Prince of Persia: Rival Swords

Het originele Prince of Persia is voor vele gamers één van dé klassiekers, maar er zijn inmiddels veel waardige opvolgers verschenen op verschillende platformen. Ook op de PSP trekt hij zijn zwaard weer en gaat de strijd aan in Prince of Persia: Rival Swords.

Wie had kunnen denken dat ik na al die jaren nog steeds –al is het in een andere vorm- Prince of Persia zit te spelen? Heerlijk! Met veel enthousiasme zit ik te wachten op het hoofdmenu om ook op mijn handheld het avontuur aan te gaan. Met de onmiskenbare mystiek uit het Midden-Oosten hoor ik de tune van Rival Swords inzetten. Ik kan niet wachten!

Klassiek verhaal

Wat direct opvalt, is de rustige vrouwelijke stem die het verhaal aan elkaar praat. Je avontuur wordt als een klassiek verhaal verteld, alsof alles vroeger al gebeurd is. Dat draagt natuurlijk bij aan het oosterse karakter en is erg leuk gedaan. Soms is de dame wel een beetje te langzaam met het inzetten van het verhaal, dan kan de UMD-disc de data niet snel genoeg laden. Hetzelfde gebeurt met sommige andere geluiden waaronder muziek, effecten en gesproken tekst. Het is niet heel storend, maar ik vrees dat er ook weinig aan te doen is. Andere spellen, zoals Grand Theft Auto, hadden ook al last van dit kwaaltje.

Als ik het spel speel vallen de soepele graphics direct op, het beeld ziet er lekker uit en je prins beweegt zich goed door de levels heen. Het leuke van Prince of Persia zijn natuurlijk de waanzinnige moves die je tot je beschikking hebt. Je kunt over muren rennen, aan palen slingeren en je tegenstanders op de meest heftige manieren verrassen met een doodssteek. Er is heel veel aandacht aan besteed en dat is te zien: ook op de PlayStation Portable speelt Rival Swords lekker. De uitdagingen zijn erg afwisselend: soms heb je verschillende tegenstanders te verslaan, een andere keer moet je jezelf door een doolhof van moeilijke objecten heen bewegen. Soms vecht je letterlijk tegen de tijd, een andere keer zoek je naar het juiste opstapje om verder te komen. Het houdt het spel in ieder geval erg interessant.

Camera

Wel zijn er wat kleine aandachtspuntjes die de gameplay soms in de weg staan. Heel jammer, maar de camera staat soms onhandig gepositioneerd, waardoor je het overzicht verliest. Heel vervelend als je net die moeilijke sprong moet maken, of als je in gevecht bent met een van je tegenstanders. Door de linker richtingstoets in te drukken komt de camera direct weer achter je, maar het was handig geweest als ze dit probleem iets beter hadden aangepakt. Naarmate je verder in de game komt, kun je door middel van ‘Sands of Time’ (de titel van het eerste deel) de tijd terug draaien. Mis je net de volgende paal waar je naar toe sprong, dan doe je het even opnieuw. Een leuke feature, die er nog altijd gaaf uitziet. Een ander punt is je karakter, als hij vlak voor de camera staat. Je kijkt dan dwars door je karakter heen, of ziet het draadmodel van zijn ogen. Een heel raar gezicht, dat mag eigenlijk niet meer voorkomen in de huidige generatie spellen.

Door het soms onoverzichtelijke camerastandpunt en de wat beperkte graphics van de PSP (diepte blijft vaak toch een probleem, het beeld wordt er niet scherper van) is het soms wat onduidelijk wat te doen. De levels strekken zich uit in alle drie de dimensies, dus je moet goed om je heen kijken wat te doen. Heel lang hoef je echter niet te zoeken en door het lineaire pad kom je de goede weg snel genoeg tegen. De ‘paden’ die je begaat zijn erg mooi gemaakt, je klimt, rent en springt door in elkaar stortende paleizen en donkere grotten. Je moet echt behendig worden om de steeds moeilijkere obstakels te overwinnen. Randen waar je op staat vallen soms ineens naar beneden, een combinatie van sprongen is nodig om de overkant te halen of een leger van vijanden springt in je nek.

