Gamekings LIVE 2009

Afgelopen dinsdag was de eerste editie van Gamekings LIVE, dat is een evenement waar uitgevers en ontwikkelaars een aantal grote titels kunnen laten zien aan het publiek. De locatie was de MustSee bioscoop in Delft en 350 bezoekers wisten dit gebouw te vinden voor een aantal beknopte presentaties en de gelegenheid om zelf een aantal titels te spelen.

X-Men Origins: Wolverine

ightNog voor aanvang van de eerste presentatie kreeg ik de mogelijkheid om met X-Men Origins: Wolverine aan de slag te gaan. Een groot gedeelte van een missie in de jungle was speelbaar en de eerste indruk van het spel is dat het vooral extreem bloederig is. De inleidende cut-scene zag er zeer spectaculair uit, met een beestachtige Wolverine, die verschillende bewakers in mootjes wist te hakken. Hierbij wordt niet gelet op een druppel bloed meer of minder en ook ledematen vliegen door de lucht. Naast de prachtige cut-scenes ziet ook het speelbare gedeelte van X-Men Origins: Wolverine er gelikt uit. De combo’s zijn makkelijk te bedienen en de combolijst is uit te breiden door middel van experience points, die je vrijspeelt naarmate de game vordert. Het level was wellicht wat lineair, maar de eerste indrukken zijn goed.

Na deze eerste ontmoeting met de nieuwe Wolverine, mochten wij ons opmaken voor enkele presentaties. Na presentaties van Bionic Commando en Ultimate Fighting Championship 2009: Undisputed, waarvan reeds previews verschenen zijn op Gamersnet, was het tijd voor de presentatie van inFamous.

inFamous

In inFamous speel je als Cole, een alledaagse man die gemuteerd wordt als de stad geraakt wordt door een grote explosie. Door deze mutatie krijgt hij elektrische superkrachten die hem helpen om de stad te redden of te vernietigen, afhankelijk van de keuze om de game als ‘good’ of ‘evil’ te spelen. Het level dat wij te zien kregen was in en rond een gevangenis, waar verschillende gemuteerde monsters ronddwaalden. Cole was in dit geval zeer kwaadaardig. Dit was te zien aan de hele spelwereld, die zeer grauw en depressief oogde, en ook Cole zelf zag er ‘evil’ uit. Dit werkt volgens een vergelijkbaar systeem als in Fable, waar goede daden voor een mooi personage zorgen en slechte daden je personage een gemene uitstraling geven.

eftIn de demonstratie werd duidelijk dat er in het verhaal verschillende eindbazen zullen verschijnen. Deze eindbazen zijn meestal andere overlevenden van de ramp in de stad, waardoor ook zij superkrachten hebben. In de demonstratie was de eindbaas een groot, stenen monster. Cole kon deze verslaan door verschillende elektrische krachten te gebruiken, die beter kunnen worden door middel van experience points. Leuk detail aan het level was dat de politieagenten Cole hielpen, ondanks dat hij kwaadaardig was. De gemuteerde monsters vielen immers de gevangenis aan en dan is de vijand van de vijand, de politie, je beste vriend. Het verslaan van het monster leidde tot een explosieve climax. De game zal 35 hoofdmissies bevatten die grotendeels hetzelfde zullen zijn ongeacht of je kiest voor de goede of de slechte kant. De 50 zij-missies zullen wel verschillend zijn bij een respectievelijk goede of slechte speelstijl.

De presentatie werd afgesloten met een kleine verassing. InFamous zal namelijk in een zeer gelimiteerde editie uitkomen, die toegang zal bieden aan de multiplayer-beta van Uncharted 2: Among Thieves. Er werd bevestigd dat deze actie ook in de Benelux zal gelden, echter in welke winkel(s)deze gelimiteerde editie verkrijgbaar zal zijn, is nog niet bekend.

