Gears of War 3 Horde 2.0

Daar loop je dan, op de Microsoft Play Day. Een levensechte R2D2 rijdt vrolijk rond, ingehuurde kindermeisjes spelen met Kinect-titels en een spiksplinternieuwe BMW is ter promotie van Forza Motorsport 4 in de toko getakeld. Allemaal natuurlijk ontzettend vet, maar de kleine Tom kreeg pas echt rode koontjes van de opwinding toen zijn glinsterende ogen vielen op een achttal demopods: Gears of War 3 was in the house en Tom mocht ongestoord aan de slag met Horde 2.0…

Harder, better, faster, stronger

Eén van de grootste nieuwe toevoegingen in Gears of War 2 ten opzichte van het allereerste deel was de Horde-modus. Gamers konden met z’n vijven talloze golven van Locust trotseren, in de hoop te overleven in de steeds moeilijkere omstandigheden. De modus werd platgespeeld door mij, maar ook miljoenen andere fans en dat was genoeg reden voor Epic Games om de modus op de schop te nemen en stevig te verbeteren.

En man o man, wat is Horde 2.0 goed! Echt nieuw is het niet, maar de term ‘beter’ dekt de lading perfect. Zo zijn de levels veel gevarieerder en voller qua sfeer. In één van mijn sessies speelde ik en mijn teammates bijvoorbeeld een level in een verzonken stuk Jacinto (voor de non-kenners: de Gears lieten in het tweede deel Jacinto de grond in zakken) en op deze map stond werkelijk alles schots en scheef en konden Locust van vrijwel overal tevoorschijn duiken. Zelfs de kolossale Reavers landden op de gekste plekken om je plannen te dwarsbomen of de infrastructuur naar de kloten te helpen. Geen grauwe omgevingen, geen saaie, vooraf ingestelde spawns, maar gewoon één grote, gruwelijke chaos van constante actie. Dat is wat we willen!

Show me the green!

Maar nee, niet alleen de verbeterde levels of het grotere aanbod in wapens maakt het dat Horde 2.0 ook daadwerkelijk 2.0 is. Er is één gamechanger die de zaak compleet veranderd. Dé gamechanger in dit geval is het implementeren van keiharde cash. Dan kun je zeggen, what the fuck moeten COG-soldaten in een post-apocalyptische, verzonken hellhole met geld? Ik weet het ook niet, maar een gave feature is het zeker. Waarom? Met je zuurverdiende dollars kun je namelijk vrijwel alles kopen wat je hartje je begeert in de apocalyps. Ammo niet te vinden? Koop het! Zin in een Scorcher? Dok ervoor! Alweer het loodje gelegd? Buy your way back into the game!

Dit zijn slechts enkele voorbeelden van de manieren waarop je het geld kan gebruiken. Zo is het namelijk ook mogelijk om na elk potje upgrades te kopen voor je geïmproviseerde stronghold. Denk aan tripwires, prikkeldraad, turrets en natuurlijk ook de gigantische, gloednieuwe Silverback mech. Toegegeven, wil je een keer een ritje maken in de Silverback, dan zul je toch zeker een twintigtal rondes moeten sparen. Maar dat is meteen waar een andere, nieuwe feature goed van pas komt; in-game is het namelijk mogelijk om te ruilen van ammo en wapens en kun je tevens geld afstaan aan je teammates. Het zou zo goed voor kunnen komen dat geen van je teammates de Silverback kan kopen, maar als jullie het slim spelen en samen inleggen, zou één iemand de Silverback kunnen kopen om zo iedereen bij te kunnen staan in het gevecht. Dit soort mogelijkheden nodigen gamers stevig uit om samen te gaan werken wat, uiteraard, zo zijn voordelen kent. Want alleen met de juiste communicatie, teamwork en kennis zul je succes hebben tegen de hordes Locust.

It’s a wrap

Met de vernieuwde mode van Horde en de soepelere gameplay lijkt de multiplayer van Gears of War eindelijk af. De serie is ontzettend gegroeid en het is ook duidelijk zichtbaar dat alle vormen van multiplayer door de delen heen verbeterd zijn. De combat loopt soepeler en de multiplayer blijft interessant door het implementeren van rankings, unlockables en bonusopdrachten. Voor mij voelt het in ieder geval alsof de multiplayer met de komst van deel drie eindelijk ‘af’ is. Uiteraard trek ik die conclusie uit een vrij korte speelsessie, hoe de campaign speelt en hoe de multiplayer het doet op de duurloop is nog maar de vraag. Eén van de velen vragen die gamers stellen en die ongetwijfeld ook beantwoord zullen worden als de game eind volgende maand verschijnt.

  1.   
    FishHookz's avatar

    Nog 14 dagen! Kan echt niet wachten Horde 2.0 lijkt me zo geweldig 😆

  2.   
    MC TiM's avatar

    Bijna om gek van te worden, zoveel goede titels komen er dit ‘seizoen’ uit (en ik moet nog zoveel inhalen). Ondanks dat ik GoW2 nog niet heb gespeeld (maar hier wel heb liggen, snel maar even GoW herspelen en GoW2 de campaign uitspelen) heb ik hier eigenlijk toch wel zin in als ik dit zo zie.

  3.   
    -Arthur-'s avatar

    GoW was een revolutie. Het was het eerste “next gen” spel, dat mij destijds wegblies qua graphics en gameplay. GoW2 is ook tof. Wacht met smacht op 3.

    De Gears of War serie alleen al is het aanschaffen van een X al waard. 😀

  4.   
    I Juggy I's avatar

    awsome 😆