Beste Peter week 8

Hoofdredacteuren Michiel Brunsveld en Peter Bouwman zijn al jarenlang penvrienden. Niets is te gek als ze elkaar om meningen vragen of gewoon even hun hart willen luchten. Gelukkig doen ze dat nu ook in het openbaar bij GamersNET. Brievenwisselingen met een boodschap, een lach, een traan of gewoon slap geouwehoer. Vorige week sprak Peter over de Gamescom en vooral over het verbluffende Bioshock: Infinite. Vandaag Michiel’s antwoord in een verse brief.

Beste Peter,

Ja, de Gamescom is nu toch echt voorbij en we moeten het de komende tijd nog doen met de laatste previews van vele toffe games. We hebben heel veel kunnen bekijken en dat is inderdaad een lastige klus voor ontwikkelaars. Je wilt de aanwezige pers (of gewone bezoekers) een beetje teasen, lekker maken met toffe gameplay, graphics of iets anders dat de game uniek maakt. Daarnaast wil je niet teveel prijsgeven, maar daar hebben ze natuurlijk de nodige mensen voor die bepalen wat geschikt is om aan het grote publiek te laten zien.

Dat de Gamescom zo snel na de E3 is, zorgt in sommige gevallen voor problemen. Ontwikkelaars hebben niet zomaar een nieuwe demo klaar om te laten zien en in veel gevallen heb ik dan ook vrijwel hetzelfde gezien als in Los Angeles. Enigszins een luxe-probleem, maar het was ook wel jammer. Je hoopt dat ze weer een nieuwe teaser voor je hebben, verse actie om je enthousiasme weer opnieuw aan te wakkeren en als je dan merkt dat je weer een kwartier naar eenzelfde level zit te kijken die iemand anders voor je speelt… Saai wil ik het niet noemen, maar het is in mijn ogen toch wel een gemiste kans.

En dan dat pareltje. De game die vlak voor de Gamescom uit het niets verscheen en mensen vol verbazing, kwijlend, stotterend en vooral lyrisch achter hun monitor liet zitten met een fenomenale teaser trailer. Ik heb het natuurlijk over Bioshock: Infinite en ik ben ook zo blij met de vrijheid die het team achter de game heeft gekregen. Ze hebben gewoon vijf volle jaren de tijd om een geweldige game af te leveren. Duur? Ja. Ambitieus? Ja. Een risico? Minimaal.

Het team achter het originele Bioshock was gewoon geweldig en werkt volgens zulke mooie principes, dat ze ook alleen maar onderdelen in hun games verwerken die er ook echt in passen. Het klinkt misschien simpel en logisch, maar er zijn ook zoveel ontwikkelaars die tevreden zijn met middelmatig werk, meer van hetzelfde binnen het genre. Denk je ook dat dit wellicht een reden is dat zoveel ontwikkelaars moeite hebben om financieel gezond te blijven? Natuurlijk krijgt niet elk ontwikkelteam van een uitgever carte blanche om jaren aan een ambitieus project te werken, maar als dat gebeurt… dan ben ik zo zenuwachtig en blij als een klein knulletje dat een karrevracht aan vuurwerk mag ophalen vlak voor oudjaarsavond.

Je had echter ook wat vraagtekens bij Bioshock: Infinite. Of ze gaan brengen wat wij er nu van verwachten? Ik ben hier nu al volledig van overtuigd en ook dat ze meer gaan brengen dan we er van verwachten. In tegenstelling tot het origineel draait de marketingmachine nu al op volle toeren, dus een hype en hooggespannen verwachtingen zijn het logische vervolg. Maar ik heb zoveel vertrouwen in het team en hun manier van werken, dat ze hier zeker aan kunnen voldoen.

Gaat Bioshock: Infinite ons leven veranderen? Dat is moeilijk voor iedereen te zeggen, want het blijft een game die voortborduurt op een bestaand idee. We kennen immers het Bioshock-concept al van de vorige twee games en sommige aspecten van Infinite zijn dan ook meer een twist van het originele concept. Zo zagen we de Handyman, die grote vijand die op een mechanische Big Daddy lijkt. Ook het combineren van krachten kennen we uit Bioshock, maar deze keer gaat dat wel stappen verder en op een andere manier. Met bliksem kan je een vijand onder stroom zetten, maar met een donderwolk van je reisgenoot kan je een elektrische storm teweeg brengen die gewoon een hele groep vijanden in één keer op een schokkend spektakel trakteert. Ik ben dan ook zeer benieuwd op welke fronten Bioshock: Infinite ons nog meer gaat verrassen. Qua verhaal, qua gameplay… ze hebben nog genoeg mogelijkheden om ons tot 2012 te blijven teasen.

Ik hoop vooral dat Bioshock: Infinite ons leven als gamer gaat veranderen. Dat de game geweldige, memorabele momenten kent. Een meeslepend verhaal, spannende en onverwachte wendingen, epische gevechten, frisse gameplay… de lat ligt hoog, maar die druk voelt het ontwikkelteam ook en daar worden ze volgens mij alleen maar beter van. Maar dan die bekende wedervraag: Welke game heeft eigenlijk jouw leven veranderd? Of welke games hebben dat gedaan? En dan doel ik niet eens per se op jouw favoriete games aller tijden, maar meer op de games die een grote indruk op je hebben gemaakt. De spellen die jouw smaak voor games hebben beïnvloed en de titels die ervoor gezorgd hebben dat je de gamer geworden bent die je nu bent.

Ik hoor het graag van je.

Ciao!
Michiel

  1.   
    Djuroen's avatar

    Leuke column! Leest lekker weg 😉
    De game(serie) die op mij het meeste indruk gemaakt heeft is toch Gran Turismo.
    Na het 1e deel (waarvan ik toentertijd zei: Wow, net echt!) was ik eraan verknocht!
    Deel 2, 3, 4 en 5 Prologue; idem dito!
    En van elk deel dacht je weer: Dit kunnen ze niet overtreffen. Dit kan niet mooier.
    Nu ben ik ook wel een motorhead van de bovenste plank, maar toch…
    Het is ongelooflijk wat ze bij Polyphony Digital weten klaar te boksen, en heb daar ook onmetelijk respect voor! Ik kan ook niet wachten tot het november is dit jaar…
    Weg met die zomer! Laat de herst maar komen, en een vroege winter voor lange sessies binnen gamen met Gran Turismo 5. En dan in 3D uiteraard, want ik ben er klaar voor! 😆

  2.   
    Dude…'s avatar

    en al dit na wat woorden en een trailer 😆

  3.   
    Petor's avatar

    Dude… schreef, "en al dit na wat woorden en een trailer 😆 "

    Niets is minder waar. Michiel heeft de grote eer gehad om Bioshock: Infinite te checken op de Gamescom! Daar zijn we allemaal stinkend jaloers op, maar hij weet gelukkig wel waar hij het over heeft. 🙂

  4.   
    Tom's avatar

    Dude… schreef, "en al dit na wat woorden en een trailer 😆 "

    Michiel heeft niet alleen dat gezien, hij was in Keulen ook achter de schermen bij 2K om Bioshock Infite wat beter te kunnen bekijken. 😉

  5.   
    RoHoutje's avatar

    mooie column Michiel!