Metroid Other M

Een tijdje geleden had Retro Studios hun beroemde Metroid Prime-trilogie afgerond en zou een nieuw bedrijf de Metroid-fakkel moeten overnemen. Verbazing alom op de E3 van vorig jaar toen werd aangekondigd dat Team Ninja, bekend van onder andere de Ninja Gaiden en de Dead or Alive-serie, en Nintendo samen aan een nieuw Metroid-deel zaten te werken. Inmiddels zijn we een jaar verder en rest de vraag: heeft Team Ninja een waardig deel van de serie af weten te leveren?

Het beste uit meerdere werelden

Metroid Other M speelt zich vlak na de SNES-klassieker Super Metroid af en geeft eigenlijk voor het eerst in de serie veel van het achtergrondverhaal van de protagonist Samus vrij. Team Ninja heeft ervoor gekozen om het met deze game sterk te richten op een verhalende structuur en ondersteunt dit met werkelijk schitterende, filmische tussenfilmpjes en probeert Samus’ geschiedenis te vertellen door middel van regelmatig terugkerende flashbacks, iets wat zeer goed werkt en je daadwerkelijk in de game trekt.

Het nieuwste avontuur van de premiejager biedt niet slechts de meest filmische ervaring in de geschiedenis van de serie, maar weet ook diens meest actievolle ervaring af te leveren. Team Tecmo heeft goed werk verricht, iets wat vooral zichtbaar is in de gameplay, die het beste van meerdere werelden probeert te combineren. Het spel wordt met name gespeeld door de WiiMote zijwaarts te houden, maar als er op het scherm wordt gericht kijk je direct door het vizier van Samus, iets waardoor er toch een klein beetje het Metroid Prime-gevoel wordt ervaren. Daarnaast lijkt Other M een traditionele, 2D Metroid, doordat de camera hier en daar heel goed de zijkant van een kamer belicht, zodat het geheel toch weer klassiek aanvoelt. Tot slot krijg je bij het vechten duidelijk een Ninja Gaiden-light gevoel, en is de invloed van Team Ninja goed zichtbaar, want er kunnen brute moves worden uitgevoerd en rare capriolen worden uitgehaald.

Sfeer

Metroid is een serie die eigenlijk bekend staat om een gevoel van eenzaamheid terwijl er door duistere gangen wordt gelopen en ondertussen de meest uiteenlopende flora en fauna worden ontdekt, iets dat, na een misschien iets te lang begin, ook volop aan bod komt in Metroid Other M. Ondanks dat een ruimtebasis in het spel wordt verkend zal er toch een grote diversiteit aan omgevingen langskomen. De typische Metroid-sfeer is dus zeker aanwezig en ook de muziek biedt hierin een ondersteunde rol. Enerzijds zijn er echt ambiance-geluiden, maar ook sterke fragmenten komen voorbij.

Een Metroid-game is alleen geen Metroid-game als de vijanden niet ook memorabel zijn. De meeste tegenstanders die je pad kruisen zullen de meeste gamers zeer bekend voorkomen. Daarnaast zijn de hoofdbazen daadwerkelijk goed bedacht en is er veel plezier te vinden in het afmaken van de meest grote gedrochten. Er is alleen wel één groot minpunt te vinden: die monsters, evenals de eerder genoemde omgevingen, zijn niet extreem mooi. Na de pracht en praal die in de Metroid Prime-reeks te vinden is dat toch een beste domper, maar echt heel erg storend wordt het niet echt.

Maar is de game goed genoeg…

…om naast het geniale Metroid Prime te staan? Kan Other M het opnemen tegen misschien wel de meester van het adventure-genre? Nee, dat uiteindelijk toch niet. Enerzijds is daar helaas de besturing die toch soms niet helemaal meewerkt. Wanneer er wordt overgeschakeld van het thirdperson naar het firstperson-perspectief blijkt dit toch net niet snel genoeg te werken. Hierdoor krijg je soms onnodig schade, omdat er niet snel genoeg gereageerd kan worden wanneer er plotseling een tegenstander op je vizier springt. Daarnaast is het zo dat de camera bijna altijd zeer goed werkt, maar dat het soms voorkomt dat vijanden zich net buiten het beeld bevinden. Het zorgt niet voor onnodig veel frustratie door de auto-aim van Samus, maar een klein beetje meer beweging in het camerastandpunt had de game toch goedgedaan. Tot slot moet je wel echt een liefhebber zijn van de wat meer filmische aanpak die in Other M wordt aangehouden en zul je daadwerkelijk open moeten staan voor een frisse wind door de serie, iets waar sommige mensen toch wel moeite mee zullen hebben.

Conclusie

Al met al is Metroid Other M vooral een zeer verfrissend Metroid-deel geworden, een game die volop put uit de sterke kanten van de serie en deze ook goed weet te combineren. Natuurlijk zijn er mindere momenten en is niet alles perfect uitgevoerd, maar feit blijft dat Team Ninja en Nintendo een knappe prestatie hebben geleverd. Ondanks dat het spel het Metroid Prime-niveau niet weet te bereiken, is Other M toch een erg sterke titel geworden en daarmee is een waardige toevoeging aan de Metroid-serie opnieuw geboren.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Verhaalgedreven avontuur
  • Sfeer
  • Camerawerk

Wat is NOT

  • Grafisch geen Metroid Prime
  • Omwisselen third naar first-person niet ideaal

9

  1.   
    kennth14's avatar

    heb hem zelf ook al uitgespeelt vond het veel beter dan prime
    en waarom graphis not verbetering is toch altijd goed:P

  2.   
    ckerigon's avatar

    Grafische geen MP?
    Kd8 dat het juist omhoog geschroefd was.

  3.   
    RoHoutje's avatar

    Ik heb geen Wii dus ik kan hem niet spelen. 🙂

  4.   
    WesterW's avatar

    ”kitt.h.3″ schreef, "Grafische geen MP?
    Kd8 dat het juist omhoog geschroefd was."

    Zoals verteld zien de filmpjes er adembenemend mooi uit, maar is de rest van de wereld minder mooi uit de verf gekomen. Het stoort niet, want het ziet er nog steeds goed uit, maar het is niet van het Metroid Prime-niveau.

  5.   
    UberProSure's avatar

    “Omwisselen third naar first-person niet ideaal” En wat bedoelen jullie hier precies mee dan?