Sega Rally

‘Jep, laten we nog maar een piekie in die kast gooien…’ Ik weet niet hoe vaak ik dat geroepen heb, maar er zijn heel wat krantenwijken verdwenen in de beruchte arcadekasten van SEGA. Hoe prettig is het nu om gewoon je PlayStation 3 aan te zetten en oude tijden te laten herleven… next-gen welteverstaan…

Mainstream

In de zogenaamde goeie ouwe tijd voelde ik mijzelf nog geen hardcore gamer. En zonder in discussies te vervallen over wat nou de definitie van ‘hardcore’ en ‘mainstream’ is, kan ik toch rustig stellen dat ik me een hele flinke vent voelde op de SEGA kasten van weleer. Dat ik toen volgens de wetten van de gameswereld niet als hardcore betiteld kon worden, ging volledig aan mij voorbij. Het maakte mij geen fuck uit: ik pleurde de ene gulden na de andere in de rally-kasten en mijzelf ‘mainstream’ voelen was wel het laatste wat in mij opkwam. En nu, jaren later, is er dan toch het besef dat ik nog nooit zo mainstream bezig ben geweest als toen. Maar wat voelde dat lekker!

We kunnen niet ontkennen dat mainstream-gaming weer aan een opmars is begonnen. Voor veel gamers is dat een geschenk uit de hemel en voor anderen een doorn in het oog. Gelukkig is er tegenwoordig voor ieder wat wils te vinden maar de terugkeer van het ‘gamen is voor iedereen’-principe, moet SEGA toch ook mede hebben doen besluiten om hun arcade klassieker SEGA Rally weer uit te brengen. Ditmaal niet op een grote lompe kast maar op iets elegantere apparaten, de PlayStation 3, Xbox 360, de PSP en natuurlijk de good-old PC.

Ik kan natuurlijk beweren dat er niet heel veel veranderd is aan de game zelf nadat SEGA hem overzette naar de modernere platforms. Dat is natuurlijk niet zo, maar er zit toch ook wel een kern van waarheid in… Waar draaide het namelijk om in de oude klassieker? In ieder geval niet om retestrakke graphics of om een wagen die volledig aan puin gereden kon worden. Nee, SEGA Rally draaide maar om één ding en dat was zo hard mogelijk je rondjes draaien op de rallytracks waarbij het in bedwang houden van je voertuig je belangrijkste doel was. En dit alles uiteraard onder grote spanning waardoor dit alles het uiterste van je vroeg qua reactievermogen. Dat er na afloop van de strijd geen deuk te bespeuren was en dat je niet eens van de baan kon schuiven, ook al zou je dat willen, deed helemaal niets af van het feit dat deze game megavet was. Je hoefde er geen harcore gamer voor te zijn, de game was overzichtelijk en zeer speelbaar. Tot zover de lofzang over de ‘oude’ SEGA Rally.

What’s new…

Eerlijk gezegd dus niet zo veel. De game ziet er echt verschrikkelijk strak uit en ook de menu’s zijn lekker duidelijk, hoewel er toch ook wel mensen zullen zijn die de wegkantelende menu’s niks vinden. In ieder geval wordt je meteen duidelijk wat er zoal te doen is in SEGA Rally en daar gaat het om. De Championship-mode is de belangrijkste mode in de game en is onderverdeeld in drie categoriën: Premier, Modified en Masters. Aan het begin van de game is alleen de Premier-mode beschikbaar, de rest moet je in het verloop van de game unlocken. De modes zijn weer onderverdeeld in vier niveau’s die ook weer vrij te spelen zijn naarmate de game vordert. Premier-mode is dus de eerste mode die je waarschijnlijk gaat spelen, maar ik kan mij ook voorstellen dat je ‘a la arcade’ meteen een Quick Race of een Time-Trial opstart. Het winnen van evenementen is geen must, slechts voldoende punten behalen is benodigd om door te gaan. Verwacht dus ook geen savepoints tussen de races door. De Premier-mode is meteen ook de mode die tot de verbeelding sprekende wagens bevat: de Subaru Impreza, de Mitsubishi Lancer en de Citroën Xsara. De Modified-mode geeft je de mogelijkheid om met getunede bakken te race en de Masters-mode levert je klassieke wagens als de Toyota Celica op. Alle modes zijn onderverdeeld in verschillende races die lekker weg spelen op de verschillende moeilijkheidsgraden, totdat je bij de Finale-moeilijkheidsgraad komt die echt gruwelijk moeilijk is.

Belangrijk in SEGA Rally is dus hóe je de bochten neemt, met welke snelheid je een bocht inzet en op welk moment je de rem intrapt. On-screen word je behoorlijk geholpen door allerlei tekens die aangeven wat je kunt verwachten: bochten, bruggen, een schans, een wegversmalling of plassen water. Je tegenstanders zijn ook niet van eergisteren want die leveren zeer behoorlijk partij. Een foutje is zó gemaakt en heeft vaak zeer verstrekkende gevolgen. Het is dus niet zo dat even snel ‘arcade’ racen ook betekent dat je even snel wat wedstrijdjes kunt gaan winnen, hoewel er een goede opbouw zit in de races die zich in vijf verschillende settings afspelen: Safari, Alpine, Arctic, Tropical en Canyon. Deze namen spreken voor zich en staan garant voor een keur aan verschillende race-omgevingen die er voor zorgen dat de game nooit saai wordt, ook niet omdat de tracks in twee richtingen kunnen worden bereden.

