Sega Rally PSP

SEGA Rally was vroeger één van de betere rally-games en was toen alleen te spelen in speelhallen. Anno 2007 is daar verandering in gekomen, want Sega heeft besloten SEGA Rally opnieuw uit te brengen op zo’n beetje ieder platform. Klinkt leuk, SEGA Rally op je handheld en console, maar is het dat ook?

Oldskool

Toen Sega bekend maakte SEGA Rally te upgraden en uit te brengen op de huidige platformen werd er in de gameswereld gemengd gereageerd. De een vond het een geweldig idee en kon niet wachten tot het zover was, terwijl de ander het een schande vond, want van echte klassiekers als SEGA Rally moet je gewoon afblijven. Zelf behoor ik ook tot de groep die vind dat je van klassiekers af moet blijven, want het gebeurt mij iets te vaak dat een echte klassieker ‘verkracht’ wordt. Toch beloofde SEGA dat ze er alles aan zouden doen om de charme en magie van de speelhalversie van SEGA Rally over te brengen naar de huidige generatie platformen, maar zijn ze hier in geslaagd?

Wanneer je je PSP opstart en het spel laadt, komen gelijk de speelhalgevoelens weer naar boven zetten. De menu’s lijken nog een beetje op die van de oude game en ook lijkt de gameplay in eerste instantie nog precies zoals we die gewend waren. Je kiest een mode, je kiest een auto, je kiest een circuit en voordat je het weet ben je door de modder aan het raggen en vlieg je dwars door de bochten, want driften is nog steeds waar het om draait in SEGA Rally. Ook qua modes is de game vrij weinig veranderd, je kunt nog steeds kiezen voor onder andere een Quick Race, snelste ronde tijden neerzetten in de Time Trial en nieuwe wagens unlocken doe je nog steeds in de Championship-mode, een mode waar ik iets dieper op in wil gaan.

Meer dan Arcade

SEGA Rally is eigenlijk nooit echt een rally-game geweest, maar meer een arcade-game. De game is nou ook niet bepaald realistisch, want bochten neem je met honderdveertig kilometer per uur en hoe hard je ook tegen de muur aan knalt, je auto blijft er altijd tip top uitzien, maar toch is er wel degelijk een verschil te merken tussen SEGA Rally uit de jaren ’90 en de nieuwe SEGA Rally. Zoals velen ben ook ik direct begonnen met de Championship-mode, dé mode om nieuwe wagens en tracks te unlocken. De eerste mode die je te spelen krijgt in de Championship-mode is de Premier-klasse, een klasse die meer bedoelt is om je aan de game te laten wennen dan om echt een uitdaging te bieden. Je leert hoe de banen in elkaar steken, het verschil tussen de bandensoorten wordt je uitgelegd en ook leer je omgaan met je bijrijder die aankondigt welk soort bocht eraan komt (hairpin left!, soft right!, ninety left!) en je waarschuwt voor diepe plassen of hobbels in de weg. Als je dit eenmaal achter de rug hebt en genoeg punten hebt verdiend is de Modified-klasse aan de beurt en dit is ook gelijk het punt waarop de game een verrassende draait krijgt…

Eenmaal aangekomen in de Modified-klasse is het namelijk niet meer zo dat je auto hoe dan ook toch wel weer recht uit de bocht komt, of dat je tegenstanders nadat je ze in hebt gehaald niet eens meer moeite ondernemen om je te passeren. Nee hoor, aangekomen in de Modified-klasse gaat de game van een vrij simpele arcade-game naar een meer rallygame en is het echte werk eindelijk begonnen. Het nemen van bochten wordt steeds lastiger en de kleinste foute beweging gaat nu het verschil uitmaken tussen wel of niet als eerst eindigen. Eenmaal de hoogste klasse, de Master-klasse, bereikt te hebben zul je merken dat het nog weer een stapje moeilijker word en dat SEGA Rally meer te bieden heeft dan alleen arcade. En dat is waar SEGA Rally zich onderscheid van het origineel, want buiten een goede arcade-gameplay is de game uitdagender en geavanceerder geworden wat de gameplay van het spel ten goede komt.

Hobbelig

Buiten de moeilijker geworden gameplay, heeft SEGA ook op technisch vlak het één en ander aangepast. SEGA heeft namelijk een nieuwe techniek ontwikkeld, de Advanced Track Deformation. Dit houdt in dat de levels iedere ronde apart worden aangemaakt en worden aangepast op basis van wat er in voorgaande rondes heeft plaatsgevonden. Wanneer je dus door de sneeuw of modder bent gereden zullen de bandensporen de hele race lang op het circuit staan, handig om te zien welke lijn je tegenstanders volgen. Maar buiten het feit dat het een leuk grafisch aspect meegeeft aan de game heeft het ook nog invloed op het racen zelf. Wanneer je namelijk in de sporen in de sneeuw en modder gaat rijden zul je merken dat je auto meer grip heeft, omdat de bovenste gladde laag al weg is gereden in de rondes daarvoor. Dit, gecombineerd met de verschillende ondergronden waaruit ieder level is opgebouwd zorgen ervoor dat iedere bocht weer anders is en je dus van te voren goed moet bedenken hoe je een bocht wilt nemen.

Buiten de goed uitgewerkte singleplayermode bevat de game natuurlijk ook een multiplayermode. In deze multiplayermode komt het arcade aspect van de game weer wat meer naar boven en krijg je echt het oldskool speelhallen gevoel te pakken. Buiten de PSP-to-PSP multiplayermode is het ook mogelijk om tegen tegenstanders over heel de wereld te racen in de bekende racemodes via een draadloos netwerk.

Conclusie

SEGA heeft SEGA Rally op de juiste manier aangepakt en prima werk afgeleverd. De game voelt nog precies zo aan als vroeger, alleen dan net ietsje moeilijker, geavanceerder en heel veel mooier. Ondanks dat de game een stuk moeilijker en geavanceerder is geworden blijft SEGA Rally in mijn ogen een echte arcade game, een game die je niet uren achter elkaar moet spelen, maar die je af en toe te voorschijn moet halen voor de snelle trek.

  1.   
    LXZ-76's avatar

    ziet er kapot vet uit, hebbe hebbe hebbe! 😀

  2.   
    Pimkingetje's avatar

    Heb alleenals racegame voor de PSP Ridge racer 2!(en voor de gene die het een racer noemen wipeout!) Als deze goedkoop is, koop ik m! 8)

  3.   
    Bakura's avatar

    Ikzelf haal het liever voor de PC.