In gesprek met ArenaNet over de Sylvari

ArenaNet is de ontwikkelaar van Guild Wars en daarom zijn het mijn helden. Zoals je leest ben ik een ontzettende fan van Guild Wars en heb ik al sinds jaar en dag zin in het tweede deel. Toen ik hoorde dat ik drie van mijn helden mocht interview klopte mijn hart een heel stuk sneller. Ik mocht aan Jeff Grubb (Content Designer), Ree Soesbee (Content Designer) en Kristen Perry (Designer en maker van het Sylvari ras) vragen stellen over de Sylvari. We weten al veel over de nobele Mensheid, stoere Norn, oorlogsgezinde Charr en slimme Asura, maar over de Sylvari is nog weinig bekend. Lees daarom dit interview om helemaal op de hoogte te komen van deze mysterieuze wezens.

Richard: Vertel, wat zijn de Sylvari

eftJeff: De Sylvari zijn één van de vijf rassen uit Guild Wars 2. Guild Wars-fans hebben voor het eerst met het ras te maken gekregen in het laatste filmpje van Guild Wars: Eye of the North. Hierin wordt gepraat over nieuwe rassen die zullen ontstaan en ondertussen zie je een plant groeien. Uit deze plant zijn we de Sylvari gaan ontwikkelen. Het is een plantenras dat veel op de mensheid lijkt. We wilde iets moois en magisch creëren en zijn vanuit drie kernwoorden te werk gegaan. Nobelheid, schoonheid en plantachtig.

Ree: De Sylvari zijn het jongste ras in Tyria, de wereld van Guild Wars. Ze bestaan nu zo’n 25 jaar en de meeste wezens van het ras zijn zelfs nog jonger. Het ras is pas net bezig met het onderzoeken van de wereld en wil graag zo veel mogelijk kennis op doen. Ze ontstaan in de ‘Pale Tree’ en worden gelijk geboren als volwassenen. Er bestaan dus geen Sylvari kinderen. Een pas geboren Sylvari heeft al een idee van de wereld en kent de basisbeginselen om te overleven. De ‘Pale Tree’ heeft namelijk een collectief geheugen dat wordt aangevuld door de Sylvari die in Tyria rondlopen. Voor de geboorte leven de Sylvari in ‘The Dream’. Hier krijgen zij kennis over bijvoorbeeld talen, hoe ze moeten eten en drinken en leren ze hun motoriek kennen. Een pas geboren Sylvari weet bijvoorbeeld waar een zwaard voor dient, maar kan hier nog niet bekwaam mee omgaan. Het ras is gedreven om op onderzoek uit te gaan. Hierdoor leert de ‘Pale Tree’ meer over de wereld. Natuurlijk is alles ook simpelweg nieuw en interessant voor ze wat ook een stimulans geeft om op avontuur te gaan.

Jeff: Het interessante van Tyria is dat de mens bij uitstek het oudste ras is, maar in Guild Wars 2 zijn ze bij lange na niet meer superieur. De mensheid moet vechten om te blijven bestaan. Terwijl de Sylvari met hele andere dingen bezig zijn. Ze zijn in de bloei van hun leven en proberen hun plaats in de wereld te vinden. Omdat dit zo’n nieuw en apart ras is hebben we tijdens het ontwikkelproces verschillende interpretaties van het ras gehad. We vroegen ons bijvoorbeeld heel erg af wat het best passende uiterlijk voor de Sylvari is.

Kristen: We hebben binnen ArenaNet heel veel verschillende interpretaties van het uiterlijk van de Sylvari gehad. Uiteindelijk was het voor ons het belangrijkst dat het uiterlijk liet zien dat de Sylvari ontstaan in de ‘Pale Tree’. De andere rassen in Tyria zijn zoogdieren, maar voor de Sylvari gaat dit niet op. Het is een uniek soort waarvan de anatomie niet op de bestaande rassen lijkt. Op het eerste gezicht lijkt een Sylvari mensachtig, maar als je van dichtbij kijkt zul je verast zijn. Een arm is niet zomaar een arm met wat bladeren er aan, maar bestaat uit allemaal takken die samen één geheel vormen. De bladeren op de schouders zijn er niet persé om een schouder na te bootsen, maar zit er omdat het schoonheid en elegantie uitstraalt. Het hele lichaam van een Sylvari bestaat uit veel verschillende materialen. Hierdoor zit er ook heel veel verschil in het uiterlijk van de Sylvari.

Ree: Maar waarom lijken de Sylvari dan op mensen? Toen de ‘Pale Tree’ jong was werd het omringd door mensen en Centaurs. Toen de boom de Sylvari creëerde heeft ze de mens als voorbeeld genomen, dat was iets wat ze kende en vertrouwd mee was. Het ras heeft geen botten of spieren, maar het is de interpretatie van een plant over het uiterlijk van een mens.

