De Apple iPad review

De afgelopen paar maanden was er aardig wat te doen rondom de nieuwe tablet van Apple. De meningen varieerden van ‘een revolutie op computergebied’ tot ‘een oversized iPhone waar je niet mee kunt bellen’. En het is eigenlijk wel waar ook, want eigenlijk is de iPad niets meer dan een iPod Touch met een groter scherm (en overigens ook een groter prijskaartje), maar dat betekent niet per definitie dat dit slecht is…

Om deze review maar even te beginnen met wat technische specificaties, zodat ik je daar later niet meer mee hoef te vervelen: de iPad is een 9,7 inch tablet met een resolutie van 1024×768. Er zijn zes modellen, waarbij je kunt kiezen tussen alleen WiFi of zowel WiFi als 3G, en tussen drie verschillende groottes qua geheugen. De iPad zelf weegt 680-730 gram, afhankelijk van het model, wat in de praktijk te zwaar is om hem een tijd lang met een hand vast te houden. Het prijskaartje van deze gadget is ook aan de zware kant, want het goedkoopste model kost 500 euro en het duurste model 900 euro. Aan het grotere scherm hangt dus ook een groter prijskaartje dan aan de iPhone.

Grotere game, grotere prijs

Het grote scherm biedt echter wel behoorlijk wat voordelen. Browsen op het internet voelt geweldig aan op het grotere scherm, boeken en tijdschriften lezen is erg prettig en films kijken op je iPad is veel relaxter dan op het kleine scherm van je iPhone of je PlayStation Portable. Simulatie- en strategiegames zoals Civilization Revolution en puzzelgames zoals Quantz zijn perfect voor de iPad en weten vaak goed gebruik te maken van het grotere scherm. Je hebt meer overzicht, wat met name bij games zoals Civilization Revolution en Plants vs Zombies de game een stuk beter maakt. Wat de iPad, en eigenlijk ook de iPhone, qua games onderscheidt van de Nintendo DS en PlayStation Portable, is de gyroscoop.

Een gyroscoop kan zien hoe je je iPad houdt, waardoor je sturen in een racegame zoals Need for Speed Shift doet door de iPad te draaien, als een stuur. Een systeem dat we kennen van de Nintendo Wii dus, maar iets dat ook bij handhelds zoals de iPhone en iPad erg prettig werkt. Hoe dit uit wordt gewerkt, is natuurlijk aan de ontwikkelaars van verschillende apps, maar bij apps zoals Labyrinth 2 HD wordt dit bijvoorbeeld mooi gecombineerd met een systeem die de illusie creëert van 3D. Bij deze game verandert het beeld namelijk aan de hand van hou je je iPad houdt; als je de iPad iets kantelt naar rechts, dan verandert het beeld ook, waardoor 3D wordt gesimuleerd. Klinkt bekend? De Nintendo 3DS maakt, voor zover bekend, gebruik van een soortgelijke techniek.

Wat me behoorlijk ergert aan de apps voor de iPad is dat er relatief weinig universele apps zijn. Universele apps zijn apps die geoptimaliseerd zijn voor zowel de iPhone als voor de iPad. Teveel ontwikkelaars laten je dezelfde app of game gewoon twee keer kopen. Om er maar eens een paar bij naam te noemen: Plants vs Zombies, Civilization Revolution… Ik begrijp dat ontwikkelaars er moeite voor moeten doen om de app te optimaliseren voor de iPad, maar als er dan niet eens een korting vanaf kan voor gebruikers die de iPhone-versie al hebben gekocht, dan vind ik dat toch wel enigszins hebberig, zeker als de prijs van de iPad-versie twee keer zo hoog is als die voor de iPhone. Er zijn gelukkig ook ontwikkelaars die hun games universeel maken, zoals de ontwikkelaar van indie-game Kometen en de ontwikkelaar van Zen Bound 2. Helaas zijn ze in de minderheid en ik hoop dan ook dat meer ontwikkelaars universele apps maken of een systeem gaan verzorgen waardoor je korting kan krijgen als je de iPhone-versie van een game reeds hebt gekocht.

