Tot nu toe was vechten met motion controls beperkt tot met je vuisten iemand een flinke mep verkopen. Doordat je bij de Kinect geen controller in je hand hebt is juist deze game helemaal perfect om een complete vechtervaring te bieden, waarbij rake klappen worden gecombineerd met nog rakere trappen. Geen gevaar dat je per ongeluk je WiiMote tegen het scherm knalt en in theorie meer precisie dan bij deze afstandsbediening. Maar of dit ook zo is bij Fighters Uncaged…
In Fighters Uncaged kruip je in de huid van Simon, een man wiens vader behoorlijk in de problemen zit. Uiteraard is het, hoe kan het ook anders, jouw taak om hem te helpen. Dit verhaal komt verder niet echt duidelijk naar voren in de game en gezien het niet een erg sterk verhaal is, is dat misschien maar goed ook…
Voorspelbaar
Het vechten in Fighters Uncaged gaat precies zoals je zou verwachten. Je staat voor de Kinect en mag vervolgens lekker meppen en trappen in de lucht, wat vervolgens wordt vertaald naar moves die Simon op het scherm uitvoert. Er zijn een heel aantal moves beschikbaar, waardoor je niet alleen normaal kunt meppen, maar ook moves zoals uppercuts uit kunt voeren. Ook verschillende trappen, ontwijken en blocken zijn van de partij, waardoor je in theorie dus een lekker aantal beschikbare moves tot je beschikking hebt. Je zou dus bijna verwachten dat je na het spelen van Fighters Uncaged dus behoorlijk wat moves onder de knie hebt, maar dat is helaas niet zo.
Motion tracking
Op de een of andere manier is de motion tracking in deze game namelijk vrij beroerd uitgevoerd. Bij mij kwam het vrij vaak voor dat de move die ik deed niet overeen kwam met de move die vervolgens op het scherm werd gedaan. Vreemd genoeg is Fighters Uncaged bij mij ook de eerste game die gaat protesteren als de belichting in mijn kamer niet optimaal is. Sonic Free Riders en de ingebouwde kalibratie van de Kinect deden het prima toen ik een bepaalde lamp uit deed, maar bij het spelen van Fighters Uncaged ging het mis. Het zou me niks verbazen als dit komt door de kleurschema’s van de verschillende games, want in Fighters Uncaged wordt gebruik gemaakt van een donkerder kleurenschema, terwijl bijvoorbeeld Sonic Free Riders een helder kleurenschema heeft. Hierdoor wordt je bij games met een lichter kleurenschema door de televisie als het ware ook enigszins belicht. Vanwege het donkere kleurenschema bij Fighters Uncaged valt die belichting weg.
Ook dat nog
Om het nog erger te maken is er ook nog sprake van een behoorlijke lag, waardoor de gevechten niet bepaald soepel verlopen. Als je je tegenstander wilt trappen, wordt de move pas uitgevoerd op het moment dat je voet alweer op de grond staat. Hierdoor krijg je als gebruiker ook niet de feedback die je eigenlijk nodig hebt om een vechtgame zoals deze goed te spelen. Eigenlijk kun je net zo goed een beetje met je armen en benen gaan staan zwaaien om een gevecht te winnen, iets wat waarschijnlijk ook een stuk minder frustrerend is.
De frustratie wordt groter als je merkt hoe repetitief de game eigenlijk is. Voor mijn gevoel zat er echt heel weinig afwisseling in het vechten en de tegenstanders, waardoor de lol er na niet al te lange tijd vanaf was. Zelfs de de sfeer kan er niet voor zorgen dat deze game nog enigszins een voldoende scoort en dat is jammer, want het idee achter de game heeft potentie.
Conclusie
Fighters Uncaged is helaas geen game geworden die de Kinect in een goed daglicht zet. De motion tracking registreert de bewegingen lang niet altijd even goed en de lag zorgt ervoor dat je net zo goed random met je armen en benen kunt gaan zwaaien. Tel daarbij op dat de game vrij repetitief is en je zult wel begrijpen dat deze game niet bepaald een aanrader is.
Wel jammer want het zag er toch allemaal aardig uit.
4.9? Waarop gebaseerd dan aangezien ik geen pluspunten hoor/zie?
hahaha, geen pluspunten, dat vind ik wel grappig
0 dus?
Het spel is op zich nog wel speelbaar, maar echte pluspunten zijn er eigenlijk niet, vandaar dat ze ook niet worden genoemd. .Graphics en geluid zijn op zich niks speciaals, maar het zijn ook geen pluspunten of minpunten. Dit verklaart ook waarom deze game geen regelrechte een heeft gekregen. 🙂
aangezien het concept,konden ze er wel iets mooi van gemaakt hebben tbh
gelukkig is het op zich nog wel een game XD
Ik vraag me af of het hele kinect hardcore gebeuren wel gaat lukken…
Het is ook niet voor hardcore….
98% casual.
als je enkel naar de screens kijkt lijkt het een fantastische game maar als ik deze review lees is dat blijkbaar zeer teleurstellend