The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D hands-on

Daar stond ik dan, met klamme handen, in de rij voor de game die mijn jeugd voor eens en altijd heeft gekenmerkt. Ik kon simpelweg niet beseffen dat ik binnen enkele momenten de 3D-variant van mijn meest geliefde game aller tijden in handen zou krijgen. Langzaam maar zeker tikten de seconden voorbij; ik kon wel springen van het enthousiasme. Daar kwam dan eindelijk het moment, ik kreeg de 3DS in handen en het avontuur kon beginnen…

Een episch gevecht

Ik kreeg de keuze uit drie levels: Kokiri Village, de Deku Tree en het baasgevecht met Gohma. Als de veteraan die ik ben, koos ik als eerste natuurlijk voor een episch gevecht met de reuzenspin. Na de kamer betreed te hebben, kon ik met een druk op de X-knop overschakelen naar het eerste-persoons perspectief, om het lelijke monster direct in het oog te kijken. Tot mijn verrassing kon ik als Link rondkijken door de 3DS te bewegen in verschillende richtingen. Het werkt verrassend goed, al gaat dit wel het 3D-effect tegen, omdat je tijdens het bewegen van de 3DS moeilijk kunt focussen op het scherm. Desalniettemin is dit een leuke feature en twijfelaars kunnen desgewenst ook gewoon de analoge stick gebruiken om de camera te bewegen.

Na het focussen van de camera kwam Gohma zoals verwacht van het plafond springen en op me afstormen. Met een druk op de linkerschouderknop kon ik de camera focussen op het oog en met de vertrouwde Slingshot deelde ik de eerste klap uit, gevolgd door een ballet van zwaardaanvallen. Zoals te verwachten kroop het beest direct weer naar het plafond; tijd om de Slingshot weer te gebruiken. Na het selecteren van de Slingshot kwam ik nogmaals terecht in een eerste-persoons perspectief, waarbij het bewegen van de 3DS wederom de camera stuurde. Voorzichtig mikte ik met de 3DS op het oog van Gohma en het was een voltreffer. Het beest stortte neer op de grond en ik kon met plezier de laatste zwaardklappen uitdelen. Vet!

Sfeervol, kleurrijk en 3D!

Na het bijkomen van de fantastische ervaring die ik zojuist had meegekregen, ben ik zo vrij geweest om ook nog even een blik te werpen op de andere levels van de demo. Hoewel het verslaan van Gohma hartstikke tof is, was dit echter geen geschikt level om een goede indruk te krijgen van het 3D-effect. Hiervoor moest ik bij Kokiri Village en de Deku Tree zijn, want de omgevingen van deze levels zijn uitermate geschikt voor 3D.

Mijn tweede avontuur begon dan ook in Kokiri Village en de sfeer droop werkelijk van het scherm af. Er was zelfs een diepteverschil te zien tussen de vuurvliegjes die Link omsingelden, een klein, doch fantastisch detail. De textures zijn flink opgepoetst, er is meer detail te vinden en het oogt allemaal lekker kleurrijk. Ook de interface is zoals bekend op de schop gegaan en wordt nu op het onderste scherm weergegeven. Geen onderbrekingen meer en het bovenste scherm kent haast geen HUD.

Na het opzoeken van het Kokiri Sword, het inkorten van de struiken en het verzamelen van alle Rupees, besloot ik om de Deku Tree eens een bezoekje te brengen. Langs het vervelende ettertje, voorbij de Deku Baba’s en rechtstreeks naar de uit de kluiten gewassen boom. Ik werd begroet met het typerende verhaaltje en ik accepteerde de queeste die mij werd opgelegd. Eens kijken hoe die kerkers in 3D bevallen…

Kippenvelmomenten

Bij het betreden van de Deku Tree ondervond ik een kippenvelmoment. Zoals de camera voorbij de omgeving vloog; het 3D-effect was duidelijk te merken. Aangezien Link in de demo al voorzien was van de Slingshot ben ik als een bezetene naar de bovenste etage geklommen. Nog even het kompas uit de schatkist trekken, de twee kleine Skulltula’s beschieten en helemaal bovenin de grote Skulltula verslaan.

Daar kwam dan de allergrootste test, hรฉt moment waarop het 3D-effect zich moest bewijzen: de sprong richting het web. Met enthousiasme waagde ik het dan maar en jawel! De camera week uit naar achteren, de omgeving vloog voorbij en het voelde alsof ik zelf de sprong maakte. Werkelijk overal kreeg ik kippenvel en ik voelde me weer jong en onbezonnen. Ocarina of Time voelt in 3D haast aan als een nieuwe, fantastische ervaring.

Voorlopige conclusie

Na het spelen van Ocarina of Time 3D ben ik ervan overtuigd dat het een fantastische titel zal worden. Hoewel er waarschijnlijk weinig veranderd wordt aan de kerkers, maakt dit voor mij weinig verschil. De interface is in ieder geval sterk verbeterd en dat is een groot pluspunt. Het 3D-effect voegt daadwerkelijk wat toe, dus verwacht de nodige kippenvelmomenten. Een eindgevecht met Ganon in 3D doet mij in ieder geval al watertanden.

  1.   
    fearfull assassin's avatar

    Klinkt leuk en de screenshots zien er goed uit. ๐Ÿ™‚
    Weet alleen nog niet of ik een 3D’s ga kopen

  2.   
    Uchiha linkz's avatar

    ik wil ook zelda 3D spelen ๐Ÿ˜›

  3.   
    ckerigon's avatar

    Wauw de 3DS en Zelda OoT is echt stijve piemol spul! ๐Ÿ˜†

  4.   
    limsma's avatar

    als er nog 2 of 3 van dit soort titels komen ga ik de 3ds halen ๐Ÿ˜†

  5.   
    Vlad-x's avatar

    limsma schreef, "als er nog 2 of 3 van dit soort titels komen ga ik de 3ds halen ๐Ÿ˜† "

    Hier ben ik het mee eens. (:

  6.   
    soulzx3's avatar

    ja eigenlijk wel he ocarina of time beste game ever!

  7.   
    veronja's avatar

    hehe mini link op giga paard :), lollig kopen we!