Street Fighter IV PC

Pure nostalgie, het eerste wat in mij opkomt wanneer de woorden “Street” en “Fighter” in één zin mijn oren sieren. Na enkele maanden te hebben moeten wachten, is het dan eindelijk zover: de PC-versie van de koning der vechtspellen is gearriveerd. Is het engelengeduld beloond? Lees het in deze review…

Nostalgie, maar dan anders

In mijn jonge, onbezonnen jaren heb ik in de arcadehallen mogen genieten van één van de beste vechtspellen op de gehele aarde, welke op het moment meer kwartjes uit me zoog dan de gemiddelde snoepautomaat. In dit geval kan het natuurlijk alleen maar Street Fighter betreffen, een serie die mijn voorliefde en passie voor het genre heeft aangewakkerd en sindsdien alleen maar heeft laten uitgroeien. Met plezier keek ik dan ook uit naar de PC-versie van Street Fighter IV. Het aparte van dit verhaal is alleen dat ik voor het eerst geforceerd ben om een Street Fighter-game op de PC te spelen, aangezien ik niet de eigenaar ben van zowel een PlayStation 3 als een Xbox 360. Mag dit het plezier in de weg staan? Absoluut niet! Ondanks dat deze grandioze port wat haken en ogen heeft, mag ik je toch al verblijden met het nieuws dat ontwikkelaar Capcom er uitstekend in geslaagd is om de magie en pracht van Street Fighter IV in al zijn glorie naar de PC te brengen.

Een flink prijskaartje…

Zoals te verwachten komt deze port van Street Fighter IV met de nodige extra’s en daarom mag de PC-versie toch wel de beste vorm van deze game worden genoemd. Zo heeft Capcom bijvoorbeeld besloten om het aan de speler te laten hoe de game eruit mag zien. Dit klinkt in de oren van sommigen misschien erg vreemd, want tot hoeverre is dit natuurlijk mogelijk? Heel simpel, want het bedrijf heeft namelijk vier grafische stijlen verwerkt in de game. Naast de gewone stijl zoals we die gewend zijn van de console-versie is het nu namelijk ook mogelijk om te kiezen uit Ink, Watercolor en Posterize. Elke stijl heeft zijn eigen unieke presentatie en het is absoluut een leuke toevoeging, al gaat stiekem mijn voorkeur uit naar Ink, aangezien deze stijl de animaties nog meer tot zijn recht laat komen en de algehele cel-shaded presentatie als het ware tot leven brengt. Daarnaast brengt Street Fighter IV nieuwe prestaties met zich mee en zelfs volledige ondersteuning voor toetsenbord en muis, zodat de aanschaf van een controller niet benodigd is.

Toch ben ik over laatstgenoemde functie niet bepaald te spreken, want een game als Street Fighter hoort nou eenmaal gespeeld te worden met een controller of ouderwetse arcadestick. Capcom heeft absoluut zijn best gedaan om het gebruik van een toetsenbord te vereenvoudigen, maar er zit wel terdege een flinke leercurve aan vast en het uitvoeren van uitgebreide combo’s of speciale aanvallen is tenenkrommend moeilijk met een toetsenbord. Gelukkig komt Street Fighter IV dan ook voor in een speciale bundel met de zogenaamde MadCatz Fightpad, welke speciaal geoptimaliseerd is voor de game en dan ook uitstekend werkt. Het is op zijn allerminst gezegd alleen zeer jammer dat deze bundel niet verkrijgbaar is in Europa, wat dus betekent dat de speler verplicht wordt om de controller apart aan te schaffen of de bundel te importeren, wat de totaalprijs van de game aanzienlijk verhoogd.

Mocht je nou samen aan de slag willen, dan is de aanschaf van een tweede MadCatz Fightpad natuurlijk ook een must, want anders is de balans ver te zoeken. Het is dan weer wel een opluchting dat zowel Xbox 360-controllers als controllers van andere derde partijen ondersteund worden, maar mocht je deze toevallig niet in huis hebben, is eerder genoemde situatie alsnog van toepassing. Daarnaast zijn bij lange na niet alle controllers geschikt voor een game als Street Fighter IV, omdat deze uiteraard een goede en responsieve controller vereist, wat dus meestal ten gevolge heeft dat je in een hoger prijssegment terecht komt. Uiteindelijk kunnen deze perikelen sommigen afschrikken en ervoor zorgen dat men de game niet oppikt, maar Street Fighter IV is de investering absoluut waard, vooral vanwege de ongekende re-play waarde waar de franchise om bekend staat.