Een feature die wel volledig nieuw is, is die er voor zorgt dat de tracks nooit hetzelfde blijven. Rij je dus met je dikke banden door de blubber of trek je met je bumper brede sporen in de tracks, dan zullen deze groeven en kuilen er de volgende ronde ook nog inzitten met als gevolg dat zowel jij als je tegenstanders daar weer last of juist profijt van zullen hebben. Vooral in de sneeuw is dit goed te zien én te merken! De door jouw wagen voorgeploegde sporen kunnen aan de ene kant erg handig zijn omdat de bodem dan wat harder is maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat het overvloedig aanwezige water zijn weg vindt naar jouw bandensporen, waardoor de wegligging en dus de besturing van de rallywagens een stuk minder wordt.

Klinkt goed!… Ziet er goed uit!

De PlayStation 3 versie die ik speelde zag er erg gelikt uit. Met name de wagens zelf staan er glimmend en strak bij, uiteraard met garantie tot aan de eerste bocht want dan zit de modder tot aan je antenne op het dak aan toe. Eerlijk gezegd zien de modder en viezigheid er beter uit dan in Colin McRae (God hebbe zijn ziel) Dirt en dat is dan ook een compliment waard. Maar niet alleen de auto’s zien er goed uit, ook de tracks zelf zijn zeer gedetailleerd en er kan het nodige stuk. Het wagenpark is met meer dan dertig auto’s in verschillende klasse’s ook flink te noemen. De geluiden die de motoren maken zijn op zich niet heel erg bijzonder maar qua sound krijgt de game van mij toch een vet cijfer omdat ik de mogelijkheid heb om het geluid hard te zetten zonder dat het irritant wordt… Juist dan komen de brullende en jankende motoren, maar ook het opspattende water heel goed tot hun recht.

Naast de standaard Championship-mode en de Quickrace is er natuurlijk ook een multiplayer mode, zowel online als offline. De offline mode valt op in de zin dat het heel irritant is dat je niet met een horizontaal splitscreen kunt racen. Daardoor heb je veel minder zicht op de tracks, zeker in de bochten die juist erg belangrijk zijn bij het aansnijden daarvan. Als je dus toch tegen anderen wilt racen dan kun je dat beter online tegen vijf anderen doen want dan heb je volledig zicht. Maar jammer is het wel, want juist een game als deze leent zich er prima voor om op de bank tegen elkaar te racen.

Over de besturing van de wagens kan ik kort zijn. Die is uitstekend, hoewel er gevoelsmatig een behoorlijk verschil zit op de manier waar je de camera neerzet. Laat je de camera achter de wagen hangen, dan zul je wellicht het gevoel krijgen dat de wagens wat minder onder controle zijn te houden. Daarbij heb je wel weer beter uitzicht op de bochten waarbij het zo verdomd belangijk is dat je ze goed instuurt. Plaats je de camera onboard, dan levert dat weer wat vettere (lees: modderige) beelden op en heb je het idee wat meer controle over de auto te hebben. Persoonlijk vind ik deze manier van sturen alleen erg raar en prefereer ik toch de camerapositie achter de auto, niet in de laatste plaats omdat je dan niet alleen de jumps en de bochten, maar ook de tegenstanders beter ziet.

Conclusie

SEGA Rally is samen te vatten in een paar steekwoorden… arcade, speelbaar, actie en spanning. Kortom: veel racefun dus. De game zal voor veel gamers een feest der herkenning zijn maar dan wel een in een next-gen jasje. De moeilijkheidsgraad zal misschien voor sommigen een drempel zijn om dit spel tot in den treure te blijven spelen maar vast staat dat SEGA Rally garant zal staan voor vele uren rally-plezier. En daar hoef je geen mainstream gamer voor te zijn…

  1.   
    Wesseltje1's avatar

    Geweldige game!!

  2.   
    XGT_Spider's avatar

    deze game is so slecht

  3.   
    Niekolaas's avatar

    Redelijke game, maar doe mij liever maar Dirt van Colin.

  4.   
    r_AW's avatar

    Goeie Review!! 8)

  5.   
    ps3 gek's avatar

    Lasso schreef, "Want, want?"

    Dit spel is echt niet realistisch. ze proberen een rally na te maken maar de besturing is echt heel nep en er zit niet eens een schademodel in het spel, wat toch echt wel hoort bij een rallyspel vind ik. Het beeld ziet er wel erg mooi uit. Ik kies dan eerder voor collin mcrea DiRT. Als je zelf allebei de demo’s hebt gespeeld zal je het wel merken:P

  6.   
    dodonkey's avatar

    Graphics zijn mooi.. Maar zo FOKKING nep. Kies ik tog voor Colinmcrae d!rt. 😛

  7.   
    Scuderia's avatar

    Woow wat een game, check die screens gewoon binnekort zeker kopen!

  8.   
    PaNNa's avatar

    Leuke review, mooie plaatjes en goede game!

  9.   
    FPS–>TOM!!<--'s avatar

    ja het lijkt me vet!!

  10.   
    Bakura's avatar

    Een waardige gameremake.

  11.   
    PS3Killer's avatar

    Ik vind het echt zo’n net-niet game. 🙄

  12.   
    -050- Critical's avatar

    dit is dan ook een arcade game:D en geen cmd. als cmd meer iets voor jou is fijn