Jeff: Het coole is dat dit aparte ras ook heel veel mogelijkheden voor het verhaal van Guild Wars 2 biedt. De Sylvari zijn bijvoorbeeld heel direct en dat is lastig tegenover de conventies van de mens. De Sylvari lijken heel onbeleefd en stellen vragen zelfs op een kinderlijke manier. Dit is ook niet gek, want ze zijn niet bekend met de normale omgangsvormen en willen simpelweg een antwoord op een vraag.

Richard: Dat klinkt uitermate goed! Ik had een hele lijst met vragen, maar jullie hebben al veel beantwoord.

Kristen: Ja, we houden er van om groots te openen.

Richard: Kunnen jullie iets vertellen over het begin gebied van de Sylvari? Waar begin je als je een Sylvari karakter aanmaakt?

ightRee: Voor de Sylvari is ‘The Dream’ heel belangrijk. Het is de plaats waar ze voor het eerst beelden zien en de kennis waarmee ze worden geboren krijgen. We hebben er daarom voor gekozen om de speler in ‘The Dream’ te laten beginnen. Na een korte tijd wordt je geboren en beginnen je avonturen. Het is de perfecte manier om de speler het belang van ‘The Dream’ te laten begrijpen.

Jeff: De grote stad van de Sylvari bestaat uit de ‘Pale Tree’ en heet ‘The Grove’. Ja, de boom is zo groot. Vergelijkbaar met bergen. De Sylvari leven tussen de takken en wortels waar andere planten platformen vormen. Als een mens in de stad zal gaan zal het aan de ene kant herkenbaar zijn. Er zijn namelijk winkels en werkplaatsen, maar het voelt voor hen ook heel erg vreemd aan. Zo zijn er veel niveaus wat voor de mens in een stad niet normaal is. Als speler kun je het hart van de boom in, waar je met haar kunt communiceren. De boom kan als een soort leider en maker van het ras worden gezien.

Ree: De boom bemoeit zich echter niet veel met de dagelijkse leiding. Dit ligt bij de twaalf ‘First Born’. De eerste twaalf Sylvari die 25 jaar geleden zijn geboren. Zij worden door de andere Sylvari gezien als de meest ervaren en wijze. Wanneer de ‘First Born’ hulp nodig hebben leggen zij wel vraagstukken voor aan de ‘Pale Tree’. Deze kan vervolgens verbaal hulp bieden.

Richard: Kunnen jullie ook iets vertellen over de culturele verschillen en verschillende religies tussen de rassen?

Ree: Pfoeh daar stel je een grote vraag, er zijn veel verschillen. We kunnen ons wel even richten op de religies, want dat is wel iets waar Guild Wars nooit bang voor is geweest om mee om te gaan. De Charr zijn bijvoorbeeld heel atheïstisch en de Norn juist weer heel spiritueel. De mens gelooft heel sterk in de goden en de Asura zien de wereld als een grote machine en zijn heel materialistisch. De Sylvari zijn agnostisch. Eigenlijk zijn ze nog bezig met de vraag waarin ze moeten geloven. Omdat ze nog zo jong zijn is dat een lastig vraagstuk voor hen. De ‘Pale Tree’ is in hun ogen geen god, maar wordt gezien als een moederfiguur. Verder worden ze in hun leven geleidt door ‘The Dream’. Als speler zul je met beide aspecten te maken krijgen en ook echt met de boom communiceren.

Richard: Zijn er ook grote bedreigingen voor de Sylvari.

Jeff: Ja, ik denk dat er twee echt grote zijn. Als eerst zijn er de ‘Elder Dragons’. De Sylvari hebben het gevoel dat hun doel in het leven het bevechten van deze draken is. In de nabijheid van het land van de Sylvari ligt Orr, waar één van de draken leeft. De Sylvari staan dus in direct contact met het gevaar, ze worden dan ook aangevallen door de volgelingen van de draak.

Ree: Een ander gevaar voor de Sylvari is het Nightmare korps. Dit is een groep Sylvari met een andere filosofie op de wereld. De groep denkt dat de ‘Pale Tree’ te veel invloed heeft opgepakt door de aanwezigheid van de mens en Centaurs. Volgens het Nightmare korps is de boom en het ras hierdoor anders geworden dan het origineel had moeten zijn. Ze willen de zwarte kant van de boom terug halen. In elke droom en in elke gedachte zit wel iets donkers verborgen en door veel volgers te krijgen wil het Nightmare korps deze kant van de boom beïnvloeden en naar voren halen.

Richard: Worden de Sylvari door alle andere rassen geaccepteerd?

