de muis doet vind ik dan weer een beetje jammer…