Ghost Recon: Future Soldier hands-on

De E3 is op dit moment in volle gang en om bepaalde games extra snel in het zonnetje te zetten, worden wij wel eens uitgenodigd om een E3-demo te bekijken voor de beurs begint. Zo ook Ubisoft, die ons uitnodigde in Parijs om daar de nieuwe Ghost Recon te bekijken. Ghost Recon: Future Soldier is natuurlijk een strategische shooter in het Tom Clancy-universum, maar met Future Soldier zal de keuzevrijheid groter worden en de actie sneller.

Aangekomen in Parijs werden we vriendelijk ontvangen door de mannen van Ubisoft Parijs. Zij zijn samen met Ubisoft Montreal verantwoordelijk voor de game, waarbij de taken tussen multiplayer en singleplayer verdeeld worden. Het Parijse team is verantwoordelijk voor de multiplayer en het zal je dan ook niet verbazen dat we met de multiplayer aan de slag mochten. Echter, voordat dat zover was, werden we eerst getrakteerd op een presentatie, die precies vertelde waar de studio naar toe wil met deze game.

Ghost Recon: Future Soldier zet de Ghost Recon franchise voort en brengt het naar de nabije toekomst. En sinds onze laatste ontmoeting met de game (E3 2010) is er veel veranderd. De focus is verschoven van de futuristische snufjes (die er overigens nog wel zijn hoor) naar een focus op gameplay. En binnen die gameplay is een zeer belangrijke drie-eenheid aanwezig: Combat – Intel – Squad.

Combat

Allereerst de Combat, die zich heel anders laat besturen dan de laatste twee delen (Advance Warfighter 1 + 2). Waar die games een zeer tactische en langzame besturing kenden, is er een snellere besturing aanwezig in Future Soldier. Het werkt eigenlijk als games als Call of Duty, met een zoomfunctie op de linkertrigger, wapens wisselen op Y en herladen op X. In combinatie met een tempoverhoging maakt dit de game veel sneller dan zijn voorgangers.

De game is ook hectischer dan zijn voorgangers en vooral het coversysteem heeft hiermee te maken. Zoals we tegenwoordig gewend zijn, is het ook in Future Soldier mogelijk om dekking te zoeken achter muurtjes en andere objecten. Suppressing fire een grote rol in de game. Als jij behoorlijk onder vuur ligt, zal de camera langzaam op je inzoomen en het beeld wat waziger worden. Een hele vette functie, want het maakt precies duidelijk dat je in gevaar bent en het dwingt je om je teammaten goed aan te sturen om de vijand te flanken.

Als laatste is het wapenarsenaal, maar vooral de aanpassingen daarin, veel uitgebreider dan eerdere games. Zo is de game 52 vuurwapens rijk, waarbij er ook nog eens 49 attributen te vinden zijn. En als je bedenkt dat er wapens zijn die uit tien onderdelen bestaan, zijn er miljoenen combinaties om je wapens naar eigen wens aan te passen. Uiteraard zijn de wapens van de nabije toekomst, maar ze geven volgens Ubisoft wel degelijk een realistische weergave van de werkelijke toekomst.

Intel
Dat de actie intenser en sneller is betekent overigens niet dat de game hierdoor minder tactisch zal worden, want je krijgt een arsenaal aan technisch vernuft mee om je te helpen bepalen hoe je de tegenstander gaat belagen of eventueel ontwijken. De UAV is terug om je te helpen met het verkennen van de omgeving. Dit vliegende robotje heeft een camera en kan nu ook transformeren als rijdend voertuig. De spy cam is een af te vuren camera die je achter vijandelijke linies kunt schieten. Daarnaast zijn er vele brillen te gebruiken die allen een andere functie hebben. Intel vergaren is zeer belangrijk voor Ghost Recon: Future Soldier, want je gaat compleet blind het slagveld op als je niet goed geïnformeerd bent. Bedenk daarbij dat Ghost Recon nog steeds een one shot one kill-franchise is en intel is van levensbelang.

Squad

Zoals we gewend zijn aan de franchise is je squad wederom van groot belang. Dit geldt zowel voor de singleplayer als de multiplayer, want wat je teammaten zien, wordt weergegeven op de radar.

In de multiplayer is het ook van groot belang. Zo kan de Scout-klasse een stun gun gebruiken om een tegenstander neer te schieten en hem te beroven van zijn Intel. Omdat je zeer dichtbij moet staan om de stun gun te gebruiken, zal degene die geraakt wordt een aantal scheldpartijen kunnen verwachten van zijn, net verraden, teamgenoten.

Voorlopige conclusie

Ghost Recon: Future Soldier gaat wat mij betreft de goede kant op, alleen is het nog veel te vroeg om sterk te oordelen. Het sneller maken van de shooter juich ik toe, het belang van Intel maakt het zeer spannend en werken met je squad lijkt zowel in singleplayer als multiplayer goed uit te pakken. Toch vond ik de multiplayer op dit moment nog niet spannend genoeg. Op het stunnen van een tegenstanders voor de teaminfo na, hebben we alles wat ik tot nu toe heb gezien al eerder gezien.

Daarnaast moet elke Clancy-titel natuurlijk ook een sterk verhaal krijgen. Volgens Ubisoft zelf gaan ze ons daar mee wegblazen, waarbij realisme en emoties zeer belangrijk moeten gaan zijn. Dat gaan we in de nabije toekomst natuurlijk horen, maar de gameplay-richting zit in ieder geval helemaal snor.

  1.   
    Sarge's avatar

    Ik kijk echt zo hard uit naar deze! 😮 Maar een echte goede mp moet je nooit verwachten van deze soort shooters, ik koop ze alleszins vooral (alleen maar) voor de singleplayer 🙂

  2.   
    mmx's avatar

    Ik kijk echt zo hard uit naar deze! Maar een echte goede mp moet je nooit verwachten van deze soort shooters, ik koop ze alleszins vooral (alleen maar) voor de singleplayer

    Ik kijk ook alleen maar naar de single player !