Dodelijke superkrachten

Je kent het wel, van die blije kinderen buiten die schreeuwen: “Ik ben Batman”, “Ik ben Spiderman”, “Neeheeehhh, die was ik al joh”. Misschien was je zelf wel ooit zo’n kind, of had je een hele schoolklas vol met zulke wannabe’s. Wees niet bang… die tijd ontgroeien we allemaal gelukkig. Het feit alleen dat helden met superkrachten zo favoriet zijn bij veel jonge kinderen (en soms ook oudere) verbaast me echter steeds weer. Nooit gehoord van eerlijke concurrentie? Het vervelende is ook nog dat dergelijke superkrachten gewoon dodelijk zijn als het gaat om games.

Om maar meteen een actueel voorbeeld te nemen: Crysis. Deze game wordt echt tot een heus walhalla voor gamers gehyped, maar is het allemaal wel zo geweldig? Toen de eerste screenshots langzaam aan hun weg naar het grote publiek begonnen te vinden, moest ik toegeven dat ik bijna kwijlend naar m’n beeldscherm zat te staren. De fenomenale graphics en sublieme physics kwamen later ook nog uitstekend uit de verf in diverse trailers. Toch schrok ik behoorlijk toen er wat meer inhoudelijke informatie bekend werd gemaakt. In het bijzonder de onthulling van je high-tech nanosuit. Het idee er achter is prima: meer diepgang in de gameplay. Zo kan je bijvoorbeeld kiezen voor een tijdelijk armor of tijdelijke speed boost, om door druk bezette gebieden te komen. Helaas kleven er aan deze opties wel enkele nadelen. Zo kan je blijkbaar door middel van een strak pakje ook ineens meters hoog springen en hele voertuigen wegslingeren. WTF!? Natuurlijk zullen ze bij Crytek wel enkele aardige puzzels uitkienen, waarbij je echt je sprong- en slingerkracht nodig zult hebben, maar waarom nou toch weer van die totaal onmogelijke superkrachten in zo’n prachtige game proppen?

Natuurlijk, ik weet ook wel dat games inhoudelijk vaak erg onrealistisch zijn, maar de ontwikkelaars streven toch altijd wel naar de mooiste omgevingen en de beste effecten. Alles moet toch wel een beetje real-life overkomen. Waarom moeten we dan toch nog altijd weer meer hebben? In Crysis zijn er prachtige schaduwen te zien, beweegt elk blad afzonderlijk als je langs een struik loopt, ziet het water er natuurgetrouw uit en kan ook nog eens alles wat je tegenkomt tegen de vlakte geschoten worden. Kortom, er zijn extreme stappen gezet om een bijzonder realistische game te maken. Hoe leuk is het dan om eens met auto’s te gooien en vanuit stand op een tropisch tuinhuis te springen? Het zou toch veel leuker zijn dat jij en je tegenstanders wat meer gelijkwaardig zijn…

Je sluipt door het gras naar een vijandige nederzetting. Lekker rustig aan, want je hebt verdomme net al kilometers door die jungle moeten lopen. Voorzichtig pak je je doe-het-zelf sniperrifle uit je rugtas. Shit, de handleiding vergeten. Nou ja, dan maar even wat prutsen… Palletje 1A moet op verbindingsgleuf B4, kolf 61 en aanzetstuk G2.3 kunnen ook aan elkaar. Zo, effe de scope er nog op lijmen en klaar. Je kruipt een stukje verder tot je een ideaal zicht hebt op een paar vijanden. Eens kijken of je hun hersens wat extra lucht kunt geven… Bzzzzz, donder op wesp… bzzzz…. bzzz…. HATSJOE! Kut, ze hebben me gezien… rennen! Morgen nog maar eens proberen.

Oké, dit gaat wel erg ver, maar het is even om aan te geven in hoeverre we alle onmogelijke gemakken in een game maar als vanzelfsprekend beschouwen. Ik wil niet beweren dat elke game met superkrachten slecht is, je hebt immers ook nog de gelijknamige games van alle bekende superhelden. Daarin draait het natuurlijk maar om één ding. Toch bekruipt me bij veel andere games een angstig gevoel als ik lees dat de hoofdpersoon weer over allerlei onmogelijke skills beschikt. Crysis heeft vast en zeker genoeg kwaliteit in huis om die superkrachten af te zwakken tot ‘schoonheidsfoutjes’, maar het had toch ook anders gekund…

  1.   
    bart013's avatar

    Goede Collumn, en ja dat vind ook wel een beetje jammer met dat auto`s slaan en dat sprigen.
    Alles is super realistisch behalve de gameplay dan 😛

  2.   
    blackhawk1's avatar

    hhaahahah lol ik heb nog nooit gehoord van een doe het zelf sniper zullen ze tog echt moeten gaan verkopen

  3.   
    P.M.'s avatar

    Mee eens, maar nog veel storender vind ik het dat in de helft van de grafisch goede games tegenwoordig aliens zitten….bah!