Operation Flashpoint 2: Dragon Rising & Overlord II

Na de brute kracht van inFamous werd het tijd voor Operation Flashpoint 2: Dragon Rising. Codemasters zou in eerste instantie aanwezig zijn op Gamekings LIVE, maar zij annuleerde deze presentatie vanwege de drukte met de ontwikkeling van hun game. Wel kregen wij een aantal in-game beelden te zien die mij een goed beeld gaven van de grootte van dit spel, waarbij vooral de beelden uit een helicopter opvielen. Vervolgens werd er gesproken over de moeilijkheidsgraad van Operation Flashpoint 2: Dragon Rising. Deze zal nog steeds hoog liggen. De ontwikkelaars bij Codemasters hebben hard gewerkt aan de reactie van personages op schotwonden. Een schot in het hoofd is altijd dodelijk, een schot in het been zorgt ervoor dat je minder snel kunt lopen en een schot in de arm zorgt ervoor dat het richten moeilijker wordt. Deze details geven aan dat deze game gemaakt wordt voor en door hardcore gamers en dat maakt het wachten tot de late zomer nog moeilijker.

Gamekings LIVE was in Delft, dus waren de mannen van Triumph Studios niet ver weg. Lennart Sas, hoofd van Triumph, liet Overlord II zien en de presentatie was vooral erg grappig. Je speelt als de zoon van de Overlord uit het eerste deel en in de demo was je nog een kind, de Overkid. Het level begon vlak voor een rustig dorpje met Fable-achtige uitstraling. Om het dorp binnen te komen werden de Minions vermomd als kleuters. Op deze manier mochten zij van de onwetende bewoners naar binnen, om het dorp vervolgens te slopen. Later konden wij zien hoe de Minions een groep soldaten (ze lijken Romeinen, maar ze zijn het niet) als bowlingkegels omstootten met een zware stenen bal. Om nog een voorbeeld van de humor te geven, vertelde Lennart Sas over de elfen in de game, die lijken op Greenpeace-hippies en proberen te voorkomen dat de Minions zeehondjes neer knuppelen. Vooral de humor in Overlord II valt op, maar grafisch ziet de game er goed uit en er kunnen in dit deel tot 150 personages (Minions en tegenstanders) op één scherm bewegen.

PROTOTYPE

Na de presentatie over Call of Juarez 2: Bound in Blood, waar wij reeds een preview van hebben gepubliceerd, volgde de laatste presentatie. In PROTOTYPE speel je als Alex Mercer, die wakker wordt zonder herinneringen van zijn verleden. Daarnaast is hij gemuteerd en zijn krachten laten hem andere mensen absorberen om hun geheugens over te nemen. Om hem te wapenen kan hij zijn armen transformeren in verschillende wapens. De demonstratie die wij te zien kregen liet de zaal bulderen van enthousiasme. Er lopen ontzettend veel mensen rond in de game en ze zijn allemaal te absorberen en op gruwelijke wijze te vermoorden. Ledematen vliegen rond en alles komt heerlijk in beeld. Als je een goede combo maakt zal de camera soms vertragen om alles nog beter in beeld te brengen. Grafisch zal PROTOTYPE een ruime voldoende halen, want het werd moeilijk om je ogen van het bioscoopscherm af te krijgen. Vingerlikkend mooi. Het gevoel bij deze game is moeilijk te omschrijven, omdat, afgegaan op de demonstratie, alles ‘goed’ voelde. De drukte in de stad, de combo’s, de brute graphics, het bewegen en het vernietigen van tanks. Alles werd gevolgd door ‘oehs’ en ‘aahs’, ook door mij.

Het was een lange dag bij Gamekings LIVE in Delft en hoewel ik weinig games zelf heb kunnen spelen, werden bijna alle games speelbaar getoond. Dit gaf een goed beeld van de kwaliteit van een aantal van deze games en zorgt ervoor dat ik met volle moed de zomer in ga.

  1.   
    Carlzz's avatar

    OFp 2 😀

  2.   
    Serg1337's avatar

    oh, was ik er maar bij 😮 ..kon ik PROTOTYPE spelen(mischien 😛 ), lijkt me echt een awesome game! 😀

  3.   
    Vinstaro's avatar

    Ah wat word Prototype toch vet!

  4.   
    Dr. D3nVil's avatar

    was ik er maar kon ik x-men origins: wolverine spelen 🙁

  5.   
    oke's avatar

    Ik zou wolverine en operation flashpoint wel willen. 😳 De andere 2 games wil ik toch eerst eens wat meer van zien, maar zowiezo even de demo downloaden van infamous, kijken of die mij kan overtuigen 😆

  6.   
    timothy250's avatar

    chil ……….. 😉

  7.   
    robintjuhhNL's avatar

    ik was erbij het was zo gruwelijk nou komt firstlook ook weer aan de deur dat is ook zo gruwelijk