The Darkness II

Het is inmiddels al een flinke tijd sinds de toffe first-person shooter The Darkness op de consoles verscheen. Het was een aparte titel; eentje die gebaseerd was op een comic, keiharde actie toonde en niet vies was van een dosis horror. Veel fans van het genre, waaronder ikzelf, waren bedwelmd door de aantrekkingskracht van de heersende duisternis, dus het kon ook niet anders dat een vervolg op komst was. Nu in 2011 kunnen we jullie een klein voorproefje geven van wat er staat te wachten, mits je het aandurft om de duisternis je systeem in te laten…

De verrassing

Eenmaal aangekomen bij 2K Games werd ik begeleid naar een klein kamertje, eentje waar vijf schermen stonden om de game op te spelen, maar voordat we weliswaar zelf aan de slag mochten, werd ons een trailer getoond. Normaal is dit niet zo bijzonder, maar in het geval van deze trailer wel, want de beelden die getoond werden, kwamen aan als een aangename verrassing.

We werden getrakteerd op een heuse co-op modus! Zodra de trailer zijn einde bereikte, moesten mijn minderwaardige hersentjes de overweldigende kracht van de duisternis even verwerken. Een co-op modus in de wereld van Jackie Estacado? Stel je voor! Eén van mijn wensen was direct vervuld, want dit was een ongelooflijk gemis in het vorige deel.

Aangenaam, zeer aangenaam, heer Duisternis

Eenmaal aangeschoven en een controller in mijn klauwen bevestigd, startten we de game op en konden we direct aan de gang met twee verschillende modi; een campaign- en Hitlist-modus. In de campaign is het mogelijk om met de vier handlangers van Jackie een verhaallijn te volgen die zich tijdens The Darkness II afspeelt. Maar waar iedereen nu op zit te azen, is natuurlijk met wie er gespeeld kan worden.

Er zijn vier personages in aanbod, elk met zijn of haar eigen speciale trucjes. Zo bestaat de keuze uit een vrouw en drie mannen, die naast hun tweede wapen een speciaal speeltje hebben. Zo hebben we als eerste de jonkvrouw Shoshanna met een allesvernietigend geweer genaamd Arm of Night, de Schotse Jimmy Wilson met een stevige bijl, de Aziatische Inugamieen en zijn bloeddorstige katana Kusanagi en tot slot een Shaman, Doctor J. P. DuMond.

Het komt er dus op neer dat The Darkness II een leuke variatie biedt qua karakters, want op deze manier wordt de speler verleid tot het vaker spelen van de Vendetta’s met elke keer een ander personage. Daarnaast bestaat er ook de mogelijkheid om iemands hart tot je eigen te nemen, maar niet op de romantische manier. Nee, uitrukken van het desbetreffende orgaan gaat veel sneller. Er zit ook een heus praktisch aspect aan verbonden, want hiermee kan een scala aan skills mee gekocht en verbeterd worden.

Poep en plashumor met een vleugje bloed

Maar gelukkig draait The Darkness II niet alleen om het kapot knallen van ieder dom figuur dat zich voor jouw weg durft te begeven. Want was is er nou leuker dan het zo bloederig breken van je vijanden? Het zou geen volwaardige Darkness-game zijn zonder de befaamde executies die het eerste deel met zich mee nam. Gelukkig keren deze terug in het vervolg.

De vrouw houdt nogal van lange dingen en om deze bij mannelijke figuren de keel in te glijden. Koud, lijkt me, want dit is haar gezellige vriendje “Mr. Gun” die ze vervolgens over de trekker aait. Dit tafereel gaat gepaard met het uit elkaar zien spatten van zijn hoofd. Leuk! Maar ook de Schot weet hoe hij met veel gescheld een hakbijl in je voorhoofd moet duwen en de Aziaat hoe hij sushi moet maken van een mens. Mijn favoriet echter is die van de Shaman. Weten jullie beetje hoe een handdoek eruit ziet als je deze uitwringt en heb je je ooit afgevraagd hoe dit er bij een mens uit zou zien? Nee? Nou, ik ook niet, maar The Darkness II gaat geheid het antwoord in je gezicht duwen, want deze meneer doet dit maar al te graag voor je. Het blijkt dus dat The Darkness II ook de gore-junkies flink gaat behagen.

Naast al het bloedvergieten in de game bezit deze ook een dosis aan humor, iets waar de co-op, aldus 2K, meer op gaat focussen. Zo werd ons het zenuwachtige mannetje getoond uit de bekende trailers en klonk het woord “Fuckin’ pussy!” vaak uit de mond van mijn co-op partner, in-game dan hé. Grappen en grollen terwijl je even wat anger-management uitvoert op de werkvloer van je territorium. Leuk! Oh ja, er zitten wederom Darklings in. Ditmaal pakken de groene mannetjes nog meer objecten uit de wereld om deze vervolgens te gebruiken als lichaamsdecoratie, bijvoorbeeld een kat. Deze wordt als een echte meester in het vak geveld en als hoed gedragen.

Maar naast dit alles is het ook mogelijk om een aantal extra missies te spelen in de zogenoemde Hitlist-modus. Wat hier allemaal in te bezichtigen is, zal ik niet totaal verklappen, maar wel kan ik met je delen dat deze modus duidelijk moeilijker is dan de Vendetta’s, want we krijgen te maken met een flink arsenaal aan nieuwe vijanden! Wederom speelt licht een grote rol in de gehele game; hoe meer licht er is, des te zwakker je wordt en vice versa.

Voorlopige conclusie

Met de zeer welkome toevoeging van een volledige co-op modus wordt de game nog beter dan dat ik eerst dacht. Een flinke variatie aan speelstijlen zal menig gamer toch verleiden om zich in te laten met de duisternis. Dankzij de bloederige executies, de humor en de gehele comicbook-sfeer die de game duidelijk ademt, wordt dit een ware hommage aan de stripboeken waar de games op gebaseerd zijn. En de mogelijkheid om zowel een apart verhaal als een hoop extra missies met maximaal vier man te spelen, is helemaal top. Kortom, sex, drugs, rock ‘n’ roll en liters bloed; The Darkness II belooft een uitzonderlijke titel te worden.

  1.   
    -050- Critical's avatar

    hahahah het blijft zon lijpe game, alleen daar naar kijken is al geweldig

  2.   
    CozierMass's avatar

    Leuk geschreven review. Maar dat ‘visa versa’ stukje klopt niet.
    Hoe meer licht er is hoe zwakker je wordt en visa versa.
    Daarmee zeg je dat je als je zwakker wordt er ook meer licht komt.
    En volgens mij bedoel je te zeggen dat je sterker wordt als het donker is.

  3.   
    toqeer's avatar

    hopelijk word deze nog beter dan deel 1 🙂 kan niet wachten

  4.   
    Bayramov's avatar

    Deze ga ik zoiezo halen, zieke game.

  5.   
    Pretbek's avatar

    wow, die intro credits is al vet 😛