Command & Conquer 4: Tiberian Twilight

Command & Conquer 4: de wereld gaat nog steeds gebukt onder een laag Tiberium, de GDI probeert nog steeds te redden wat er te redden valt en Kane is terug als bad guy. En hoewel we hem natuurlijk al langer kennen in het Command & Conquer- universum, is het moedig dat de franchise toch een aantal grote veranderingen heeft doorgevoerd. Tactiek is belangrijker dan ooit en deze keuze van EA pakt gedeeltelijk goed uit.

Kane

Command & Conquer is één van de grondleggers van het Real Time Strategy-genre zoals we dat allemaal kennen. Het eerste deel uit 1995 maakte een geweldige indruk, met echte acteurs die je, in de rol van generaal of commando, opdrachten gaven. Ik vond het fantastisch en waande me in de wereld van Tiberium, de Brotherhood of NOD en de Global Defence Initiative. We zijn ondertussen 15 jaar verder en de grote leider van de ‘slechte’’ Brotherhood of NOD, Kane, is nog steeds van de partij. In het eerste filmpje wordt al duidelijk dat hij een overstap wil maken naar de GDI en natuurlijk is de leiding sceptisch over zijn nieuwe beslissing. Toch wordt er gebruik gemaakt van zijn hulp en vanaf dat moment zul jij de keuze moeten maken of je hem vertrouwt of niet. De filmpjes die het verhaal aan elkaar breien zijn uitgebreider dan ooit. Vele acteurs in de grootste studio’s helpen je op weg en de filmpjes zijn nog steeds een deel van je beloning als je een missie goed beëindigt. Wel is de rol van ‘je vrouw’ in de game, die je vanuit de eerste persoon tegen je ziet praten, een beetje sneu. De kracht is natuurlijk Kane en hij is als altijd cool.

Kies je tactiek

Dan naar de game, waarbij de basis van de strategie behoorlijk op de schop is gegaan. Natuurlijk hebben zowel de NOD als de GDI een eigen set eenheden, maar de manier waarop je die gebruikt is nieuw. Je zult voor en ook tijdens missies namelijk een keuze moeten maken uit drie ‘hoofdvoertuigen’ waaruit je verschillende eenheden kunt selecteren. Er is een offensieve, defensieve en een ondersteunende rol. Kies je voor het offensieve gedeelte, dan zul je vooral goed bewapende tanks en soldaten kunnen creëren. Kies je voor de defensieve route, dan zul je verdedigingswapens kunnen gebruiken en je hoofdvoertuig tot aan de tanden kunnen bewapenen. De ondersteunende rol geeft je vooral vliegende eenheden en soldaten die voertuigen kunnen repareren.

Tijdens missies zul je ook moeten wisselen van tactiek, waardoor je continu moet bedenken wat het beste is voor welke missie. Moet je een basis of een konvooi verdedigen, dan zul je natuurlijk defensief aan de slag moeten gaan en als je een basis moet veroveren kies je voor de offensieve route. De ondersteunende rol is vooral fijn als je een bevriende speler moet helpen.

Tof met vrienden

Ik heb respect voor de ontwikkelaar dat hij deze verandering heeft doorgevoerd. Het maakt de game sneller en die trend zien we natuurlijk vaker. Voor mij heeft deze manier van spelen echter wel grote nadelen, aangezien het bouwen van een basis en het verzamelen van geld in de vorm van Tiberium naar de achtergrond is geschoven. Dit is jammer, omdat ik het juist altijd heel vet vond om een ondoordringbare basis neer te zetten alvorens ik in de aanval ging.

In principe heeft Command & Conquer 4 de opties gewoon beperkt, zodat de multiplayer beter tot zijn recht komt. De game is namelijk vooral erg sterk met meerdere mensen. Als je een aantal mensen meeneemt in een potje tegen een, twee, drie, vier, of zelfs vijf tegenstanders, is het juist gaaf om deze rollen te verdelen. Zeker als je met goede vrienden fanatiek speelt is het tof om je rol te spelen en zo tot een goed resultaat te komen. Twee mensen gaan bijvoorbeeld aan de slag om een aanvalsteam op te bouwen, iemand gaat aan de slag met het verdedigen van deze eenheden en twee anderen ondersteunen de boel met vliegtuigen en het repareren van de bevriende eenheden. Dit geldt ook voor de campagne die met een vriend simpelweg veel leuker is dan het spelen in je uppie.

Conclusie

Command & Conquer 4: Tiberian Twilight doet iets wat moedig is, het verandert de gameplay aanzienlijk. Hierbij is het vooral belangrijk om rollen te verdelen en dat is simpelweg het leukste met meerdere spelers. In je eentje is de campagne daarom aan de saaie kant, juist vanwege het gebrek aan basissen bouwen. Ervaringspunten moeten spelers fanatieker maken en dat doet zijn werk goed. Electronic Arts sluit de Kane-saga af met wisselende gevoelens, maar wel met nieuwe gameplay-elementen die we nog niet kennen en dat pakt vooral met vrienden goed uit. De singleplayer moet het daarom doen met een 6,5 en de multiplayer met een punt hoger (7,5), want hierin ligt de kracht van Command & Conquer 4.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Kane is back
  • Erg vet met vrienden

Wat is NOT

  • Basissen bouwen is weg

7

  1.   
    Appie Wappie's avatar

    De hele serie C&C is vanaf ’95 me favoriet geweest altijd, maar vond in vorige delen al basis bouwen minder worden, ook geen muren meer en nu dus helemaal niet meer, eigenlijk schande..Ook steeds meer op multiplayer gebaseerd en dan is er nu ook nog eens geen LAN-ondersteuning, vind dit ook een minpunt. Maargoed het blijft wel C&C, en Kane is heilig 8)