Technisch jargon

Ook het technisch aspect van Street Fighter IV weet me toch wel aangenaam te verrassen. De game draait zelfs op de meest verouderde systemen nog uiterst soepel en dit zorgt voor een gemakkelijk te behalen 60 beeldjes per seconde. Dit is uiteraard ook van uiterst belang in Street Fighter IV, aangezien supersnelle reflexen vereist zijn om goed te kunnen spelen. Capcom mag daarom van mij trots zijn, want het bedrijf heeft met Street Fighter IV weer eens laten zien dat deze prima in staat is om goed te kunnen optimaliseren en ik verheug me dan ook op toekomstige porten van de ontwikkelaar. Naast het feit dat de gameplay hierdoor ook naar een hoger niveau wordt getild, is het ook zo dat de algehele ervaring als totaal anders te beschrijven is ten opzichte van de console-versie, wat simpelweg komt door de soepelere animaties en versterkte presentatie. De PC-versie van Street Fighter IV mag daarom, nogmaals, absoluut gezien worden als de beste versie van de game.

Dit geldt daarentegen niet alleen voor het offline gedeelte, want ook het online gedeelte van de game is door de optimalisaties zéér toegankelijk, aangezien een stevige framerate essentieel is in online gevechten. Street Fighter IV maakt daarom ook gebruik van Games For Windows Live (GFWL) en verzekert hiermee constant een probleemloze verbinding. Het is ook fijn om weer een titel te zien die gebruik maakt van de service, aangezien deze door het gebrek aan ‘AAA’-titels aan de beademing ligt op de intensive care. Het enige te bespeuren nadeel van GFWL is dat deze de speler vereist om eerst in te loggen, alvorens alle functies van de game beschikbaar worden gesteld. Dit betekent dus dat wanneer je tijdelijk geen werkende internetverbinding hebt of door een willekeurige fout niet kunt inloggen, diverse functies van de game worden uitgeschakeld. Dit betreft bijvoorbeeld ook eerder vrijgespeelde personages, aangezien het profiel van de speler online wordt opgeslagen. De integratie van GFWL is dan ook te zien als een milde beveiligingstechnologie, al mag dit de ervaring van de game niet hinderen.

Conclusie

Ontwikkelaar Capcom heeft met deze port bewezen dat men uitstekend in staat is om PC-eigenaren te voorzien van een briljant vechtspel. De game komt als het ware tot leven door de sterk verbeterde presentatie en nog vloeiendere animaties. Zelfs op de meest verouderde systemen weet Street Fighter IV nog een goede prestatie neer te zetten en dat is wat uiteindelijk telt, want hoe meer zielen van Street Fighter mogen genieten, des te beter. De verplichting tot de aanschaf van een controller om de besturing meester te worden, zal sommigen wellicht afschrikken, maar in het geval van Street Fighter IV kan ik het zeker aanraden. De PC-eigenaren onder ons mogen van mij dus nu meteen naar de winkel rennen om deze game, en een controller of twee, aan te schaffen.

  1.   
    amine98324's avatar

    wel leuk maar ik speel dit liever o pde xbox.o nee ik speel dit niet ik speel tekken dat ziet er beter uit.ik hou niet van cartoon-achtige spellen.

  2.   
    Bello 2185's avatar

    Btw, waarom staan er 4× dezelfde screenshots? 😛

  3.   
    Masterchief's avatar

    Ik was verbaasd om te lezen dat de performance zo goed is. De gamemakers kunnen het dus wel, als ze maar ff doorzetten ( Criterion en nu ook Capcom )

  4.   
    Jonah's avatar

    Masterchief schreef, "Ik was verbaasd om te lezen dat de performance zo goed is. De gamemakers kunnen het dus wel, als ze maar ff doorzetten ( Criterion en nu ook Capcom ) "

    Ik was daar zelf inderdaad ook zeer over te spreken. De game draait echt bijzonder goed op bijna alle systemen. Petje af voor Capcom! 8)

  5.   
    Pimkingetje's avatar

    Na deze review heb ik meteen SFIV gekocht. Het is geWEldig. Ik speel op Very Hard, maar die eindbaas is irritant!

    Vraagje: Hoe kun je die grafische opties bepalen. (Inkt etc.) 😉

  6.   
    Jonah's avatar

    Pimkingetje schreef, "Na deze review heb ik meteen SFIV gekocht. Het is geWEldig. Ik speel op Very Hard, maar die eindbaas is irritant!

    Vraagje: Hoe kun je die grafische opties bepalen. (Inkt etc.) 😉 "

    In het hoofdmenu ga je naar Opties-> PC Instellingen en dan kun je helemaal onderaan selecteren welke stijl je wilt. 😆

  7.   
    Fox's avatar

    het spel is wel leuk, alleen het is zo cartoon achtig…
    ik heb het all gespeeld bij me neef op zijn computer….
    ik vond het we 😕 dat elk charr een verhaal moest hebben, vooral die kok vond ik een dom verhaal hebben, het ging als dit : ik ben meester kok, ik moet anderen gaan verslaan en daarna vragen naar hun recepten… 🙁

  8.   
    Pimkingetje's avatar

    @ Jonah: Bedankt. Ziet er wel cool uit, ja. 🙂

  9.   
    ExtremeDotCom's avatar

    graphics vind ik niet echt leuk,hou niet echt van cartoon gamesen zker niet voor een fight game