Gears of War 3 RAAM’s Shadow

Na wat kleinere bundels voor Gears of War 3 is het eindelijk tijd voor het echte werk. Epic Games heeft deze week een volwaardig stuk singleplayer gelanceerd in de vorm van RAAM’s Shadow. Na de grote finale van de Gears 3 campaign gaan we nu terug naar het begin. En verder terug zelfs. Deze DLC neemt je mee naar het moment vlak na de komst van de Locust tijdens Emergence Day. Een prequel op de originele Gears-game dus. Hoe tof is dat eigenlijk!?

Een grote rol

RAAM’s Shadow draait vooral om een nieuwe campaign, naast een extra wapenskin, wat characters voor de multiplayer en verse Achievements. We volgen deze keer Zeta Squad: een team bestaande uit oude bekenden Minh Kim en Tai Kaliso, de charmante Alicia Valera en als hoofdpersoon de wat norse, kalende kerel Michael Barrick. Hoewel veel gamers Barrick niet zullen kennen, speelde hij al wel een grote rol in de verhaallijnen uit de Gears of War comic books, wat nog maar eens aangeeft dat de franchise en het verhaal veel groter en uitgebreider is dan alleen de games.

Emergence Day is net begonnen en de invasie van de Locust is in volle gang. Op dat moment stappen we in de lompe schoenen van Barrick. Zeta Squad is druk bezig met de evacuatie van mensen, om het naderend onheil van een gigantische, dodelijke Kryll-storm met zoveel mogelijk mensen te vermijden. Uiteraard lopen dingen altijd anders dan gepland en zo begint je rit in deze nieuwe mini-campaign, die je zo’n drie tot vier uur wel bezig kan houden.

Wat opvalt aan RAAM’s Shadow qua gameplay is dat we eigenlijk een grote stap terug in de tijd zetten. De Locust komen weer op diverse plekken uit de grond gekropen, wat je kan afstoppen met een welgemikte granaat. Het is bijna nostalgie om dit stukje gameplay weer te ervaren, aangezien dit gedurende de trilogie steeds minder werd toegepast. Dat er gek genoeg af en toe wat nieuwere wapens liggen, zoals de sawed-off shotgun, zullen we maar door de vingers zien. Een oude setting met hier en daar een wat nieuwere aankleding, zullen we maar zeggen.

Tegen de vlakte

Toch zit er aan alle nostalgie ook een forse keerzijde, want de actie is behoorlijk voorspelbaar en soms helaas zelfs saai. Je bent regelmatig weer ruimtes aan het zuiveren van vijandig gespuis, met ook de nodige aanvallen van tientallen wretches, terwijl juist de grote, open strijdvelden Gears of War 3 zo sterk maakten. Ook hebben veel imponerende vijanden een nogal saaie impact gekregen. In de originele Gears of War was het gevecht met de Beserker bloedstollend spannend en zelfs de Boomers hadden ontzag. Als je nu een Beserker tegen het lijf loopt, valt er weinig bijzonders meer te beleven. Epic heeft het level design zelfs zo slecht gekozen dat je in het gevecht met de Beserker zelfs vooral domweg vele minuten magazijnen zult legen om het kreng tegen de vlakte te krijgen.

Er is wel een nieuw stukje gameplay in RAAM’s Shadow en de titel verraadt het al. Je kunt een paar keer met niemand minder dan General RAAM spelen. Op papier klinkt het heel tof, in de praktijk is dat ook het geval… voor ongeveer 30 seconden. RAAM kan om zich heen steken met een enorme dolk en hij kan een groep Kryll op vijanden afsturen, zolang een speciale meter gevuld is. Voor de rest komt er geen tactiek of iets bij kijken en is het gewoon lomp hakken en doorlopen. Even is het leuk om vanuit een ander perspectief het verhaal mee te maken en wat andere actie te beleven, maar diep van binnen voelt het gewoon heel suf aan. En dat is erg jammer, want RAAM is zeker een van de iconen uit de serie.

Conclusie

RAAM’s Shadow heeft diep van binnen een gevoel van nostalgie en voor fans van de franchise blijft het lekker om meer Gears-actie te beleven. Het soepele coversysteem staat als een huis en je krijgt allerlei wapens tot je beschikking, inclusief de meest recente. Toch is RAAM’s Shadow niet een hele memorabele toevoeging aan het totale verhaal en vooral qua gameplay valt deze DLC behoorlijk tegen. Het voelt letterlijk aan als een stap terug en dat is erg jammer. Diverse grote vijanden weten nergens meer te imponeren, je bent bijna ouderwets vaak bezig met kleine ruimtes van vijanden te zuiveren en zelfs de gameplay met RAAM zelf is verre van bijzonder.

Heel slecht is de DLC zeker niet en voor de fanatieke spelers met een Season Pass is het een prima stuk extra content. Moet je de DLC echter los aanschaffen, dan moet je bij jezelf nagaan wat je echt interessant vindt aan de games en de gameplay. Anders kan het wel eens een grote domper worden met Zeta Squad, na het sterke einde van Gears of War 3.

  1.   
    FishHookz's avatar

    Ik ben het niet helemaal eens met de Nots maar dat kan ook aan mij liggen xD

  2.   
    ChielB's avatar

    Dat ligt aan niemand, smaken verschillen nou eenmaal. 🙂 Ik heb mensen gesproken die het spelen als RAAM tof vinden, maar voor mij was het gewoon erg snel saai omdat je zo over-powered kunt rondlopen.
    En dat stukje met die Beserker is gewoon heel slecht level design en niet meer echt iets spannends, zoals het ooit wel was. Zeker vergeleken bij de actie uit de main campaign van Gears 3 viel dit gewoon wat tegen. Nog altijd leuk vermaak, maar ik had er meer van verwacht.

  3.   
    UncreatedKoen's avatar

    Ik vond het juist erg tof om te spelen! Okay ze hadden de berserker wat saai gemaakt. Maar was zeker vet om her te beleven op de manier zoals het in gears 1 was eigenlijk. T idee daar was bij de eerste keer. naar buiten lokken. hammer of dawn. hier is t. wegrennen naar buiten. tegen auto’s laten rennen. schieten.. dus snap t probleem van jullie niet? en met Raam snap ik dat ie overpowerd moet zijn. T IS DE GENERAAL!! dus zou stom zijn dat je dood gaat:S