Het spel wordt steeds wat moeilijker, waardoor je af en toe wel stukjes opnieuw zal moeten doen. Daarbij zijn de laadtijden niet altijd even leuk. Zeker als je vrij ver bent in een level en je wordt een heel stuk terug gezet (omdat je de afgrond in springt bijvoorbeeld), moet de PSP alle data opnieuw laden. Als je een lastig gedeelte een paar keer opnieuw moet doen is dat soms wat vervelend. Zo moet je soms tegen de tijd in vijanden doden, waardoor je alles snel moet oplossen. Als je dan even niet ziet wat te doen, zit er niks anders op dan opnieuw te beginnen. Gelukkig zijn er veel punten waar je je game kunt opslaan. Overal in de levels zitten fonteintjes waar je water uit kunt drinken. Je gezondheid is dan weer top en je kunt het spel daar bewaren. Verder zijn er ook een aantal ‘checkpoints’ waar je neergezet wordt als je dood gaat, waardoor lastige stukken in gedeelten worden opgesplitst.

Muggenziften

Het is een beetje muggenziften allemaal, want Prince of Persia: Rival Swords is gewoon een erg leuke game! Er zitten hier en daar wat kleine onvolkomenheden, maar het spel is zeer trouw aan de PlayStation 2-versie. De lekkere moves, de prachtige omgevingen en het sprookjesachtige verhaal dragen veel bij het spel. Je wordt steeds wat beter en je karakter kan steeds meer moves. De ‘speedkills’ blijven spectaculair: als je een vijand besluipt kun je hem met een toetsencombinatie in één keer afmaken. Effectief en vaak waanzinnig om te zien.

Na verloop van tijd ga je bijvoorbeeld met een ketting –die verbonden zit aan je arm- in het rond hakken om je tegenstanders snel en effectief te lijf te gaan. Je verandert dan in ‘The Dark Prince’, een donkere versie van jezelf die vijanden moet doden om zelf in leven te blijven. De tijdsdruk is hier dus hoog en zorgt voor een spannende gameplay. Soms heb je erg weinig tijd tot je beschikking en je zult dan effecient te werk moeten gaan. Met de ketting aan je arm kun je ook door de levels heen slingeren en voorwerpen naar je toe trekken, wat voor veel afwisseling zorgt. Voor de trouwe spelers van de Prince of Persia-games geen nieuws natuurlijk, maar ook de Dark Prince is weer goed uitgewerkt in dit deel. Ook vinden we de paardenraces weer terug, die we eerder al in The Two Thrones zagen. Moeilijke races, waarbij de tijd even terug zetten soms geen overbodige luxe is!

Dus…

Al met al is dit deel van Prince of Persia weer meer dan welkom. Ik vergeef het spel zijn foutjes, aangezien de gameplay verder gewoon goed is. Rival Swords is leuk om te doen en biedt genoeg uitdagingen om je bezig te houden voor een langere tijd. Voor de fans een mooie toevoeging aan de collectie, voor beginners gemakkelijk op te pakken. Een lekker verhaal in een mooi jasje maakt het geheel compleet. En hij leefde nog lang en gelukkig.

  1.   
    Rideo Mortem's avatar

    de screens zien er niet uit alsof het significante meerwaarde biedt qua gameplay dan PoP: WW

  2.   
    Pimkingetje's avatar

    Cooooooooool!Dit is een PSP game die alles waar maakt wat het beloofde! 😀 😀 😀

  3.   
    Pimkingetje's avatar

    Leuk, joh, als je in de auto bent naar schiphol in Arabie mensen slaan! 😆

  4.   
    hakkenbijl's avatar

    Redelijke game.