Need for Speed: Hot Pursuit

Een bijna afgeschreven serie nieuw leven in blazen, dat is zeker niet makkelijk. Electronic Arts gaf de talentvolle studio Criterion Games de opdracht om met een nieuwe Need for Speed aan de slag te gaan. Tijdens de E3 konden we zelf ervaren dat het resultaat verbluffend lijkt te worden.

Kat en muis

Het is nogal een cliché, ontwikkelaars en uitgevers die melden dat een nieuw deel binnen een serie weer helemaal terug naar zijn roots gaat en een oude, vertrouwde gameplay moet bieden. Vaak is dat een teken dat de serie in kwestie nogal in de problemen zit en dat is meer dan zeker het geval met Need for Speed. Hoewel een enkeling de laatste paar delen nog wel eens te pruimen vond, was het eigenlijk niet al te best meer. De serie wist niet meer of het nou een open-wereld racegame moest bieden of juist gewoon het racen op een circuit. Ontwikkelaar Criterion wist hier wel raad mee en bracht het meest gevraagde stuk gameplay weer terug: het kat-en-muis spel tussen de politie en racers. En zo was Need for Speed: Hot Pursuit geboren…

Aan de slag

Na een stevige presentatie tijdens de E3-persconferentie van Electronic Arts, mocht ik op de beursvloer zelf aan de slag met Need for Speed: Hot Pursuit. Samen met een andere journalist speelde ik een achtervolging, waarbij ik de rol van racer toebedeeld kreeg. Kortom, het was mijn taak om te ontsnappen aan de politie door ver genoeg bij hem weg te rijden. Het lijkt een simpele opgave, zeker in de grote mappen die Hot Pursuit je voorschotelt, maar makkelijk bleek het zeker niet. Je rijdt zelf in een razendsnelle bolide, maar de politie heeft ook wel wat meer dan een Volkswagen om mee te scheuren.

Na een hippe introductie, waarbij de spelersnamen op een leuke wijze geïntroceerd worden en je in een kort filmpje het begin van de achtervolging kunt zien, begon het echte werk. Ik moest racen voor mijn leven en de achtervolger was er alles aan gelegen om mijn auto volledig in de prak te rijden. Een schademeter geeft aan hoeveel procent je auto al in de vernieling ligt en ook visueel komt dit tot uiting in een behoorlijk schademodel. Overigens lijkt de schade geen invloed te hebben op het weggedrag van je auto, dus je kunt nog altijd prima door bochten en op volle snelheid racen als je auto bijna een wrak is.

Extra dynamiek

Om wat extra dynamiek in de achtervolging te brengen, heeft elke speler een aantal speciale acties tot zijn beschikking die gedurende de achtervolging beschikbaar komen. Zo kan je als politie een spijkermat neerleggen, die ook door een helikopter gedropt kan worden, het is mogelijk om een EMP af te laten gaan die de navigatie van de racer verstoort en de politie kan ook wegversperringen oproepen om de racer wat af te remmen. Als racer heb je daarnaast de mogelijkheden om de radar van de politie te verstoren, een afleiding in te zetten, je snelheid een flinke boost te geven en het is ook mogelijk om een extreme snelheid tijdelijk te behalen in overdrive.

De speelsessie die ik op de beursvloer had bestond zodoende vooral uit veel tempo, wat beuken en het proberen af te schudden van mijn achtervolger. Hoewel de mappen van Hot Pursuit erg groot zijn, ben je zeker niet volledig vrij om te rijden waar je wilt. Vangrails en andere objecten zorgen ervoor dat je op veel stukken verplicht op de weg moet blijven, terwijl je af en toe wat vaste stukjes hebt om af te snijden. Daarnaast zijn soms ook wegen of delen van een weg voor de map afgesloten en het gebeurde meer dan eens dat ik kostbare voorsprong verloor doordat ik tegen een onverwacht afgesloten weg botste. De ‘onzichtbare muur’ was nog wel rood gekleurd, maar ik moet toegeven dat je daar niet altijd meteen oog voor hebt als je op volle snelheid bezig bent en het is toch best zuur als je in een fractie van een seconde besluit om op een kruising rechts te gaan, terwijl nou net die richting niet toegankelijk blijkt te zijn in de map.

Het gevolg was dan ook dat ik regelmatig werd bijgehaald door de politie, flink wat beuken kreeg te verwerken en me nog wat vaker door een wegversperring moest werken. Erg jammer, aangezien ik al een paar keer heel dichtbij de overwinning was. De wagen van mijn tegenstander had echter zelf ook aardig wat klappen gehad, mede door geweldig roekeloos weggedrag, en toen gebeurde iets waar eigenlijk niemand op had gerekend: de politiewagen crashte. Normaal gesproken zijn het veelal de racers die hun wagen spectaculair verwoest zien worden, maar blijkbaar kon de wagen van mijn belager niet meer zoveel hebben en dus was een crash het gevolg en kon ik de achtervolging winnen.

