FIFA 12

FIFA is altijd al een game van subtiele veranderingen. Elk jaar worden nieuwe, kleine wijzigingen doorgevoerd om uiteindelijk de ultieme voetbalgame te worden. Natuurlijk is FIFA al een tijd aardig op weg en laat het concurrent Pro Evolution Soccer al een tijdje achter zich. Toch blijft EA Canada zoeken naar verbeteringen en in Keulen gingen wij voor het eerst een kijkje nemen bij FIFA 12 en inderdaad, er is weer een nieuwe focus.

Sommige mensen zullen zeggen dat FIFA 11 al de perfecte voetbalgame is en hoewel David Rutter van EA Canada FIFA 11 ook een lekkere game vindt, is er volgens hem toch nog genoeg te verbeteren voor FIFA 12. In Keulen lag de focus vooral op de nieuwe ingame elementen en hebben we nog geen nieuwe spelopties kunnen bekijken. Gelukkig zullen juist de meeste FIFA-spelers benieuwd zijn naar de gameplay-veranderingen en daarom zal ik deze netjes op een rijtje zetten.

Player Impact Engine

Iets waar EA Canada zich al langer aan ergerde was het feit dat spelers soms door elkaar heen bewegen in FIFA 11. Reden hiervoor is dat een animatie altijd afgemaakt dient te worden, alvorens er een nieuwe animatie begint. Gevolg daarvan is dat een schietende spelers zijn schot toch afmaakt terwijl hij getackeld wordt, waardoor benen van twee spelers door elkaar heen kunnen schieten. Voor het realisme niet bevorderend en daarom ook is de Player Impact Engine (PIE) bedacht. Met de PIE zullen benen, armen, schouders en hoofden altijd gestopt worden als het geraakt wordt door een andere speler. Een animatie zal dus altijd gestopt worden als een verdediger zijn been voor de aanvaller zet. Het gevolg is dat overtredingen spectaculairder worden, omdat spelers letterlijk over elkaar heen duikelen bij een confrontatie.

True Injuries / Self Injuries

Het realisme is ook verdiept op het front van blessures. FIFA 12 zal op elk moment van het spel in de gaten houden hoe de ledematen van een speler erbij staan en wanneer een speler een harde schop krijgt, zal er ook berekend worden of er een blessure volgt. Ook zal dit bekeken worden bij elke val die een speler maakt. Een knie die hard op het gras landt kan dan ook vaak een blessure tot gevolg hebben.

Daarnaast krijgt ook de stamina-meter een grotere rol in FIFA 12. Spelers worden net als in het vorige deel moe naarmate een wedstrijd verloopt, maar dat kan nu ook gevolgen hebben voor de blessures van een speler. Spelers kunnen nu namelijk Self Injurys oplopen als ze te fanatiek doorspelen bij vermoeidheid. We hebben te weinig van de game kunnen zien om te bekijken hoe dit gebalanceerd gaat worden. Het zou natuurlijk vervelend zijn als dit heel vaak gebeurd, maar met mate is dit een zeer realistische toevoeging aan het spel.

Pro Player Intelligence

De intelligentie van tegenstanders heeft ook een upgrade gekregen. Zo zullen buitenspelers beter kunnen inschatten met welke spits zij te maken hebben. Ze zullen lange spitsen dan ook bedienen van hoge ballen en bij kleinere spitsen een lagere oplossing zoeken.

Ook de spelers van je eigen partij zijn iets slimmer geworden in het feit dat ze dieper georiënteerd zijn. Ze zoeken vaker de diepte en dieptepasses zullen dan ook vaker aankomen.

Tactical defening

Verreweg de grootste verandering voor FIFA 12 is de vernieuwde focus op het verdedigen. Hier komt voor veel spelers de grootste vernieuwing. Niet langer zal je met de actie-knop een verdediger op een balbezittende speler laten inrennen. Het instappen krijgt een kleinere rol en de actie-knop krijgt een volledig nieuwe, verdedigende functie. Een verdedigende speler zal namelijk een aanvaller volgen, vastzetten en in de weg lopen, zonder dat hij instapt. Dit zal voor veel fanatieke FIFA 11-spelers een grote verandering in tactiek met zich meebrengen, want het lanceren van een verdediger richting een aanvaller zit er niet meer bij.

