De geschiedenis van id Software

id Software, een inmiddels legendarisch bedrijf dat in het verleden al meerdere malen haar stempel heeft achtergelaten op de industrie. Zonder het viertal dat in 1991 id Software oprichtte, hadden we vandaag wellicht geen Battlefield, Call of Duty en dergelijke titels gekend. Naast de val van de Sovjet-Unie, het olielek tijdens de Golfoorlog en de pluizige Dolly, draaiden de jaren ’90 namelijk ook om de evolutie van 3D-gaming en de geboorte van het first-person shooter-genre dankzij id Software. Titels zoals Wolfenstein, Doom en Quake inspireren tot op de dag van vandaag nog…

Van 2D naar 3D!

De populariteit van het viertal is begonnen te stijgen met de release van de 2D side-scroller Commander Keen in 1990. De ware veteranen onder ons zijn vast nog wel bekend met de game, want Commander Keen bleek zo succesvol, dat er zes episodes van zijn verschenen binnen twee jaar. Mede dankzij dit succes is het mogelijk geweest om id Software op te richten in 1991. Dat jaar zagen we tevens de release van een vervolg op het in 1988 verschenen Dangerous Dave, een game die zijn oorsprong kent bij John Romero, één van de oprichters. Naast een tweetal puzzel-games en een platformer genaamd Shadow Knights, kwam het bedrijf in hetzelfde jaar met haar eerste 3D game.

Dit project zou door het leven gaan als Hovertank 3D en is ’s werelds eerste first-person shooter. Toch zullen de meesten onder ons wellicht nooit gehoord hebben van deze game, want 1991 draaide om logische redenen om een andere first-person shooter: Wolfenstein 3D. Het gebruik van Nazi-symbolen, dergelijke muziek en de grote hoeveelheid geweld zorgde indertijd voor een flinke opschudding. Toch is dit net niet dé game die id Software uiteindelijk op de kaart heeft gezet; die eer gaat naar Doom. Het bloederige geweld dat zich in die game voordeed, gecombineerd met satanische symbolen, zorgde jarenlang voor vurige discussies.

Multiplayer!

Het ging bij Doom echter niet alleen om bloed en vliegende ledematen, want id Software onderscheidde zich in de jaren ’90 met name op technisch vlak. Tot op de dag van vandaag staat Doom bekend om 3D graphics, multiplayer en de mogelijkheid om de game op allerlei manieren te customizen. Hoewel de titel al gauw opgevolgd werd door het enorm succesvolle Doom II, bracht dit vervolg weinig tot geen vernieuwingen met zich mee. Het was pas in 1996 dat we weer daadwerkelijk verrast zouden worden, door een titel die multiplayer een nieuwe betekenis zou geven.

Het kan in dit geval natuurlijk alleen maar Quake betreffen, een game die zelfs vandaag nog actief wordt gespeeld, mede dankzij Quake Live. De singleplayer van Quake leek qua gameplay verdraaid veel op die van Doom, maar de mogelijkheid om coöperatief te spelen, was een innovatie. Het ging uiteindelijk om de multiplayer, die dankzij de engine van de game, letterlijk genaamd de Quake-engine, heel makkelijk te customizen was. Quake bracht een revolutie teweeg door spelers in staat te stellen om op allerlei manieren te kunnen spelen. Levels werden zodanig ingedeeld, dat je als speler snel kon manoeuvreren, met als gevolg een zeer competitieve game.

Grote en kleine sprongen…

Binnen enkele jaren na de release van Quake werd deze titel al gauw opgevolgd door Quake II en Quake III: Arena. Deze opvolgers verdiepten de gameplay, brachten meer functies met zich mee en waren grafisch gezien pareltjes te noemen. De games werden ondersteund door een gigantische community en de nodige uitbreidingen. Quake III: Team Arena voegde bijvoorbeeld allerlei content toe die samenwerking vereiste, iets waar de fanatieke spelers al jarenlang naar smachtten.

Sinds de release van de zojuist genoemde uitbreiding in 2000 is het daarentegen erg stil geweest rondom id Software zelf. Het bedrijf heeft echter wel nog opgetreden als uitgever van succesvolle games zoals Return to Castle Wolfenstein en Wolfenstein: Enemy Territory. Het was pas weer in 2004 dat we een nieuwe titel voorgeschoteld kregen, namelijk Doom III. Dit vervolg negeerde de voorgaande delen en focuste zich op een nieuwe setting: Mars. Vandaag de dag staat de titel bekend om de nodige horrorelementen en een pracht van een engine: de id Tech Engine 4.

De toekomst

We hebben de afgelopen jaren wederom grote titels uitgegeven zien worden door id Software, zoals Quake 4, Enemy Territory: Quake Wars en een reboot van Wolfenstein. Toch hebben we van id Software zelf nog geen grote titels voorbij zien komen, want het is alweer zeven jaar geleden sinds Doom III en vier jaar geleden dat RAGE werd onthuld. Dit jaar is het echter wel zover, want RAGE verschijnt over een half jaar, aangedreven door de id Tech Engine 5. Het team van id Software dat aan de slag is met dit project, heeft jarenlang gewerkt aan deze engine, dus zoals te verwachten kunnen we genieten een technisch hoogstandje.

Het bedrijf heeft bovendien de ontwikkeling van Doom 4 kunnen bevestigen, al zal deze weinig tot niets te maken hebben met voorgaande delen. Keren we terug naar het horrorgenre of krijgen we te maken met een ouderwetse shooter? Hoewel id Software niet langer frequent games op de markt brengt, is een nieuwe titel van dit jarenoude bedrijf altijd weer iets om naar uit te kijken. We kunnen in elk geval met smart uitkijken naar de technologische vernieuwingen die het bedrijf de komende jaren in elk geval met zich mee gaat brengen.

  1.   
    Extremegamer's avatar

    Hovertank 3D, nog nooit van gehoord 😆

    maar dat stukje over vurige discussies, dat zal ook nooit veranderen.

    verder mooi stuk jonah 8)

  2.   
    RoHoutje's avatar

    Als ik soms oude platformers speel dan denk ik echt: ‘Just like old times’. Zoiets zie je ook bij id Software.

  3.   
    alround gamer's avatar

    hebben ze geen REALISTISHE games gemaakt, zonder zombies of ruimtewezens?

  4.   
    Tom's avatar

    alround gamer schreef, "hebben ze geen REALISTISHE games gemaakt, zonder zombies of ruimtewezens?"

    Niet alles hoeft realistisch te zijn als je het mij vraagt. Als alle games per se de echte wereld na moesten bootsen, zouden games maar een zielig en saai hoopje ‘vermaak’ worden.

    En zeggen dat zombies niet echt zijn, daar zou ik nog maar eens mee oppassen. Je weet maar nooit. Ik houd in ieder geval mijn plannen voor de 28 Days Later-apocalyps bij de hand.

  5.   
    alround gamer's avatar

    nou ja ik ben gewoon niet zo’n fan van dat soort games, geef mij maar bf

  6.   
    ExFichter's avatar

    lol

  7.   
    ExFichter's avatar

    lol

  8.   
    ExFichter's avatar

    lol 😛 dit is geen spam 😀