Army of Two: The 40th Day

Coöperatief knallen is nog altijd zeer populair en dus kon een nieuw avontuur van Salem en Rios niet ontbreken op de E3. Army of Two gaat verder met The 40th Day en op de beursvloer kregen we een zeer positieve indruk van deze game…

Zonder masker

Als je de eerste Army of Two hebt gespeeld, weet je al ongeveer wat je te wachten staat. Heel veel actie en tevens heel veel teamwork met de AI of een vriend. Army of Two: The 40th Day gaat echter op aardig wat vlakken een stuk verder dan het origineel. Om te beginnen wilde EA Montreal de hoofdpersonen wat menselijker maken en om dat te bereiken zul je Rios en Salem tussen alle heftige momenten door wat vaker zonder masker zien. Een ogenschijnlijk klein detail, maar het lijkt er wel voor te gaan zorgen dat je iets meer een band met de twee helden krijgt en dat je iets meer hun emoties kunt ervaren tijdens de tussenstukjes.

Deze tussenstukjes, ook wel pre-combat genoemd aangezien ze altijd bedoeld zijn als aanloop naar nieuwe actievolle situaties, komen in The 40th Day wat vaker voor. Zo zul je met enige regelmaat gijzelingen tegenkomen, waarbij een groep burgers door terroristen wordt gegijzeld. Je kunt er voor kiezen om gewoon door te lopen, de burgers aan hun lot over te laten en zelf weer snel je verhaal vervolgen. Bevrijd je de burgers echter met succes, dan kan je een leuke financiële vergoeding verwachten en geld komt heel goed van pas bij het kopen van upgrades.

Morele keuzes

Tijdens de demonstratie zagen we direct enkele van deze gijzelingen en de morele keuzes die je kunt maken. Je kunt wild om je heen knallen en alle terroristen doden, maar ook het risico lopen dat de burgers niet levend uit de strijd komen. Je kunt er echter ook voor kiezen om de meest elitaire terrorist van het groepje neer te schieten of te ontwapenen, waarna de overige gijzelnemers zich zullen overgeven. Vervolgens kan je de daders alsnog op lood trakteren of bind ze vast en zorg voor een iets vrediger einde.

Dergelijke morele kwesties kwamen we niet veel later ook tegen, toen Rios en Salem een wapenopslag ontdekten in een gebouw. Een nobele beveiliger van het gebouw was het er niet mee eens dat we zomaar zijn voorraad mee zouden nemen en dus kregen we de keuze voorgeschoteld: laten we de wapens liggen en houden we meneer agent te vriend, of grijpen we gewoon de wapens en zien we wel wat er gebeurt? Een korte stemronde onder de aanwezige pers resulteerde unaniem in het grijpen van de wapens, een verdwaalde kogel in de beveiliger en desondanks toch nog de bekende humoristische opmerkingen van Rios en Salem, zoals we dat uit de eerste game gewend zijn. The 40th Day laat de morele keuzes dus geheel aan de spelers over, waarbij het in co-op nog best eens leuk overleggen kan worden welke keuze gewenst is,

Ondersteunen

Coöperatief spelen is uiteraard wederom zeer belangrijk en in dit tweede deel heeft men de tactieken voor twee spelers nog verder uitgebreid. Zo ging tijdens de speelsessie een speler bovenlangs via de daken, zodat hij de andere speler op straat van de nodige informatie kon voorzien. Blijkbaar was er achter een muur een gijzeling gaande en dankzij de speler op het dak kreeg de speler op de grond precies te zien hoe de vijanden stonden opgesteld. Op een dergelijke manier bevat Army of Two: The 40th Day meerdere manieren om echt samen te werken en elkaar te ondersteunen tijdens missies. Het is dus niet alleen maar een kwestie van ieder voor zich gaan knallen en aan het einde van een bloedbad eens kijken waar je medespeler zich bevindt.

Wat ook weer goed voorzien is in The 40th Day is de mogelijkheid om wapens te customizen, en wel in bijzonder extreme vorm. Vrijwel elk onderdeel valt naar smaak aan te passen, dus stel zelf je meest ideale wapens samen. Van een handzaam, semi-automatisch geweer met een enorm magazijn, een shotgun dat extra snel kan herladen tot een bijzonder precies snipergeweer. Zelfs geluidsdempers zijn er in alle soorten en maten, waarbij de ontwikkelaar zelfs een cola-blikje kon kiezen om een pistool van een ‘home-made silencer’ te voorzien. Geweldig om te zien, leuk gevonden en helemaal in de stijl van de game.

Voorlopige conclusie

Army of Two was al best aardig, maar kende wel wat minder sterke kanten. Met The 40th Day bouwt men verder aan het sterke concept en diverse zwakke punten uit het origineel zijn duidelijk verbeterd. Coöperatief knallen gaat nog leuker worden met meer tactieken, meer morele keuzes en een enorm uitgebreide mogelijkheid om zelf wapens samen te stellen die helemaal bij jouw speelstijl passen. Men heeft nog genoeg maanden de tijd om alles netjes te optimaliseren en ik heb er dan ook veel vertrouwen in dat dit tweede deel straks voor een topcijfer kan gaan.

  1.   
    Kilerden's avatar

    lol @ dat kind in foto 2 😛

  2.   
    UberProSure's avatar

    Ziet er best lame uit eerlijk gezegd, maja ik heb het nog nooit gespeeld he, ik zie het ook alleen aan de screenshots. Misschien is de gameplay wel geweldig. 🙂

  3.   
    Baker502's avatar

    Weet iemand ook wanneer het ongeveer uitkomt 😳

  4.   
    joep516's avatar

    dat back to back vond ik erg leuk om te doen ziet er zeer gaaf uit!! 😆

  5.   
    brend5's avatar

    vette game wou dat ik een ps3 had

  6.   
    Dr. D3nVil's avatar

    ChielB schreef, "Momenteel staat de game in de planning voor eind 2009."

    dan ga ik liever voor cod 6 mw2 😉 maar opzich lijkt me het wel een leuk spel maar geen must have game 😳

  7.   
    boets's avatar

    Deel 1 is goede game was er alleen snel doorheen
    Deel 2 ga ik ook halen als die uitkomt en hopen dat er meer lvls zijn
    en de stand back to back enzo waren mooi gemaakt en leuk om te doen

  8.   
    NiSh's avatar

    Dit is tenminste is wat nieuws, je zit met twee man in een strijdveld niet met een zoals gewoonlijk, een gewaagde actie als je het mij vraagt 😉