Mirror’s Edge PC

Mirror’s Edge verscheen al eerder voor de consoles. Nu, vroeg in 2009, is dan ook eindelijk de PC aan de beurt. De controller wordt ingeruild voor een muis en toetsenbord. Houdt deze nieuwe game van DICE en EA zich ook staande op de PC? Lees het in deze review!

Mirror’s Edge is de nieuwe franchise van Digital Illusions CE (DICE) en EA. Het centrale thema is het zogeheten running, zo snel mogelijk van A naar B komen in een stadse omgeving. Dat betekent dus veel over daken rennen, langs regenpijpen en ventilatiekanalen klimmen, van steiger naar steiger springen en alles daartussen.

Om je daarmee te helpen is er Runner Vision. Het meest logische pad licht rood op zodat je weet waar je heen moet. Over het algemeen is dat erg handig, vooral aan het begin. Verderop in de game wordt het overbodig als je eenmaal doorkijgt wat je kan met Faith; de opties bieden zich dan vanzelf aan. Runner Vision gaat ook een beetje in tegen het idee van zelf je weg zien te vinden, een van de leukste elementen van de hele game. Daarnaast werkt het lang niet altijd vlekkeloos en zul je soms op zoek moeten naar het rode deel waar je heen moet.

Prikkeldraad

Het verhaal van Mirror’s Edge is vrij overbodig. Het wordt gebrekkig aangeboden en behelst niet veel meer dan een vreemde zus-zus verhouding en iemand die een moord in de schoenen geschoven krijgt, met bijbehorend de te bewijzen onschuld. De stad waar alles zich afspeelt is onder de macht van een totalitair regime. Zij hebben alle criminaliteit en viezigheid uit de stad verdreven, maar daarmee ook al het leven en alle vreugde.

Jij speelt Faith, een van de twee zussen uit het plot, die zich aangesloten heeft bij het verzet. Als runner moet jij boodschappen en pakketjes door de stad afleveren. Of tenminste, dat wil EA ons doen geloven. In praktijk lever je eenmaal een pakketje af, om vervolgens te beginnen aan het ontrafelen van het plot dat zo’n 5 tot 10 uur duurt. De verhaallijn is dus behalve slecht uitgewerkt, ook nog eens onder de maat kort.

De gameplay van Mirror’s Edge is vrij simpel gehouden. Dit is zowel een zegen als een vloek. Enerzijds zijn alle bewegingen die er te maken zijn binnen handbereik. Het duurt dan ook niet lang voordat je intuรฏtief over de daken springt en tegen muren oploopt. De keerzijde is echter dat het moeilijk is om het verschil te maken tussen ergens op springen en ergens overheen springen. Tevens is Mirror’s Edge niet erg vergeeflijk. Val je, dan ben je dood en moet je opnieuw beginnen. Dat wordt extra frustrerend wanneer je erachter komt dat Faith weliswaar heel acrobatisch is, maar niet in staat om zich op te trekken aan de ronde rand van een ventilatiekanaal. Ook prikkeldraad speelt een grote rol aangezien je daar dood aan kunt gaan. Het is vrij ongeloofwaardig dat het verzet zich tegen laat houden door prikkeldraad en DICE had best een creatievere manier kunnen bedenken om je hier en daar weg te houden.

Naast al het gevlucht en geren word je af en toe gedwongen om te vechten, aangezien je anders niet verder kan. Op dat punt moet je een voor een de vijanden uit zien te schakelen aangezien je met drie of vier blauwe bonen al het loodje legt. De A.I. is echter niet bijzonder sterk en je tegenstanders bewegen altijd hetzelfde, zolang je nog niet dicht genoeg bij ze bent. Dat zorgt ervoor dat elke situatie met vijanden uiteindelijk een soort puzzel wordt waarbij het aan jou is om die op te lossen. De combat is wat mij betreft in orde, waar de console versies nogal wat kritiek kregen. Toetsenbord en vooral muis stellen je prima in staat om te richten en te vechten. Het is alleen zaak dat je het goed aanpakt aangezien twee slagen van een soldaat jou uitschakelen, waar jij er zeker vijf voor hem nodig zult hebben.

Na het verhaal

Behalve de verhaallijn is er ook nog de Race-modus. Hier kun je aanvankelijk Time Trial spelen en na het uitspelen van het verhaal ook Speed. In Time Trial krijg je aantal levels voorgeschoteld waar drie tijden voor staan. Je prestatie wordt beloond met 1, 2 of 3 sterren, afhankelijk van je tijd, en het totaal van je sterren bepaalt je Rating. Op een aantal banen kun je nieuwe banen vrijspelen door een van de drie tijden te rennen. De Speed-modus stelt je in staat om alle levels uit het verhaal nog eens over te doen, maar nu met het doel om dit zo snel mogelijk te doen. Hierbij krijg je dus ook, in tegenstelling tot Time Trial, gewoon met vijanden te maken.