Jeff: Ja, zo ongeveer wel. De Sylvari kunnen in alle grote steden van Tyria gevonden worden en worden over het algemeen positief bekeken. De Asura zijn het meest moeilijk tegenover de Sylvari. Ook hebben de Asura de eigenschap om zoveel mogelijk gebruik te maken van anderen. En omdat dat Sylvari niet goed weten hoe de wereld werkt trappen ze vaak genoeg in vallen van de Asura. De Sylvari leren daarom steeds meer dat er zowel zwart als wit in de wereld is.

Richard: We weten dat we in Guild Wars 2 met verschillende rassen aan de slag kunnen gaan. Wat voor verschil kunnen spelers opmerken als ze met een Sylvari vechten.

Jeff: Ieder ras heeft zijn eigen ‘Elite Skills’ die specifiek voor dat ras zijn. Helaas kan ik hier op dit moment niets meer over zeggen.

Ree: We vinden het in ieder geval heel belangrijk dat de gevechten met verschillende soorten karkaters er visueel anders uitzien. Je kunt je natuurlijk indenken dat een vechtende Charr er heel anders uitziet dan een vechtende Sylvari. We proberen de rassen zelfs visueel anders te laten vechten met de wapens die door iedereen kunnen worden gebruikt.

Richard: Als laatste vraag vind ik het leuk om te weten wat jullie favoriete ras in Guild Wars 2 is.

eftKristen: Ik kan natuurlijk niet anders kiezen dan de Sylvari. Ik heb zoveel tijd en energie in het creëren van de Sylvari zoals ze nu zijn gestoken, dat ik geen ander ras kan kiezen. Als ik dat wel zal doen komen de Sylvari echt tot leven om mij straf te geven.

Ree: De Sylvari trekken mij echt door het verhaal, maar de Charr vind ik geweldig door hun mentaliteit. Ik ben zelf ook zo onverbiddelijk als de Charr.

Jeff: Mijn favoriete rassen zijn de Norn, door hun kijk op het leven. Pluk de dag, dat is hun spirit. Ook houd ik van de Asura. De slimme, irritante en wetenschappelijke kant van de wereld.

Richard: Zelf wil ik al vanaf het eerst dat ik over de Sylvari hoorde met het ras spelen. Dat zeg ik niet om te slijmen! Het uiterlijk en het mysterieuze gevoel van het ras vind ik geweldig. Ik kan dan ook niet wachten om op de Gamescom met de Sylvari aan de slag te gaan.

Kristen: Geweldig! Hopelijk zien we je daar.

  1.   
    Hitman047's avatar

    +1 voor die eerste zin.
    Prima interview, Richard. 😉

  2.   
    R1chardTM's avatar

    ”Hitman047″ schreef, "+1 voor die eerste zin.
    Prima interview, Richard. 😉 "

    Another fan in town! 🙂

  3.   
    blackname's avatar

    Geweldig interview richard!! Misschien is samen gamen als deel 2 uit is, ben na 3 jaar gw1 het nog steeds niet zat.

  4.   
    R1chardTM's avatar

    blackname schreef, "Geweldig interview richard!! Misschien is samen gamen als deel 2 uit is, ben na 3 jaar gw1 het nog steeds niet zat."

    Prima plan. Ik speel ook nog zo af en toe de eerste Guild Wars-delen.

  5.   
    Ika Q's avatar

    blackname schreef, "Geweldig interview richard!! Misschien is samen gamen als deel 2 uit is, ben na 3 jaar gw1 het nog steeds niet zat."

    Same, ben het ook nog steeds aan het spelen. Ik hoop dat Guild Wars 2 snel een datum krijgt, zodat ik weer uren erachter kan spelen. 8)

  6.   
    WoKingNL's avatar

    Hoe erg liep je te stuiteren bij het interview? je was echt super enthousiast xD

  7.   
    RinusReetRidder's avatar

    Een van de weinige MMO’s die nog echt interessant zijn, al zie ik liever eens wat anders dan al die fantasy dingen.

  8.   
    R1chardTM's avatar

    WoKingNL schreef, "Hoe erg liep je te stuiteren bij het interview? je was echt super enthousiast xD"

    *Boink* *boink* *boink*
    😉

  9.   
    Fabianb's avatar

    WOW, dit lijkt wel heel erg op Avatar. 😮

  10.   
    fonsie2's avatar

    ziet er wel nice uit op screens

  11.   
    blackname's avatar

    Fabianb schreef, "WOW, dit lijkt wel heel erg op Avatar. 😮 "

    alleen wist arenanet dat nog niet toen ze de sylvari al aan het ontwikkelen waren :p

  12.   
    R1chardTM's avatar

    Fabianb schreef, "WOW, dit lijkt wel heel erg op Avatar. 😮 "

    Ik weet niet welke Avatar jij hebt gezien, maar de vergelijking is ver te zoeken. 😳

  13.   
    MistWalker's avatar

    Dus het zijn geen dryads ok. 😳