Overigens is het nog wel mogelijk om in te stappen, al zal je dit nu met een aparte knop moeten uitvoeren (schiet-knop). Op deze manier zal het voor beginnende spelers makkelijker zijn om het de tegenstanders moeilijker te maken. Het is niet langer een trial and error mechanisme, die het mislukken van een instap fataal zal maken. In plaats daarvan kun je tegenstanders nu in een hoek drijven, aanvallen ontkrachten en de snelheid eruit halen. Het zal dan ook niemand verbazen dat het scoren van een goal nog uitdagender zal worden in FIFA 12.

Voorlopige conclusie

FIFA 12 gaat nog realistischer worden dan zijn voorganger. Op grafisch vlak is er niet veel meer te winnen, maar het zijn vooral de spelersanimaties (Player Impact Engine), de verdediging en de blessures die nog dichter bij de werkelijkheid komen. Zoals bij elke nieuwe FIFA-game zullen de veranderingen voor- en tegenstanders hebben, maar de veranderingen zijn niet extreem groot en meer een nieuwe aanvulling op de sterke basis van FIFA 11. Persoonlijk ben ik een groot voorstander van het nieuwe verdedigen al kan ik niet ontkennen dat het voor veel mensen wennen zal zijn. Ook ben ik zeer benieuwd naar alle nieuwe features en spelmodi die het spel zal krijgen, maar daarvoor zullen we op zijn minst moeten wachten op de E3.

  1.   
    lassieman's avatar

    ” Een knie die hard op het gras landt kan dan ook vak een blessure tot gevolg hebben.” vaak.
    IK heb nog een vraag, welke aanpassingen worden wel op de computer veranderd en welke niet?

  2.   
    SonOfTorture's avatar

    super vet!!! word super hard online gamen!!

  3.   
    tijs_vp's avatar

    Lijkt toch nog eens de moeite qua veranderingen.
    Hoewel de carriere mag toch ook weer eens iets nieuws krijgen.

  4.   
    Jarek's avatar

    “Natuurlijk is FIFA al een tijd aardig op weg en laat het concurrent Pro Evolution Socces al een tijdje achter zich. ”

    Op de pc niet. Aangezien ik veel meer mensen zie die PES spelen dan FIFA.
    En terecht, Aangezien EA geen fatsoenlijke versie van fifa kan maken voor de pc.

    Ik zal lekker pro evolution soccer kopen als ik de pc-gamers was. 😀

    Dat is tenminste een goede port.
    Want EA laat de fifa spelers op de pc weer zitten. Vorig jaar door een slechte port + Geen keeper mode.

    En dit jaar komt de impact engine niet voor de pc.
    Jammer dat het niet in deze uiterst positieve preview word genoemd.

  5.   
    Barlex's avatar

    Insta buy voor mij

  6.   
    Relief's avatar

    Fanta$y schreef, "”Natuurlijk is FIFA al een tijd aardig op weg en laat het concurrent Pro Evolution Socces al een tijdje achter zich. ”
    Op de pc niet. Aangezien ik veel meer mensen zie die PES spelen dan FIFA.
    En terecht, Aangezien EA geen fatsoenlijke versie van fifa kan maken voor de pc.
    Ik zal lekker pro evolution soccer kopen als ik de pc-gamers was. 😀
    Dat is tenminste een goede port.
    Want EA laat de fifa spelers op de pc weer zitten. Vorig jaar door een slechte port + Geen keeper mode.
    En dit jaar komt de impact engine niet voor de pc.
    Jammer dat het niet in deze uiterst positieve preview word genoemd.
    "

    Omdat weinig mensen Fifa nog op de pc spelen. En op de consoles blijft Fifa superieur.

  7.   
    Statique's avatar

    Ik voeg mij bij Fanta$y in deze, na de gruwel die Fifa10 op de pc was te hebben ervaren wacht ik wel weer even een paar jaartjes 🙁

  8.   
    DutchmanDevil's avatar

    tijs_vp schreef, "Lijkt toch nog eens de moeite qua veranderingen.
    Hoewel de carriere mag toch ook weer eens iets nieuws krijgen."

    idd, bijvoorbeeld dat je spelers persoonlijk kunt trainen in de arena op schotkracht, fysiek of techniek 🙄

  9.   
    mcm21's avatar

    Ik speelde ze ook altijd op de pc. Vond daarom fifa erg slecht, en speelde altijd pes. Toen heb ik op de ps3 en samsung hd tv Fifa geprobeerd en dan merk je wel het verschil. Kan nog beter, dus ben benieuwd naar fifa12!