Asura’s Wrath

Aanvankelijk was mijn enthousiasme voor Asura’s Wrath erg groot. Het feit dat een halfgod het opneemt tegen tegenstanders van epische proporties, gecombineerd met grootschalige bloederige gevechten, wist zeker de interesse te wekken en vooral door de brute aard van de game leek het zeker een geduchte concurrent van spellen als Devil May Cry en Bayonetta te kunnen worden. Na een hands-on op de Gamescom is hier echter verandering in gebracht.

Woede

In Asura’s Wrath neem je de rol aan van Asura, een voormalig god die, verraden door de andere goden, 1200 jaar in een diepe slaap raakte. Na deze lange periode is hij nog steeds slechts een halfgod, maar blijken de anderen, de ‘Seven Diety’s’, de kracht van zijn dochter te absorberen. Gewapend met zijn woede wil Asura wraak nemen.

Met diens woede dus, want een level-systeem is er niet. Je begint dus niet als een zwak persoon die naarmate het spel vordert steeds krachtiger wordt. In plaats daarvan geldt dat als Asura woester wordt, de man meerdere armen krijgt en direct ook meer kracht. Zo begeleidt het spel je en wordt je af en toe dus zwak en op andere momenten weer ongelooflijk sterk. Het probleem hierbij is alleen dat de game wel heel erg op rails lijkt te gaan zitten.

Op rails

Je lijkt echter niet alleen aan het lijntje te worden gehouden doordat het spel bepaald waar en wanneer je sterk dan wel zwakker bent, want sowieso lijkt het alsof ontwikkelaar CyberConnect2 je een constante stroom van actie wilt leveren. Veel vrijheid hoort hier dan ook niet bij, maar helaas wel veel tussenfilmpjes afgewisseld met de nodige quicktime-events. De game zal dus waarschijnlijk een flink aandeel aan vechtscènes bevatten en hier zal Asura’s Wrath hoofdzakelijk om draaien. Het is mogelijk om zwakke en sterke aanvallen af te wisselen en van een afstand energieballen à la Dragon Ball Z af te vuren. Vanzelfsprekend horen hier ook nog een aantal combo’s bij. Overigens is het nog moeilijk aan te geven hoe goed of ingewikkeld het vechtsysteem zal zijn.

Lichtpuntjes

Toch zijn punten als weinig vrijheid en alleen maar actie met name verwachtingen en kan dit in het uiteindelijke spel toch nog flink anders gaan uitpakken. Er zijn namelijk ook genoeg onderdelen van Asura’s Wrath die zeer zeker wel de moeite waard gaan zijn. In de Gamescom-demo kwam Asura oog in oog te staan met een dikke arrogante man, die duidelijk wilde maken dat hij inmiddels een stuk krachtiger was dan jij. Erg bruut is dat je, terwijl je tegenstander je verveelt met oeverloos geblaat, met een druk op de aanvalsknop ervoor kunt kiezen om hem de mond te snoeren. Asura duikt dan op hem af en voorziet de man van een flinke vuist op diens voorhoofd.

In het hierop volgende gevecht wordt je tegenstander steeds sterker en groter tot deze uiteindelijk hetzelfde formaat als de aarde heeft aangenomen. Met een monsterlijk grote vinger probeert hij jou als een miertje te verpletteren en een groots schouwspel volgt. Asura’s Wrath dient het uiteindelijk vooral van dit soort scènes te moeten hebben. Toch is naast de bruutheid van het spel ook de grafische stijl indrukwekkend. Alles is voorzien van een tekenfilmachtig jasje, maar dan wel eentje die serieus en volwassen is. Eentje die sterke gelijkenissen kent met een Street Fighter 4.

Voorlopige conclusie

Asura’s Wrath lijkt voornamelijk om de actie te gaan draaien en dat kan wel eens verkeerd gaan uitpakken. Variatie ontbreekt waarschijnlijk en doordat je constant aan het lijntje wordt gehouden kan ook vrijheid wel eens non-existent zijn. Maar goed, wie zegt daar nou iets van als je kilometers hoge tegenstanders tot pulp kan slaan?

  1.   
    lassieman's avatar

    Had nog nooit van dit spel gehoord, het wordt dus niet echt een topper?

  2.   
    Ika Q's avatar

    Ik hou wel van een actie game, zeker een oogje op houden 8)

  3.   
    WesterW's avatar

    lassieman schreef, "Had nog nooit van dit spel gehoord, het wordt dus niet echt een topper?"

    Dat hangt af van je interesse. Als je een game met alleen maar actie kunt waarderen, dan zou Asura’s Wrath best wel eens iets voor jou kunnen zijn 😉

  4.   
    rix12's avatar

    Zo een spellen als asura’s wrath liggen me wel, hou er wel van om kilometers hoge vijanden tot pulp te slaan, of als de Cutscene mij te lang duurt gewoon doormiddel van een knop iemand een klap op zijn kop kan geven!

    Lijkt me wel interessant dit spel!
    Dit ga ik me denk ik ook wel aanschaffen =)