Je offline ervaring kan verrijkt worden met de ghosts van andere spelers die je kan downloaden vanaf de online leaderboards. Zo kun je kijken hoe bijvoorbeeld de wereldrecordhouder zijn run heeft gemaakt om vervolgens te proberen om sneller te zijn, hoewel evenaren vaak al een uitdaging op zich is. Het ghost-systeem is wel ontzettend handig om een beetje inzicht te krijgen in de mogelijkheden van Mirror’s Edge. Sommige ghosts halen dingen uit die ik niet voor mogelijk hield tot ik ze zag en hoe meer ghosts ik achterna rende hoe behendiger ik werd. Gezegd moet worden dat het een goed gevoel geeft als je uiteindelijk na heel veel pogingen 3 sterren hebt gerend op een map.

Conclusie

Mirror’s Edge is waarschijnlijk een van de lafste games die ik ooit gespeeld heb. Als Faith ben je, wanneer er vijanden zijn, vrijwel altijd op de vlucht. Dat laffe karakter is echter helemaal niet erg, aangezien rennen onder vijandelijk vuur meer dan eens garant staat voor een forse adrenalinekick. Als je bereid bent door de kleine imperfecties heen te kijken, blijft van Mirror’s Edge een uiterst vermakelijke game over. De makers hadden echter best wat beter mogen kijken naar een game als Assassin’s Creed wat betreft interactie met de omgeving, maar wellicht is dat juist het realistische karakter van Mirror’s Edge.

Mirror’s Edge is geen slechte game, maar had het een echte topper willen worden dan hadden DICE en EA de game nog zeker een jaar binnen de deuren moeten houden. Met name de speelduur is onder de maat en dat wordt alleen maar goed gemaakt doordat de game een vrij unieke ervaring weet te bieden. Daarom een welverdiende 7 voor de PC versie van Mirror’s Edge.

  1.   
    7lotus94's avatar

    ja, klopt wel, alleen de verwijzing naar Assassin’s Creed (waarmee bedoelt wordt, hoe je kan zorgen dat een speler hier en der niet kan komen?) lijkt me sterk, daar deden ze het met water, waar je niet in kon zwemmen… ๐Ÿ˜‰

  2.   
    Bello 2185's avatar

    Staat een klein typfoutje in. ๐Ÿ˜‰

    Zij hebben alle criminaliteit en viezigheid uit de stad hebben verdreven, maar daarmee ook al het leven en alle vreugde.

  3.   
    Mattmerize's avatar

    Dat issue met ronde en puntige voorwerpen beklimmen ben ik het mee eens (is trouwens maar zelden een probleem), met het korte, niet zo grandioze verhaal ook, latere nutteloosheid van runner vision ook.
    Graphics zijn niet geweldig, vooral als je dichterbij kijkt, maar het kleurgebruik is allemaal heel doordacht en mooi om te zien. Prikkeldraad: Hoe heb je het anders willen doen dan? Je kan Faith moeilijk altijd een zware kniptang mee laten dragen.

    Je combat argument; niet mee eens. Er zijn echt maar een paar situaties waarin je de vijand รฉcht te lijf moet. De game zegt in het begin van het proloog zelfs dat je vijanden het beste kan vermijden i.p.v. te lijf gaan.
    Cijfer voor geluid ook niet: de soundtrack is geweldig naar mijn mening, wanneer er een achtervolgscรจne is wordt de muziek sneller en voel je je echt opgejaagd, en wanneer er meer een omgevingspuzzel is is de muziek kalm en rustgevend.

    Daarnaast, waarom is Mirror’s Edge laf? Wat durft het niet te doen? Het is juist een innovatieve game die heel veel durft. Zoveel interactie met de omgeving kom je verder niet tegen in een first-person game, en Mirror’s Edge laat zien hoe je dat doet.

  4.   
    Mv-Highway's avatar

    Je had eigenlijk nog een stukje aan de besturing moeten besteden.
    Ik wil best wel weten of het op de Pc een beetje werkt, want op de PS3 wekt het heel fijn.
    Wat mij betreft een ook iets te negatieve review.

  5.   
    Hitman047's avatar

    Een vriend van mij kocht deze game voor de x-box, speelde hem binnen 5 uur uit, stopte hem weer in de doos, en bracht hem terug naar de winkel! ๐Ÿ˜›

  6.   
    Defqon's avatar

    Deze game is gewoon origineel.
    En is tevens ook de eerste game waarbij je je benen kan zien. ๐Ÿ˜†

  7.   
    DutchFreeze's avatar

    ”Hitman047″ schreef, "Een vriend van mij kocht deze game voor de x-box, speelde hem binnen 5 uur uit, stopte hem weer in de doos, en bracht hem terug naar de winkel! ๐Ÿ˜› "

    dat doe ik ook wel is ๐Ÿ˜›
    handig hoor, alleen jammer dat dat maar 1 keertje kan xD

  8.   
    ReinsNL's avatar

    leuk spel ๐Ÿ˜€

  9.   
    Rock-in's avatar

    Goede review! Best jammer ik had veel meer verwacht van het spel. Als ik het zo lees lijkt het onwijs realistisch, maar zitten er ontzettend veel haken en ogen aan.