Voorlopige conclusie

Sinds bekend was dat Criterion Games zich zou gaan wagen aan de Need for Speed-serie, was ik erg benieuwd naar de eerste beelden. Tijdens de E3 hebben EA en Criterion laten zien wat ze van plan zijn en ik moet zeggen dat het erg goed bevalt. De races zijn spectaculair, snel, dynamisch en het voelt als een lekker eerbetoon aan om die achtervolging tussen politie en racers mee te maken.

De sceptische opmerking die ik wel nog wil plaatsen is logischerwijs gericht op de diepgang en variatie. Na een toffe race valt immers moeilijk te voorspellen hoe boeiend de rest van de game gaat worden en of Criterion genoeg uit de kast weet te trekken om de game ook op lange termijn interessant te houden. Het is echter een ontwikkelaar met een goede reputatie, dus dat schept zeker vertrouwen voor de toekomst. En dan vooral de toekomst van de Need for Speed-serie.

  1.   
    lassieman's avatar

    lijkt me wel een stoere game te worden

  2.   
    Ximenez's avatar

    ik ben benieuwd 🙂

  3.   
    Rijstekorrel's avatar

    lassieman schreef, "lijkt me wel een stoere game te worden"

    Ja mij ook na Underground 2 ben ik gekapt met need for speed spelen toen vond ik het niks meer aan.

  4.   
    Ramon94's avatar

    Daarnaast zijn soms ook wegen of delen van een weg voor de map afgesloten en het gebeurde meer dan eens dat ik kostbare voorsprong verloor doordat ik tegen een onverwacht afgesloten weg botste. De ‘onzichtbare muur’ was nog wel rood gekleurd, maar ik moet toegeven dat je daar niet altijd meteen oog voor hebt als je op volle snelheid bezig bent en het is toch best zuur als je in een fractie van een seconde besluit om op een kruising rechts te gaan, terwijl nou net die richting niet toegankelijk blijkt te zijn in de map.

    Dat is best zuur ja. 😆
    Hij lijkt me wel tof. Wel jammer dat je niet, zoals bij MW, overal heen kan. Ik wacht wel even af tot de prijs gedaald is.

  5.   
    ianyo's avatar

    eindelijk word het weer een goeie titel…

  6.   
    Fox's avatar

    ga toch voor driver..

  7.   
    ckerigon's avatar

    Vind het een vette remake.
    Ik heb Hot pursuit 2 toch eem kapot gespeeld 😛

  8.   
    robertw13's avatar

    Dit wordt wss de beste Need for speed sinds Underground 2.

  9.   
    Ika Q's avatar

    Ik hoop dat ze ook de oude tracks van de eerst Hot Pursuit erin stoppen, die waren zo vet.

  10.   
    MaTriX's avatar

    Denk dat ik deze wel ga kopen ik vond de oude NFS reeks geweldig met Hot Pursuit en High Stakes de rest tja ach dat open wereld gebeuren ala Fast & Furious vond ik geen zak aan.

  11.   
    Doomsdayer's avatar

    Geen open wereld Game? En ik dacht dat het weer de goede kant opging bij NFS. NFS is geen NFS zonder open-wereld.

  12.   
    )GN(-Erik's avatar

    Doomsdayer schreef, "Geen open wereld Game? En ik dacht dat het weer de goede kant opging bij NFS. NFS is geen NFS zonder open-wereld. "

    Dan heb je zeker nooit de oude NFS games gespeeld? Daar was het alleen een auto en racetrack kiezen en daarna lekker racen 😉 Ik ben blij dat ze weer terug naar de roots gaan want NFS: HP2 en Road Challenge/High Stakes waren mijn twee favoriete NFS games 😆

  13.   
    JonsoN's avatar

    Deze ga ik ook op mn volglijstje zetten,

    Ik hoop dat het oude NFS gevoel terug komt, datzelfde gevoel was ik bij de allereerste 3 titels ook had 🙂

  14.   
    ChielB's avatar

    Doomsdayer schreef, "Geen open wereld Game? En ik dacht dat het weer de goede kant opging bij NFS. NFS is geen NFS zonder open-wereld. "

    Het zijn grote mappen, dus je hebt vrijheid om je route te bepalen (voor zover je van de weg af kunt wijken). Je kunt dus omkeren wanneer je wilt en voor zover mogelijk korte routes gebruiken, stukjes afsnijden, zelf je route kiezen om te ontsnappen. Maar je bent niet helemaal vrij als in een echte open-wereld game, zoals de opzet van bijvoorbeeld Burnout Paradise.

