The Witcher 2: Assassins of Kings

Hoewel het uit 2007 afkomstige The Witcher een commercieel succes was, kende de game wel de nodige gebreken. Het gevechtssysteem kon zich niet meten met andere RPG’s en het plot was erg voorspelbaar. Anderzijds kende The Witcher fantastische muziek, vele uren aan content en andere reddende factoren. Een vervolg mag daarom niet uitblijven; met The Witcher 2 wilt ontwikkelaar CD Projekt haar fouten corrigeren. Dit nieuwe deel heb ik afgelopen donderdag mogen checken en de verbeteringen zijn duidelijk te merken.

Aan de slag!

In de voorgeschotelde demo kon ik aan de slag met รฉรฉn van de vele subqueesten die The Witcher 2 zal bevatten. Zo werd ik in een met dwergen gevulde stad geplaatst, reeds voorzien van wapens en magie. De sfeer droop werkelijk van het scherm af, want op audiovisueel vlak is The Witcher 2 ijzersterk. Het knisperen van brandend houtvuur, marktlieden die in koor producten willen verkopen en typerende muziek, het was allemaal aanwezig.

Nadat ik de besturing onder de knie kreeg, was het me al gauw duidelijk waar ik naartoe moest. De demo was wel zodanig ingedeeld, dat ik enkel aan de slag kon met de subqueeste. Desondanks viel het al op dat The Witcher 2 allesbehalve lineair wordt; tijdens queesten kun je gaan en staan waar je maar wilt. Tijd om de wereld van dit vervolg eens aan de tand te voelen.

Verbeterde dialogen

ร‰รฉn van de eerste dingen die opviel, was het vernieuwde dialogensysteem, dat te vergelijken is met Mass Effect. Net zoals in het voorgaande deel kun je kiezen wat je als Geralt wilt vertellen, maar het is niet langer het geval dat hij exact vertelt wat je eerder hebt gelezen. De dialogen zijn verkort en maken duidelijk wat er verteld zal worden. The Witcher 2 kent verschillende einden en alle keuzes die je maakt, hebben een vertraagde invloed op het verloop van de game. Dat wil dus zeggen dat een keuze die je nu maakt, een invloed kan hebben op een veel latere missie.

Real-time gevechten

Een andere verbetering die The Witcher 2 doorvoert, is de omwenteling naar een real-time gevechtssysteem. Hierdoor is de game direct actievoller dan voorheen en dit nieuwe systeem forceert een uitgebreide manier van spelen. Simpelweg op een groep vijanden inhakken zal weinig effect hebben; tijdig verdedigen en magie gebruiken is een must.

Door het magiemenu te openen, vertraagt de game echter wel, waardoor je de tijd hebt om spreuken te kiezen. Vooral op de hogere moeilijkheidsgraden zul je alles moeten gebruiken wat je tot je beschikking hebt. Dit komt mede doordat vijanden op de hogere standen tactischer te werk gaan. Het belooft allemaal in ieder geval actievoller te worden en dat had The Witcher 2 precies nodig.

Sfeer en ontdekking

Het liefst wil ik niks verklappen van de subqueeste, want zelfs dat zou eigenlijk zonde zijn. Het enige dat ik hier over wil mededelen, is dat verkenning een grote rol speelde. Om deze queeste af te handelen, diende ik een tombe in te duiken, waar ik overvallen werd door geesten. In deze tombe diende ik een ‘vers’ lijk op te sporen, om deze vervolgens grondig te onderzoeken. Je komt werkelijk van het ene gameplay-element in het andere terecht.

Ik durf dan ook te stellen dat The Witcher 2 constant een frisse ervaring gaat bieden. Tijdens het doorhalen van de queeste moest ik diverse locaties afgaan en het werd simpelweg niet repetitief of saai. Dit komt mede door de volwassenheid die de game uitstraalt; vooral de dialogen laten dit duidelijk zien. De karakters naast Geralt zijn levendig, humoristisch en het oogt allemaal gewoon als een fantastische RPG.

Voorlopige conclusie

The Witcher 2 heeft mij aangenaam verrast en wel met name door de grote verbeteringen die CD Projekt heeft doorgevoerd. Audiovisueel gezien is de game immens sfeervol en dit versterkt de relatief open wereld. Doordat het geheel daadwerkelijk non-lineair is, ben je in staat om zelf het tempo te bepalen. De omwenteling naar een real-time gevechtssysteem speelt hier ook een belangrijke rol in. Verder straalt het geheel volwassenheid en een stevige dosis humor uit en dat is enkel en alleen een goed teken.

  1.   
    ms13694's avatar

    klinkt goed!

  2.   
    Dark_Phoenix's avatar

    martinschoon schreef, "klinkt goed!"

    Klinkt niet alleen goed het is goed.

  3.   
    vlam12's avatar

    mooie preview.
    ik kan niet wachten totdat ik hem binnen heb.

  4.   
    Rise Against's avatar

    Om een of ander reden hebben games uit het Oostblok altijd een geweldige sfeer ๐Ÿ™‚ Heb erg zin in The Witcher 2, kan wel weer eens een goeie rpg gebruiken!

  5.   
    MildBobbySauce's avatar

    klinkt wel vet! ๐Ÿ˜€

  6.   
    RivetingFish's avatar

    ik heb mega veel zin in deze game ๐Ÿ™‚

  7.   
    Hitman047's avatar

    RivetingFish schreef, "ik heb mega veel zin in deze game ๐Ÿ™‚ "

    Ik ook! ๐Ÿ˜‰

  8.   
    RoHoutje's avatar

    Ik heb al gameplay movies gezien en het ziet er wel vet uit!