  2.   
    Codename_black's avatar

    De domper van het jaar. 🙁

  3.   
    soulzx3's avatar

    ik wacht gewoon op starcraft 2, vindt em iets minder

  4.   
    Myke's avatar

    Op zich leuk dat er weer een nieuwe C&C is, maar zo ontzettend jammer dat er niet meer gebouwd kan worden. Dat is toch wel een key element van C&C. Ook de beta kon mij niet boeien, en heb ik maar 1x gespeeld. Helaas, kans gemist voor C&C. Hopen dat er in C&C 5 weer volop gebouwd kan worden 🙂

  5.   
    Nn3m3s1sS's avatar

    wat een fail. erg jammer

  6.   
    killingdj0's avatar

    topgame

  7.   
    GraveDevil's avatar

    Basissen bouwen is weg

    Whut whut? Dit is geen C&C meer, dat kan niet.

  8.   
    Codename_black's avatar

    Myke schreef, "Op zich leuk dat er weer een nieuwe C&C is, maar zo ontzettend jammer dat er niet meer gebouwd kan worden. Dat is toch wel een key element van C&C. Ook de beta kon mij niet boeien, en heb ik maar 1x gespeeld. Helaas, kans gemist voor C&C. Hopen dat er in C&C 5 weer volop gebouwd kan worden :)"

    Na deze heb je geen C&C meer.

  9.   
    ricklen's avatar

    Codename_black schreef, "

    ”Myke” schreef, "Op zich leuk dat er weer een nieuwe C&C is, maar zo ontzettend jammer dat er niet meer gebouwd kan worden. Dat is toch wel een key element van C&C. Ook de beta kon mij niet boeien, en heb ik maar 1x gespeeld. Helaas, kans gemist voor C&C. Hopen dat er in C&C 5 weer volop gebouwd kan worden :)"

    Na deze heb je geen C&C meer."

    hoezo geen c&c meer?

  10.   
    killingdj0's avatar

    ricklen schreef, "

    ”Codename_black” schreef, "[quote=”Myke”].."

    Na deze heb je geen C&C meer."

    hoezo geen c&c meer?[/quote]

    jawel c&C gaat dor maar de tiberium serie stopt

  11.   
    Nitrox88's avatar

    Weer een spel voor me C&C collectie

  12.   
    MaTriX's avatar

    De mensen die hier reageren met scores hebben die hem ook daadwerkelijk gespeeld want daar heb ik me twijfels een beetje over.

  13.   
    WoKingNL's avatar

    Wat a drama dit zeg, ik had gehoopt om nog een laatste keer lekker episch met kane gdi af te knallen met mega bases en vette wapens maar dit is echt een hele grote anticlimax, geen basebuilding en dan ook nog dat vreselijke grafische stijl van RA3 :/ Knapte al af na 20min van de beta.

  14.   
    neill's avatar

    goede game, ik geef hem een 8 8)

    het is inderdaad jammer dat je geen bassisen meer mag bouwen, maar dit systeem is op zich niet slechter, het is gewoon compleet anders, eigenlijk niet te vergelijken. SupCom 2 is ook al heel anders dan SupCom 1. ook die spellen zijn vrijwel niet te vergelijken. in mijn mening dan.

    ik zal niet zeggen dat c&c4 slechter is dan c&c3, het is gewoon totaal anders. ik kan ook wel snappen dat ze
    het bouwen van een basis eruit gehaald hebben, ik ben het er niet mee eens laat dat even duidelijk zijn, maar ik snap het wel, vooral in multiplayer zie je spelers in no time de halve map volproppen met een enorme basis en een kwart van de map bedekken met tanks, dan is de hele strategie weg, je maakt gewoon een gigantisch megazord leger en stuurt het op de vijand af, thats it. hier hebben ze het strategie element echt terug laten komen.

    ook zal je match niet meer zo snel crashen, dat gebeurde echt vaak in c&c3. je bent met 4 personen bezig, iedereen bouwt alles vol en dan krijg je vaak een dikke lag/crash omdat er dan 1 persoon bij zit met ***** internet.

    mijn plus-minpunten:

    rank up/xp/unlocks +++
    graphics +
    basisbouwen *gelijk*
    population gap — (pop. gap mag, maar niet te klein)
    niet meer betalen
    voor units +
    HUD *gelijk*
    moet internet
    hebben voor rankup — (moet gewoon opgeslagen worden, en geupdate als je weer online komt)
    co-op +++++

  15.   
    Wingeddrac0's avatar

    Jammer dat het in deze franchise is gedaan, maar de gameplay is werkelijk toppie !
    😀

  16.   
    limsma's avatar

    CNC moet helemaal geen multiplayer worden. hij moet single zijn met bassissen want dat maakt CNC zo leuk 😥

  17.   
    limsma's avatar

    killingdj0″]

    ”ricklen schreef, "[quote=”Codename_black” schreef, ".."

    hoezo geen c&c meer?"

    jawel c&C gaat dor maar de tiberium serie stopt[/quote]

    je hebt red alert toch nog en anders bedenken ze wel iets nieuws

  18.   
    brambo69's avatar

    hij is erg leuk hoor hij lijkt wat ouderwetser

  19.   
    MistWalker's avatar

    ik kan moeilijk zeggen dat het een slechte game geworden is. wat ik leuk vond aan de vorige was dat je een 3de factie had de Scrin (met unieke vaardigheden,units en upgrades :D) waarom is die verdwenen?