  4.   
    Remmie!'s avatar

    dat slaan is inderdaad een beetje ongeloofwaardig maar dat rennen enzo is wel heel vet 🙂 🙂 😆

  5.   
    Firef0x's avatar

    in farcry vond ik het ook kut dat je na een tijd die monsters had. Komen ze in deze game met aliens 😡
    nou ja de game zal voor de rest wel helemaal top zijn 😀

  6.   
    Rideo Mortem's avatar

    je hebt een zeer goed punt, vooral in Crysis is het gewoon overdone, dat ik zoiets heb van ja wat is nou de meerwaarde?

    maar daar tegenover staat bijvoorbeeld half -life, prachtige game en ik heb m met ontzettend veel plezier gespeeld (2, 2e1 ook), maar punt blijft dat je een friggin wetenschapper bent die opeens wapens/tactics expert lijkt te zijn. Dat klopt ook niet helemaal.

  7.   
    Uchiha linkz's avatar

    ik ben volgedig met je eense de spel is te veel overdreven 😀

  8.   
    Daodan's avatar

    Tha Destiny schreef, "

    ”P.M.” schreef, "Mee eens, maar nog veel storender vind ik het dat in de helft van de grafisch goede games tegenwoordig aliens zitten….bah!"

    Inderdaad, kut draneis in WOW 👿 "

    Dat zijn geen aliens. 🙂
    Ze komen gewoon van Draenor, Outland. Dat zou fel orcs, broken, rock flayers, crystal giants, spore bats, bog lords, bogstroks, sporelings, clefthooves, elekk, ethereal, fleshbeasts, gronn enzovoorts ook aliens maken. 😀

  9.   
    Tom's avatar

    Goede column. Bij titel verwachte ik eigenlijk meer Danny, die in een van zijn vele columns Teun probeert om te brengen.
    Maar dit is ook zeker een mooie column, straight to the point. Ik heb het ook niet zo op die superkrachten. Hoewel dat rushen me best leuk leek: keihard rennen met een geweldig blur effect.

  10.   
    Tha Destiny's avatar

    Mastame schreef, "

    ”Tha Destiny” schreef, "[quote=”P.M.”]Mee eens, maar nog veel storender vind ik het dat in de helft van de grafisch goede games tegenwoordig aliens zitten….bah!"

    Inderdaad, kut draneis in WOW 👿 "

    Dat zijn geen aliens. 🙂
    Ze komen gewoon van Draenor, [/quote]

    Dat is toch hun hoofdstad? dat is toch eenneergestort ruimteschip?

  11.   
    Wesseltje1's avatar

    Ik snap niet wat iedereen loopt te zeiken over aliens, ik vind ze meestal wel cool. In far Cry bevoorbeeld. Maar ik hoor iedereen er negatief over. Het zal wel aan mij liggen…. 🙄
    On-Topic: *** Column, nou gaan we ineens over superkrachten zeiken… 😮 🙁

  12.   
    Wouter's avatar

    Nee, ik heb het ook niet op van die superkrachten. Alleen Crysis wordt toch wel echt vet! Goeie column trouwens 😉

  13.   
    games-are-things-in-live's avatar

    Goeie collum!!! 😆

    IK vind al die superkrachten in spellen ook wel overdreven maar soms is het ook wel weer cool !!1

    kijk maar naar x- men!!

    dat is toch een cool spel ook al moet je het niet te vaak spelen anders word het zo boring!!!!!

  14.   
    Cyart's avatar

    super krachten horen (vind ik ) bij film>game of strip>game dan is het wel ok maar in gewone games die gewoon bedacht zijn en geen voorbeld hebbe moeten ze nie zo ovedrijven kan wel leuk zijn maar dan moet het wel allemaal passen bij elkaar

  15.   
    gamer4ever's avatar

    nice collum 🙂 richt to the point super krachten horen m 🙂 eer in games waar het om superkrachten draait

  16.   
    dr-salvador's avatar

    juist de superkrachten geven crysis een extra dimensie je kunt volgens mij het hele spel uitspelen zonder er ook maar een te gebruiken het ligt er gewoon aan wat voor gamer je bent

  17.   
    eternal oblivion's avatar

    Nice Collumn:):P

  18.   
    eternal oblivion's avatar

    Het is inderdaad overdreven om die superkrachte er in te stoppen. Ik ken geen enkel spel wat een beetje real-life is. Het enigste wat ik weet is Gothic 2 of 3 maar daar zit ook weer magic in….. 😕

  19.   
    STRAIGHT FLUSH's avatar

    geweldige column. 😀