  15.   
    Cirdan's avatar

    Hopelijk zit er in deze game wel een multiplayer in waar we met z’n 2en kunnen spelen. Ik de racer en mn maat the Police ^^

  16.   
    GamerUnknown's avatar

    Cirdan schreef, "Hopelijk zit er in deze game wel een multiplayer in waar we met z’n 2en kunnen spelen. Ik de racer en mn maat the Police ^^ "

    Dat zou zeker nice zijn, als dat er in zit ga ik die zeker kopen

  17.   
    sthij's avatar

    remake van een van de leukste spellen ooit gespeelt 😆

  18.   
    TotalPicnic's avatar

    ”Carlos0_0″ schreef, "
    Ja mij ook na Underground 2 ben ik gekapt met need for speed spelen toen vond ik het niks meer aan."

    most wanted was anders echt niet mis

  19.   
    Mv-Highway's avatar

    Het ziet er allemaal vet uit, maar ik vraag me wel af of er ook andere soorten races zijn dan alleen Politie vs Racer.
    Bij Hot Pursuit kon je toch ook normale races doen met die vette auto’s?

  20.   
    -050- Critical's avatar

    hmmm ik vind wel dat je iets te hard bent voor shift, wat toch echt een geweldige racer was. ok geen echte nfs, maar wel een goed spel. je doet shift in je preview een beetje te kort.

    verder goede preview en ik kan niet wachten om als vanouds te gaan racen NFS 3 😳
    stuurtjes en sterrretjes halen 🙄

  21.   
    Supermanneke's avatar

    Mv-Highway schreef, "Het ziet er allemaal vet uit, maar ik vraag me wel af of er ook andere soorten races zijn dan alleen Politie vs Racer.
    Bij Hot Pursuit kon je toch ook normale races doen met die vette auto’s?"

    Bij de orginele Hot Pursuit (1 en 2) kon dat wel inderdaad.

  22.   
    lassieman's avatar

    GamerUnknown schreef, "

    ”Cirdan” schreef, "Hopelijk zit er in deze game wel een multiplayer in waar we met z’n 2en kunnen spelen. Ik de racer en mn maat the Police ^^ "

    Dat zou zeker nice zijn, als dat er in zit ga ik die zeker kopen"

    dat is toch ook zo? check maar filmpjes op youtube, zie je split screen en dan de ene politie en de ander boef 😛

  23.   
    geart96's avatar

    Dit wordt een vette game denk ik.

  24.   
    Chikin's avatar

    Eindelijk! vond die van oude Xbox al vet =)

  25.   
    iveL's avatar

    Ik heb de eerste 2 ook gespeeld 😆

  26.   
    Doomsdayer's avatar

    Ik heb bijna iedere NFS gespeeld. (NFS Road Challenge, Hot Pursuit, Hot Pursuit 2 etc) Maar daarvan heb ik nooit echt genoten. Geef mij maar een nieuwe Underground want dat vind ik veel interessanter. Maar euhm.. Zou EA niet met nóg een NFS komen? Tenminste, dat is tot mij gekomen..

  27.   
    Game_dude's avatar

    YEA 😀 , De oude Hot Pursuit games waren vroeger erg vet, vooral hot pursuit 2. Ik hoop dat de helicopter weer bommen kan gooien :D. Ik zag wel dat in de nieuwe de helicopter spikes kan droppen.

    linkje van splitscreen:
    http://www.youtube.com/watch?v=3Dekc9PX3kk

  28.   
    ShadyXL's avatar

    Jaaaaaaaaaaah! NFS Back To The Roots 😀 Hier wachtte ik nou op! ook al vond ik Shift toch best wel leuk. Bugatti Cop = z0mg RUUUUUN!… oh sh*t i mean DRIIIIIIIIIVEEEE.

  29.   
    Repesteeltje's avatar

    Vind de Need for Speed games veel realistischer worden, maar toch saaier. Circuit en sprint modes zijn hetzelfde gebleven, carriere blijft geld verdienen, auto´s kopen en races winnen. Heb veel plezier gehad van de Need for Speed games, maar ben toch benieuwd naar andere race games met andere speltypes.

  30.   
    mickey666's avatar

    is dit geen need for speed hot pusuit 2?? voorzover ik mij herinner, was deze titel al uitgebracht in1998- op de ps1& pc, wel raar want die oude hot pursuit was vele malen toffer dan nfs de laatste afgelopen paar jaar had gedaan! op shift na dan