“Maar Steve zei…”

Nou denk je wellicht “Maar Steve Jobs had toch gezegd dat je bijna alle iPhone-games ook op de iPad kunt spelen?”. Ja, dat is helemaal waar. Je kunt iPhone-games namelijk in het originele formaat met een dikke zwarte rand eromheen spelen of de game laten uitvergroten zodat deze het hele scherm vult. De beeldkwaliteit gaat dan echter nog wel eens flink omlaag en het verschilt van app tot app of het resultaat er een beetje behoorlijk uitziet. Myst voor de iPhone ziet er hierdoor uit alsof ik ‘m speel op mijn PC van een jaar of tien geleden, terwijl je bij andere games, zoals bijvoorbeeld Carcassonne, niet erg veel merkt van het kwaliteitsverlies. Vaak is een iPad-versie van een game dus veel mooier en soms ook handiger om te spelen, want bij games zoals Grand Theft Auto: Chinatown Wars bevindt zich een analoge stick op het scherm, die nauwelijks te bereiken is als je deze speelt terwijl je de game in iPhone-formaat weer laat geven. Laat je de game echter uitvergroten, dan is het beeld beduidend minder mooi en vaak zelfs pixelig. Gelukkig komt Rockstar met een iPad-versie van deze game, maar die zal ook wel weer duurder gaan worden dan de iPhone-variant, die al zo’n acht euro kost.

Is de iPad voor een gamer nou een echte must-buy, gezien het prijskaartje dat varieert van 500 tot 900 euro? Als je de iPad alleen wilt gebruiken voor gamen, dan is het antwoord absoluut ‘nee’, want daarvoor is de prijs echt veels te hoog. Ga je de iPad echter ook gebruiken voor films kijken, surfen, tekstverwerken of een van de andere vele dingen waar je een app voor kunt krijgen, dan is de iPad zeker een aanrader. Het aanbod aan iPad-games is momenteel aan de casual kant, maar er is voor de wat meer hardcore gamer ook zeker genoeg leuks te vinden in de App Store. Jammer genoeg kun je geen Flash-games spelen op de iPad, maar in de praktijk vond ik dat geen echt gemis.

Puur qua gamen biedt de iPad een heerlijke ervaring, wat met name komt vanwege het grotere scherm. Met name strategie- en simulatiegames zoals Civilization Revolution komen erg goed uit de verf, maar ook racegames zoals Need For Speed Shift en puzzelgames zoals Aurora Feint 3 zijn perfect voor de iPad. Er zijn weinig genres waarvoor de iPad niet geschikt is, hoewel shooters nog wel eens een probleem lijken te zijn voor sommige ontwikkelaars. Daar staat echter tegenover dat games zoals Monkey Island 2 perfect zijn voor de iPad, helemaal omdat je de iPad vrij gemakkelijk overal mee naartoe kunt nemen.

Als je budget het toelaat is de iPad dus geen miskoop vanwege zijn veelzijdigheid, maar de prijs blijft een belangrijke overweging bij de aanschaf, zeker omdat dit voor de gemiddelde scholier of student niet heel makkelijk op te hoesten zal zijn. Hoewel, gezien je er ook met de rest van je familie games op kunt spelen, kun je natuurlijk altijd proberen je ouders te overtuigen van het nut van een iPad…

Benieuwd naar welke iPadgames echte aanraders zijn? Check dan onze top tien.

1.
    Kilerden's avatar

Afgelopen maandag was ’n vriend van mij met ’n paar van zijn vrienden vanaf 5 uur ’s ochtends voor de Mediamarkt gaan liggen xD

Pas om half 9 kwam de 2e gast pas 😛 (die de iPad wou kopen)

Om 9 uur stonden er toch wel 190 man. 😮

2.
    Verbeemen's avatar

het is nog niet interessant genoeg, naar mijn meening,
    best nog 5 jaar wachten,

btw, kvind nu pas de iphone interresant aan het worden 🙂 maar binne 3 jaar 1tje kopen mss, (mss heet het dan 3D :p)

3.
    HardCoreGamer™'s avatar

Kilerden schreef, "Afgelopen maandag was ’n vriend van mij met ’n paar van zijn vrienden vanaf 5 uur ’s ochtends voor de Mediamarkt gaan liggen xD
    Om 9 uur stonden er toch wel 190 man. :o"

Hahaha! Je kon gewoon bij Gravis, in Duitsland bestellen, 20 euro verzend kosten, maar had hem begin van deze maand al in huis, 1 dag nadat mijn zomer vakantie was begonnen 😀
    *Kuch, duurste versie is €799,-, Kuch*

4.
    GENERAL_DS's avatar

nu zeg ik het. de ipad is een handheld.