  10.   
    Menno Schellekens's avatar

    Ik vind het jammer dat men ook hier weer de nadruk wordt gelegd op de zogenaamd gebrekkige lengte van Mirror’s Edge. Elke keer als ik dat argument zie vraag ik me af: heb je de Time Trails wel echt geprobeerd? In het geval van Mirror’s Edge is dat namelijk niet een slappe toevoeging, zoals in een Mario Kart, maar een logische extensie van het bestaande spel.

    De singleplayer is slechts een inleiding die je bekend maakt met de controls, omgeving en regels van de wereld. De Time Trailers zijn er dan om jouw ‘mad skillz’ te perfectioneren. De enige kritiek die je kan leveren is dat je niet echt gemotiveerd om die Time Trials te spelen, afgezien van de ‘rush’ van het behouden van het momentum wat je hebt opgebouwd.

    Je besteedt twee hele alinea’s in je review aan de Time Trials, maar noemt ze niet in de conclusie. Als de gameplay je echt heeft gegrepen kan je uren stoppen in de Time Trails.

  11.   
    Wesseltje1's avatar

    Ik vind het een zeer mooi spel, dat lekker speelt.

  12.   
    VanishNL's avatar

    ik heb de game op de ps3 en hij is echt gwn weg geniaal, soms wat moeilijk maarja, dat is de uitdaging ๐Ÿ˜›

  13.   
    Dotz's avatar

    ”Hitman047″ schreef, "Een vriend van mij kocht deze game voor de x-box, speelde hem binnen 5 uur uit, stopte hem weer in de doos, en bracht hem terug naar de winkel! ๐Ÿ˜› "

    Haha.. ๐Ÿ˜› Maar voorspelbaar met dit soort games..

  14.   
    theis's avatar

    jammer van de minpuntjes, maar het lijkt me zeker een spel dat het waard is om te spelen ๐Ÿ™‚

  15.   
    M@tthijs's avatar

    Zeer leuk spel, alleen wel heel snel uitgespeeld ๐Ÿ˜ก

  16.   
    varialnilo's avatar

    kan je voor op je pc een demo ofzo downloaden? Ik zou graag ff willen checken of ie wel vet is om echt te kopen..

    greets, nilo

  17.   
    LouisvanGaal's avatar

    gfoed sepl

  18.   
    LouisvanGaal's avatar

    vint het op de ps3 veel beter bestruuringen.

  19.   
    Doule's avatar

    Erg mooie game, mooi vernieuwend verhaal en gameplay. Jammer alleen dat het verhaal zo kort is.

  20.   
    Rrm's avatar

    Bello 2185″]

    ”)GN(-Erik schreef, "[quote=”Ninotjuh” schreef, ".."

    Er zijn wel meer First Person Shooter waar je benen kan zien hoor ๐Ÿ˜† Bij de Halo serie zat dat volgens mij ook al ๐Ÿ˜‰ "

    Bij Crysis had je het ook. ๐Ÿ˜‰ [/quote]

    en fear ๐Ÿ™‚

  21.   
    Pimkingetje's avatar

    Grafisch is het inderdaad erg mooi. Maar Mirrors Edge stelt me verder vrij teleur. Het is ene erg korte Story Mode, vrij moeilojk en je kunt niet vrij rondlopen!! (Alleen na Tutorial)
    Maar het is wel een OK spel. ๐Ÿ˜ณ

  22.   
    Rrm's avatar

    Heb het spel net gekocht… Echt zo’n spel dat enorm veel belooft en uitendelijk faalt op elk vlak…

    Van de screenshots en zo dacht ik dat het beeld mooi wit zou zijn. Op m’n ati HD4870 draait het in ieder geval ronduit slecht. Ik heb de dader gevonden; glow. Ik haat glow omdat het zo belachelijk onrealistisch is, en het scherm echt gewoon niet aan te zien maakt, en bovendien gewoon enorm veel resources gebruikt.

    In รฉรฉn van de eerste levels was ik aan het vluchten van veel wapens, wat gebroken glas en zo rond me. Via xfire heb ik de FPS gemeten; 7-14 FPS. ๐Ÿ˜ฎ

    En dan de controles. Hoe dikwijls is het niet voorgevallen dat ik recht op een buis afspring en erdoor vlieg? Of dat ik de rand van iets hoog vastgrijp en gewoon val. ๐Ÿ‘ฟ

    Nog als laatste puntje: de vijanden. Constant moeten vluchten van vijanden valt mee, maar als ze twee keer schieten ben je dood, op normal. Op hard zul je waatrschijnlijk helemaal niet meer geraakt mogen worden, veel geluk tegen machinegeweren.

    Conclusie: dit spel is hรฉรฉl origineel, maar faalt op zowat elk vlak dat belangrijk is in het gamen. Ik vindt het echt het geld niet waard, ook al is het maar 20 euro.

  23.   
    Selective93's avatar

    Heerlijke game, het enige wat ik wel zou willen is meer vrijheid, veel meer. En mss iets betere wapens…