5.
    Nn3m3s1sS's avatar

Ik vind het eigenlijk maar een onzinnig ding. Gamen zie ik mezelf er niet op doen. Wel handig om iets op te zoeken op Internet als je op de bank TV zit te kijken ofzo. Kortom een nutteloze en dure gadget……..maar ik wil em toch hebben!!!!!!!! 😛

6.
    bender's avatar

gta chinatownwars is dan toch zeer goedkoop als gij voor de iphone 8 euro kost is hij zeer goedkoop want de ds versie kost 30 euro dachtik ok hij gaat wel duurder worden voor de ipad maar dan nog het gaat geen 30 euro worden hoor. 🙂

7.
    ChielB's avatar

Ik haal volgend jaar wel de iPad 2 met 3D-scherm. 😉

8.
    coolsharpei's avatar

Ik snap niet wat er aan dit apparaat zo bijzonder is?
    maar dat zal wel aan mij liggen:P

Kun je toch net zo goed een laptop kopen?
    Het enige wat je met die laptop niet kan is dat draaien.
    En je hebt geen touch screen nouja ik vind het gewoon een oversized iphone 😛

9.
    Basketter14's avatar

ChielB schreef, "Ik haal volgend jaar wel de iPad 2 met 3D-scherm. 😉 "

Dat is een goed plan! 🙂

10.
    FRENZY 14's avatar

Basketter14″][quote=”ChielB schreef, "Ik haal volgend jaar wel de iPad 2 met 3D-scherm. 😉 "

Dat is een goed plan! 🙂 [/quote]
    en de iPhone 5 😛

11.
    killingdj0's avatar

lol er werkt een familie lid by de mediamarkt die had er een apart voor my gelegt

net zoals ie by mw2 deed

12.
    Ruudjee's avatar

Maat van me had zo’n ding al 2 weken geleden.. we hebben elke avond Angry Birds HD zitten spelen. Voor alle iPad bezitters: zéker aanschaffen/downloaden. Je bent er zo verslaafd aan ^^

13.
    Houserz's avatar

Ze mogen dit witte speelgoed lekker bij zich houden

14.
    bender's avatar

Dat is een goed plan! 🙂 [/quote]

ik moet jullie teleurstellen het zal geen 3D scherm hebben maar wel een camera voor videachatten 😆 .

15.
    NoSkiLL's avatar

neem een laptop

16.
    Redot's avatar

Dat is te groot om mee te nemen als de IPad en bij een laptop moet ook nog een muis = meer ruimte tadaa !!….////

17.
    RemcoBluB's avatar

uhm
    op een laptop hebje beter internet enzo en toetsenbord enzo en er zit gwn zo’n touch-muis onderin…
    ik hou het bij me laptop.

18.
    TheDouble's avatar

Android FTW.

Als je wilt gamen moet je gewoon android of wimo hebben met emulators… 🙄

19.
    Magana's avatar

Vandaag voor het eerst in de Mediamarkt de iPad ‘getouched’ erg mooi ding! Het gewicht viel me wat tegen, ik dacht toch echt dat hij wat minder zwaar zou zijn. Verder kan ik niet anders zeggen dat het me gewoon geweldig lijkt om video’s en foto’s te bekijken op zo’n apparaat, maar om het nou echt als gameconsole te gaan zien, tja het is leuk voor dingen als arkanoid en farmville maar GTA? Ik zie het niet gauw gebeuren! Ook zit er geen camera op en geen multitasking = groot gemis…

20.
    Majo's avatar

Magana schreef, " tja het is leuk voor dingen als arkanoid en farmville maar GTA? Ik zie het niet gauw gebeuren! Ook zit er geen camera op en geen multitasking = groot gemis…"

Er zijn al wel GTA-achtige games, zoals bijvoorbeeld Gangstar: West Coast Hustle HD. Multitasking komt deze herfst met de nieuwe OS-update.

21.
    Magana's avatar

Majo schreef, "

”Magana” schreef, " tja het is leuk voor dingen als arkanoid en farmville maar GTA? Ik zie het niet gauw gebeuren! Ook zit er geen camera op en geen multitasking = groot gemis…"

"

Oh, ik dacht dat je op de nieuwe versie van de iPad moest wachten voor multitasking, dat meende ik ergens gelezen te hebben en ik bedoelde dat ik mezelf nog niet zo snel GTA-achtige games zie spelen op een apparaat als de iPad.

22.
    Thomazzz's avatar

Leuke review